{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.500 visninger | Oprettet:

Dobbeltmoral DRU vs DKK {{forumTopicSubject}}

Der er en del hunde som er registreret i DRU - (med tavle) -

Ta et eks. en langhårede schæferhund, er en fejl og den kan ikke avlskåres men den kan godt være registreret i DKK - når forældrene er avlskåret mm.

Så kommer det, den langhårde schæferhund overfører sin stambog til DRU - og nu må den godt blive avlsgodkendt - for der er ikke så strenge regler i DRU - som der er i DKK .

Det sammen med at når der bliver nedlagt avlsforbud mod en hund i DKK , så melder ejeren sig bare ind i DRU, så er alting på plads og i fineste orden. Så kan der avles igen.

Der er som om at alt det gode arbejde DKK gør. Bliver modarbejdet i DRU.

Jeg ved ikke hvad der går af den forening, men det er total lige med hvilken hund du kommer med, kender du faderens navn og moderens navn, så kan du gå lavet en stamtavle på hunden..

Hvad synes i om denne form for registrering og stambogsfører hunden, som har fået et eller andet påbud / forbud i DKK.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dobbeltmoral DRU vs DKK
  • #1   18. aug 2006 altså jeg er jo også tilhænger af Dkk, for som du selv skriver Banehunden, så virker de altså mere seriøse

• #2   18. aug 2006 Jeg må ærgeligt indrømme at jeg ikke regner de andre foreninger for en s***!!! En hund med fx en DRU stamtavle er i mine øjne det samme som en hund uden stamtavle....

Jeg ved hvad DKK står for og arbejder henimod, og kan tilslutte mig utrolig mange af deres regler, holdninger osv. Derudover er det den eneste forening i Danmark der er FCI godkendt.

Og det du her fortæller giver mig myrekryb!! At en forening for hundeejere på denne groteske måde modarbejder DKKs store arbejde kan jeg kun ryste på hovedet af!!
    Synes især at det er helt hen i vejret at de modarbejder DKKs alvrestriktioner, som jo er blevet til for at beskytte racerne.

Så kort og godt, jeg synes den måde DRU fungere på er helt hen i vejret. Det er absolut IKKE i orden!

• #3   18. aug 2006 Jeg synes at det giver stof til eftertanke, samt at det er dobbelmoralsk, at folk kan finde på sådan noget.

• #4   18. aug 2006 Iben: der er jo en grund til at dkk udlukker nogle racer

• #5   18. aug 2006 Iben: så meget er jeg desværre ikke inde i det,men går ud fra at det må være p.g.a for meget sygdom i hundene

• #6   18. aug 2006 Iben - det vil sige at du er ligeglad med avlsarbejde og HD - mentaltest og hvad man eller kan då hjælp ti.

Det synes jeg er forket.

• #7   18. aug 2006 Bliver nødt til at løbe - kommer igen senere, har lige et vigtigt møde.

• #8   18. aug 2006 Jeg kender heller ikke nogen der har en hvid sshæfer med en DKK stamtavle. Så vidt jeg har forstået mener de ikk at den hvide er en rigtig schæfer og derfor er den ikk godkendt i DKK.
    De fleste hvide schæfere er stambogsførte i DHL og her har oz meget skrappe regler for om hunden må bruges til avl, der er mange retnings linier.
    Så jeg mener oz at det er en fejl som Iben siger at bare fordi at DKK ikk lige synes om racen så kan man ikk få den DKK godkendt.

• #9   18. aug 2006 Anne-Lousie: Okay det vidste jeg ikk, men der kan man jo bare se... Så må det jeg være muligt at få lavet en DKK på min oz hvis det er???

• #10   18. aug 2006 Men som du oz skriver, så bliver deres navn ændre til hvid hyrdehund og det har vel noget at gøre med at navn hvid schæfer ikk er godt nok???
    Altså jeg ved ik så meget om det, men lidt gør jeg da:o)

• #11   18. aug 2006 MGP: Og hvorfor er det ikk en schæfer??????
    Den første "rigtige" schæfer som blev stambogsført havde en hvid schæfer som mor!!!!

• #12   18. aug 2006 Det er jo noget pjat at fyre af!!!
    Bare fordi at DKK ikk godkender den som en schæfer, så er det ikk en schæfer!!!!

• #13   18. aug 2006 Iben: Ja det synes jeg egentlig oz at de er....

• #14   18. aug 2006 Så vidt jeg ved hedder det derfor oz en hvid schæfer og ikk bare schæfer...
    Hvis man ser på hunden, ser man ikk andre forskelle end farven, så hvorfor er det lige at det ikk kan være ligeså meget en schæfer som de almindelige...

• #15   18. aug 2006 Iben: Nej det mener jeg bestemt heller ikke!!!
    Har flere gange fået at vide af DKK folk at det ikk kunne være en schæfer, meeen det er jo læidt langt ude når den første stambogsførte brune schæfers mor var hvid...

• #16   18. aug 2006 Iben:
    Hi hi... Ja det begynder at ane mig:o)

• #17   18. aug 2006 Den først basenji der kom fra Afrika til Amerika var hvid med en lille brindle plet på siden af kroppen - og så havde en ingen hale, for de indfødte hakkede halen af hundene som de brugte til gorilla jagt - og når basenjien kom for tæt på gorillaen kunne denne, hvis halen var indtakt, tage fat i halen og slynge basenjien væk og derved slå den ihjel, hvilket ikke var muligt når der ingen hale var ............ i standarden for basenji er hvid ikke inkluderet som farve og det skal siges at den afrikanske tæve fik flere kuld basenji hvalpe med haler og deres farver var rødhvide (hvalpenes) - naturen er en spøjs dame

• #18   18. aug 2006 kom lige på afveje med mit sidste indlæg - det jeg ville sige var, at i Afrika findes stadig basenji og først på året rejste nogle amerikanere og en tysk dame til Congo og kom hjem med 8 eksemplarer af racen - 3 til Tyskland - disse 3 er af farven brindle og 1 er rødhvid - Min drøm er at tage til Congo og hjembringe en basenji - men kan den registreres ? Er der ikke noget med at hvis den kommer fra hjemlandet er dette muligt ? blot en tanke fordi der er mange problemer med de 3 i Tyskland og deres evt registering ............

• #19   18. aug 2006 Iben: Lige netop den amerikanske bulldog, er der en rigtig god grund til ikke bliver godkend - stambogen/ racen er ikke lukket i hovedlandet USA, hvor det stadig er tilladt, og sker - at blande Amstaff samt Pit ind i Ambullen, og stadig få stambog med ren Ambull. Selvom specialklubberne har lavet nogen gode standarder, så er det altså meget brede standarder, som tillader disse 2 andre racer at være blandet ind i.

• #20   18. aug 2006 Katrine - jeg sad også lige og undrede mig over at der findes en langhåret alaskan malemute - gør der det? hos karelske bjørnehunde og schäferhunde har der været dværgvækster - er der stadig det hos schäferhunde? hvis ja, kan de så registreres ? eller hvad sker der med dem - hos karelerne mener jeg det er avlet ud .............

• #21   18. aug 2006 Katrine: Ja den hvide schæfer fødes fra standart schæferen, eller det gjorde den... De hvide er blevet sorteret fra fordi der førhen kunne ske at en standart schæfer fik en eller to hvide schæfere, dette sker yderst sjældent idag, da der er blevet avlet væk fra det...
    Og der nu er blevet lavet denne separat race kaldet hvid schæfer, det er sådan at den hvide schæfer er blevet til...

• #22   18. aug 2006 Iben: det er jo bare noget med at tjekke ekstra godt op om stamtavlen... Så vil da ikke udelukke du kan få dejlige ambuller fra USA, ikke har disse 2 andre racer blandet ind i - men det forekommer stadig, og indtil da, kan jeg ikke forestille mig, FCI vil anerkende racen, før den bliver mere strømlinet, og uden andre racer blandet ind.

• #23   18. aug 2006 Jeg har en langhåret schæfer, er total faldet for den langhåret variant af racen og jeg kan ikke forstå at dkk ikke vil anerkende den, min har dkk stamtavle men kan jo ikke pga. pelsfejl udstilles eller avles på uanset hvor fin og sund og rask han er. Her er det så jeg godt kan forstå folk med kærlighed til den langhåret schæfer flytter i andre klubber hvor de kan få lov til at udstille deres flotte hunde og prøve at bevare den langhåret schæfer, det skal naturligvis være seriøs avl med raske hunde, men jo jeg forstår det. hilsen Elise

• #24   18. aug 2006 Jo idag fødes de hvide af 2 hvide og ikke af to standarter...

• #25   18. aug 2006 Vedr. schæferhunde...
    En langhåret schæferhund er uønsket (set med opdrætterens øjne, da den ikke kan avlskåres!). Der er ofte 1-2 langhåret hvalpe i et kuld schæferrhvalpe. Det er igen genetikfra tidernes morgen, og kan ikke avles ud.
    Grunden til at den ikke kan avlskåres er fordi den ikke har underuld, som schæferhunde skal have.

Den hvide hyrdehund, som også kaldes "hvide schæfere", har intet med den tyske schæferhund at gøre.....

• #26   18. aug 2006 Den langhåret schæferhund er ikke en race for sig, men er en - ja, det lyder hårdt - mutant.

• #27   18. aug 2006 Elise - hvorfor avle på noget, som er uønsket?

• #28   18. aug 2006 der står at Sweetie er købt i Canada og at de ikke har modtaget stamtavlen på hunden endnu ........... og den skulle være langhåret ? synes den ser ud som de andre malemutter på siden - iøvrigt pæne ......

• #29   18. aug 2006 MGP - ja det er nok sådan det hænger sammen.
    Det er lidt ala min hund skal have hvalpe, det skal bare være for hyggens skyl og uden bog, hvad skal den bruges til alligevel?

Men der findes så mange andre langhårsracer, hvorfor ikke vælge en ny race, såfremt det er pelsen man falder for?

• #30   18. aug 2006 Man kan nu ikke sige at den hvide hyrdehund ikke har noget med schæferen at gøre, da den er avlet ud fra de hvide schæfere, der er opstået i almindelige farvede kuld. En "fejl", som stadig opstår den dag i dag.
    Gilbert kan således føres tilbage til den allerførste stambogsførte farvede schæfer.

• #31   18. aug 2006 Belinda - helt ærligt to s/g eller sorte schæferhunde, vil aldrig kunne få hvide hvalpe, med mindre det er gået et eller andet fuldstændigt galt......

De hvide hunde accepteres ikke i schæferhundens racestandart, men hvide aftegn som på poter og på brystet accepteres, det er dog uønsket.

• #32   18. aug 2006 Jeg ved godt at de ikke er ønskede, men derfor er de i tidernes morgen kommet fra de almindelige schæfere..

• #33   18. aug 2006 Belinda - sådan er mange racer jo blevet til, men det rykker ikke ved den kendsgerning, at hvide hyrdehunde ikke er det samme som en tysk schæfer....

• #34   18. aug 2006 Tjah, nu har jeg selv en hvid hyrdehund, og jeg ved godt at det ikke er en schæfer, men at sige at den ikke har noget med den at gøre synes jeg ikke at man kan.
    Efter som den nedstammer fra den har den jo altså noget med den at gøre..

• #35   18. aug 2006 Og 2 grå vil heller ikke få hvide hvalpe.

• #36   18. aug 2006 Betina - er vi enige om, at der er tale om to forskellige racer med hver deres avlsforbund?

• #37   18. aug 2006 Men man kan se at de laghårde schæfer, for status som avlskåret i DRU samt DHL. og så er det ligemeget med restraktioner, som DKK udgiver.

• #38   18. aug 2006 (link fjernet)

Hvis det skulle have interesse.

• #39   18. aug 2006 B. P
    Lang stockhåret danner underuld, (selv om stockharet også er en fejl.)

• #40   18. aug 2006 Belinda, hvor vil du hen?
    Idag er der altså tale om to seperate racer, der har hver deres alvsforbund. Tror ikke, at jeg vil kunne få min s/g tæve avlsgodkendt som hvid hyrdehund eller hvad?

• #41   18. aug 2006 B.P, Hvor vil du hen??

Du ved godt hvad jeg mener, når jeg skriver at den hvide stammer fra den almindelige, så jeg kan ikke se hvorfor du vil gøre det til en stor diskussion..

Jeg har en hvid schweizisk hyrdehund, der er anerkendt og stambogsført i DKK, har sin egen specialklub, og nedstammer fra den almindelige farvede schæfer, og så er den historie vist ovre...

• #42   18. aug 2006 *MGP *

Helt ening, når DKK har nedsat avlsforbud, så er det jo nemt nok at flytte og registrer hunden i en anden klub... og det er sq for tåbeligt.

• #43   18. aug 2006 Belinda, jeg har da givet dig ret i, at den hvide er avlet ud fra en schæfer blandet med et eller andet (se indlæg kl. 13.16).

Men de har den dag idag ikke noget med hinanden at gøre - end of story.

• #44   18. aug 2006 Belinda, så vidt jeg kan hunske, så er historien om Den tyske schæferhund, en lidt anden en den der er på den hjemmeside som du linker til.

I starten af 70- blev den hvide hyrdehund kaldt for den amerikanske schæferhund.

• #45   18. aug 2006 B P, jamen så er vi jo helt enige, og så er der vel ikke noget at diskutere *gg*

Og jeg skal da i øvrigt være den første til at sige, at køber man en hvid hyrdehund/schæfer, så er det ikke det samme som at købe en schæfer..
    Der er psykisk meget forskel på dem.

• #46   18. aug 2006 Babett - mht. underuld og langhåret sch. hunde, så kan de godt have underuld, men det er ikke så ofte - det er blot min erfaring.

Synes også det er synd, at man vil avle "racerene" langhåret schæferhunde. Hvor er hyggen blevet af?

• #47   18. aug 2006 Babett, jamen jeg er her ikke for at fortælle historien om den tyske schæfer. Det lader jeg folk med schæfer om.

• #48   18. aug 2006 Belinda - er det ikke fantastisk, vi er jo enige.
    looooooool

• #49   18. aug 2006 B P, jo endelig lykkedes det *gg*

Hav en fortsat rigtig god dag. Jeg vil pakke tasken og gøre klar til ferie :o)

• #50   18. aug 2006 B. P

Ja, det må du nok spørge om.

Babet er også ldt langhårdet i det, men den den er god som brugshund, og jeg har ikke tænkt mig at der skal avles på hende. netop fordi hun har det hårlag som hun har. ( Ved at hendes hvalpe vil have en god psyke og være rubust ) Men så langt kommer vi ikke, det kan jeg godt love dig.

• #51   18. aug 2006 Belinda - ilm og god ferie. Jeg pakker også sammen...

• #52   18. aug 2006 Belinda... Ok.

• #53   18. aug 2006 Iben - blot fordi der er udarbejdet en hvis standard på en hund som nogle påstår er en race er det jo ikke ensbetydende med at denne standard er god nok... Hvis du forstår??
    Den amerikanske bulldog er fx ikke blevet godkendt som race af FCI fordi dens standard ikke er iorden. Der har været utallige problemer internt i bulldogklubben (ik den dankse). Klubben kan simpelthen ikke selv finde ud af hvordan standarden egentlig helt skal være...

Derudover har vi jo altså racer i DKK som ikke er godkendt af FCI så som dansk/svensk gårdhund - den er i hvert fald ikke at finde i internationale hundebøger over FCIgodkendte racer.

Denne her tråd handler jo så egentlig heller ikke om hvilke racer DKK har godkendt og hvorfor, men folks holdning til DRUs modarbejdelse af DKK!

• #54   18. aug 2006 B P, takker, og hygge :o)

• #55   18. aug 2006 Babett er ret lækker, men hun er jo også efter Karlo....
    Han er jo kåret i 1. kl og har deltaget på HAS.
    Dyb respekt for din beslutning for ikke at avle på hende.
    Smutter for idag......

• #56   18. aug 2006 *BP God ferie.

• #57   18. aug 2006 * Frederik&Michélle *

Tråden hander netop om hvordan man omgås de regler som Dkk har forskrevt, om det så er racestandarter, eller andre vigtige områder, hvor Dkk har en klar politik, og vil folk ikke rette sig efter disse, så flytter de og registrer hunden i en anden stamtavle forening.

• #58   18. aug 2006 www.banehunden.dk - det må du meget undskylde. Så har jeg komplet misforstået dit indlæg, og det spørgsmål du lægger ud med at stille... My bad!

• #59   18. aug 2006 * Frederik&Michélle *

Alt forlad, men alt kan jo belyses, i sådan tråd. *SS*

Kommentér på:
Dobbeltmoral DRU vs DKK

Annonce