Hund vil ikke hjem fra gåtur Hund vil ikke hjem fra gåtur
Hejsa!
Jeg har en lille papillon på 8 mdr., som er mega dejlig og elsker at komme udenfor. Vi går tur med ham 3 gange dagligt; morgentur på ca. 15-20 min, eftermiddagstur på ca. 30 min og lang aftentur på ca. 40-50 min. På turene laver vi også små øvelser - og vi går forskellige ruter ofte.
Louie elsker sine ture og er ekstremt nysgerrig og holder hele tiden øje med, om der kommer andre hunde forbi, som han kan hilse på og lege med. Han er glad for alt og alle!
Her er problemet:
Louie vil ikke hjem fra gåturen. Ligeså snart vi begynder at gå hjemad, og han indser, at vi er på vej hjemad, stopper han hele tiden op, kigger rundt omkring og ligesom "venter på, at der skal komme nogen forbi, han kan lege med", snuser lige liiiiiidt længere tid, end han plejer osv. Og det er ligegyldigt, hvor lang turen har været, så er reaktionen den samme.
Vi har prøvet med godbidder, at vente tålmodigt, til han selv beslutter sig for at gå videre, at bære ham hjem, at "løbe" hjemad (han kan godt lide at løbe med, når man lige sætter i løbetempo) osv. Men vi er ved at blive skøre.
Er der nogen, der ved, hvad man kan gøre?
jun 2015
Følger: 30 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 16 Svar: 155
Og jeg synes jo heller ikke, at han skal "tvinges" - men hvordan får vi ham til at følge med af egen fri vilje?
jun 2015
Okay, jeg håber da, at det går over så, for det er vildt irriterende. Hehe, ja, det med at snuse til aaaaalt, hvad man lige kommer forbi, og så eeekstra længe, når man lige kan skimte hjemmet, det kender vi alt for godt
@Pernille
Det har vi også prøvet. Det hjælper engang imellem, men andre gange kigger han bare den anden vej. Han er en rigtig lille bandit!
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 509
Fx, "fri ved fod", sit, bliv, kom, fri ved fod, dæk, frived fod, bliv, kom, op på en sten, sit, dæk, stå, ned... etc
Det kan være han er skeptisk i starten, men jo mere oprigtigt engagement du selv har, jo mere vil han også køre på
jun 2015
Ja, det kunne vi prøve. Problemet er lidt, at når vi nærmer os hjem, så er han slet ikke interesseret i godbidder mere. Og så er det jo svært at få ham til at gøre noget som helst. Men vi må prøve med nogle helt vildt lækre godbidder!
okt 2011
Følger: 9 Følgere: 35 Hunde: 1 Emner: 92 Svar: 2.081
Hun havde også en sjov idé med når hun var løs, (skal siges det kunne hun til UG!! Dog ikke når vi skulle hjem), så løb hun helt glad den anden vej, og fandt det mega sjovt, at jeg teede mig åndssvagt for at få hende med, lorte hund!
Men det går over
jun 2015
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.451
jan 2008
https://www.youtube.com/watch?v=yOdYThj4waQ
Denne hvalp er også igang med at lære leg
jeg synes det er en fin video, hvor man oplever fokus på leg ved jorden og tæt på føreren, så legen er en aktivitet mellem jer, og ikke hunden der løber rundt og har en fest alene
https://www.youtube.com/watch?v=iIIeHtm7c4I
Her er samme hvalp kommet lidt længere, læg mærke til hvordan han hele tiden søger føreren, og engagementet som bliver lagt for dagen fra førerens side
https://www.youtube.com/watch?v=R3BNHnJu7eA&feature=youtu.be
Denne video viser et team fra mit hvalpehold, hvor vi er igang med at lære, at bruge leg som belønning og at lære hvalpen, at når legetøjet er inaktivt, så slipper hvalpen. I denne her video er team dash igang med bytte-stadiet, hvor man hele tiden veksler imellem to stykker legetøj med "samme værdi" (altså 2 stk. legetøj som hunden synes er lige sjove). Lige i det hunden slipper kan man bruge den ønskede kommando (fx slip, tak, slut etc.), når hunden bliver mere sikker i hvad træningen går ud på, kan man til sidst sige kommandoen, og så slipper den, hvor efter en belønning selvfølgelig skal falde
og til sidst en video hvor leg bliver brugt som belønning i træning af dæk
https://www.youtube.com/watch?v=cp-qXacLjiE
Hvis det er noget du har lyst til at bruge i din træning kan jeg anbefale disse kanaler på youtube:
https://www.youtube.com/user/klickerklok/videos
https://www.youtube.com/user/ResaSnut/videos
jun 2015
Det er forsøget værd! Vi prøver
@M.G
Ja, han er meget legesyg, og vi bruger faktisk tit legetøj til at træne med. Men fede videoer - dem vil jeg kiggere nærmere på
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.298
Men ja jeg tror nu også bare han er i lømmelalderen, at der skal ske noget, og at han har fundet ud af at det er kedeligt hjem. Lucky har steder hvor han nærmest ikke kan komme hurtigt nok afsted, for han ved at den vej betyder noget sjovt, f.eks. hvis vi skal besøge min svigermor, og vi går fra bussen derhen. Men på ture hjemad så er han sååååå langsom hvis han ikke mener turen var lang nok.
Jeg ville som andre foreslår, gøre noget spændende på turen hjem, lav øvelserne der. Så har han fået brugt fysisk energi, og fået snust osv. Og så kan han måske koncentrere sig om øvelserne i stedet for hvor i går, og på den måde lære han at det er sjovt hjemad, for der laver man øvelser osv.
jun 2015
Vi har forsøgt at finde legekammerater, men vi har ikke rigtig haft held med det. Altså jo, nogle få gange har vi mødtes med andre, men de har bare været for voldsomme. Han er en lille fis på 2 kg., så der skal ikke meget til, før han bliver mast af en lidt større hund.
Men vi søger fortsat efter legekammerater, for jeg er sikker på, at han vil have godt af det!
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.451
jan 2008
Der hvor vi går bliver hundene delt op efter alder, energiniveau osv., hvilket gør at hundene har "ligemænd" at lege med, og dermed får de bedste oplevelser med andre hunde
Carlo leger supergodt med nogle stykker, hvor vi også mødes udenfor legestuen - så det har helt sikkert givet pote
nov 2012
Ellers kunne du da prøve en chihuahua gruppe hvis du lige fandt en i nærheden og høre om du kunne få lov til at være med.
Ellers kan det være der er nogle herinde med små hunde i nærheden af dig, som har lyst til at mødes.
Mette Marie, Lucky har mange af sådanne steder, det er lidt sjovt. Han er nu generelt glad for at komme ud på tur, især hvis det er et sted vi ikke kommer så tit. Men der er ingen tvivl om når vi går på en rute der er velkendt pga mennesker, eller hvis jeg tager hans taske med, så ved han at nu skal vi hen til bussen, og kan næsten ikke få tid til at tisse af inden, for han skal altså skynde sig over til bussen, og op i tasken med det samme så han er klar
jun 2015
Vi går til hundetræning i DCH Slagelse, men de praktiserer slet ikke leg, så det er der ikke meget af. Men vi må lige kigge, om der er noget et andet sted i nærheden af, hvor vi bor.
@My only sunshine
Jeg har faktisk lavet et oplæg herinde for et par uger siden for at finde en legekammerat til Louie, men vi fik ikke så meget ud af det. Jeg har meldt mig ind i forskellige hundeleg-grupper på Facebook også, men de fleste har store hunde. Jeg må kigge efter chuihuahua-grupper i omegnen
nov 2012
jun 2015
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.728
Du kan evt. også gå forbi jeres hjem nogen gange, og fortsætte turen, så han vænner sig til at selvom snuden vender hjemad, så er det ikke ensbetydende med at turen er slut.
Og endelig kan du forsøge dig med at lave fodersøg i haven, træning, leg eller hvad han nu vil blive begejstret over, når I er kommer hjem efter en gåtur.
Tillykke med en skøn lille selvstændig bandit
jun 2015
Jeg har skrevet til Camilla
@Ann-marie H
Nej, vi går meget forskellige ruter næsten hver gang, men han kan efterhånden genkende alle ture, når de er på vej hjemad igen, haha
Mange tak for alle jeres gode råd og ideer!
dec 2014
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 56
Hund vil ikke hjem fra gåtur