{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.461 visninger | Oprettet:

Mummi
Mummi
Tilmeldt:
22. nov 2008
Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 214 Svar: 1.207

DKK/Dru stamtavle - tillader avl på syge hunde - debat om hvorfor {{forumTopicSubject}}

Hvorfor tillader DKK/DRU osv. at man avler på hunde der har arvelige sygdomme?

Er svaret der er så mange tavle hunde med arvelige sygdomme i en eller grad/form, at man fremfor at udelukke dem fra at avle det videre kun udelukker avl på de hunde som har arvelige sygdomme i svær grad?

Sygdommene inddelses i grad/kategori efter hvor hårdt avls hunden er ramt af den enkelte sygdom, er det vejen frem når en HD eller PL hund reagerer så forskelligt på sygdommen, man ved nogle hunde kan have disse i svær grad og udvise få tegn men omvendt kan mange også have dem i let grad der kræver operation mm.
- Min dyrlæge siger ´´ jeg opererer ud fra symptomerne ikke graden/kategorien af sygdommen = graden af sygdommen siger ikke noget om hvordan den enkelte hund trives med sin sygdom.
Men hvorfor vægtes graden så, så højt hos tavle hunde?

Har selv lige fået en hund opereret for PL, grad 1( den mildeste) med symptomer jeg kunne se hver dag, selv grad to havde hun måtte avle med hvis bare hanhunden ikke har sygdommen - han tæller jo dog dog kun 50 % med sine ´´ raske´´ gener = forhøjet risiko for at ens tavle hvalp har feks. PL.

Hvis sandheden er der ikke er nok tavle hunde der opfylder kravet om nul på alle de arvelige sygdomme vi kender, hvorfor opretter feks. DKK ikke en Royal DKK tavle, det kunne være for de avls hunde der lige nu har 0 i arvelige sygdomme på begge sider af tavlen 3 generationer ud, man skal rigtig langt tilbage rent arvemæssig for at der er nogen garanti for de sygdomme ikke avles videre, men hvis man fortsætter 0 tolerance for avl med arvelige sygdomme, blandt disse ´´Royal´´ hunde burde det vel give godt resultat for sund hunde avl, selv om der går en del generationer inden tavlerne er så sygdoms rene de kan bruges som garanti for at hvalpen ikke lider af arvelig sygdomme?

Dette er en åben debat, ingen rigtige eller forkerte svar findes, heller ikke de ting jeg har taget op her, jeg er bare almindelig hunde ejer der har grublet over disse spørgsmål - fordi vi har været utrolig uheldige med netop arvelige sygdomme hos vores vovser.
- så skriv gerne dit syn på arveligesygdomme i forbindelse med avl af tavle hunde.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DKK/Dru stamtavle - tillader avl på syge hunde - debat om hvorfor
  • #2   17. okt 2015 Men bør det være op til opdrættere at de selv skal vurdere om de vil avle på Berta med feks. PL. i grad 2 ?

    Der er trods alt mange penge involveret for avleren hvis man fravælger at avle på sin DKK hund med feks. PL i grad 2


  • #4   17. okt 2015 Nu er der også grænser for hvor meget sygdom man må avle med.
    I DRU er grænsen på PL Maks 1/1 og så SKAL den pågældende hund parres med en 0/0

    Det samme gælder for HD, AD og det samme med CCS og EFS ved cavalier.
    Har hunden dette er den udelukket for avl. Er den bærer må den KUN parres med en ikke-bærer.


  • #5   17. okt 2015 Generelt kan man sige at for hver hund,der fravælges til avl,bliver genpuljen mindre og det er så ikke det store problem i racermed store genpuljer,men fx Cavalier king charles spaniel er genpuljen ikke så stor..man har sorteret igennem de sidste 10-15 år med hjertesygdomme via hjertescanninger,det er en polygenetisk lidelse,så kom DNA testen for EFS/CCS,nu slås racen med Syringomyeli,undersøges med MRIscanning,det er også en polygenetisk lidelse--der er så stadig en del opdrættere,der fravælger MRIscanning....
    Polygenetisk indebærer at sygdommen kan ligge skjult i generne o på den måde hoppe generationer over,lige som PL,som kan hoppe over i indtil 6 generationer..
    Det er de "store" sygdomme i den race,der ud over er der så HD og PL og cilier i øjnene..


  • #7   17. okt 2015 CF - det er en sandhed med modifikationer. Ikke alle specialklubber må sætte deres egne restriktioner/anbefalinger.

  • #8   17. okt 2015 Hvis opdrætterne så i det mindste er ærlige om det, så man kan fravælge kuldet, selvom det da ikke gør det bedre for hvalpene.

    Selvfølgelig er der kompromis, men jeg ville aldrig personligt gå på kompromis med PL. Jeg har jo selv Lucky med 1/1, i sommerhalvåret har han ikke gene af det, men om vinteren har han, hvis knæet bliver koldt, og det er sgu synd for ham. Sørger jo selvfølgelig for at det ikke bliver koldt, men ville da aldrig avle på en hund med sådan en fejl.
    Hans linjer hedder 0/0 op til oldeforældre hvor der er en med 0/1, Lucky har det dog pga en forkert benstilling. Så det er ikke noget man let kan undgå, for det kan springe i op til 10 generationer. Men det gør det jo ikke mere rigtigt at avle på.
    Det eneste tidspunkt hvor det er i orden at avle på PL, er når det er 100% sikkert at det er opstået af en skade og at det ikke er arveligt, ellers vil jeg personligt kun se 0/0.

    P.S. Jeg snakker kun ud fra Chihuahua, fordi PL er den eneste sygdom de faktisk skal testes for, derfor bør det altså være til at finde gode avlshunde med 0/0. Jeg kan godt se at det er svære og der er større kompromis for andre racer der bøvler med flere sygdomme, hvor PL, så nok ikke er den værste, men jeg ville aldrig føle det i orden at avle på en hund med over 0/1-1/1, alt derover er ikke i orden i mit hoved.


  • #13   17. okt 2015 Pjevsen,ang SM,så er MRIscanning den eneste farbare vej ud af SM diagnosen,men det vil tage tid,lang tid,og din hypotese med kranieformen holder overhovedet ikke vand,det har forskningen for længe siden slået fast,SM rammer i lige så høj grad det du kalder for "udstillingsmisfostre" og de øvrige, måske ikke helt så korrekte, i racen ...
    Alternativt mener forskerne på KU at der skal krydses en anden race ind over for at redde racen,da den ellers vil lukke og slukke indenfor en overskuelig fremtid.


  • #14   17. okt 2015 Der er mange der ville ønske en skarpere sundhedsmæssig profil fra kennelklubberne. Men hvor om det er, så er faktum at de nu få restriktioner der er på stambogsført avl, trods alt er højere og skrappere end de slet ikke eksisterende regler der er på ikke stambogsført avl.

  • #15   17. okt 2015 Når man avler må man nogen gange gå på kompromis, men at avle på syge hunde er selvfølgelig ikke i orden, her tænker jeg også på det mentale.

    Ang HD, så er den svær, for selvfølgelig skal man ikke avle på hunde med HD, men der er både en arvelig del og en miljødel der spiller ind. Man siger jo at 70 % skyldes miljø (hvordan man så kan sige det?), men det er jo ikke kun linjerne lige bagud der tæller, det gør aner ud til siderne også, så derfor er det ikke nok bare at kende forældrenes status, man skal kende status langt tilbage og ud til siderne også og så bliver det svært.

    Når man opdrætter hunde med stamtavle i de etablerede klubber, eks DKK, så er der ofte mange regler vi skal følge og sundhedskrav der skal opfyldes - og det er helt fair- men jo mere vi undersøger jo flere skavanker finder man også og jo mere må man gå på kompromis.


  • #17   17. okt 2015 Glemte lige at MRIcanningen hos Cavalier king charles spaniels,bør foretages 3 ,ved 18 mdr 3 år 6 år,desuden avl efter skema,den undersøgelse koster omkring 4500 kr pr gang på KU,fåes billigere i Berlin,men så skal man lægge benzin,evt.færge og overnatning,en caalier er en dyr hund,hvis den skal avlsgodkendes,da det kun er EFS/CCS og hjertescanning der er krav,resten er frivilligt,DKK vil ikke gøre MRIscanningen obligatorisk.
    I *Holland har man scannet i 11 år, deraf de sidste 3 år avlskrav og der kan dyrlægerne se på de hund de får ind til scanning,at det hjælper


  • #18   17. okt 2015 Ja og skal de scannes sidste gang ved 6 år, så er løbet jo kørt for at få hvalpe efter hunden, da første kuld helst skal laves inden hunden er 4 år.

    Hos min race skal hundene øjenlyses for CEA - det er også en lidt underlig størrelse, for arvegangen er ikke klarlagt. der undersøges for flere øjensygdomme, bl.a colobom og CRD. Selvom man øjenlyser en hvalp fri for CRD kan hunden sagtens være bærer,
    og man kan godt øjenlyse hvalpen fri som 8 ugers, hvor det så viser sig at den har colobom som voksen.
    Vores specialklub har været med i en undersøgelse, hvor flere linjer blev undersøgt og det viste sig, at langt de fleste hunde er bærer af CRD selvom en del lyses fri, så man står med en lidt ubekendt størrelse når man skal avle. Nogle er begyndt at DNA teste og nogle øjenlyser hundene som voksne for at være sikre på, hvad de står med.
    Men det "sjove" er, at hunde med CRD meget sjældent har synsproblemer, de ser uden problemer overhovedet, så hvor meget krudt skal man så lægge i de øjenlysninger?
    Jeg kender også nogle avlere, der har avlet på hunde med colobomer, den ene fik hvalpe efter sådan en hund, de hvalpe der var lyst helt fri for colobom - er det så rimeligt, at ellers fantastiske hunde på alle andre områder tages ud af avl, hvis de har disse øjensygdomme, hvis de ingen rolle spiller for hundene syn?

    Jeg ville aldrig turde at avle på en hund med colobom, der står i retningslinjerne, at det bør man ikke gøre, men det er ikke noget krav at hunden er colobomfri - og på en måde kan jeg godt se, at det kan udelukke gode hunde fra avlen.
    CRD har næsten alle vore hunde, så man kan ikke udelukke hunde med CRD fra avl, så har vi næsten ingen hunde tilbage - men når det nu ingen betydning har for synet, så ville det jo også være tåbeligt.

    Der er masser af racer der ikke skal øjenlyses, men selvfølgelig har nogle af de racer også øjensygdomme, man ved det bare ikke, for det er jo ikke undersøgt - og det er det jeg mener med, at jo mere man undersøger, jo flere fejl finder man, så man skal passe på med ikke at lave for høje og urealistiske krav der udelukker for mange hunde fra avl - for så står vi for alvor med et stort problem.

    Og ja Krumme, temperament kan være svært, for vi ønsker noget forskelligt, men deciderede nervøse eller aggressive hunde er ikke ønskeligt efter min mening - og man skal jo huske på, at mentaliteten er arveligt - det er svært, svært, svært nogen gange at avle smiley


  • #19   17. okt 2015 Krumme har skrevet, hvad der skulle skrives i denne debat - så jeg har liket løs på hendes indlæg! smiley

  • #20   17. okt 2015 Det Krumme siger.. smiley

    Lidt OT..
    Krumme, er det Dicte du tvivler på med det mentale? Hun er jo møg lækker med det mørke, men har jo ikke haft æren af at møde hende endnu.. smiley


  • #22   17. okt 2015 Det kan måske godt have noget at sige.. Men ja, det er jo svært at vide.. smiley
    Så er det bare at håbe at hun avlsmæssigt kan bringe noget kanon med sig lige som sin mor.. smiley


    Det er da lige før at hun og Costa skal dele hjerner.. Så kan han få lidt af hendes knald og hun lidt af hans utroligt rolige sind.. smiley



  • #24   19. okt 2015 Pjevsen,mine CKCS har ganske almindelige kranier og jeg er ikke opdrætter,men jeg ser og oplever CKCS blive aflivet gr. SM og de har vidt forskellige kranier og som jeg har skrevet tidligere,har kranieformen altså ikke noget med det at gøre ,men,derimod de væskefyldte hulrum,syrinxer,som kan opstå i rygmarven og de kan ligge i nakken såvel som over lænden og det er jo lidt langt væk fra kraniet.. og desuden er det ikke kun i CKCS racen,men bl.a.også de små griffoner, og en nu afdød pomerania opdrætter fortalte mig at man havde lukket linier i hendes race pga SM..så det er jo racer med vidt forskellig hovedform..
    Det er fint,at du er chokeret,men hold dig til schæfere,som du ved noget om,så holder jeg mig til de små selskabshunde.


  • #26   19. okt 2015 jo,men det optræder hos alle racer,ikke kun som Pjevsen så sødt beskriver som fladmast kranie,men CKCS har en stor hyppighed, ca 60-75%,men det findes i de fleste andre racer i en hyppighed på 5-6 %,de små griffoner har så en større hyppighed,chi'erne har det også,jeg er stødt på labradorer,der har det..
    Man har forsket i det i flere år,har haft et utal af teorier,som er blevet afprøvet og det eneste man med sikkerhed kan sige er,at det er polygenetisk,sandsynligvis, fordi genmængden har været for lille fra starten af racens rekonstruktion i 1920'erne.
    Jeg har mine sidste cavaliere,ingen af dem har SM eller MVD,men den ældste af dem har fået konstateret AD grad 2-3,det findes slet ikke i racen,så han er en af de få i verden der har det smiley ,andre kuldsøsskende har HD D/E og er blevet aflivet..
    Den yngste på 2 år fejler intet,men vi skifter race,som indtil flere andre cavalierejere gør,vi har oplevet alt for mange, der er blevet aflivet pga SM/MVD/HD og stadig altfor mange opdrættere der ikke scanner for SM og det er mega synd,for det er en sød og charmerende social og lærenem race


  • #27   19. okt 2015 Nu men en Oskar, jeg har aldrig hørt om det ved chihuahua og det er da heller ikke noget der bliver testet for (siger ikke du lyver) men det må da være en lille procent, siden det ikke er noget man høre om, men det er da værd at være opmærksom på.

  • #32   20. okt 2015 Vi skal altså passe på med at glorificere gamle dages hundeavl..!

    Jeg ved ikke om det er glorificering - men jeg er langt mere til, "hvis den ikke kan leve af sig selv må den dø" politikken mht hundehvalpe.

    Og iøvrigt så tror jeg grunden til at vores hunde bliver ældre idag end "dengang" er den samme som at mennesker gør det. Vi er bare blevet bedre til at kurere / behandle og derved livsforlænge, ved diverse sygdomme.

    Jeg tror ikke et sekund på, at nogle hunderacer er blevet sundere smiley


  • #36   20. okt 2015 Men jeg mener så heller ikke hundene er blevet sygere, end de var engang..

    Det tror jeg heller ikke - generelt - men, der er racer, der er blevet rasende usunde qva avl, som ikke har gouteret lige netop den del af pakken.
    Og så tror jeg - TROR - at det er bedre at lade en svag hvalp dø, end det er at flaske den op. Men belæg for lige netop det sidste her, det har jeg ikke - det er bare en fornemmelse smiley


  • #37   20. okt 2015 Ang schæferen oh HD er det så ikke lige så meget et spørgsmål om at man ikke vil gøre noget ved det?
    Jeg tænker ( og har ingen belæg for det ) men tænker bare højt nu - når man avler den mere og mere ekstrem i bagpartiet, så kan det jo ikke være fordi man tænker meget på sundhed?
    Og jeg fatter heller ikke at boxerne nu ser ud til at skulle gå samme vej?
    Hvorfor er det I boxerfolk følger trenden med de frygtelige bagparter?


  • #39   20. okt 2015 En Boxer har bestemt ikke de frygtelige bagparter som schæferen.. Og de bliver på ingen måde avlet til at få den..

    På udstillinger bliver de, som Krumme skriver, stillet ekstremt op..

    Mange Boxere vælger selv at stå sådan.. Nogle mere end andre..


  • #41   20. okt 2015 Jamen hvorfor pokker stiller man hunden sådan, det forstår jeg ikke, det ser slet ikke flot ud imo - men trods alt godt den KAN stå normalt endnu.

  • #42   20. okt 2015 Det ligger bare i Boxeren at stå sådan.. Hos nogle mere end andre..

    Costa står tit sådan.. Nogle dage mere ekstremt end andre..

    Og jeg synes at han er stang-hamrende lækker når han står sådan og rigtig puster sig op og viser sig frem..


  • #43   20. okt 2015 Og hvorfor skriver du "endnu"..

    Boxeren er helt LIGE i ryggen og den bliver næppe avlet ned i røven..


  • #45   20. okt 2015 Jeg skriver endnu, fordi jeg netop tænker, at avlere kan finde på at avle den skæv, hvis det bliver "moderne" at den skråner i bagparten.
    Jeg er nok bare en af dem, der ikke har særlig stor tiltro til, at udstillinger gør noget godt for vores racer smiley


  • #47   20. okt 2015 Krumme sagde det.. smiley


    Boxer med lav røv - Never gonna happen.. smiley


  • #48   20. okt 2015 Det er super godt, hvis det er tilfældet Krumme!!

  • #52   20. okt 2015 Jeg er nok bare en af dem, der ikke har særlig stor tiltro til, at udstillinger gør noget godt for vores racer

    Så er vi to.
    Og jeg synes det er fantastisk, at man kan tro på at avl af boxer stopper hvor det er nu. Tværtimod vil vi komme til at se mere og mere ekstremt udseende hunde - se blot på dem idag. Store dybe forparter, små uanseelige bagparter - hvilket altid minder mig om de unge fyre i motionscentrene, som "glemmer" at træne ben.
    Det ser imho helt forkert ud - der er intet harmonisk i det, og den "gamle" model med dens overdrevent lækre kropsbygning er long gone.

    Nej, det må tilskrives mere end almindelig optimisme, hvis man tror at det kun er schæferhundene tingene stikker af for.
    Det ER stukket af for boxerne ...


  • #53   21. okt 2015 My Only sunshine
    i de fleste racer,bortset fra Petit Griffon og CKCS og en eller to mere er der en %-vis meget høj risiko,de øvrige racer,bl.a. chihuahua ligger %-delen på 5-6 %.
    Pia
    hovedformen er underordnet,Chi og CKCS har forskellig hovedform.
    Pjevsen
    Der er forskel på om mennesker får SM og hunde,hos mennesker er det uhyre sjældent det er medfødt,det er påført udefra(traumer)
    Hos hunde er det omvendt og der er ingen der overhovedet aner hvorfor..
    Forekomsten af SM tilfælde er pt meget stigende og der er utrolig mange der bliver taget ud af avl i DKK regi efter Cavalierklubbens frivillige anbefaling,hvilket jeg synes er prisværdigt
    Ja og hvorfor scanne v. 6 års alderen?? det kunne jo have noget at gøre med at man,i de forskellige ,gerne vil være sikker på at det ikke popper op,af hensyn til de næste generationer,der allerede er søsat,så man evt kan tage højde for det i avlsskemaerne..som i øvrigt bruges i en stor database et eller andet sted i Europa,hvor man så kan "trække" på viden om sygdommene og genetikken i linierne i Europa


  • Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 856
    #54   23. okt 2015 Pjevsen, Jo Chihuahuaén har også vist sig at have SM, hvorfor det ikke er så kendt er fordi folk ikke tester, og gør de det og det viser sig at hunden har det, så holde de mund med det .

    Staffen lider skam også af SM .


  • Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 856
    #56   23. okt 2015 Staffen var alle opdrættere enige om de ikke led af SM, indtil man scannede dem, og wupti. Hvor mange racer ville kunne bestå en sådan scanning ?

  • Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 856
    #58   23. okt 2015 Hvis man tager de syge hunde ud, så avler man vel ikke flere syge ?


  • Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 856
    #59   23. okt 2015 Så længe vi IKKE aner om en sygdom forkommer/ligger i vores race, så avles der syge hunde . Der er ikke mange der undersøger for ikke racerelateret sygdomme vel ?


  • Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 856
    #61   23. okt 2015 Hvis man ikke undersøger hunde for ikke racerelateret sygdomme, så er de "raske" , og så avler man kun på "raske" hunde , de som undersøger deres hunde , tager syge hunde ud, de avler jo netop ikke på syge hunde , der vil jeg hen .

    Igen staffen var dybt inficeret af SM, det vidste man så ikke FØR man undersøgte den , og det var ikke et krav for det lå jo ikke til racen


  • #62   23. okt 2015 Pjevsen,hvor har du lært at læse,jeg argumenterer ikke for at avle på syge hunde,jeg fortæller bare hvad man gør i cavalierverdenen og der gør man nok mere end i de fleste andre racer...de ansvarlige opdrættere undersøger deres hunde og handler på det,de uansvarlige undersøger kun lige hvad de bliver nødt til og avler løs..men du kan tilsyneladende ikke lide CKCS og vil kun være negativ,så fred med det,gider ikke bruge energi på folk swom dig.

  • #64   23. okt 2015 uha Pjevsen,gik aldrig på noget universitet,er bare så dum, så dum..
    Du er bare lidt fatsvag for hvad jeg skriver og du vil ikke forstå, hvad jeg skriver,men det er nok bare mig, der er dum og uuddannet..fortsæt bare din krig mod CKCS eller kontakt Cavalierklubben,det kan være de bedre kan fortælle dig noget om det..
    Til orientering kan jeg fortælle, at min første cavalier døde af alderdom 12 år gammel,min nuv. ældste har AD,en sygdom CKCS slet ikke er prædisponeret for,ja,men har ingen af de sygdomme, du forbinder med CKCS og den yngste har heller ikke nogen--de er--GISP--raske !!! Mon det skyldes en ansvarlig DKK avl??


  • #66   23. okt 2015 Hvem startede med at være personlig ?Synes egentlig at det er dig der ikke fatter ret meget,men vhis du vil hetze CKCS,så fint,du taler bare om ting du øjensynlig ikke fatter.

  • Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 856
    #67   23. okt 2015 Pjevsen, sorry kan desværre ikke hjælpe dig med at forstå det smiley

  • #68   23. okt 2015 Pjevsen:
    Giver dig helt ret: Cavalieren er virkelig en race med dens udfordringer.
    Men jeg er ikke enig i at stamtavleavl gør den mere syg... hvis det er det du mener? For det er jeg ikke helt sikker på.
    Tværtimod, så kommer vi mere og mere til livs med de sygdomme vi så har fokus på. Hjerterne, som du f.eks. nævner, har vores 13-årige hjerteprogram i samarbejde med KU LIFE beviseligt gjort de danske cavalierhjerter sundere.
    Så meget sundere, at vi nu kan begynde at stille krav til os selv som opdrættere, at udelukke cavalierer med mislyd i avlen. Noget der bestemt ikke var muligt for 10 år siden.

    Men desværre dukker der nye sygdomme op.
    Så det er ikke gamle sygdomme der bliver værrere i vores DKK stamtavle avl... tværtimod.
    Men jo: der dukker nye sygdomme op. Eller rettere sagt, og læg meget mærke til dette, sygdomme som vi ikke har opdaget eller været kloge på, før nu, men de har været der hele tiden!

    Og jo: jeg synes også som CKCS opdrætter at det er dødhamrende frustrerende!!
    Men jeg elsker denne race for alt det gode som den også er, og jeg brænder for at blive ved med at kæmpe og avle os ud af disse sygdomme, så netop racen har en lys fremtid.

    Heldigvis er vi hurtigt ude af alt det med EFS og CCS indenfor DKK, ligetil sygdomme at komme til livs. Hjerterne er vi ved at få godt styr på. Med de 13 års udvikling vi har haft, ser det super godt ud for den videre udvikling.
    Ledproblemer, som du nævner, er nu ikke noget som er typisk for Cavaen? Så det ved jeg ikke lige hvad du tænker på der. De gode opdrættere PL tjekker deres avlsdyr, men nu ikke fordi det er det massive problem, men fordi det er en lille race, og ligesom alle andre små racer kan der være noget. Og da PL er så nemt og billigt at få tjekket op på, så kan jeg ikke se hvorfor jeg ikke lige skal gøre det inden et kuld hvalpe. Men statistik for 2014 viser, at det er ikke et udbredt problem.
    Så er der øjne og SM tilbage, og der tænker jeg at vores næste slag skal ligge. Vi skal i specialklubben have lagt en strategi, ligesom med hjerterne. Og det er godt på vej. Mange af os er begyndt at MRI scanne, og flere af os har øjenlyst i en del år.

    Jeg tror stadig på Cavaens fremtid, men jeg kan så udemærket forstå din skepsis. Og jeg fortæller heller ikke blå-øjet om racen til hvalpeinteresserede.
    Jeg fortæller om udfordringerne, er også ærlig og sige at nogle vælger racen fra pga disse udfordringer, men der er også mange ligesom mig, som synes at racens temperament, kvaliteter, udseende osv opvejer de bekymringer der kan følge med, og vælger at kæmpe videre.


  • #71   27. okt 2015 Her er et billede der viser lidt omkring boxerens udvikling, jeg ved godt billeder ikke siger alt, men alligevel!

    profilbillede
  • #72   27. okt 2015 Og det er ikke fordi jeg vil udlevere boxeren, her er min egen race collien.

    profilbillede
  • #77   28. okt 2015 Efter min mening så er Dog Hugo der ikke særlig køn og ALT for tung..

  • #78   28. okt 2015 Men Kennelmor, jeg kan seriøst ikke se hvad dit "problem" med Boxeren er, siden du bliver ved med at hænge dig så meget i den..

    Den der Dog Hugo du har lagt billede ind er FOR tung og klodset og den står "normalt"..

    Den anden Boxer du har lagt ind, er stillet op til UDSTILLING..
    Ja den er stillet ret så ekstremt op, men den er mere repræsentativ for racen en Dog Hugo er og bliver..

    Og der er stadig rigtig rigtig mange Boxere der stiller sig sådan op, nogle mere ekstremt end andre..

    Costa har aldrig lært at "Stå" da han er kryptorchid og det derfor ikke har været nødvendigt at lærer ham.. Men det falder ham og mange andre Boxere naturligt at stå sådan..


Kommentér på:
DKK/Dru stamtavle - tillader avl på syge hunde - debat om hvorfor

Annonce