3.277 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Hund vil ikke hjem fra gåtur Hund vil ikke hjem fra gåtur

Hejsa!

Jeg har en lille papillon på 8 mdr., som er mega dejlig og elsker at komme udenfor. Vi går tur med ham 3 gange dagligt; morgentur på ca. 15-20 min, eftermiddagstur på ca. 30 min og lang aftentur på ca. 40-50 min. På turene laver vi også små øvelser - og vi går forskellige ruter ofte.

Louie elsker sine ture og er ekstremt nysgerrig og holder hele tiden øje med, om der kommer andre hunde forbi, som han kan hilse på og lege med. Han er glad for alt og alle!

Her er problemet:
Louie vil ikke hjem fra gåturen. Ligeså snart vi begynder at gå hjemad, og han indser, at vi er på vej hjemad, stopper han hele tiden op, kigger rundt omkring og ligesom "venter på, at der skal komme nogen forbi, han kan lege med", snuser lige liiiiiidt længere tid, end han plejer osv. Og det er ligegyldigt, hvor lang turen har været, så er reaktionen den samme.

Vi har prøvet med godbidder, at vente tålmodigt, til han selv beslutter sig for at gå videre, at bære ham hjem, at "løbe" hjemad (han kan godt lide at løbe med, når man lige sætter i løbetempo) osv. Men vi er ved at blive skøre.

Er der nogen, der ved, hvad man kan gøre?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Elektriker 850 kr.
  • Haveloungesæt, fod er knækket 1.526 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund vil ikke hjem fra gåtur
  • #2   8. jul 2015 Det er også prøvet. Han sætter sig bare ned og trækker bagud. Så føler man, at man gør skade på ham ved at blive ved med at trække.

Og jeg synes jo heller ikke, at han skal "tvinges" - men hvordan får vi ham til at følge med af egen fri vilje?

• #5   8. jul 2015 @Isabelle
    Okay, jeg håber da, at det går over så, for det er vildt irriterende. Hehe, ja, det med at snuse til aaaaalt, hvad man lige kommer forbi, og så eeekstra længe, når man lige kan skimte hjemmet, det kender vi alt for godt smiley

@Pernille
    Det har vi også prøvet. Det hjælper engang imellem, men andre gange kigger han bare den anden vej. Han er en rigtig lille bandit!

• #6   8. jul 2015 Hvad med at gemme aktiviteterne til slutningen af gåturen? Så han koncentrerer sig om sine opgaver, fremfor hvor I er på vej hen?

Fx, "fri ved fod", sit, bliv, kom, fri ved fod, dæk, frived fod, bliv, kom, op på en sten, sit, dæk, stå, ned... etc smiley

Det kan være han er skeptisk i starten, men jo mere oprigtigt engagement du selv har, jo mere vil han også køre på smiley

• #7   8. jul 2015 @M.G
    Ja, det kunne vi prøve. Problemet er lidt, at når vi nærmer os hjem, så er han slet ikke interesseret i godbidder mere. Og så er det jo svært at få ham til at gøre noget som helst. Men vi må prøve med nogle helt vildt lækre godbidder!

• #9   8. jul 2015 Sådan var min Nelly også i lømmelalderen smiley hun satte sig dog ikke ned, men hun ville dæleme ikke hjem, og forsøgte at trække i alle andre retninger smiley
    Hun havde også en sjov idé med når hun var løs, (skal siges det kunne hun til UG!! Dog ikke når vi skulle hjem), så løb hun helt glad den anden vej, og fandt det mega sjovt, at jeg teede mig åndssvagt for at få hende med, lorte hund! smiley :D så det sluttede hurtigt, og hun måtte beholde snoren på smiley

Men det går over smiley

• #10   8. jul 2015 Jeg føler mig fortrøstningsfuld, når I siger, at det går over. Det håber jeg virkelig! smiley

• #11   8. jul 2015 Hvis nu 'gå hjem'= alt det sjove stopper, så kan man måske godt forstå vuffi smiley Så hvad om i lavede det til et ritual at når i kom hjem så skete der også altid lige et eller andet sjovt ? Det vil sikkert tage lidt tid at få det indarbejdet, men det var måske værd at prøve smiley

• #12   8. jul 2015 Er han meget legesyg? så kan det være I skal prøve at bruge leg som belønning?

https://www.youtube.com/watch?v=yOdYThj4waQ
    Denne hvalp er også igang med at lære leg
    jeg synes det er en fin video, hvor man oplever fokus på leg ved jorden og tæt på føreren, så legen er en aktivitet mellem jer, og ikke hunden der løber rundt og har en fest alene smiley Når man lærer hunden at lege, kan man ofte tricke dens "jagtlyst" ved at lade legetøjet zigzagge hen ad jorden - observer også gerne hvordan hunde leger trækkeleg, og simuler selv hvordan en hund i modsatte ende vil trække og give efter smiley

https://www.youtube.com/watch?v=iIIeHtm7c4I
    Her er samme hvalp kommet lidt længere, læg mærke til hvordan han hele tiden søger føreren, og engagementet som bliver lagt for dagen fra førerens side smiley

https://www.youtube.com/watch?v=R3BNHnJu7eA&feature=youtu.be
    Denne video viser et team fra mit hvalpehold, hvor vi er igang med at lære, at bruge leg som belønning og at lære hvalpen, at når legetøjet er inaktivt, så slipper hvalpen. I denne her video er team dash igang med bytte-stadiet, hvor man hele tiden veksler imellem to stykker legetøj med "samme værdi" (altså 2 stk. legetøj som hunden synes er lige sjove). Lige i det hunden slipper kan man bruge den ønskede kommando (fx slip, tak, slut etc.), når hunden bliver mere sikker i hvad træningen går ud på, kan man til sidst sige kommandoen, og så slipper den, hvor efter en belønning selvfølgelig skal falde smiley

og til sidst en video hvor leg bliver brugt som belønning i træning af dæk
    https://www.youtube.com/watch?v=cp-qXacLjiE

Hvis det er noget du har lyst til at bruge i din træning kan jeg anbefale disse kanaler på youtube:
    https://www.youtube.com/user/klickerklok/videos
    https://www.youtube.com/user/ResaSnut/videos

• #13   8. jul 2015 @Mette Marie
    Det er forsøget værd! Vi prøver smiley

@M.G
    Ja, han er meget legesyg, og vi bruger faktisk tit legetøj til at træne med. Men fede videoer - dem vil jeg kiggere nærmere på smiley

• #14   8. jul 2015 Jeg synes de andre er kommet med gode forslag. Jeg tænker dog lidt, når han nu så gerne vil lege med andre, har han så nogle legekammerater i mødes med? Hvis ikke var det måske en ide at finde nogle, så han får leget med nogle hunde engang imellem, hvor det er aftalt. Det kunne måske hjælpe lidt på at han "venter" på at der kommer nogen der vil lege. smiley

Men ja jeg tror nu også bare han er i lømmelalderen, at der skal ske noget, og at han har fundet ud af at det er kedeligt hjem. Lucky har steder hvor han nærmest ikke kan komme hurtigt nok afsted, for han ved at den vej betyder noget sjovt, f.eks. hvis vi skal besøge min svigermor, og vi går fra bussen derhen. Men på ture hjemad så er han sååååå langsom hvis han ikke mener turen var lang nok.

Jeg ville som andre foreslår, gøre noget spændende på turen hjem, lav øvelserne der. Så har han fået brugt fysisk energi, og fået snust osv. Og så kan han måske koncentrere sig om øvelserne i stedet for hvor i går, og på den måde lære han at det er sjovt hjemad, for der laver man øvelser osv. smiley

• #15   8. jul 2015 @My only sunshines
    Vi har forsøgt at finde legekammerater, men vi har ikke rigtig haft held med det. Altså jo, nogle få gange har vi mødtes med andre, men de har bare været for voldsomme. Han er en lille fis på 2 kg., så der skal ikke meget til, før han bliver mast af en lidt større hund.
    Men vi søger fortsat efter legekammerater, for jeg er sikker på, at han vil have godt af det! smiley

• #16   8. jul 2015 My only: Vores gamle tæve havde også et sted, hvor det kun kunne gå for langsomt med at kommer hen. Min mands bedsteforældre boede i samme by som os. Agnes (bedstemoderen) var meget glad for Daffy og hun var typen der viste sin kærlighed med mad smiley Og det var jo et sprog madøret Daffy forstod. Så hvis hun kunne se at turen bragte os hen til Agnes, så fik den gamle tøs voldsomt meget mere fart på end hun normalt skød - og hun var ikke særlig villig til at forlade Agnes hus igen smiley

• #17   8. jul 2015 Jeg synes personligt at det virkelig betaler sig, at finde et hundetræningssted, hvor de har kontrolleret hundeleg - Vi tager afsted med Carlo hver søndag her http://www.unodog.dk/legestue/ - måske du kan finde noget lignende der hvor du bor?

Der hvor vi går bliver hundene delt op efter alder, energiniveau osv., hvilket gør at hundene har "ligemænd" at lege med, og dermed får de bedste oplevelser med andre hunde smiley
    Carlo leger supergodt med nogle stykker, hvor vi også mødes udenfor legestuen - så det har helt sikkert givet pote smiley

• #18   8. jul 2015 Dijana, hvis du er på facebook, er der flere facebooksider med hundeleg for de små hunde. Jeg har selv chihuahua, så jeg er med i chihuahua gruppen i min omegn, men mon ikke der findes noget for små hunde i nærheden af dig smiley
    Ellers kunne du da prøve en chihuahua gruppe hvis du lige fandt en i nærheden og høre om du kunne få lov til at være med.
    Ellers kan det være der er nogle herinde med små hunde i nærheden af dig, som har lyst til at mødes.

Mette Marie, Lucky har mange af sådanne steder, det er lidt sjovt. Han er nu generelt glad for at komme ud på tur, især hvis det er et sted vi ikke kommer så tit. Men der er ingen tvivl om når vi går på en rute der er velkendt pga mennesker, eller hvis jeg tager hans taske med, så ved han at nu skal vi hen til bussen, og kan næsten ikke få tid til at tisse af inden, for han skal altså skynde sig over til bussen, og op i tasken med det samme så han er klar smiley

• #19   8. jul 2015 @M.G
    Vi går til hundetræning i DCH Slagelse, men de praktiserer slet ikke leg, så det er der ikke meget af. Men vi må lige kigge, om der er noget et andet sted i nærheden af, hvor vi bor.

@My only sunshine
    Jeg har faktisk lavet et oplæg herinde for et par uger siden for at finde en legekammerat til Louie, men vi fik ikke så meget ud af det. Jeg har meldt mig ind i forskellige hundeleg-grupper på Facebook også, men de fleste har store hunde. Jeg må kigge efter chuihuahua-grupper i omegnen smiley

• #20   8. jul 2015 i den gruppe jeg er i, hedder den chihuahua træf, så kan du ikke finde noget under hundeleg så prøv træf i stedet smiley

• #21   8. jul 2015 Det må jeg prøve! Tak smiley

• #23   9. jul 2015 Går I sådan cirka samme vej hver gang ? For så kan I med fordel prøve at ændre rute, så det ikke er så let for ham at gennemskue hvor I er på vej hen.
    Du kan evt. også gå forbi jeres hjem nogen gange, og fortsætte turen, så han vænner sig til at selvom snuden vender hjemad, så er det ikke ensbetydende med at turen er slut.
    Og endelig kan du forsøge dig med at lave fodersøg i haven, træning, leg eller hvad han nu vil blive begejstret over, når I er kommer hjem efter en gåtur.
    Tillykke med en skøn lille selvstændig bandit smiley

• #24   9. jul 2015 @Julie C
    Jeg har skrevet til Camilla smiley Jeg er også medlem af den der gruppe på Facebook, så jeg fandt hende lige derinde. Tak!

@Ann-marie H
    Nej, vi går meget forskellige ruter næsten hver gang, men han kan efterhånden genkende alle ture, når de er på vej hjemad igen, haha smiley Men jeg må da prøve at gå i 8-taller med ham og forbi hjemmet flere gange i løbet af en tur, så han ikke associerer det med, at han nu skal hjem smiley Og ja, så masser af leg, når han endelig er hjemme!

Mange tak for alle jeres gode råd og ideer! smiley Det er dejligt, at folk er så hjælpsomme! smiley

• #25   9. jul 2015 Mika (2,5 år gjorde det samme)...alt foregik i slowmotion på vej hjem og hun har præsteret i hundeskoven at nægte at komme da vi nærmede os udgangen smiley Hun eeeelsker gulerødder, vi giver hende nu en god stor gulerod når vi kommer hjem...med det resultat at der aldrig mere er bøvl når vi skal hjem og det er med logrende hale hun går ind smiley

Kommentér på:
Hund vil ikke hjem fra gåtur

Annonce