{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.818 visninger | Oprettet:

Trapper - HD / hofteproblemer? {{forumTopicSubject}}

Jeg har tænkt meget på, at mange folk siger, at hvalpen og unghunden ikke må gå på trapper, før den er fuldvoksen.

Så nu spørger jeg jer kloge HG'er - ville I personligt være helt ok. med at lade en fuldvoksen hund gå på trapper på daglig basis? Ville der stadig være risiko for dårlige hofter og ville det kunne give HD?

Her snakker vi selvfølgelig om en hund, hvorpå forældrene er gennemtjekkede for HD osv, som ikke har gået på trapper de første 1-1½ år af dens liv, det vil sige den har de bedste forudsætninger for, ikke at få problemer.

Min tanke går på, om det ville være forsvarligt at f.eks. anskaffe sig en omplaceringshund, og så byde den dette?

Hvad er jeres tanker? Ville I så bare fortrække en lille hund i stedet? Det drejer sig forresten om 2. sal, uden altan eller have (det ville ellers se RET sjovt ud, med have på 2. sal? smiley ), det vil sige at HVER gang vi skal ud og tisse, gå tur, nogen steder hen osv. så skal hunden op og ned af trapperne.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trapper - HD / hofteproblemer?
  • #2   7. sep 2015 Tja, der begynder jo at dukke undersøgelser op der stiller spørgsmålstegn ved hvor skadeligt det skulle være at lade en hund fx gå på trapper. Undersøgelser der viser at hvalpes knogler udvikles bedst hvis de rent faktisk udsættes for belastning - alt med måde selvfølgelig.
    Jeg har en hund af stor race. Hun har siden hun var hvalp rendt op og ned af trapper til vores 1. sal, sprunget op og ned fra møblerne, gået forholdsvis lange ture (da hun var 6 mdr gik hun jævnligt med på ture af ca 1 times varighed). Hun har B hofter og 0 Albuer. Men hun er så bare et eksempel og på ingen måde statistisk significant smiley

• #3   7. sep 2015 Der er mange meninger om trapperne - jeg lader min selv gå op og ned ad trapperne. Jeg bor på 2. sal og har en FB på lidt over 1 år. Jeg synes at de godt kan tåle at gå op og ned af trapperne 3 gange om dagen smiley Han skal til røntgenfotografering når han bliver 2 år, og der kan jeg vurdere om han fortsat skal/kan gå op og ned ad trapperne.

Jeg synes at man skal passe på at pakke sin hund i vat smiley

• #4   7. sep 2015 Alt med måde, jeg mener det vigtigste er, at hunden lærer at færdes på trapper stille og roligt, så den netop ikke overbelaster sine led.
    Hunden har vel ikke dårligere af at gå op og ned af trapper end vi har, når den først er færdigudviklet. Vælger du en voksen hund uden ledproblemer, så skal den kunne holde til det, hvis det foregår i ro og mag uden de der voldsomme stød som specielt hop og løb ned af trapper giver.

• #5   7. sep 2015 Jeg er meget i tvivl om, om det er noget "jeg" synes er ok. eller ej.. Fordi det må vel være belastende for hunden - men hvis det ikke ødelægger noget.. Hmm, ja..

• #7   7. sep 2015 Jeg har hørt at om hunden får dårlige albuer/hofte så er det:

1/3 miljø (fx trapper)
    1/3 foder (Ved ikke om det kun gælder når de vokser eller også som voksen)
    1/3 gener

Om det passer ved jeg ikke smiley

• #10   7. sep 2015 Hmm.. Jeg er MEGET i tvivl mht. det med trapper og størrelse. Vi er jo begge mest til mellemstørrelse hunde - men hunden skal selvfølgelig ikke tage skade af, hvor vi bor, det er klart.

• #14   7. sep 2015 Hej TS

Der er mange forskellige meninger til med at gå på trapper, Jeg kan skrive lidt omkring min erfaring.

Jeg har en schæfer på 8 år han har altid gået på trapper, i hans første 2 ½ år gik han på trapper fra 2 sal, dog bar jeg ham ned og op de første 7 måneder, han har den dag idag igen problemer med hofter eller led. Og han bliver på ingen måde forskånet, angående trapper.

Det vigtige man skal huske er kombinationen af foder og motion, ikke at det er nogen garanti, men det har noget at sige, samt vil jeg stærk anbefale at få svømmet med hunden, især når den skal gå på trapper, svømning er en god måde at få bygget muskler op.

• #17   7. sep 2015 Ulla M

Jeg bor i stueetagen nu.

• #19   7. sep 2015 Ulla M

Ja det er da en selvfølge, bor man på 2nd sal og får hunden gigt, hd/ad ja så må man flytte eller få en rampe til trapper indtil man kan flytte.

• #21   7. sep 2015 Ulla M

enig smiley

• #22   7. sep 2015 Jeg har haft en stor korthåret hønsehund, og jeg bor på 2.sal. Fra han var 4 mdr gik han op og ned flere gange dagligt. Han havde ikke HD og fik det aldrig, han havde spondylose, fik lagt guld i ryggen og drønede op og ned af trapperne. Selv da han fik gigt satte han ikke farten ned. Han blev 10 år og døde af en hjerneblødning. Jeg har også haft en jack russell terrier, HD grad C, han gik også på trapper. Han blev dog båret ind imellem. Den store hund vejede 36 kg, den lille 7 kg

• #23   7. sep 2015 Vi har ikke planer om at bo her i 10 år, vi vil gerne flytte i noget på stueetage-niveau, når vi engang flytter igen. Vi regner med at bo her en 3-5 år, tror jeg smiley

Vil bestemt tage alle jeres indlæg i betragtning, der skal jo noget overvejelse til.

• #24   8. sep 2015 Nu behøver man måske ikke bære en stor gammel gigtplaget hund op og ned af trappen. Med en god støttesele med et ryghåndtag kan man AFLASTE hunden så meget, at den selv kan klare resten.
    Alene et håndklæde om maven og godt fat i begge ender af det, det virker også fint både styrende og støttende hvis man har brug for en hurtig (nød)løsning.

• #25   8. sep 2015 F.eks. denne her

profilbillede
  • #26   8. sep 2015 Det er faktisk rigtig smart, men det er vel stadig ikke nok, hvis man gerne vil have en stor hund fra hvalp, velvidende om, at når hunden når de 7-8 måneder, så bliver det rigtig svært at tage kaste på skulderen?

• #27   8. sep 2015 Jeg har altid haft store hunde. 35+ kg. Ingen har fået lov til at gå for meget på trapper - og jeg boede i et 1 plans hus.

Jeg flyttede med Kaoz. 40 kg, kælder, stueetage og førstesal - masser af trapper. Han gik kun op trapperne til hoveddøren, i huset holdt han sig til stueetagen.

Jeg har nu en lille hund. Knap 3 kg. Stadig samme antal trapper. Det skifter om han tager dem selv, eller om jeg bærer ham.
    - Spurgte opdrætter hvad hun anbefaler, og han vælger selv hvad han kan og vil. Så stoler jeg på det =)

Fik jeg en stor hund igen ville samme regler indtræde. Ingen trapper.

Mine 2 store hunde havde begge HD.

Schæferen var født med det (påvist utrolig tidligt), Kaoz var dårligt skruet sammen (blanding af forskellige knoglestrukturer).

Jeg har valgt en lille hund med sundheden i orden, og lytter så til opdrætters råd og vejledning =)

• #29   8. sep 2015 Jeg er også meget splittet - fordi umiddelbart har vi helt udelukket store hunde, netop pga. risikoen for HD og jeg ikke har kunne se nogen løsninger.

Jeg er dog meget i tvivl, om jeg ville lade en voksen hund gå op og ned ad trapper dagligt, selvom den er fuldvoksen.. Hmm.. Ja, jeg tror nok bare, vi ender med en mindre hund, som kan bæres.

• #30   8. sep 2015 Umiddelbart ville jeg også udelukke store hunde, hvis i skal have dem fra hvalp. Men der sidder mange gode store hunde på internaterne og hos ejere, der må omplacere, og hvis i finder en sund en af slagsen - evt. bekoste en røntgen af den før i endelig beslutter jer, så kan jeg ikke se problemer i at lade den gå op og ned af trapper i et fornuftigt tempo.

• #31   8. sep 2015 Kirsten: Det er klart også stadig en overvejelse - desværre er der ikke vildt mange hunde, som internaterne mener vil fungere i lejlighed og så er det jo også et krav, at hunden kan lære at acceptere rotterne (tamrotter).. Men vi må holde øjne og øre åbne, jeg synes bestemt det er en mulighed.

Jeg kan se fordele og ulemper ved begge dele - men i sidste ende vil begge hunde vel knytte sig lige meget til en, når de først er faldet til og man har opbygget tillid til hinanden?

Jeg ville f.eks. synes det ville være vildt fedt at kunne gå i gang med træningen med det samme, med en voksen hund - har jo nogle ambitioner indenfor både rally og agility, omvendt synes jeg, at man af de hunde, som vil fungere til denne slags træning, er hunde som skal ud til erfarne hundeejere med eget hus, have osv.. Og det opfylder vi desværre ikke.

• #32   8. sep 2015 Jeg ved ikke, om du evt. kan se denne, ellers prøv at søge på Gipote.dk - Welsh springer spaniel Cate, faldt over hende den anden dag, hun ser rigtig dejlig ud...
    http://www.gipote.dk/hunde-annoncer?utf8=%E2%9C%93&query%5Bq%5D=&query%5Brace_id%5D=274

• #33   8. sep 2015 Hun ser super sød ud, vi skal desværre ikke have hund LIGE nu. Vi har først råd fra Januar af (medmindre kæresten finder et studiejob inden da), og derfra skal vi så spare op til købsprisen af hunden - så der går jo (desværre) lidt tid endnu smiley

• #35   8. sep 2015 Birgitta: Det synes jeg så ikke vi skal (vente) - de næste 3 år, studerer jeg på minimalt tid og det vil derfor være oplagt at få hvalp, inden for disse tre år (ikke lige nu, vi skal først lige falde til, have styr på økonomi mm.) - da vi så har MASSER af tid.. eller, jeg har smiley Jeg kan ikke se, hvorfor det, at vi vil flytte om 3-5 år er en grund for at vente - for det første, flytter vi jo kun, hvis vi kan finde noget bedre og har råd til noget bedre. Kæresten er færdig med sit studie om 2 år - men hvis han vælgere at bygge oven på, så bliver vi jo boende her nogle år endnu.. Vi flytter jo alligevel ikke, før vi har nogle flere penge at bo for (og lejligheder her i Hillerød er så utroligt dyre, så det kunne meget vel være, at kæresten tog sit studie på 2 år, og bygger oven på, det er 1½-2 år mere, det vil sige 3½-4 år.. Så skal han have arbejde i et år, 4½-5 år, før vi overhovedet kan købe noget, hvis det er dér vi er) smiley

Jeg har desuden heller ikke LYST til at vente så længe, når nu vi får økonomi til at have hund - jeg er meget alene hjemme, eftersom jeg studerer langt færre timer end kæresten + han skulle gerne også have et fritidsjob.. Jeg ville absolut sætte pris på, at have et firbenet medlem af familien, til at tilbringe tiden med smiley

Vi skal til udstilling her d. 19.-20. og glæder os meget til at kigge smiley

Da jeg lagde budget for, at skulle have hund, har jeg regnet med 1000 kr./mdr.. Nu har vi dog fundet ud af, at ender vi i f.eks. en sheltie, så koster sådan en lille fætter jo ikke ret meget i foder om måneden - omvendt vil vi nok gerne træne to gange om ugen osv.. Så det kommer nok op omkring de 1000 kr. alligevel, i træningssæsonerne. Heri er der også penge til sygeforsikring og dyrlægekonto smiley

Kommentér på:
Trapper - HD / hofteproblemer?

Annonce