{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.625 visninger | Oprettet:

Nervøsitet over udstilling {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften siger omhandler det nerver (til udstilling). Jeg skal udstille min hund i hvalpeklassen til Hillerød-udstillingen om en måned, og det er jeg selvfølgelig meget spændt på. Men jeg kender også mig selv godt nok til at vide, at jeg jo nok får nerver på!

Jeg ved, at resultaterne ikke tæller som sådan, men jeg vil jo gerne have, at vi klarer det godt. Opdrætter støtter os 10000 % og jeg går også til ringtræning, så den del er der styr på. Men jeg er jo rookie i det her udstilling og kunne godt bare tænke mig at få nogle råd til, hvordan jeg bedst muligt håndterer det her eller bare nogle opmuntrende ord eller jeres egne erfaringer fra show-ringen som nybegyndere smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nervøsitet over udstilling
  • #3   29. aug 2015 Kan godt forstå du er nervøs, var jeg også de første gange jeg var af sted smiley

Men du skal jo bare koncentrere dig om din hund. Ved ikke om du skal gå forest? For så skal du jo sikkert bare gøre det samme som de andre smiley Jeg var altid meget nervøs for at misforstå hvad dommeren ville have mig til, især ved udenlandske dommere og her hjalp det mig at side og kigge på hvad alle andre gjorde i ringen smiley

Men prøv at fokusere lidt mere på at det er en knap så vigtig udstilling, og at det jo er godt du lige kan prøve det af første gang smiley

• #4   29. aug 2015 Tusind tak for svar indtil videre smiley jeg er helt sikker på, at jeg bare lige skal prøve det og bare lige skal gå i gang. Jeg satser på, at der er andre jeg også lige kan lure lidt på. Ved endnu ikke I'm jeg skal gå forrest eller hvor mange der er tilmeldt i min klasse, så det er jeg også lidt spændt på smiley

Frygter nok bare jeg får en sur dommer, der gør mig endnu mere nervøs, men vil forsøge at fokusere på at give hunden en rigtig god oplevelse og så ikke have for høje forventninger til mig selv smiley

He he Børge, det er lige sådan noget, der er mit skrækscenarie! Godt der trods alt var lidt hjælp at hente smiley

• #6   29. aug 2015 Har kun oplevet en sur dommer og det var desværre på min første gang smiley

Men har også kun oplevet en sur dommer den ene gang! smiley Så tror ikke det er noget du skal bekymre dig om, de plejer at være rigtig søde smiley

• #7   29. aug 2015 Da jeg udstillede kat var jeg også altid nervøs smiley

Men det gik jo hver gang, vi vandt ikke, men katten reagerede heller ikke så den blev disket smiley

Tror det er ret normalt smiley

• #8   29. aug 2015 Nej, tror du har ret Børge, gør det mere kompliceret end det sikkert er. Skal bare fokusere på min lille delle smiley og opdrætter er der også til at hjælpe smiley

• #10   29. aug 2015 Ja, det er nok meget normalt og menneskeligt smiley Nervøsiteten kommer forhåbentlig til at være på den gode måde, ligesom når jeg er til mundtlig eksamen smiley

• #11   29. aug 2015 Ha ha Børge, det er endda et af de mere normale navne smiley

• #13   29. aug 2015 Børge, det er mussefis, nussegris eller noget i den stil smiley

• #15   29. aug 2015 HA HA HA HA Børge smiley kan ikke stoppe med at grine nu- mousefart! Det vil jeg helt sikkert tænke på! smiley

• #17   29. aug 2015 Alle har været nybegyndere engang og der er masser andre nybegyndere til hver udstilling. Folk er generelt super hjælpsomme - også dommeren! Hvis ikke du forstår hvad de vil have dig til så spørger du bare igen - det er jo bare et almindeligt menneske som OGSÅ engang har været nybegynder.

Du skal bare koncentrere dig om at hunden har en god oplevelse - så pyt med om du snubler over en teltbadun, løber den forkerte vej rundt eller fumler med godbidder - det har vi sgu alle prøvet og hvis dommeren ikke kan se bort fra det så er de dæleme ikke ret gode...

• #18   29. aug 2015 Første gang jeg var til udstilling gjorde jeg dommeren opmærksom på at jeg aldrig havde prøvet det før, så han var meget tydelig når han fortalte hvad jeg skulle smiley prøv at nyd det sammen med din hund! Nervøsitet er helt normalt smiley

• #19   29. aug 2015 Tak for jeres opmuntrende ord - det hjælper rigtig meget! Det er en god ide at se det som en oplevelse frem for en konkurrence, så det vil jeg helt sikkert prøve på smiley

• #21   29. aug 2015 Nej først om en måned, så er i god tid smiley det er for at forberede mig mentalt

• #23   29. aug 2015 Det er den gule (fawn som det hedder) - Bodil på 5. Mdr (6 på det tidspunkt)

• #25   29. aug 2015 He he Børge, hun er også vores lille skønhed. Men nok alt for slank til at blive udstillet og har heller ikke så meget pels. Det er i forvejen svært for de sorte mops at udstille, fordi de fawn er i overtal og de har et anderledes udtryk end de fawn.

• #26   29. aug 2015 Det skal skam nok gå godt og husk på at din navøsitet kan smitte af på hunden smiley

Jeg havde min første deby med min baby i dag jeg var så nervøs for vi har ikke noget at gå til ring træning i nu, så jeg måtte gå og huske mig slev på at den her er ren og sker træning og en god oplevelse, vi fik en anden plads fordi jeg ikke rigtig kunne få ham til at gå men en rigtig god kritik og i det hele taget er jeg så stolt af den lille uldtot han tog hele udstillingen med ophøjet ro så mor her er stolt smiley

• #27   29. aug 2015 Bare husk på, at det er OK at være kikset og pinlig - så går det fint smiley Det er i hvert fald lidt mit motto, for jeg formår også altid at ydmyge mig selv sådan lidt i hvert fald... Sidst vi var til udstilling (for et par uger siden) troede jeg at man bare skulle ind enkeltvis, så da de råbte mit katalognr råbte jeg "ja det er mig!" og vinkede lidt til dem fra sidelinjen. Så kiggede assistenten sådan pænt irriteret på mig og sagde "ja vi vil så gerne se dig herinde i ringen..." Så løb jeg ind og stillede mig åbenbart et forkert sted, for han bad mig, igen ok irriteret, om at flytte mig et andet sted hen. Foran dommeren måtte jeg også spørge ham præcis hvad vi skulle (løbe frem og tilbage), for jeg fattede det sgu ærlig talt ikke rigtig... Løb med bare tæer og bar bare gennemgående ikke præg af at have fattet noget som helst (hvilket jeg heller ikke kan prale med jeg har, på trods af det er min 3. udstilling - synes godt nok det er meget forvirrende xD)
    Men jeg synes de plejer at være rigtig søde, både dommer og de andre udstillere, og bare forklare hvad man skal. Det ER jo sådan set også hunden og ikke menneskets præstation der skal bedømmes. Og vores bedømmelse var også helt fair. (VG med meget fair kritik)

Men altså, det nytter jo simpelthen ikke at have gigantisk høje forventninger til resultat, når man er helt nybegynder smiley tag det stille og roligt og sig til dig selv at der kommer mange flere udstillinger fremover, så det betyder ingenting nu - især når hunden er så ung at resultatet ikke er officielt.

• #29   29. aug 2015 I skal bare ind og have en FEST Ida og det skal Bitte B nok klare smiley

• #30   29. aug 2015 Du har vel fået til lidt ringtræning,så du ved lidt om det ?
    men,når det er sagt,det havde jeg ikke fået,men det var en lille udstilling i specialklubregi,så det gjorde ikke så meget og jeg var IKKE den forreste..men det er normalt at være lidt nervøs..pøj pøj i Hillerød

• #31   29. aug 2015 Jeg er ved at s*ide i bukserne hver gang, jeg bliver så aldrig udstillingsfreak, det er meget sjovt når det er overstået, men jeg bliver så nervøs, har alt for store forventninger og er så bange for at fejle.
    idiotisk, i know.

Første udstilling jeg var på med Morgan, så han sig lun på ringsekretæren, og da vi løb mod dommeren i fremvisningen, fortsatte Morgan målrettet et par ekstra meter hen til hende og gav hende et smækkys .. hold kæft hvor det var pinligt.. jeg rystede og havde tunnelsyn af nervøsitet.. smiley
    men dommeren elskede ham heldigvis.
    har også kysset græsset under "opvarmning", hvor han lige fik fældet mit ben..

• #32   29. aug 2015 Tak for svar smiley skal nok give ordentlige svar i morgen, når jeg er lidt mere "skarp" end lige nu smiley

• #33   30. aug 2015 Altså det er så nemt at sige, men der er ikke noget at være nervøs for smiley

Dommeren fortæller dig hvilken vej og måde han gerne vil have du rundt i ringen på og selvom du gør det forkert, så går det sgu også nok smiley
    Man bliver jo ikke disket for at lave fejl og specielt i hvalpe klassen, er der plads til at de kan være lidt lømler smiley

Men vi har alle været der, vi har alle været nye og jeg tror vi alle har prøvet at lave fejl eller have en hund der havde en helt anden mening om hvordan tingene skulle foregå inde i ringen smiley
    Jeg formåede sidste år, første gang i junior klassen, at have en hund som for det første galopperede stort set hele vejen rundt, var igang med at fælde til den helt store guld medalje, var stort set ikke til at komme i kontakt med og da vi skulle stille foran dommeren synes han lige at han skulle hoppe op af hende smiley
    Jeg følte mig som verdens største fiasko og jeg havde SÅ store forventninger, vi har jo lige gået fra at være BIR og BIS hvalp, så det troede jeg da at jeg havde helt styr på smiley

• #35   30. aug 2015 Det lyder til, at det alt i alt er meget stille og roligt og slet ikke SÅ konkurrence-mindet som jeg lige troede. Og et eller andet sted lyder det da også til, at det er meget menneskeligt, altså det er ok at lave en lille fejl en gang imellem eller lige spørge lidt om hvad de mener smiley tusind tak for alle jeres små historier om kiksede oplevelser og med hunde der måske ikke lige gad. Hvis det sker for mig, ved jeg da, at jeg ikke er den eneste! Jeg går til Ringtræning nu hos en topprofessionel handler, så håber det kan hjælpe lidt - kan da allerede se lidt fremskridt hos mig og Bodil smiley

Maj-Britt, tænker du på det er godt ift. kommunikationen?

• #37   30. aug 2015 Okay, ja det er jo meget rart, at der i hvert fald ikke kan opstå sprogmisforståelser på den led smiley

• #38   30. aug 2015 Marco skal også udstilles i Hillerød. Det er første gang jeg er til udstilling. Så jeg er virkelig også nervøs!
    Jeg går også til Ringtræning for at lære lidt om det udstillingshaløj smiley

• #39   30. aug 2015 Bare koncentrer dig om egen hund og luk alt andet ude af din bobbel smiley Det gjorde jeg de to gange jeg udstille de, men er sikker på jeg stadig lignede en klovn xD

• #41   30. aug 2015 Held og lykke, Louise. Krydser fingre for, at det nok skal gå smiley
    Anya, ja må bare forsøge at fokusere på samspillet mellem hund og jeg og lukke alt andet ude - og så må jeg se lidt dum ud, men heldigvis heller ikke mig, de skal bedømme smiley

He he Isabelle, synes du har mange gode udstillingshistorier : D

• #43   30. aug 2015 Vil tror der er nogen der går mere op i det end andre, som ved mange andre slags udstillinger smiley

De gange jeg var afsted med katten var der faktisk kun for oplevelsens skyld, men der var godt nok nogen der skulede til en hvis man "vandt" over deres lille fine kat de havde stået og gjort klar i flere timer..

Og den første gang jeg udstillede racekat, og begyndte at tude da hun blev NOM (dvs ikke engang sikkert hun skulle på scenen til sidst, men bare normineret til at konkurrere mod dem i hendes racekategori) fik jeg da også nogle "ej, det gør hun bare ikke" af nogle af de andre der gik mere op i det smiley

Jeg blev bare så overrasket over hun overhovedet blev NOM smiley

• #44   30. aug 2015 Dejligt at høre, at folk er søde og rare på trods Af lidt kludren i det smiley

Nu har jeg været afsted nogle gange som tilskuer og mit indtryk er også, at der er god stemning blandt udstillerne (i hvert fald i mopseringenkr, at man godt kan snakke sammen og hygge på trods af at den ene vinder over den anden. Jeg satser ikke på at vinde bedste hvalp i hele showet (omend det kunne være fedt!) men håber da bestemt vi får en god kritik og en god start i udstillingslivet smiley

• #46   30. aug 2015 Man kan altid finde på undskyldninger, tænker jeg smiley jeg skal nok også finde på noget, hvis dommer ikke er enig med mig i, at jeg har verdens bedste hund smiley men ham Findus er da skøn så det har da med garanti været velfortjent!

• #47   30. aug 2015 Hehe.. Ja jeg tror første gangs udstilligere bliver mindst lige så overrasket over at vinde (hvis ikke mere) end de mere garvede gør smiley

• #48   30. aug 2015 Beltane, det tror jeg, du har ret i smiley I din situation på katteudstillingen havde jeg nok også reageret på samme måde som dig smiley

• #50   31. aug 2015 Det allervigtigste, husk det er samme dejlig hund man har med hjem uanset, hvordan det går smiley

Jeg får sjældent lov til at vise vores whipper, det gør min søn på 15 og han er normalt ikke nervøs inden han går i ringen, men sidste weekend stillede Cala for første gang i juniorklassen og røg lynhurtigt ud med et "good", hun var ikke ene om den præstation, men det har vi ikke prøvet før smiley

I dag var vi af sted igen og Thor var så nervøs, som jeg aldrig har set ham før, og det gik direkte i snoren på Cala. Inden de gik i ringen ville hun hverken det ene eller det andet og lignede mest en hund, der skulle skydes. I ringen gik det heldigvis fint og hun fik et excellent, så jeg tror ingen nerver der er næste gang smiley

Pinlig optræden leverer vi også i ny og næ, sidste weekend skulle min mand holde øje med Yota, mens Thor var til juniorhandling med Ghini. Da de to var færdige i store ring blev vi og kiggede på de næste konkurrencer og pludselig kommer der en ret velkendt whippet styrtende og tager en æresrunde i ringen, det er såmænd bare Yota, der leder efter sin familie smiley

Min afdøde Alfa var "berygtet" for sin optræden i ringen. Hvis ringsekretærens bord og udstillingsbordet stod for tæt på hinanden, dvs. med mindre end godt et par meter imellem, var det næsten sikkert som amen i kirken, at det altid lykkedes hende at tage springet fra det ene til det andet mens dommeren undersøgte hende.
    Hun skulle lige hilse på sekretæren og se om vedkommende havde noget spiseligt smiley

Udstilling er hyggeligt og sjovt, og min erfaring siger, at er man åben, venlig og imødekommende bliver man modtaget på samme måde af de øvrige udstillere. Selvfølgelig kan man i ny og næ rende ind i et surt ribs både i og udenfor ringen, men det hører til sjældenhederne.

• #51   31. aug 2015 Ejer af den dejligste: Jeg tror godt, at du kan udstille uden at haft noget træning, men det anbefales så man ved, hvad man skal gøre og hvordan det foregår. Jeg kan anbefale dig bogen "hundeudstillinger - en herlig hobby" som er rigtig god til at forklare, hvordan det foregår og hvordan man kan forberede sig.

Kirsten: Og det er en rigtig vigtig pointe: At ens hund er den dejligste og skønne lige meget hvad! og hvis hun ikke præsterer som jeg lige forventer, så pyt være med det. Vi skal have en fest! smiley

Og tak for de pinlige historier. Kunne ikke lade være med at fnise smiley Selvom det måske ikke har været så sjovt i selve situationen, må det være sjovt at kigge tilbage på.

Jeg vil forsøge at væreså åben og glad som overhovedet muligt (synes jeg, at jeg er i forvejen, men alligevel). og så forsøge ikke at lade nerverne styre det hele for meget

• #53   31. aug 2015 Ja, min opdrætter vil også være der heldigvis. Og de har også sagt, at hvis jeg i sidste sekund beslutter mig for ikke at ville gå med hende, skal de nok gøre det smiley Men som det ser ud nu, så går jeg selv med Bodil smiley Men det er helt sikkert dejligt, at der er nogle erfarne til at støtte mig op ad.

• #55   31. aug 2015 Lis A: Det er da rigtig godt gået må man sige! I sidste ende handler det jo netop om ens hund og hvordan den ser ud, meeeeen vil jo gerne have, at vi ser godt ud sammen som et team smiley Har også fået købt et flot udstillingssuit i den anledning smiley

• #57   21. sep 2015 Børge, hun fik Særdeles Lovende (var i hvalpeklassen), 1. Vinder og Bedst i modsat køn (altså 2. Bedste hvalp). Hun var bare så dygtig smiley hun stod så fint, som du kan se på billedet

profilbillede
  • #59   21. sep 2015 Tak smiley He he der var så godt nok ikke så mange at konkurrere imod, men stadig var hun så dygtig altså og tog det hele med ophøjet ro. Så vi er et nyt par i den her branche smiley

• #60   21. sep 2015 Og nej, det hele gik jo som det skulle heldigvis og vi havde en skøn oplevelse.

• #62   21. sep 2015 Det er også nogle underligt udseende nogen, måske er det i virkeligheden Chier smiley

Kommentér på:
Nervøsitet over udstilling

Annonce