{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.663 visninger | Oprettet:

Cocker spaniel og springer spaniel erfaring? {{forumTopicSubject}}

Hej!

I af jer der har en af disse racer, og meget gerne jer der bruger dem til jagt, hvis I har lyst, må meget gerne fortælle lidt om, hvad I synes er fordele og ulemper ved de to racer.

Er de meget intelligente, eller blot almindeligt intelligente for en hunderace?

Jeg synes de ser rigtig søde ud, men har ikke mødt nogen af dem i virkeligheden udover på afstand, så er lidt nysgerrig.

Håber, at nogen her inde vil dele sine erfaringer. smiley

Jeg værdsætter en god tone i debatten.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cocker spaniel og springer spaniel erfaring?
  • #2   4. maj 2015 Jeg har en cocker, han er ikke så gammel, men min kæreste har haft ham med på jagt et par gange, og interessen er stor, det er også til at mærke når man går tur med ham, snuden er i jorden konstant. Han er heller ikke synderligt interesseret i noget som helst andet hvis han er et nyt sted med nye dufte.

Om de er mere intelligente end andre racer er lidt svært at svare på.
    Min er ikke mere intelligent end de terrier og schæfere jeg er opvokset med
    Men virker mere intelligent end de to andre jeg har (fransk bulldog og chihuahua)

Af ulemper vil jeg sige at der er en del med dårligt sind, så man skal se sig godt for (også helbredsmæssigt)

Min eget er ressourceforsvarende i forhold til mad, og det har jeg oplevet med flere cockere (vi har en del i familien)
    Det er dog intet problem når bare han får sit foder alene

• #3   4. maj 2015 OK tak begge to. smiley

Hvis vi en dag skal have en af de to racer, skal den bruges til jagt. Men jeg har hørt, at man godt kan bruge en "almindelig" spaniel til jagt, fremfor en FT. Ved dog ikke om det er rigtigt.

Mht. problemer med temperement, ok, tak, det er en meget vigtig information!

Hvordan er deres evne til at samarbejde og have fokus på sin ejer ude i den spændende verden?

• #4   4. maj 2015 Vores er ikke FT og kommer med på jagt, opdrætteren bruger også hundene til jagt

Jeg synes de generalt er samarbejdsvillige
    Vovse er p.t ikke god til at fokusere på os når vi er ude hvor der er nye dufte, jeg ved selvfølgelig ikke om det kommer tilbage når hormonerne falder lidt til ro (han er 16 mdr) men han er meget styrret af sin snude

• #6   4. maj 2015 OK. smiley

Så lige to yderligere spørgsmål:

HVOR finder jeg de bedste cockere og springere i Danmark, hvis det skal være standard typen og gerne en jeg både kan bruge til jagt og udstilling?

Hvad er de største forskelle på en cocker og en springer udover størrelsen? Har de forskelligt sind osv.?

• #7   4. maj 2015 Jeg kender kun til min egen opdrættee (familie) men de laver i hvert fald hunde til både udstilling og jagt

Med hensyn til forskellen kender jeg ikke ret meget til springeren, så der kan jeg ikke hjælpe

• #10   4. maj 2015 Divenzie - begge racerne havde svært ved træningen, eller var det kun cockeren?

• #14   4. maj 2015 Jeg oplever også at langt størstedelen kan gå løs
    Ellers er de godt nok også svære at bruge til jagt smiley

Vovse gik løs til for et par måneder siden
    Lige p.t er han som sagt lidt hormon kulret men kommer 8-9 ud af 10 gange jeg kalder
    Det er bare ikke nok, så der er snor på for en periode smiley

• #15   4. maj 2015 Ja, der findes jo mange spaniel racer, jeg kan da kun slå på tromme, for den af slagsen jeg har, det er welsh springer spaniel. Jeg har en "hjemmelavet" på 2 år, som elsker det, endda forleden til træning i jagtforeningen, blev hun inviteret med i kommende sæson, hun er bare så lækker at arbejde med, brænder ikke varm, og fokuserer på den opgave jeg har givet hende, vi fik klapsalver med på vejen, da hun bare klarer det så fint, hun har indtil nu kun været med på nabo jagt, da jeg først ville have nogle prøver på hende, inden at vi rigtig kommer i gang til efteråret. Hendes mor bliver brugt på praktisk jagt, men har holdt pause pga hvalpe. Deres vildtfinder evne er lige efter mit hoved, de arbejder fint i den afstand som de skal.

profilbillede
  • #17   4. maj 2015 Bumble bee - kan du anbefale nogle welsh spaniel kenneler, ikke kun i Danmark, men i Europa? Gerne nogle til både jagt og udstilling.

• #19   4. maj 2015 Zarah - vil gerne holde mig til emnet. Jeg spørger af nysgerrighed til spaniels, og fordi en i familien er interesseret i at vide mere. smiley

• #20   4. maj 2015 okaayy.. bevares da... smiley smiley

• #21   4. maj 2015 Zarah - igen, værdsætter en god tone her inde. smiley Jeg er ked af, hvis du synes jeg lød som en der skulle have et "bevares" tilbage, var ikke min mening. Vil bare gerne holde mig til emnet, fordi der ellers kommer alt for mange andre ting ind over. smiley

• #22   4. maj 2015 Ja jeg opdrætter jo selv smiley Purreskoven.com

• #23   4. maj 2015 Bumble - super lækre hunde! Har skrevet dig en besked.

• #25   4. maj 2015 Caroline hvad vil I da vide om min toller? Kan ikke rigtig se hvorfor det har relevans for mit oplæg her. smiley

Vil da gerne oprette en tråd hvor vi kan tale om min dejlige hund, men synes bare det bliver lidt rodet, at der bliver talt om en masse forskelligt i tråden, når jeg nu har et specifikt emne?

• #27   4. maj 2015 Kan varmt anbefale Bumblebee smiley smiley Welsh er en alt for overset race i brugsøjemed

• #30   4. maj 2015 Birgitta, mine 2 voksne welsh tøser (mor og datter), elsker lydigheds opgaver, den ene er blevet bedste dressur hund på 2 prøver, den sidste prøve vi gik til, der rejste den anden sig en anelse for hurtig på dæk, jeg kom til at vende mit hoved om da dommeren, ville be' mig om at gøre klar til indkald, så røg den præmiering smiley Min hanhund ville ikke kunne bestå en dressur prøve, han har for meget i hovedet, så jeg vil jo gerne lave flere af dem, der er gode til at holde kontakt og kan koncentrere sig. Men ligesom med alle racer, skal der jo trænes i det man gerne vil at hunden skal kunne, og jeg har det sådan, at hvis man laver noget sammen med sin hund, som begge nyder, er det nærmest ligegyldigt hvad det er. I Sverige bliver de også brugt til agility.

• #33   4. maj 2015 OK, er super taknemmelig for alle jeres gode inputs om spaniels. Jeg må indrømme, at jeg er faldet for welshen.

Hvorfor mon de andre spaniels er mere udbredte på jagterne?

• #35   4. maj 2015 Vil sige, at den engelske er meget en pleaser. En del har jagt i blodet, en del har ikke. Men en engelsk er meget hurtig i pæren og hvis den får lov, så lærer den dig lige så mange tricks smiley som du lærer den.

En FT kravler på væggene, hvis den ikke bruges aktivt - jeg har endnu til gode at se en engelsk gøre det samme. Men hvis du synes Welsh er en smuk hund og du vil have en lidt større hund, så er det helt klart den du skal vælge. Mange af de engelske springere jeg har mødt er skarpe, og jeg har endnu ikke mødt én eneste welsh med den tendens.

Vær opmærksom på at se på sundhedsregistringerne pt. ved engelsk cocker. Der er en del, der har øjenlysninger, hvor de er lyst fri for øjenhår (som er den nye ting, som racen skal kontrolleres for) men til gengæld er der katarakt eller lign. - og det er efter min mening endnu værre smiley

• #36   4. maj 2015 DKK cocker - okay, du kender også til welshen? Er welshen og springeren og cockeren lige kloge?

Og OK, ja, Distichiatis (staves?) er jo slet ikke så slemt som de andre ting du nævner.

Hvad mener du med, at de engelske er skarpe, mens welshen ikke er?

• #38   4. maj 2015 Engelsk springer er kønsaggressive - ihvertfald dem jeg har mødt/set på udstillinger. Det er welshen ikke, men Bumble må rette mig, hvis jeg tager fejl.

Sagt på en anden måde, en engelsk finder på nye ting, hvis du ikke lærer den noget smiley Hvis du til gengæld er villig til at træne den, så elsker den dig for det og dem jeg har haft har været meget hurtig i opfattelsen til at lære nyt. Dog med undtagelse af min kæmpe af en engelsk cocker fra Sverige....han var ikke så hurtig i optrækket smiley Og må indrømme, at der ikke er meget jagt i nogen af de to jeg har nu.

• #39   5. maj 2015 vi har to FT springer spaniels og de er meget lærevillige og nemme, de er bløde af sind og nemme at opdrage og lære nyt. vi har haft en som krævede noget mere træning, men sådan er det med alle racer, der er forskel på sindet hos den enkelte hund. Vi har kun gode erfaringer med dem

• #40   5. maj 2015 Jeg har en FT cocker. Hun er intelligent, sjov, sød, lærenem og super arbejdsvilig. Men hun er også 100% brugshund. Hun løber på væggene hvis hun ikke bliver brugt og er ikke en hundetype man kan spise af med en daglig gåtur - så forestiller jeg mig hun vil blive et mareridt at bo sammen med.

Jeg træner jagt med hende og hun er fantastisk. 7-9-13 har jeg aldrig oplevet hende tage på springtur, men hun er kun knap 7 måneder, så det kan jo nåes endnu smiley

De to andre jeg har er dsg-blandinger - og hvis folk troede mine andre hunde var hyper, så er de VAND sammenlignet med FT'eren.

• #41   5. maj 2015 OK, DKK, ja, det er jo ikke alle spaniels der har jagt i sig. Men har da fundet nogle stykker, som både kan jagt og udstilling. Dorthe, ja, det er nok meget forskelligt fra hund til hund, samt hvilke linjer den kommer fra. Hvor er din lille FT hvalp NUSER Anna! Lyder herligt med sådan en lille aktiv jagthund. En jagthund er et kæmpe arbejde, især det første lange stykke tid, men de giver tifoldigt igen, når man så tager dem med ud på jagterne. smiley

• #42   5. maj 2015 Anna - dejligt at der er en med en FT der er ærlig omkring, hvordan de er. Har selv mødt en del af racen, og de er klart meget mere hyper end en engelsk cocker. Hvis man vil en virkelig seriøs jagthund , så er det klart FT cocker man vælger. Det ved jeg at en del opdrættere fortæller. Men hvis man blot vil have en hygge jagthund, der skal med engang imellem og som skal kunne slappe af de mange måneder den ikke bruges, så kan man klart vælge en engelsk cocker.

FT har meget lidt pels, de er langbenet og har ører med meget lidt pels. Man kan tydeligt se på deres kroppe, at de er meget anderledes end en engelsk cocker.

• #43   5. maj 2015 DKK - ja... Men hvorfor er det egentlig, at man sjældent kan bevare jagtegenskaberne og samtidig bevare eksteriør i racen? Synes altid at racerne er delt op i udstillingsmodeller og jagtmodeller.

• #45   5. maj 2015 Nu er den engelske cocker og FT kommet så langt fra hinanden udseendesmæssigt, brugsmæssigt og interiørsmæssigt, at de hunde jeg har set, der har været et mix - de har set en del anderledes ud en begge racer. Og må sige, at en FT overhovedet ikke er en engelsk cocker og omvendt. Jeg har mødt nogle med FT, hvor de siger, at en FT sagtens ville kunne ejes af en alm familie - det er jeg dybt uenig i. Samtidig skal man som engelsk cocker opdrætter være opmærksom på, at kommende hvapekøbere skal sættes godt og grundigt ind i pelspleje og soignering af hvalpen, da pelsen ellers vil være et helvede...og det er synd for både hvalp og ejere.

• #47   5. maj 2015 Bevare det kan man godt, hvis man er selektiv i sit opdræt, men det er få opdrættere der er aktive jægere selv, så derfor prioriteres egenskaberne ikke. Da jeg havde det sidste kuld, var der 3 der skulle videre til jæger hjem, og de hvalpe blev særligt udvalgt, efter at jeg havde observeret dem de første 7 uger, og testet dem på vildt (de fik også alle sammen vinger og blod ned, imens at de diede, fra dag 3) og set hvordan de reagerede på mange ting, og om de var fører orienteret, eller totalt ligeglade. Jeg tror uden at kunne vide det, at det også kommer an på om hvalpen bliver stimuleret fra fødslen, på "jagtlige" ting, det ligger så dybt i dem, så jeg er sikker på at med rette stimuli fra starten, ville man altid kunne finde den "indre jagthund" i rigtig mange også i dine DKK smiley Ikke dermed sagt at der kommer fuldblods jagthunde ud af den grund, der skal selekteres mere på den åbenlyse apporterings/jagtlyst/trænbarhed, men jeg tror at kimen er dernede et eller andet sted i vores jagthunde racer.

• #49   5. maj 2015 Børge, ja der er mange hunde med på jagterne, der burde være blevet hjemme eller hvor føreren burde have taget træningen mere alvorligt, desværre er det jo ofte sådan at mange køber en jagthunde race, og tror at alt er velforvaret, og træningen kan foregå de dage at de er på jagt. Nu træner jeg selv pt i vores lokale jagtforening, og hold da op der er mange timers træning tilbage for en del af hundeførerne, før at deres hunde ville være klar til at komme med og gøre et ordentligt stykke arbejde. Men lur mig om de ikke alligevel tager dem med til efteråret, og nogle af dem har allerede haft deres debut.

• #50   5. maj 2015 Bumble - du lyder som en yderst dygtig opdrætter. Hvor ville jeg ønske, der fandtes flere som dig!

Super arbejde du gør dig, med at teste hvalpene, så man får den helt rigtige hund til det formål, man ønsker.

• #52   6. maj 2015 Hende er er min første jagthund og hun var egentlig ikke indkøbt til jagt, men til agility og lydighedskonkurrencehund.

Men vi fik jagttræning med i hvalpepakken fra opdrætter og det giver jo bare en helt anderledes respekt for hvad der ligger i vores hundedyr.

Jeg har jo sådan set ikke skullet lære Wilma noget, jeg skulle bare lære at styre det. (I grove træk).

Her skal man ikke underkende, det kæmpe arbejde der skal lægges i en jagthund, men for en fører der kommer fra sportsverdnen, er det sindssygt at stå i en træningsituation hvor hunden er født med det den skal kunne. Og så er det jo altid spændende at prøve noget nyt smiley

Og ja, udseendesmæssigt er de også langt fra en engelsk cocker. Folk der ikke ved hvad en FT cocker er, kigger meget tvivlende på mig når de spørger hvad hun er for en, og jeg fortælle at hun er en cocker spaniel

profilbillede
  • #53   6. maj 2015 Anna - hvor er det dejligt at læse, at du faktisk vil udnytte din dejlige hunds potentiale og medfødte evner! Jeg bliver så glad, når jagthunde får lov til at blive brugt til jagt, hyrdehunde til at hyrde osv. Jeg forestiller mig, at det må være det bedste for hundene, at de får lov til at gøre det som de er bedst til!

Hvor er hun flot og sød. Kan virkelig godt lide den ferskenfarve hun render rundt med! smiley

• #55   6. maj 2015 Anna G - fin FT cocker du har smiley
    Og som folk kan se, så er der stor forskel på den og de to jeg har på mit brugerbillede - de to er begge engelsk cocker spaniel.

Tror grunden til folk kigger underligt er, at en cocker spaniel i "gamle dage" var dem jeg har smiley Hvis du forklarer dem, at FT er kommet ind i DKK igen og nu hedder cocker spaniel, hvor mine så er rykket til at hedde engelsk cocker spaniel - så forstår folk meget bedre.

• #56   6. maj 2015 Ja, DKK > Når man siger cocker spaniel, så forventer folk en "Lady"-hund. Min dyrlæge sagde meget tvivlende, da han så, at stamtavlen sagde cocker spaniel (i forsøg på at trøste, tror jeg, hahaha): Hun er jo ung endnu, det kan jo være, hun sætter lidt mere pels hahahaha....

• #61   6. maj 2015 Fin vuf. Lidt nyere billede af Wilma vilddyr. Ørerne lever deres eget liv.

profilbillede
  • #62   6. maj 2015 mere flyveører

profilbillede
  • #63   6. maj 2015 Og med hængeører

profilbillede
  • #65   6. maj 2015 Birgitta L - de ører du ser på disse FT´erne har intet med gammeldags cocker ører at gøre smiley Det hér er FT - ikke engelsk cocker, som er den gammeldags type.

• #66   6. maj 2015 Nej, Wilma kan ihvertfald ikke beskyldes for at have cocker-ører. De ligner nærmest golden ører synes jeg...

Og de er meget højt ansatte i forhold til cockerører. Men det har hun fra sin mor.

• #68   7. maj 2015 Det er et spørgsmål om, at de ejere ikke ved, at man SKAL trimme ørere og holde dem fri for pels.

• #70   7. maj 2015 Engelsk springer, amerikansk cocker og engelsk cocker skal ihvertfald have fjernet hår. Er lidt usikker på de andre spaniels

• #72   7. maj 2015 Vil også klart anbefale welsh, hvis det er en jagthund man vil have, og så er den - ud fra min opfattelse, meget meget let trænbar, selvfølgelig hvis man forstår at træne den.

• #73   8. maj 2015 Birgitta, Jeg klipper hårene inde på bagsiden og i ørerne på mine, hårene uden på ørerne plukker jeg, men på dem der ikke lige skal udstilles, de får med maskinen, man kan også lade dem være, så vokser hårene bare helt vildt.

profilbillede
  • #75   8. maj 2015 Ja, der er hår inde i øret. De der sidder, så man kan nå dem med maskine eller saks, fjernes.

• #77   8. maj 2015 Tak hun hedder Wilma/Purreskovens Lucky in Akkerstraat, ja jeg ved godt at det er et fjollet navn, men vi skulle finde noget sjovt da hele situationen var lidt akavet smiley
    http://purreskoven.weebly.com/trimning.html

• #79   8. maj 2015 Hanhunden på billederne er vildt pelset, det prøver vi at undgå i avlen, da det er meget upraktisk for en jagthunde race, så heldigvis er de meget pelsede ved at "gå af mode", ja han kunne godt have brugt lidt mindre behæng. Min egen hanhund har heldigvis tilpas pels, der nærmest ikke behøver at blive klippet, det er i hvert fald ikke ret meget jeg behøver at klippe ham.

• Rasmus O
    Rasmus O Tilmeldt:
    jun 2016

Følger: 2 Svar: 6
    #80   26. jun 2016 Skriv til kennelfuglevig på Fyn de har både FT cockerspaniel og FT Springerspaniel der kan du nok få en blanding og det er rigtig god jagt hunde smiley

• #81   26. jun 2016 Selvfølgelig sælger Kennel Fuglevig ikke blandinger!

• Rasmus O
    Rasmus O Tilmeldt:
    jun 2016

#82   26. jun 2016 Så gå ind på gul og gratis.dk og skriv FT cocker hvalpe så kommer der en og kommer der en hvalpeblandingen med cocker og springer hvalpe og de allesammen FT

• Rasmus O
    Rasmus O Tilmeldt:
    jun 2016

#83   26. jun 2016 Der er en tæve tilbage og en han

• Rasmus O
    Rasmus O Tilmeldt:
    jun 2016

#84   26. jun 2016 For han 3500 for tæven 5000

• Rasmus O
    Rasmus O Tilmeldt:
    jun 2016

#85   26. jun 2016

profilbillede
  • Rasmus O
    Rasmus O Tilmeldt:
    jun 2016

#86   26. jun 2016

profilbillede
  • #87   26. jun 2016 Rasmus - tråden er over et år gammel.. Mon ikke de fandt en hvalp.

• #88   1. jul 2016 Rasmus: de hvalpe har da intet med kennel fuglevig at gøre! Både cocker og springer fås i FT udgaver og hvis en eller anden spasser har krydset dem er det da super ærgeligt men en respekteret kennel laver ikke kryds (men måske spasseren har købt en hund der og brugt til sin useriøse avl.). Men hundene du henviser til er i Løgumkloster ikke i odense hvor Kennel fuglevig hører hjemme.

Kommentér på:
Cocker spaniel og springer spaniel erfaring?

Annonce