{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.443 visninger | Oprettet:

M. I
M. I
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012

Hvornår må jeg slå marken? {{forumTopicSubject}}

Spørger igen det altvidende hundegalleri for jeg har ikke kunne finde svar andre steder.

Men kort sagt, hvornår er det sikkert at slå en græs/ukrudtsmark uden først at skulle gå den igennem for at tjekke for rålam og harekillinger?

Indtil videre har Lia og jeg altid tjekket inden, men det tager jo en evig tid, plus jeg har høfeber. Omvendt så vil vi jo heller ikke slå de små pus ihjel.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår må jeg slå marken?
  • #3   11. aug 2015 En klog mand fortalte mig, at man altid burde starte indefra på marken. På den måde havde dyrene bedre flugtmuligheder. smiley

• #4   11. aug 2015 mange dyreunger er født i maj mdr og der skulle gerne være høst i denne mdr her heller næste mdr da jagten er ved og går ind i denne mdr her smiley

• #5   11. aug 2015 så ja det kan du godt smiley

• #6   11. aug 2015 Der er stadig rålam, for selv om høsten går i gang, så er der stadig hvert eneste år mange rålam som ender i mejtærskeren.
    Jeg ville først gå marken igennem for at se om der er dyr.

• #7   11. aug 2015 Tak for svar. smiley

Det er bare en brakmark som skal slås med brakpudser der er sat på en havetraktor, så der sker ikke noget ved at vente. Vi kan også sagtens køre stille og roligt, men det hjælper jo ikke hvis de er så små at de stadig ligger og trykker sig.

Vi støder tit på voksne harer, rådyr og agerhøns, men de flytter sig trods alt når man kommer for tæt på - selvom de ofte venter til sidste øjeblik så jeg får et mindre chok hver gang. smiley

Angående selve slåningen, så starter vi som regel oppe ved huset og bevæger os udad så de ikke bliver fanget.

Men til jer som siger vent, hvornår mener I det er sikkert?

• #8   11. aug 2015 mange som fugleunger ligger nær af vejen. normal hvis da ligger rå.vild på marken så er der en mor i nærheden de løber normal hvis man kommer for tæt på smiley

• #9   11. aug 2015 Vi har haft mindst et kid på marken som lå alene, men det er over en måned siden nu: http://www.hundegalleri.dk/forum/off-topic/604571-nuuuuurh

Og ja, det er utroligt så tæt dyrene kan være på vejen. Vi har fundet harekillinger i grøftekanten og for nogle år siden lå der en fuglerede lige op ad cykelstien.

• #10   11. aug 2015 Jeg tror nu ikke at der er dyreunger der er så små nu at de bliver liggende hvis der kommer noget kørende. Vi har i hvert fald aldrig høstet hverken det ene eller det andet med mejetærskeren og vi har masser af både harer og rådyr.

• #11   11. aug 2015 Normal siger et råvildt et håb som kan høres det siges ofte for hanner... hihi lyder af kattens til https://www.youtube.com/watch?v=5RF7Z18Bco8 smiley

• #12   11. aug 2015 Jamen så tror jeg vi begynder at gå igang her i weekenden, stille og roligt så de kan nå at flytte sig. Faldt også lige over en side fra jægerforbundet hvor de anbefaler at man ikke slår fra 15. april til 1. august pga. vildt og jordrugende fugle, så vi burde være på den sikre side, især hvis vi er forsigtige.

Mavis: Ja, det er ikke hvad man kan kalde melodisk. smiley Kan ikke huske at have hørt dem herude.

• #13   11. aug 2015 de kalder normal den lyd hvis de bliver bange smiley

• #14   11. aug 2015 sådan her https://www.youtube.com/watch?v=qtE2mV5aGwA

• #15   11. aug 2015 Selv om vi er forbi 1 august er det ikke sikkert at der ingen råkid er.

Fubert
    Vi får desværre råkid i majtærskeren hvert år. Det første røg i sidste fredag. smiley

• #16   11. aug 2015 Undskyld men det hedder ikke kid, det hedder

Rådyr: rålam
    Krondyr: kronkalv
    Sikahjort: sikakalv
    Dådyr: dåkalv

Ged: gedekid

Det der kid skære i mine øre. Så lærte folket lidt idag også.

• #17   11. aug 2015 Så lærte man lidt. smiley

Jeg troede faktisk man kunne skrive begge dele, altså rålam og rådyrkid (dog ikke råkid), hvilket også forklarer hvorfor jeg brugte det i flæng, men det er så slut nu.

Og ja... kan se vi skal vente lidt endnu, men så er spørgsmålet jo igen hvor længe? 1. september, 15. september? Eller skal vi helt hen i oktober?

• #18   11. aug 2015 Vores nabo som ordner vores mark (græs, lucerne) klippede det i går.

• #21   12. aug 2015 Nu ved jeg ikke om det bare er en "hobbymark" eller om det er noget du får hektarstøtte til. For så skal du være opmærksom på at der er regler for hvornår det må/skal slåes

• #22   12. aug 2015 Jeanette, jeg har tænkt over det, men har også hørt at det ikke altid virker?

Caroline J: Det er hvad vi har gjort indtil videre. smiley

Eller dvs. jeg er gået ud lige inden manden begynder at slå, men det er meget højt derude så det er svært at se, især fordi Lia mere er sådan en "Nå, ligger du der." istedet for "jeg har FUNDET noget", så det går langsomt og tager lang tid at gøre det grundigt (må sørge for at det ikke når at blive så højt til næste år).

Fubert: Det er bare hobbymark. smiley Planen er at det bliver til "park" på et tidspunkt.

• #23   12. aug 2015 Jeg bliver ved med at læse "marken" som "manden" i oversigten smiley

Og nu jeg alligevel har spammet tråden med OT...så tror jeg bare M.I du bor det dejligste sted med marker der kan blive parker, køer på trisse ture og og og smiley

• #24   12. aug 2015 LOL! Ja, det er jo noget heeelt andet! Jeg havde faktisk først skrevet "Hvornår må jeg slå" i overskriften før det gik op for mig at det var lidt misvisende.

Og tak! Jeg synes selv at vi bor dejligt (selvom det er en masse arbejde), der går næsten ikke en dag uden at der sker en eller anden hyggelig lille ting. smiley

• #26   12. aug 2015 Caroline J: Ja, det må blive det næste vi skal træne. smiley Lige nu skal jeg være heldig hvis hun logrer lidt med halen inden hun går videre.

• #29   12. aug 2015 Jeanette O: Jamen så må jeg jo bikse noget sammen. Jeg har godt set at en af landmændene herude gør det samme. smiley

• #30   12. aug 2015 Når nu marken er slået, så anskaf dig nogle får, så slår du flere fluer med et smæk.
    Du behøver ikke at slå den mark mere.
    Lammekød smager fantastisk godt.
    Du får ben og kød til Lia samt et dejligt skind til hedes kurv.

• #31   12. aug 2015 Årh, Anni. Min nabo mener jeg skal have geder, for så kan jeg lave gedeost og sælge til ham.

Lia ville helt klart elske at have får og vi har da også sådan at vi kan holde får i stalden, meeen... jeg synes godt nok der er meget arbejdet ved det og man bliver lidt for bundet af det. Er også stoppet med at have høns og de er da noget af det nemmeste. smiley

Men okay, lammekød lyder fristende. Elsker lam. smiley

• #32   12. aug 2015 Geder er hellere ikke så dum. De smager også godt, lidt efter lam.
    Fårene behøver jo ikke at komme i stalden og hvis det er "kødfår2 skal de hellere ikke klippes.
    Pasningen klarer du ved at tilbyde hyrdetræning og så må dem der træner skiftes til det .

• #33   12. aug 2015 Uh-ha du har også regnet det hele ud kan jeg se. smiley

• #35   12. aug 2015 Hvis du sætter "skræmsler" op nogle dage inden der skal køres så vil dyrene kunne nå at flytte deres unger.
    CDer der hænger og dingler, plastposer på pæle, stof.......bare det bevæger sig og evt rasler/skramler.

• #36   12. aug 2015 Okay, det bliver nok noget med at vente og så sætte skræmsler op inden vi slår. Tak for hjælpen allesammen. smiley

• #37   12. aug 2015 Jeg stemmer for får...eller geder... smiley Jeg ville selv gerne have sådan nogle lækre saftige lammekøller gående hvis jeg kunne smiley

• #38   12. aug 2015 uhhh, I har travlt! smiley

Jeg lejer gerne marken ud hvis I vil have får eller geder gående. Betalingen kan ske i ost eller lammekrone. smiley

• #39   12. aug 2015 Jeg tænkte lidt mere på at jeg gerne købte et får...du så kunne få glæde af at passe...og så kommer jeg og henter når det er i en tilberedelig tilstand?...nej? hmm smiley

Du må stadig ikke ikke slå manden....

• #40   12. aug 2015 Hahaha... nej, den går ikke! Men godt forsøgt. smiley

Manden er dobbelt så stor som jeg er, tror nok han bare ville holde mig ud i strakt arm hvis jeg forsøgte på at slå ham og så bare vente på at jeg blev træt. Lidt ligesom i tegneserierne. smiley

• #41   12. aug 2015 ...det var altså et forsøg værd smiley Øvsa.. smiley

haha måske er det godt nok smiley men jeg ser det stadig hver gang emnet rammer indenfor min synsvinkel smiley

Kommentér på:
Hvornår må jeg slå marken?

Annonce