5.657 visninger
|
Oprettet:
DRU Stamtavle vs. DKK Stamtavle. {{forumTopicSubject}}
Har selv en DRU stamtavle ( dansk race union ) og har nu læst på en profil at DKK IKKE anerkender bl.a DRU stamtavler.
Hvad er forskellen, og hvorfor er de ikke anerkendt som stamtavler?
dec 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 47 Svar: 852
Og hvad betyder det så?
At min stamtavle "ikke gælder"?
dec 2009
Troede en stamtavle VAR en stamtavle, blev lidt forbavset da jeg læste at DKK ikke anerkender bl.a dem fra DRU.
dec 2009
dec 2009
Ved godt at man normalt skal have avls godkendt både han eller tæve hund først, men der står bare ingenting om HVAD kravene er udover at de skal være hd "fri" eller Max B
I Første omgang var jeg som sagt bare overrasket over at læse på den andens profil at "min tavle" ikke anerkendes af DKK.
Det kom virkelig bag på mig,
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
Dog får din hund blanke aner - det vil sige at der på den nye DKK stamtavle kun står hundens eget navn og ikke den mor, far, bedsteforældre osv. Det er fordi DKK har erfaring med at man ikke altid kan regne 100% med at det faktisk er de korrekte forfædre til den pågældende hund.
Der vil som udgangspunkt også blive nedlagt avlsforbud mod din hund. Dette kan ophæves igen, hvis den deltager i en udstilling og opnår en bestemt bedømmelse - dette er for at sikre sig at hunden faktisk også er racetypisk - det er ikke ved alle racer at en DRU hund, faktisk ligner en DKK hund, af samme race
dec 2009
Vil det sige at min tæves stamtavle kan "flyttes" til DKK, men at man så IKKE kan se forældre mv?
Er stamtavle så noget ( Mere ) værd i forhold til den jeg har nu?
Jeg ved at Amina f.eks mangler en tand i undermunden helt inderst i munden, dyrlægen har sagt allerede da hun var hvalp at det er normalt at ikke alle hunde får alle deres tænder.
Hvis vi på sigt ville avle på hende, ville det så overhovedet være muligt når hun f.eks mangler en tand?
feb 2006
om man kan opdrætter på hndes, skal jeg ikke sige
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 70 Svar: 586
Kan godt forstå du er lidt forvirret der er også mange ting at sætte sig ind i
nov 2009
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 1 Svar: 126
jeg har en FCI stamtavle som skulel have været overført til DKK, men efter dette så blir den det ikke
måske man skulle forsøge at lægge pres på FCI for at få dem til at godkende andre organisationer end DKK
DKK er tydeligvis ikke deres monopol værdigt
dec 2009
Var ikke meningen jeg ville lave hvalpe på min nuværende tæve, ville bare høre hvis man nu fik hende flyttet om det så rent faktisk var en mulighed når stort set hele hendes "linie / undtagen forældre" bliver slettet ved at hun blev flyttet.
Samtidig så ville der jo så heller ikke være nogen idé i at få hende flyttet hvis man så bagefter alligevel ikke kunne få lov til at avle på hende.
MEN hvis man ville være opdrætter / lave et kuld hvalpe er det jo en væsentlig oplysning at hunden på det nærmeste SKAL være DKK godkendt / stambogsført før det er et "rigtigt kuld hvalpe".
Jeg var i hvert fald IKKE vidende om at en stamtavle ikke BARE er en stamtavle.
Så endnu engang 1.000 tak for alle jeres svar :o)
feb 2006
FCI har de intet behov for at optage andre hunde, end de FCI registrede.
At DKK så gør en undtagelse, i visse tilfælde, med DRU hunde, er for at efterkomme hundeejers ønske om det. Det sker at disse købte hunden i den tro at en stamtavle duede alle steder. Dog sker denne overførsel med restrektioner
sep 2008
Følger: 54 Følgere: 52 Hunde: 10 Emner: 14 Svar: 851
jeg mener at alle opdrættere burde stille sin hund til avlsgodkendelse (min. 1 pr. i åben klasse)
Det er rigtigt at DKK ikke tager din bog, men jeg nægter at tro at hunden "bliver mere værd" hvis du overfører den til DKK og de sletter dens aner!!! Så vil den i mine øjne være lige så "dårligt" stillet som en blandingshund!!
dec 2009
Ja netop var også det jeg mente med at så blev den jo "ikke noget værd".
Nu er det ikke fordi jeg ville lave hvalpe på hunden, men var bare nysgerrig da jeg som sagt ikke var klar over at en tavle ikke var tavle.
Jeg har tidligerer ikke haft hunde med stamtavler så jeg købte min dobermann var jeg lidt stolt af at NU HAVDE jeg en hund MED STAMTAVLE.
Hvorefter jeg herinde på en profil læser at den er ikke noget værd...
Hold da helt op, blev lidt overrasket og derfor denne tråd..
:o)
DRU Stamtavle vs. DKK Stamtavle.