22. jun 2014 Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Trapper - HD / hofteproblemer? {{forumTopicSubject}}
Jeg har tænkt meget på, at mange folk siger, at hvalpen og unghunden ikke må gå på trapper, før den er fuldvoksen.
Så nu spørger jeg jer kloge HG'er - ville I personligt være helt ok. med at lade en fuldvoksen hund gå på trapper på daglig basis? Ville der stadig være risiko for dårlige hofter og ville det kunne give HD?
Her snakker vi selvfølgelig om en hund, hvorpå forældrene er gennemtjekkede for HD osv, som ikke har gået på trapper de første 1-1½ år af dens liv, det vil sige den har de bedste forudsætninger for, ikke at få problemer.
Min tanke går på, om det ville være forsvarligt at f.eks. anskaffe sig en omplaceringshund, og så byde den dette?
Hvad er jeres tanker? Ville I så bare fortrække en lille hund i stedet? Det drejer sig forresten om 2. sal, uden altan eller have (det ville ellers se RET sjovt ud, med have på 2. sal? ), det vil sige at HVER gang vi skal ud og tisse, gå tur, nogen steder hen osv. så skal hunden op og ned af trapperne.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.311
Jeg har en hund af stor race. Hun har siden hun var hvalp rendt op og ned af trapper til vores 1. sal, sprunget op og ned fra møblerne, gået forholdsvis lange ture (da hun var 6 mdr gik hun jævnligt med på ture af ca 1 times varighed). Hun har B hofter og 0 Albuer. Men hun er så bare et eksempel og på ingen måde statistisk significant
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 196
Jeg synes at man skal passe på at pakke sin hund i vat
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.206
Hunden har vel ikke dårligere af at gå op og ned af trapper end vi har, når den først er færdigudviklet. Vælger du en voksen hund uden ledproblemer, så skal den kunne holde til det, hvis det foregår i ro og mag uden de der voldsomme stød som specielt hop og løb ned af trapper giver.
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.806
1/3 miljø (fx trapper)
1/3 foder (Ved ikke om det kun gælder når de vokser eller også som voksen)
1/3 gener
Om det passer ved jeg ikke
jun 2014
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 1.421
Der er mange forskellige meninger til med at gå på trapper, Jeg kan skrive lidt omkring min erfaring.
Jeg har en schæfer på 8 år han har altid gået på trapper, i hans første 2 ½ år gik han på trapper fra 2 sal, dog bar jeg ham ned og op de første 7 måneder, han har den dag idag igen problemer med hofter eller led. Og han bliver på ingen måde forskånet, angående trapper.
Det vigtige man skal huske er kombinationen af foder og motion, ikke at det er nogen garanti, men det har noget at sige, samt vil jeg stærk anbefale at få svømmet med hunden, især når den skal gå på trapper, svømning er en god måde at få bygget muskler op.
nov 2007
Jeg bor i stueetagen nu.
nov 2007
Ja det er da en selvfølge, bor man på 2nd sal og får hunden gigt, hd/ad ja så må man flytte eller få en rampe til trapper indtil man kan flytte.
nov 2007
enig
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
jun 2014
Vil bestemt tage alle jeres indlæg i betragtning, der skal jo noget overvejelse til.
mar 2008
Alene et håndklæde om maven og godt fat i begge ender af det, det virker også fint både styrende og støttende hvis man har brug for en hurtig (nød)løsning.
mar 2008
jun 2014
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
Jeg flyttede med Kaoz. 40 kg, kælder, stueetage og førstesal - masser af trapper. Han gik kun op trapperne til hoveddøren, i huset holdt han sig til stueetagen.
Jeg har nu en lille hund. Knap 3 kg. Stadig samme antal trapper. Det skifter om han tager dem selv, eller om jeg bærer ham.
- Spurgte opdrætter hvad hun anbefaler, og han vælger selv hvad han kan og vil. Så stoler jeg på det =)
Fik jeg en stor hund igen ville samme regler indtræde. Ingen trapper.
Mine 2 store hunde havde begge HD.
Schæferen var født med det (påvist utrolig tidligt), Kaoz var dårligt skruet sammen (blanding af forskellige knoglestrukturer).
Jeg har valgt en lille hund med sundheden i orden, og lytter så til opdrætters råd og vejledning =)
jun 2014
Jeg er dog meget i tvivl, om jeg ville lade en voksen hund gå op og ned ad trapper dagligt, selvom den er fuldvoksen.. Hmm.. Ja, jeg tror nok bare, vi ender med en mindre hund, som kan bæres.
mar 2008
jun 2014
Jeg kan se fordele og ulemper ved begge dele - men i sidste ende vil begge hunde vel knytte sig lige meget til en, når de først er faldet til og man har opbygget tillid til hinanden?
Jeg ville f.eks. synes det ville være vildt fedt at kunne gå i gang med træningen med det samme, med en voksen hund - har jo nogle ambitioner indenfor både rally og agility, omvendt synes jeg, at man af de hunde, som vil fungere til denne slags træning, er hunde som skal ud til erfarne hundeejere med eget hus, have osv.. Og det opfylder vi desværre ikke.
mar 2008
http://www.gipote.dk/hunde-annoncer?utf8=%E2%9C%93&query%5Bq%5D=&query%5Brace_id%5D=274
jun 2014
jun 2014
Jeg har desuden heller ikke LYST til at vente så længe, når nu vi får økonomi til at have hund - jeg er meget alene hjemme, eftersom jeg studerer langt færre timer end kæresten + han skulle gerne også have et fritidsjob.. Jeg ville absolut sætte pris på, at have et firbenet medlem af familien, til at tilbringe tiden med
Vi skal til udstilling her d. 19.-20. og glæder os meget til at kigge
Da jeg lagde budget for, at skulle have hund, har jeg regnet med 1000 kr./mdr.. Nu har vi dog fundet ud af, at ender vi i f.eks. en sheltie, så koster sådan en lille fætter jo ikke ret meget i foder om måneden - omvendt vil vi nok gerne træne to gange om ugen osv.. Så det kommer nok op omkring de 1000 kr. alligevel, i træningssæsonerne. Heri er der også penge til sygeforsikring og dyrlægekonto
Trapper - HD / hofteproblemer?