{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.259 visninger | Oprettet:

Hund og trapper -> HD? {{forumTopicSubject}}

Hey folkens smiley

Er det ufordvarlig at have en hund der lige som andre racer kan udvikle HD (og AA for den sags skyld), når en bor i et hus med trapper?

Den vil kun skulle ned af trapperne når man skal ud af døren, gå tur osv da både køkken, stue og soveværelse er ovenpå, så det er der vi stort set altid vil være?
Det skal lige siges at trappen ikke er stejl og med almindelig til mindre høj trin højde smiley

Jeg ved godt der er større rissiko for at udvikle HD og jeg vil selvfølgelig bærer hunden så lang tid jeg kan, ´men vil det være uansvarligt af mig at få hund?

Håber ikke nogen misforståer det her for jeg mener det helt seriøst...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund og trapper -> HD?
  • #1   2. nov 2011 Vi bærer Vega, men hun er også en lille fis på 6 kg smiley

Nogle gange løber hun dop et par trin op selv, men ned går hun aldrig.

• #2   2. nov 2011 Selvfølgelig er det muligt at have hund i et hus med trapper, uden at risikere liv og helbred på både dig selv og hunden ved at bære den op og ned af trapperne.

Risikoen for at tabe hunden med brækkede ben til følge er for mig at se langt større end for at hunden udvikler HD pga. nogle få trapper.

Trapper i sig selv giver ikke HD, forstået på den måde at alting skal være med måde. Hunden har selvfølgelig ikke godt af at tonse op og ned at trapper mange gange dagligt, men hvis man lærer hvalpen at gå roligt på trapper og begrænser det til når den skal op og ned fra soveværelset er der altså ingen problemer.

Når vi snakker HD og AD betyder avl og fodring langt mere end trapper (Dorthe Hald som bedømmer HD-billeder for DKK mener faktisk overhovedet ikke at trapper og glatte gulve spiller nogen rolle).

• #3   2. nov 2011 Min hund har HD, på trods af, at han blev båret op og ned som hvalp og unghund. Så nu går han op og ned af trapperne(bor på 2.sal) hver dag og flere gange om dagen

• #4   2. nov 2011 jeg har trapper i mit hus,har 2 værelser ovenpå der er 12 trin op jeg bar dem osse da de var små,men nu går de selv op og ned undtagen min lille chihuahua pige hun har patella i svær grad,hun sidder og venter på jeg bærer hende op,hun ved godt selv hun ikke må gå på trapper og har aldrig forsøgt på det:O))

• #5   2. nov 2011 Åh det lyder godt! Så behøver jeg jo ikke at få dårlig samvittighed smiley
    Altså hun kommer til at veje 50 kg så jeg vil jo ikke kunne bære hende for altid, men jeg har da tænkt mig år gøre det så lang tid det er muligt smiley
    Det var da egentligt en ret god idé med sådan et børnegitter, det havde jeg slet ikke tænkt på smiley

Findes der opdrætter der ksn finde på at vælge hvalpekøbere fra pga trapper?

• #6   3. nov 2011 Vi har trapper op til vores lejlighed. Godt nok ikke så mange,men de er der. Vores hund kan komme op på de 60 kg, og vi bærer hende også op og ned indtil vi ikke kan mere.
    Skal siges at hun næsten vejer 17 kg nu smiley
    Men fra vores opdrætter var der INGEN problemer. Så længe man bare passede på og skåner dem mens de er små, så det hele kan følge med, for de vokser hurtigt! *G*
    Og det gælder jo alting, vi løfter ind og ud ad bil og op og ned fra sofa, og undgår lange ture, for stejle bakker osv. Så altså så længe man bare passer på den lille hvalp generelt, kan nogle trapper ikke skade smiley

• #8   3. nov 2011 Rikke, tror ikke nogen kan rådgive dig, før du fortæller, hvilken type hund det er du vil have.
    Det er ikke særlig godt for de store racer at gå på trapper, før deres knogler er ordentlig udviklet og når du siger, at din hund kommer til at veje 50 kg, så er det jo en stor hunderace.
    Det er begrænset hvor længe du vil kunne bære den op og mest vigtigt NED ad trappen - hunden vejer som ½ år nok omkring 25 kg, og det er ikke ret mange der magter at bære en måske urolig hund af den vægt.
    Du skal desværre op og ned af den trappe mange gange om dagen, det ville ikke være så stort et problem, hvis i bare skulle op og ned til et soveværelse morgen og aften.
    Jeg ville i dit sted seriøst overveje, om ikke det skulle være en hund af en lidt mindre race......

• #9   3. nov 2011 Selvfølgelig kan en hund holde til at gå på trapper på almindelig daglig basis.

De får ikke HD af at gå op og ned at par gange.

Personligt bærer jeg ikke en hund, når den er stor nok til selv at kunne gå.

Pointen er, at man ikke skal lade en hvalp overbelaste leddende - belastning, det skal de altså have for at de kan udvikle sig ordentligt.

• #10   3. nov 2011 *CH* nemlig.. Hos vores opdrætter var der heller ingen
    sure opstød over at vi havde en trappe, som hun
    skal gå op og ned af.
    Det vigtigste er netop bare at man ikke
    overbelaster leddene, og husker på at det er en hvalp.
    Vi bærer dog Maggie indtil vi ikke kan løfte hende mere
    for det er helt klart bedst at skåne dem, mens de har
    deres ekstreme vækst-periode. Og store racer vokser hurtigt!

Kommentér på:
Hund og trapper -> HD?

Annonce