1.020 visninger
|
Oprettet:
hvornår må han {{forumTopicSubject}}
vi har jo lille jake, og vi har lidt trappe op til hvor vi bo, så jeg tænke på hvor gammel skal ha cirka være før han selv må gå op af dem, jeg ved godt han kun er 12 uge men han bliver jo også tunge og bære med tiden. og han er utrolig nysgerrig og har prøvet og kommer op af dem.
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.037
Syndes jeg har hørt trapper altid er usundt uanset aller.
apr 2009
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 51
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
apr 2009
feb 2006
apr 2009
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
Boede selv på anden sal da jeg fik Kia og for hver uge kunne jeg mærke det ekstra kilo hun tog på. Er glad for vi flyttede inden hun blev alt for tung :o)
apr 2009
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
Jeg bar Kayser ind i bilen lige til han blev aflivet (8 mdr, 50 kg).
Jeg vejer selv kun 53 og tænkte ikke over at løfte ham, det havde jeg jo gjort siden han vejede 10 kg =)
apr 2009
jun 2005
Det var d 16/1 5 år siden han blev aflivet så det er ved at være længe siden =)
apr 2009
jun 2005
Men Kayser var med DKK, der kunne jeg have gjort mit forarbejde - vidste det bare ikke dengang.
Kaoz er genbrugsguld, han var 11 måneder da jeg overtog ham.
- blev røngtenfotograferet da han var 1½ og der var sandelig HD.
Forskellen på de 2 hunde - trods den samme status på hofterne er typen af HD.
Kayser havde dysplasi, altså ujævne hofteled der skurrede mod hinanden; meget smertefuldt.
Kaoz har løse hofter; altså de passer ikke sammen, men skål og knogle er intakt og der er ingen knogleforandringer. - ikke nødvendigvis smertefuldt og kan holdes på afstand med muskelmasse og motion dagligt. Med løse hofter er der så risiko (forhøjet) for hofteskred, men muskerne hjælper med at holde sammen på det hele.
Min NÆSTE hund bliver en sundere race (border collie) med stamtavle hvor anerne er gennemtjekkede =)
jun 2005
der er endnu en dag imorgen jo hihi..
natnat
apr 2009
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 121
Jeg bar nu alligevel min hund, både op og ned til den var over 1 år, (den er heller ikke særlig stor)
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg nægter simpelthen at støtte op om, at opdrætterne laver så skrøbelige hunde ved at pakke dem ind.
Så medmindre hunden skal gå op og ned af masser af trapper rigtig mange gange hver dag, så får den lov at klare det selv.
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.523
Det var og er så også sjældent de går derop, da vi jo altid er i stuen, vi sover kun på førstesalen, men hundene har altid lært at sove i stuen
aug 2006
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.496
Jeg vil gerne bære min hund indtil ca. 20 kg eller 1 år. Derefter skulle den gerne kunne tåle at gå selv. Pt. har vi små børn, så der er babygitre for trappen, så han render jo ikke op og ned hele tiden. Senere hen evt. med en ny hvalp kan vi jo bare lukke til entreen, så hvalpen ikke går derud uden os.
okt 2010
I det hele taget synes jeg sundhed er vigtigt og jeg kan generelt også bedst lide hunde, der er funktionelt bygget og har flotte, frie, jordvindende bevægelser.
aug 2006
Det gør man jo netop for at dække over ikke-sunde tilstande.
okt 2010
Dernæst er det lakeret trappe indendørs. Den er lidt glat og kræver lidt mere koordinering af hunden, derfor synes jeg, at det er bedre at den når at blive lidt ældre, inden den selv skal rende på den
Hvis jeg havde færre trapper, havde jeg nok gjort som dig.
Jeg bor i 3 plan i villa og så er der trapper 2 steder i haven også. Buddy stiller sig konsekvent op på toppen af trappen for at have udsyn over haven
okt 2007
Når først man har set en hund med ulidelige smerter pga. HD tror jeg ikke man synes det er nødvendigt at tage chancer igen !!
Er det 3 trin der er tale om, ja så bevares, men ved mig var det MANGE trapper og det var MANGE gange dgl. + jeg har en hund af en race som er usat både på albuer og hofter. Så nej ingen grund til at tage nogen chancer. Ser det meget som at alt det arbejde jeg ligger i hunden dens første 2 år hvad end det er at slæbe den op og ned af trapper eller lydighed etc. træning så vil gevinsten forhåbentlig være et langt og forhåbentlig godt liv for hunden i sidste ende.
Lige hvad det her angår er jeg for Better Safe than Sorry.
feb 2006
aug 2006
Jeg kan godt forstå, at man vælger at gå med livrem og seler - men det er klart at det er noget man gør for sin egen skyld og for den helt konkrete hund, man står med.
I det store perspektiv hjælper man ikke arten.
Platugler, det er længe siden vores hunde var naturlige ;o)
De har levet ved siden af mennesker i årtusinder - med og uden trapper.
aug 2006
Jeg er af den overbevisning, at den genetiske faktor ved HD har langt større indflydelse end noget andet, herunder både miljø og foder.
Jeg tror på, at langt de fleste hunde der bliver syge af HD ville blive det ligegyldigt hvor meget vi skåner dem for trapper i opvæksten. Det sker sandsynligvis bare senere.
Så kan man argumentere, at hunden i det mindste får nogle gode år - ja, det er rigtigt. Og man gør også selv, sammen med hunden.
Men det giver bare et skævt billede af sundheden i racerne fordi de bliver tjekket tidligt i livet, før de avler - og siden kun, hvis de har stærke symptomer.
Jeg synes det ville være fint, hvis det forholdt sig omvendt.
aug 2006
Det er jo kun nogle racer, man anbefaler at skåne for trapper.... Ikke alle. Og det fortæller jo lidt om, at det ikke er arten, der er skrøbelig men racer der er det - og det er på grund af dårlig avl.
okt 2007
Jeg vinder intet ved at smadre min hunds hofter og albuer for at bevise min påstand om at der stadig er lang vej til hvor jeg mener at schæferen bør være sundhedsmæssigt.
Og jeg er så af modsat mening (også derfor vi nok ikke bliver enige) om at det især er miljø og foder der har indvirkning på HD hvor den genetiske faktor selvf. er stor men du kan stadig sagtens smadre en hund med raske hofter ved at være tåbelig og du kan have et langt liv med en HD D/E hund der er smertefri ...
I denne tråd er trådstarters hund af en af de racer der er udsatte og derfor en af dem jeg vil anbefale bliver skånet ...
aug 2006
Det er et personligt valg, man træffer.
Jeg forsøger ikke at bevise noget - har da heller ikke haft en HD hund på trods af, at jeg ikke pakker mine hunde ind. Så indtil videre har jeg ikke fremprovokeret noget - hvilket bestemt heller ikke er det, jeg ønsker, tværtimod.
Jeg er enig med dyrlægen i linket - og i øvrigt også med flere andre dyrlæger, jeg har diskuteret emnet med. At genetikken er den største synder :o)
(og det er måske meget heldigt, hvor der kan man for alvor gøre noget - hvis man vil)
hvornår må han