{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.304 visninger | Oprettet:

Hundelufter - spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Lige en masse spørgsmål, jeg håber I kan hjælpe mig med!

Skal man betale skat af de penge, man tjener som hundelufter, eller går det under lommepenge? (Gør det en forskel så længe man er under 18?).. Ellers kan jeg vel køre det over mit frikort? smiley

Hvad er prisen normalt pr. hund? Hvor langt går man (i minutter)?

Ville du bruge mig som hundelufter, hvis du havde brug for det? - Hvis ikke, hvilke "krav"/ønsker har du, til en hundelufter?

Jeg er en pige på 17 (½) år, som flytter ind med kæresten her til sommer. Økonomien er VIRKELIG stram (som i, det kan egentlig ikke lade sig gøre) indtil jeg fylder 18, derfor ville jeg gerne tjene et par hundrede kroner om måneden, til at supplere med (også gerne når jeg ER fyldt 18 smiley )
Det kan ikke lade sig gøre at bo hjemme, hvis nogen tænker på den mulighed. Jeg starter på HF i Hillerød til sommer og har gennemsnitligt 5 timer om dagen (har ikke fået mit skema endnu, men sådan har de tidligere kursisters skema set ud), dvs. jeg har tidligere fri end de fleste med fuldtidsarbejde / lange arbejdsdage. Jeg begår mig roligt og stabilt omkring dyr, jeg har håndteret mange forskellige slags heste (på jorden) i forbindelse med staldarbejde. Jeg har ofte passet min mosters (nu ret gamle) labrador retriever, mine forældre har en (meget uopdragen) cockerspaniel på 1 år, som jeg også passer til tider, går med og lignende. Jeg har erfaringer med flere forskellige slags hunde og laver også gerne lidt mentalarbejde, hvis hunden har brug for det.

Jeg vil gerne være hundelufter - jeg synes det er hyggeligt at gå ture og i og med at jeg går og venter på egen hund (forhåbentlig til næste år smiley ) kunne jeg lige så godt vende mig til hverdagen med hund. Jeg tænker at det ville forløbe sådan, at jeg kommer hjem til jer, møder hunden, snakker med jer, aftaler hvordan det skal foregå og hvilke "regler" der er for hunden. Som udgangspunkt går jeg kun i snor med hunden, ikke i hundeskov og snakker ikke med andre hunde, med mindre andet er aftalt.

Jeg håber I kan hjælpe!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundelufter - spørgsmål
  • #1   24. maj 2015 Ideen er rigtig god, som udgangspunkt skal alt indkomst opgives til skat, hvis du har frikort og ikke tjener andet vil du ikke komme til at betale skat;)
    Lav en annonce hvor du tilbyder hundeluftning, husk at angive området hvor du kan lufte, hvis du bor i Viborg er der nok lidt langt til Randers for at lufte fx smiley
    Held og lykke

• #2   24. maj 2015 Bodil D: Indtil jeg får SU har jeg ingen indkomst overhovedet - så tænker det er nemt nok at trække det over frikortet, hvis det er det, der skal til.

Yes, jeg husker på det, med området. smiley

• #3   24. maj 2015 Hvis det er for at tjene penge fordi økonomien er stram, så vil jeg anbefale dig at få en "rigtig" fritidsjob i stedet. Der vil du kunne tjene væsenligt flere penge end ved hundeluftning og det er ofte nemt at få så længe man er under 18. Derudover er sommerferien lige om hjørnet, hvilket skaber en masse sommerferie jobs.

• #4   24. maj 2015 Jeg tror ikke du får meget mere end 50 pr gang, så jeg tænker også at noget sommerferie job ville give bedre

Om jeg selv ville bruge dig?
    Nej, fremmede går ikke med mine hunde smiley

• #5   24. maj 2015 Jeg stemmer i med Ditte.
    Hundeluftning er en 'dårlig' ide.. forstået på den måde at lønnen ikke står mål med tiden der bruges på jobbet - og at der med al sandsynlighed er meget langt imellem kunderne.. flertallet vil ikke have fremmede til at gå med deres hunde.
    Du har så heldigvis en alder der åbner nogen muligheder i butikker, supermarkeder etc.Der var en gang at morgenaviser gav en ok sum penge, det er muligt at det stadig væk gør det.
    Jeg ville helt bestemt kigge efter noget arbejde som du kan bibeholde når du starter i skolen. Hvis jeg husker rigitgt, så er SU'en ikke vanvittigt høj når man ikke er ældre, og så vil det være rart at kunne supplere lidt op ved siden af.

• #6   24. maj 2015 Jeg kan desværre ikke have et fritidsjob, af private årsager. smiley

• #7   24. maj 2015 Jeg tror bare ikke rigtigt at du skal sætte næsen op efter at blive hundelufter, medmindre du er meget heldig... og er du det, så bliver det nok ikke de mange kroner du kommer til at få. Men det skader jo ikke at du prøver.

Rent logisk så tænker jeg, at hvis det var mig som potentiel kunde... og det skulle køres over dit skattekort.. altså ikke være 'orange' penge, så vil timelønnen jo osse være tilsvarende højere, og ende på en pris som jeg ikke ville ofre når jeg selv kan gå gratis.

• #8   24. maj 2015 Selv en 50'er ekstra gør en forskel, når man har 500 kroner at leve for om måneden. smiley Og så længe det bliver kørt over mit frikort, skal jeg ikke betale skat.. Om ikke andet, tvivler jeg på SKAT kommer efter en, for 50-200 kroner om måneden i 'lommepenge'. smiley

• #9   24. maj 2015 Jeg ville aldrig give en halvtredser for at få luftet min hund, om ugen ville det jo blive 250 kr.(hvis man går ud fra 5 hverdage), det bliver 1000 kr i måneden. Måske 10-20 kr. men nu har jeg heller ikke særlig mange penge selv.

• #10   24. maj 2015 Jeg tror jeg ville sætte en annonce op i de lokale supermarkeder eller lokalavisen at du gerne vil gå med hunde, så tror jeg nok, der skal være nogen der mangler en hundelufter.

• Maja S
    Maja S Tilmeldt:
    apr 2012

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 5
    #11   24. maj 2015 Mht. skat, så vil det måske være bedst at du får oprettet et hovedkort, når nu du skal til at have SU. Når du har et hovedkort, vil SU blive registreret som A-indkomst og lommepengene vil du kunne registrere som B-indkomst.

Problemet med at bruge sit frikort, er at dit fribeløb ikke er særlig højt, og når du har opbrugt det, kommer du til at betale fuld skat af alt hvad du tjener, resten af året. Hvis du bruger dit hovedkort har du et fast fradrag hver måned, hvor du får ekstra fradrag for fx beskæftigelse, renteudgifter, kørsel, medlemskab af A-kasse og mange andre ting smiley Året er jo langt endnu, nu ved jeg ikke hvornår du bliver 18, men det er en god idé at regne på om du vil tjene mere eller mindre end fribeløbet.

Og jo til dit spørgsmål om lommepenge. Skat går ind i små sager, og straffen for økonomisk kriminalitet og bedrageri er større end straffen for vold, mord, voldtægt o.l. Det er ikke noget man spøger med. Hvis du tjener mere end (jeg mener det er 50.000 kr. På et år) på den selvstændige beskæftigelse, skal du desuden momsregistreres.

Det er en god idé at få talt tingene igennem med en med noget økonomisk viden, inden man kaster sig ud i at arbejde selvstændigt.

Hvis der var en hundelufter i mit område, ville jeg gerne bruge den. Ikke til hverdag, men når jeg fx skal til noget i weekenden eller hvis jeg skal noget en aften. Det er nok 2-4 gange om måneden det sker. Jeg ville gerne betale 100-150 kr. For 60 min. Aktivering af min hund.

Tænker: komme ind, sige Hej til hunden, tjekke at den er OK og give den frisk vand, så gå en tur på en halv time og komme tilbage, børste den lidt, eller bare være sammen med den, til den er rolig igen, og så gå fra den igen.

Nogle gange ville det også være rart med en til at tage aften turen, hvis jeg fx er alene hjemme med børnene eller er syg. Jeg kan godt lide at han får en 10-15 min gåtur inden sengetid, det ville jeg gerne give 40-50 kr. For.

• #12   24. maj 2015 AboutMyDogs: Nu snakkede jeg om, at selv en 50'er om måneden ville gøre en forskel.

Maja S: Så snart jeg kommer på SU (1/1-16) er der ingen problemer i økonomien.. Jeg kommer til at få 3786 kr/mdr. udbetalt. Hvis vi regner med, at jeg tjener 200-500 kr. om måneden på hundeluftning, så kommer jeg slet ikke op i nærheden af de 34-37000 kr. (kan ikke huske tallet), mit frikort er på.

Med hundelufter mener jeg netop også en, der kan komme i weekender, eller lignende. Jeg synes det er hyggeligt, jeg kan godt lide at hjælpe og jeg har brug for så mange penge, som muligt, derfor syntes jeg umiddelbart det var en god løsning.. Men jeg gider ikke i konflikt med SKAT. smiley

Mange tak for dit uddybende indlæg.

• Maja S
    Maja S Tilmeldt:
    apr 2012

#13   24. maj 2015 Okay smiley Hundeluftning er sikkert hyggeligt, og jeg tror da også at du vil kunne finde nogen smiley Men hvis det er penge du mangler, så synes jeg at der er mange andre ting der ville være mere oplagte smiley

Nu skrev du tidligere at du af private grunde ikke har et fritidsarbejde og at du ikke kan bo hjemme. Har du overvejet at søge det offentlige om hjælp? Jeg var nød til at flytte hjemmefra da jeg lige var fyldt 17 og jeg gik hverken i skole eller arbejdede. Dengang havde jeg brug for hjælp, min kommune gav mig hjælp til huslejen, penge til mad, tøj og div. nødvendigheder. Derudover fik jeg også en person til at hjælpe mig med bankting, skat osv. Og de hjalp mig med at finde bolig og arbejde. Man kan godt få hjælp af det offentlige selvom man er under 18 år gammel, de må ikke bare lade en ung pige som dig, leve af ingenting. Hvis ikke dine forældre forsøger dig, skal det offentlige træde til.

• #14   24. maj 2015 Så længe der ikke er vold i hjemmet, kan de ikke hjælpe mig. Har jævnligt kontakt til min sagsbehandler (som bliver skiftet ud hele tiden) og der er intet hjælp at hente, desværre.

Mine forældre kan godt forsørge mig, hvis jeg bor hjemme. De har ikke råd, hvis jeg ikke gør. Det er en lang og kompliceret historie, men hvis jeg skal gennemføre min uddannelse, kan jeg ikke bo hjemme samtidig.. Så vil jeg hellere leve af rugbrød i et halvt års tid..

(Skal dog ikke kunne udelukke at mor og far smider noget mad af i køleskabet engang i mellem smiley )

• Maja S
    Maja S Tilmeldt:
    apr 2012

#15   24. maj 2015 Kommunen kan være tung at danse med, og mange får ikke den hjælp de har ret til, fordi de ikke selv kender reglerne til fulde. Det er min erfaring at man nærmest selv skal være uddannet jurist, for at kunne komme igennem.

Der kan være mange grunde til at man ikke kan bo hjemme, det behøver ikke engang at have noget med dine forældre at gøre. Faktum er at dine forældre skal forsørge dig, uanset hvor du bor, og gør de ikke det, forsømmer de deres forsørgerpligt og deres forældreansvar, og så SKAL kommunen træde til!

Har du en tillidsperson, der kan hjælpe dig med paragrafferne og evt. være bisidder ved møderne? Jeg var heldig at jeg dengang, havde verdens bedste sagsbehandler, og dengang var hele systemet også anderledes bygget op. I dag er det nødvendigt at holde på sin ret, ellers snyder de dig, så længe de kan, for at spare penge.

Du er velkommen til at skrive en privat besked hvis du vil, jeg vil gerne lytte og forsøge at hjælp. Jeg har også en god ven som ved meget mere om alt det der lov-stof end jeg, som jeg kan spørge til råds.

• #16   24. maj 2015 Jeg er ikke ude på at skaffe nogle penge ud af mine forældre.. Hvis de havde pengene, ville de hjælpe mig, jeg er ikke i tvivl. De har sendt mig på efterskole på en regning, som kommunen skulle have betalt, men nægtede. Derfor skylder de nu nogle penge væk. Som sagt, mine forældre vil ikke lade mig sulte, hvis det går helt galt kan jeg altid komme hjem og spise.

Det er nemlig ikke mine forældres skyld, at jeg ikke kan bo hjemme. Det er umådeligt svært at overbevise kommunen om. Jeg har været "syg" siden jeg var 12, og de har stadig ikke rigtig hjulpet.. Så selv hvis der blev sat noget i gang, ville det alligevel ikke blive gennemført, før jeg bliver 18. smiley

Min største bekymring lige nu er, at jeg lige er startet til coach og jeg har stor glæde af denne - hun tager mig ind de første par gange gratis, men herefter koster det.. Og det har vi ikke råd til at betale. Kommunen vil heller ikke hjælpe.. Så jeg ved desværre ikke rigtig, hvad jeg skal gøre.

• Maja S
    Maja S Tilmeldt:
    apr 2012

#17   24. maj 2015 Det er heller ikke fordi jeg tror noget dårligt om dine forældre, de lyder til at være nogle rigtig gode forældre smiley Men hvis de ikke kan hjælpe dig og du oven i købet er syg, så skal du altså have hjælp et andet sted fra.

Hvis du vil have min hjælp, så skriv til mig ??

• #18   24. maj 2015 Tak for tilbuddet, men jeg kan simpelthen ikke overskue det lige nu. Jeg har mundtlige eksaminer for første gang lige om snart og jeg er virkelig stresset.. Det sidste jeg har brug for lige nu, er at slås med kommunen igen.. smiley

• Maja S
    Maja S Tilmeldt:
    apr 2012

#19   25. maj 2015 Så skriv til mig når du har overstået dine eksaminer, du må også skrive hvis du bare har brug for at snakke smiley Jeg kan sagtens følge dig i at du ikke orker det lige nu, de er heller ikke nemme at have med at gøre ??

• #20   25. maj 2015 Hvis du får en 50'er i hånden for at gå med en hund - Så stik du den bare i baglommen uden at sige det til nogen smiley

Kommentér på:
Hundelufter - spørgsmål

Annonce