22. jun 2014 Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Hundelufter - spørgsmål {{forumTopicSubject}}
Lige en masse spørgsmål, jeg håber I kan hjælpe mig med!
Skal man betale skat af de penge, man tjener som hundelufter, eller går det under lommepenge? (Gør det en forskel så længe man er under 18?).. Ellers kan jeg vel køre det over mit frikort?
Hvad er prisen normalt pr. hund? Hvor langt går man (i minutter)?
Ville du bruge mig som hundelufter, hvis du havde brug for det? - Hvis ikke, hvilke "krav"/ønsker har du, til en hundelufter?
Jeg er en pige på 17 (½) år, som flytter ind med kæresten her til sommer. Økonomien er VIRKELIG stram (som i, det kan egentlig ikke lade sig gøre) indtil jeg fylder 18, derfor ville jeg gerne tjene et par hundrede kroner om måneden, til at supplere med (også gerne når jeg ER fyldt 18 )
Det kan ikke lade sig gøre at bo hjemme, hvis nogen tænker på den mulighed. Jeg starter på HF i Hillerød til sommer og har gennemsnitligt 5 timer om dagen (har ikke fået mit skema endnu, men sådan har de tidligere kursisters skema set ud), dvs. jeg har tidligere fri end de fleste med fuldtidsarbejde / lange arbejdsdage. Jeg begår mig roligt og stabilt omkring dyr, jeg har håndteret mange forskellige slags heste (på jorden) i forbindelse med staldarbejde. Jeg har ofte passet min mosters (nu ret gamle) labrador retriever, mine forældre har en (meget uopdragen) cockerspaniel på 1 år, som jeg også passer til tider, går med og lignende. Jeg har erfaringer med flere forskellige slags hunde og laver også gerne lidt mentalarbejde, hvis hunden har brug for det.
Jeg vil gerne være hundelufter - jeg synes det er hyggeligt at gå ture og i og med at jeg går og venter på egen hund (forhåbentlig til næste år ) kunne jeg lige så godt vende mig til hverdagen med hund. Jeg tænker at det ville forløbe sådan, at jeg kommer hjem til jer, møder hunden, snakker med jer, aftaler hvordan det skal foregå og hvilke "regler" der er for hunden. Som udgangspunkt går jeg kun i snor med hunden, ikke i hundeskov og snakker ikke med andre hunde, med mindre andet er aftalt.
Jeg håber I kan hjælpe!
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
Lav en annonce hvor du tilbyder hundeluftning, husk at angive området hvor du kan lufte, hvis du bor i Viborg er der nok lidt langt til Randers for at lufte fx
Held og lykke
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Yes, jeg husker på det, med området.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.131
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
Om jeg selv ville bruge dig?
Nej, fremmede går ikke med mine hunde
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 71 Hunde: 2 Emner: 339 Svar: 6.049
Hundeluftning er en 'dårlig' ide.. forstået på den måde at lønnen ikke står mål med tiden der bruges på jobbet - og at der med al sandsynlighed er meget langt imellem kunderne.. flertallet vil ikke have fremmede til at gå med deres hunde.
Du har så heldigvis en alder der åbner nogen muligheder i butikker, supermarkeder etc.Der var en gang at morgenaviser gav en ok sum penge, det er muligt at det stadig væk gør det.
Jeg ville helt bestemt kigge efter noget arbejde som du kan bibeholde når du starter i skolen. Hvis jeg husker rigitgt, så er SU'en ikke vanvittigt høj når man ikke er ældre, og så vil det være rart at kunne supplere lidt op ved siden af.
jun 2014
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 71 Hunde: 2 Emner: 339 Svar: 6.049
Rent logisk så tænker jeg, at hvis det var mig som potentiel kunde... og det skulle køres over dit skattekort.. altså ikke være 'orange' penge, så vil timelønnen jo osse være tilsvarende højere, og ende på en pris som jeg ikke ville ofre når jeg selv kan gå gratis.
jun 2014
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.131
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 532
apr 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 5
Problemet med at bruge sit frikort, er at dit fribeløb ikke er særlig højt, og når du har opbrugt det, kommer du til at betale fuld skat af alt hvad du tjener, resten af året. Hvis du bruger dit hovedkort har du et fast fradrag hver måned, hvor du får ekstra fradrag for fx beskæftigelse, renteudgifter, kørsel, medlemskab af A-kasse og mange andre ting Året er jo langt endnu, nu ved jeg ikke hvornår du bliver 18, men det er en god idé at regne på om du vil tjene mere eller mindre end fribeløbet.
Og jo til dit spørgsmål om lommepenge. Skat går ind i små sager, og straffen for økonomisk kriminalitet og bedrageri er større end straffen for vold, mord, voldtægt o.l. Det er ikke noget man spøger med. Hvis du tjener mere end (jeg mener det er 50.000 kr. På et år) på den selvstændige beskæftigelse, skal du desuden momsregistreres.
Det er en god idé at få talt tingene igennem med en med noget økonomisk viden, inden man kaster sig ud i at arbejde selvstændigt.
Hvis der var en hundelufter i mit område, ville jeg gerne bruge den. Ikke til hverdag, men når jeg fx skal til noget i weekenden eller hvis jeg skal noget en aften. Det er nok 2-4 gange om måneden det sker. Jeg ville gerne betale 100-150 kr. For 60 min. Aktivering af min hund.
Tænker: komme ind, sige Hej til hunden, tjekke at den er OK og give den frisk vand, så gå en tur på en halv time og komme tilbage, børste den lidt, eller bare være sammen med den, til den er rolig igen, og så gå fra den igen.
Nogle gange ville det også være rart med en til at tage aften turen, hvis jeg fx er alene hjemme med børnene eller er syg. Jeg kan godt lide at han får en 10-15 min gåtur inden sengetid, det ville jeg gerne give 40-50 kr. For.
jun 2014
Maja S: Så snart jeg kommer på SU (1/1-16) er der ingen problemer i økonomien.. Jeg kommer til at få 3786 kr/mdr. udbetalt. Hvis vi regner med, at jeg tjener 200-500 kr. om måneden på hundeluftning, så kommer jeg slet ikke op i nærheden af de 34-37000 kr. (kan ikke huske tallet), mit frikort er på.
Med hundelufter mener jeg netop også en, der kan komme i weekender, eller lignende. Jeg synes det er hyggeligt, jeg kan godt lide at hjælpe og jeg har brug for så mange penge, som muligt, derfor syntes jeg umiddelbart det var en god løsning.. Men jeg gider ikke i konflikt med SKAT.
Mange tak for dit uddybende indlæg.
apr 2012
Nu skrev du tidligere at du af private grunde ikke har et fritidsarbejde og at du ikke kan bo hjemme. Har du overvejet at søge det offentlige om hjælp? Jeg var nød til at flytte hjemmefra da jeg lige var fyldt 17 og jeg gik hverken i skole eller arbejdede. Dengang havde jeg brug for hjælp, min kommune gav mig hjælp til huslejen, penge til mad, tøj og div. nødvendigheder. Derudover fik jeg også en person til at hjælpe mig med bankting, skat osv. Og de hjalp mig med at finde bolig og arbejde. Man kan godt få hjælp af det offentlige selvom man er under 18 år gammel, de må ikke bare lade en ung pige som dig, leve af ingenting. Hvis ikke dine forældre forsøger dig, skal det offentlige træde til.
jun 2014
Mine forældre kan godt forsørge mig, hvis jeg bor hjemme. De har ikke råd, hvis jeg ikke gør. Det er en lang og kompliceret historie, men hvis jeg skal gennemføre min uddannelse, kan jeg ikke bo hjemme samtidig.. Så vil jeg hellere leve af rugbrød i et halvt års tid..
(Skal dog ikke kunne udelukke at mor og far smider noget mad af i køleskabet engang i mellem )
apr 2012
Der kan være mange grunde til at man ikke kan bo hjemme, det behøver ikke engang at have noget med dine forældre at gøre. Faktum er at dine forældre skal forsørge dig, uanset hvor du bor, og gør de ikke det, forsømmer de deres forsørgerpligt og deres forældreansvar, og så SKAL kommunen træde til!
Har du en tillidsperson, der kan hjælpe dig med paragrafferne og evt. være bisidder ved møderne? Jeg var heldig at jeg dengang, havde verdens bedste sagsbehandler, og dengang var hele systemet også anderledes bygget op. I dag er det nødvendigt at holde på sin ret, ellers snyder de dig, så længe de kan, for at spare penge.
Du er velkommen til at skrive en privat besked hvis du vil, jeg vil gerne lytte og forsøge at hjælp. Jeg har også en god ven som ved meget mere om alt det der lov-stof end jeg, som jeg kan spørge til råds.
jun 2014
Det er nemlig ikke mine forældres skyld, at jeg ikke kan bo hjemme. Det er umådeligt svært at overbevise kommunen om. Jeg har været "syg" siden jeg var 12, og de har stadig ikke rigtig hjulpet.. Så selv hvis der blev sat noget i gang, ville det alligevel ikke blive gennemført, før jeg bliver 18.
Min største bekymring lige nu er, at jeg lige er startet til coach og jeg har stor glæde af denne - hun tager mig ind de første par gange gratis, men herefter koster det.. Og det har vi ikke råd til at betale. Kommunen vil heller ikke hjælpe.. Så jeg ved desværre ikke rigtig, hvad jeg skal gøre.
apr 2012
Hvis du vil have min hjælp, så skriv til mig ??
jun 2014
apr 2012
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.072
Hundelufter - spørgsmål