{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.020 visninger | Oprettet:

hvornår må han {{forumTopicSubject}}

vi har jo lille jake, og vi har lidt trappe op til hvor vi bo, så jeg tænke på hvor gammel skal ha cirka være før han selv må gå op af dem, jeg ved godt han kun er 12 uge men han bliver jo også tunge og bære med tiden. og han er utrolig nysgerrig og har prøvet og kommer op af dem.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvornår må han
  • #1   22. jan 2011 Det ved jeg ikke med sikkerhed. men jeg har altid selv båret min hund op og ned da jeg boede på 2'nd sal.
    Syndes jeg har hørt trapper altid er usundt uanset aller.

• #2   22. jan 2011 jeg har bare hørt vis de kommer til og gøre det for tidlig så kan de få dårlig hofter og det vil jeg jo ikke ha sker.

• #3   22. jan 2011 til han er udvokset.. så det vil sige 1-1½ år. Har din opdrætter ikke forklaret dig det inden salg? hos mig får man ikke lov til at købe en hvalp, hvis man ikke gør sig klart at man kan løfte den ..... gider ikke høre på hylen senere smiley

• #4   22. jan 2011 nej det har de desværre ikke, men vi hyle heller ikke over det vi spørge bare hvornår han må.

• #5   22. jan 2011 nej, men du skriver at han bliver tung at bære - det kan jo ikke komme bag på dig smiley

• #6   22. jan 2011 nej selvfølgelig gør det da ikke det, men jeg skriver jo ikke at det bliver noget problem og bære ham, selv om han er stor vi ville bare gerne vide hvor lang tid der skulle gå før han selv kunne.

• #7   22. jan 2011 Jep når den er udvokset. Så du får brug for at bygge nogle muskler op :o)

Boede selv på anden sal da jeg fik Kia og for hver uge kunne jeg mærke det ekstra kilo hun tog på. Er glad for vi flyttede inden hun blev alt for tung :o)

• #8   22. jan 2011 he he ja så må jeg heller igang smiler, ja men jeg bære ham også med glæde jeg vil jo ikke ha han bliver ødelagt, så det tag vi selvfølgelig med, men nu flytte vi ikke lige inde for den nærmest fremtid. men ja det kan jeg da godt forstå du var.

• #9   22. jan 2011 Du bemærker ikke rigtigt at hunden bliver tungere spom sådan.. det kommer jo gradvist..

Jeg bar Kayser ind i bilen lige til han blev aflivet (8 mdr, 50 kg).

Jeg vejer selv kun 53 og tænkte ikke over at løfte ham, det havde jeg jo gjort siden han vejede 10 kg =)

• #10   22. jan 2011 ok, det er jeg da ked af og høre han kun blev 8 måned, må jeg spørge hvorfor han blev aflivet så tidlig.

• #11   22. jan 2011 Han havde HD, allergi, dårligt sind og alt muligt... Ikke den bedste avl må man sige =/

Det var d 16/1 5 år siden han blev aflivet så det er ved at være længe siden =)

• #12   22. jan 2011 ok lyde ikke særlig godt, og nej det var ikke godt avl, men håber da du har fundet dig en hund fra et bedre sted af.

• #13   22. jan 2011 Min nuværende hund er en blanding - skæbnen vil han også har HD... og endda epilepsi.. Jeg er meget heldig med mine hunde ; )

Men Kayser var med DKK, der kunne jeg have gjort mit forarbejde - vidste det bare ikke dengang.

Kaoz er genbrugsguld, han var 11 måneder da jeg overtog ham.
    - blev røngtenfotograferet da han var 1½ og der var sandelig HD.

Forskellen på de 2 hunde - trods den samme status på hofterne er typen af HD.

Kayser havde dysplasi, altså ujævne hofteled der skurrede mod hinanden; meget smertefuldt.

Kaoz har løse hofter; altså de passer ikke sammen, men skål og knogle er intakt og der er ingen knogleforandringer. - ikke nødvendigvis smertefuldt og kan holdes på afstand med muskelmasse og motion dagligt. Med løse hofter er der så risiko (forhøjet) for hofteskred, men muskerne hjælper med at holde sammen på det hele.

Min NÆSTE hund bliver en sundere race (border collie) med stamtavle hvor anerne er gennemtjekkede =)

• #14   22. jan 2011 .. og nu vil jeg gå i seng ; )

der er endnu en dag imorgen jo hihi..

natnat

• #16   22. jan 2011 Min dyrlæge sagde, at min hund godt kunne gå op ad trapper, fra den var 1/2 år. Men endelig ikke ned, det er den største belastning, al hundens vægt, vil presse på skuldrene.
    Jeg bar nu alligevel min hund, både op og ned til den var over 1 år, (den er heller ikke særlig stor)

• #17   22. jan 2011 Ja, jeg er så uortodoks, så jeg lader hunde gå på trapper, når de er store nok til at gøre det selv.

Jeg nægter simpelthen at støtte op om, at opdrætterne laver så skrøbelige hunde ved at pakke dem ind.

Så medmindre hunden skal gå op og ned af masser af trapper rigtig mange gange hver dag, så får den lov at klare det selv.

• #18   22. jan 2011 Vi har en stor bred trappe til førstesalen, ca 6 trin så repo og så 6 trin igen. Begge mine tøser fik lov at gå på dem, da de selv ville. Har aldrig haft spærre derop til.
    Det var og er så også sjældent de går derop, da vi jo altid er i stuen, vi sover kun på førstesalen, men hundene har altid lært at sove i stuen smiley

• #20   22. jan 2011 Jamen jeg kan da kun være enig i den artikel...

• #21   22. jan 2011 Buddy var 14 måneder, da vi fik ham hjem. Han turde ikke gå på trappen og var 1-2 måneder om at lære det. De første nætter bar vi ham op og ned for at han skulle sove ovenpå ligesom os. Men han kunne ikke lide at blive båret, så efter 4 dage begyndte han at sove nedenunder.

Jeg vil gerne bære min hund indtil ca. 20 kg eller 1 år. Derefter skulle den gerne kunne tåle at gå selv. Pt. har vi små børn, så der er babygitre for trappen, så han render jo ikke op og ned hele tiden. Senere hen evt. med en ny hvalp kan vi jo bare lukke til entreen, så hvalpen ikke går derud uden os.

• #22   22. jan 2011 Forresten når man som jeg har mange trapper både indenfor og i haven, så ville jeg ikke vælge en meget stor og tung race, der er disponeret for HD.

I det hele taget synes jeg sundhed er vigtigt og jeg kan generelt også bedst lide hunde, der er funktionelt bygget og har flotte, frie, jordvindende bevægelser.

• #23   22. jan 2011 Sarah - du skriver, at du synes sundhed er vigtigt - det er jo netop ikke et udtryk for sundhed at bære hunden, der har fire ben at gå på.

Det gør man jo netop for at dække over ikke-sunde tilstande.

• #24   22. jan 2011 Det er for at være mere på den sikre side mht. HD. Nu har vi mange trapper og jeg har ikke lyst til at udfordre skæbnen smiley

Dernæst er det lakeret trappe indendørs. Den er lidt glat og kræver lidt mere koordinering af hunden, derfor synes jeg, at det er bedre at den når at blive lidt ældre, inden den selv skal rende på den smiley

Hvis jeg havde færre trapper, havde jeg nok gjort som dig.

Jeg bor i 3 plan i villa og så er der trapper 2 steder i haven også. Buddy stiller sig konsekvent op på toppen af trappen for at have udsyn over haven smiley

• #25   22. jan 2011 Jeg vil hellere løfte min hund een gang for meget til den er udvokset end at skulle aflive den i en meget ung alder fordi jeg ikke har taget de forholdsregler.

Når først man har set en hund med ulidelige smerter pga. HD tror jeg ikke man synes det er nødvendigt at tage chancer igen !!

Er det 3 trin der er tale om, ja så bevares, men ved mig var det MANGE trapper og det var MANGE gange dgl. + jeg har en hund af en race som er usat både på albuer og hofter. Så nej ingen grund til at tage nogen chancer. Ser det meget som at alt det arbejde jeg ligger i hunden dens første 2 år hvad end det er at slæbe den op og ned af trapper eller lydighed etc. træning så vil gevinsten forhåbentlig være et langt og forhåbentlig godt liv for hunden i sidste ende.

Lige hvad det her angår er jeg for Better Safe than Sorry.

• #26   22. jan 2011 CH: nu er hunde jo ikke bygget til trapper.... hvor mange af dem er der liiiige i naturen smiley

• #27   22. jan 2011 Sanne - min argumentation er den samme. Når man først har set en hund med ulidelige smerter på grund af HD, så gør man alt for at få det skidt ud af avlen.... ;o)

Jeg kan godt forstå, at man vælger at gå med livrem og seler - men det er klart at det er noget man gør for sin egen skyld og for den helt konkrete hund, man står med.

I det store perspektiv hjælper man ikke arten.

Platugler, det er længe siden vores hunde var naturlige ;o)
    De har levet ved siden af mennesker i årtusinder - med og uden trapper.

• #28   22. jan 2011 OOOG, lige en tilføjelse, som jeg ikke kan underbygge.

Jeg er af den overbevisning, at den genetiske faktor ved HD har langt større indflydelse end noget andet, herunder både miljø og foder.

Jeg tror på, at langt de fleste hunde der bliver syge af HD ville blive det ligegyldigt hvor meget vi skåner dem for trapper i opvæksten. Det sker sandsynligvis bare senere.
    Så kan man argumentere, at hunden i det mindste får nogle gode år - ja, det er rigtigt. Og man gør også selv, sammen med hunden.

Men det giver bare et skævt billede af sundheden i racerne fordi de bliver tjekket tidligt i livet, før de avler - og siden kun, hvis de har stærke symptomer.

Jeg synes det ville være fint, hvis det forholdt sig omvendt.

• #29   22. jan 2011 OOOOOG, så LIGE en ting mere ;o)

Det er jo kun nogle racer, man anbefaler at skåne for trapper.... Ikke alle. Og det fortæller jo lidt om, at det ikke er arten, der er skrøbelig men racer der er det - og det er på grund af dårlig avl.

• #30   22. jan 2011 CH: Enig. Men det skal ikke gå ud over omtalte hund at avlen sucks og stadig ikke er hvor jeg mener den bør være sundhedsmæssigt så længe der stadig er større fokus på eksteriør over sundhed.

Jeg vinder intet ved at smadre min hunds hofter og albuer for at bevise min påstand om at der stadig er lang vej til hvor jeg mener at schæferen bør være sundhedsmæssigt.

Og jeg er så af modsat mening (også derfor vi nok ikke bliver enige) om at det især er miljø og foder der har indvirkning på HD hvor den genetiske faktor selvf. er stor men du kan stadig sagtens smadre en hund med raske hofter ved at være tåbelig og du kan have et langt liv med en HD D/E hund der er smertefri ...

I denne tråd er trådstarters hund af en af de racer der er udsatte og derfor en af dem jeg vil anbefale bliver skånet ...

• #31   22. jan 2011 Jeg foretrækker ikke at anbefale noget.

Det er et personligt valg, man træffer.

Jeg forsøger ikke at bevise noget - har da heller ikke haft en HD hund på trods af, at jeg ikke pakker mine hunde ind. Så indtil videre har jeg ikke fremprovokeret noget - hvilket bestemt heller ikke er det, jeg ønsker, tværtimod.

Jeg er enig med dyrlægen i linket - og i øvrigt også med flere andre dyrlæger, jeg har diskuteret emnet med. At genetikken er den største synder :o)
    (og det er måske meget heldigt, hvor der kan man for alvor gøre noget - hvis man vil)

Kommentér på:
hvornår må han

Annonce