1.391 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Ville en sterilisering hjælpe? Ville en sterilisering hjælpe?

Kære hundepanel!

Jeg har en boxer/schæfer tæve på 1 år og 7 måneder, sådan ca.
Hun har utrolig svært ved at finde ro, når der er gæster, folk går forbi hendes vindue eller forbi haven når hun er ude.

Hvis hun er i haven og folk går forbi kan hun finde på at springe over hegnet og løbe efter og bare gø.. (Hun render aldrig hen til folk.. hun virker faktisk direkte bange for fremmede)

Hvis der render nogle forbi ude på vejen, så flyver hun rundt inde i stuen og gør med rejste børster til hun ikke kan se dem mere..
- Den her del er hun dog blevet bedre til.

Kommer der gæster, så rejser hun børster og står og gøer på 1,5-2 meters afstand.. Når det så går op for hende de ikke er farlige hopper hun op af dem som en gal.
Har arbejdet utrolig meget med at forsøge at vænne hende fra det, men uden held. Hun gør det ikke på mig eller min kæreste..

Skælder man hende ud, så bliver hun total overenergisk og slet ikke til at styre. ( Det eneste der har hjulpet for at få hende til at stoppe med at gøre det ved os, er at ignorere hende)
Det er bare ikke så let for alle gæster.. For hun er altså voldsom!

Tager jeg eller min kæreste fat i hende, så bliver hun også bare endnu mere vild..

Mit spørgsmål er så.. ville det hjælpe at få hende steriliseret?
Eller vil det være det samme bare at vente og se om hun ikke falder til ro, når hun bliver ældre?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Tømrer skotrende 2.599 kr.
  • Elektriker 850 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ville en sterilisering hjælpe?
  • #1   28. mar 2015 Hun lyder mere usikker, og tænker den rette træning og INGEN skæld ud ville hjælpe.

• #2   28. mar 2015 Lige den del med skæld ud, når der f.eks. kommer gæster er lagt på hylden.. Det gør kun ondt værre.. smiley

Så f.eks. en adfærds-mand/dame kunne være en god ide? smiley

• #3   28. mar 2015 Alderen vil sikkert hjælpe, men det kræver også at I træner korrekt og positivt.

I kan sagtens steriliserer, men tror ikke det hjælper meget på hendes adfærd.

• #5   28. mar 2015 De er ikke så søde, når hun kradser med dem smiley

• #6   28. mar 2015 Prøver om jeg kan finde en god adfærds træner, eller hva det hedder.. Så jeg kan få rette redskaber til det, så jeg ikke ender med at gøre ondt værre.. smiley

• #8   28. mar 2015 Nikki har udvist samme adfærd dog uden at vise interesse når folk var godkendte... Det eneste vi gjorde var at kalde hende til os og fange opmærksomheden og ros ved acceptabel adfærd,...
    Hun var meget usikker, og er det stadig, og det blev mere voldsomt hvis hun var i snor... Der følte hun måske en støtte i snoren? Og hvis vi skældte ud blev det meget værre...
    Med tiden er hun blevet mere afslappet hjemme.
    Det er stadig samme "aggressive" adfærd ved fremmede mænd hvis hun er ude hvor hun ikke kender omgivelserne...

Jeg kan kun anbefale ros ros ros, og fang opmærksomheden med godbidder eller ved at klø hende liiige der hvor hun aller helst vil kløes... Og så få ALLE gæster til at ignorere indtil hun er faldet til ro, indtil i siger at hun er faldet til ro...

Håber det kan hjælpe...

• #9   28. mar 2015 Palle pop hår-
    Det var helt sikkert forsøget værd. smiley

Har nogle enkelte gange også prøvet at give gæsterne nogle godbidder og give hende nogle kommandoer, så hun glemmer lidt det andet.. Det hjælper langt fra ved alle..

• #10   28. mar 2015 Ens kommandoer fra alle gæsterne, er helt klart mest nyttigt...

• #11   28. mar 2015 Er hendes løbetider uregelmæssige eller har hun andre problemer med den, siden du tænker på at en fjernelse af livmoder skulle kunne afhjælpe?

Umiddelbart tænker jeg, det handler om træning. Får hun nok mental stimulering?

• MM
    MM Tilmeldt:
    sep 2009

Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 99
    #12   28. mar 2015 Har lige haft emnet oppe med dyrlægen i forbindelse med en undersøgelse af et bidsår. Og hun sagde det ikke det var hensigtsmæssigt med sterilitation af usikre tæver.

• #14   28. mar 2015 Jeg forstår ikke helt hvordan sterillisering skulle hjælpe -det lyder jo ikke som et hormonbetinget problem.

Jeg stemmer i med bl.a. CF omkring miljøtræning mm.

Og så et ordentligt hegn som hun ikke kan springe over -det er ikke en holdbar situation, hverken for de forbipasserende eller for hunden

• #16   28. mar 2015 Det er i hvert fald vigtigt at hun ikke kan slippe ud af haven

Og så stemmer jeg i med koret, jeg tror heller ikke sterilisering hjælper

• #17   28. mar 2015 Jeg ville skide i mit tøj hvis en blanding af den slags sprang over hegnet og løb efter mig. Tag ansvar og hegn haven ind rigtigt.
    Intensiv miljøtræning skulle have været ordnet tidligere, men i kan nå at redde en smule ved kontakt med en pro adfærdsbehandler.

• #18   28. mar 2015 Hun får altså ikke lov til at springe over. smiley rolig nu.
    Hun er kun i haven under opsyn.

• #19   28. mar 2015 C&M -men hun må jo have gjort det nogen gange for at i ved hvad hun foretager sig når hun springer ud smiley

Så sørg for at det ikke kan ske -dels gør det det noget sværere at lære hunden den korrekte adfærd, hvis den får mulighed for at udføre den forkerte, og dels bliver folk jo bange, uanset om hunden rent faktisk gør noget eller ej.

• #20   28. mar 2015 Jeg fik bare afvide af en dyrlæge at hun mente at det ville give hunden ro at blive steriliseret. smiley

Vil tage fat i en adfærdsbehandler og få gjort noget ved det.

Hun bliver ikke voldsom stimuleret lige for tiden, desværre. Men problemet var der også dengang hvor hun fik lov at søge mad i haven, lange gå ture og ture i skoven.

Men skal uden tvivl have taget mig sammen og få hende gjort mentalt træt oftere.

Jeg opgav bare en anelse for let, da jeg trænede i Odense. Der mente træneren jeg skulle stoppe pga hun er stribet.. Så var de overbevist om at nogle kunne finde på at "melde hende som værende listehund".

Set i bakspejlet, så var det sgu nok ret overilet at trække hende ud for det.

• #21   28. mar 2015 Folk har heldigvis taget det pænt, de gange hun har gjort det.

I starten maste hun sig mellem låge og stolpen. Så fik jeg sat noget foran så hun ikke kunne rende ud. Så har hun kun forsøgt forgæves siden indtil fornylig hvor hun sprang over to dage i streg.

Hun skal ikke have lov at rende ud. Det er træls for både mig og dem der render på den anden side.

Så derfor har jeg også holdt øje smiley

• #22   28. mar 2015 Nu kan man jo sagtens træne og aktivere uden at det foregår i en klub, selvom sådan en self er en super hjælp, særligt hvis ikke man selv er så erfaren udi den slags smiley

Ang sterillisering (og kastration i øvrigt) så hjælper de jo kun på problemer der er hormonrelaterede, og det er adfærdsproblemer meget ofte ikke. Man hører det ikke så ofte om tæverne, men ved hanhunde er det jo nærmest standardsvar når der er problemer, at man skal kastrere den. Men det er altså lidt en misforståelse som dyrlæger i høj grad har været med til at udbrede

• #24   28. mar 2015 Nikkis adfærd blev først rigtig rettet op i år, og hun er seks år nu... Jeg så det ikke som et problem da hun ikke var inde når der var gæster, så det er aldrig for sent,..
    Start allerede nu med at lære hende et ord hvor hun ved at øjenkontakt eller et puf med snuden på din hånd giver noget godt... Så kan du bruge det ord når der kommer gæster...

Maden kan med fordel puttes i en 11/2 l sodavandsflaske (under opsyn)
    Det trætter også mentalt...

• #25   28. mar 2015 Nu har jeg ikke læst alle kommentarerne, men jeg ville ikke umiddelbart sterilisere. Hvordan kobler i denne adfærd og løbetid sammen? For mig at se handler det om træning og ikke noget der pludselig ville stoppe af at sterilisere hunden smiley

• #26   28. mar 2015 Line - han er i Norge for tiden.
    Det er nok bare blevet en ond cirkel. Har haft nogle problemer der har gjort jeg ikke har haft så meget overskud, og det har passet hundene fint at fede den på sofaen. Der er stort set ingen problemer når jeg er selv med dem. Kun at hun gør når folk går forbi haven. Kalder hende ind med det samme, for hun skal ikke gø, og for at forhindre hun springer over.

Hun er heldigvis blevet meget bedre med at lade folk gå i fred ude på vejen. Det er sjældent hun farer op inde i stuen. Holder hendes fokus fra dem på vejen.

• #28   28. mar 2015 Det var egentlig i forbindelse med hun fik abort sprøjte i sin tid at dyrlægen mente at så skulle hun steriliseres, når hun først "havde prøvet" så mente de hun ville gøre alt for at blive parret i samtlige løbetide fremover. Og så mente dyrlægen at hun i øvrigt også ville falde til ro.

Har jeg aldrig før hørt, derfor jeg spurgte herinde smiley

• #29   28. mar 2015 Hvordan fungere time out for en hund? smiley

Spor ville nok være en kanon ting for hende. Er det noget man kan lære til hunde træning eller hvordan ?

Har aldrig rigtig sat mig ind i spor træning.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.268
    #30   28. mar 2015 Der findes ingen nemme løsninger. Jeres hund er usikker og den måde i behandler den på er ikke ok. Man skælder ikke en usikker hund ud.

I må igang med træning så hunden får brugt sin energi positiv. Når den er det er det lettere at arbejde med de problemer i har. De er der pga af manglene træning.

Hunden skal stole på at i viser hvad i vil have den til på en positiv måde. Hvorfor skal hunden være sammen med gæster når det gør den usikker. Et sted hvor den kan være for sig selv og et kødben. Her får hunden en positiv oplevelse i stedet for konflikt.

• #32   28. mar 2015 Max, ts, skriver jo også at det med skæld ud er prøvet men da det ikke hjælper stopper det... Så det er stoppet...
    At lukke hunden væk løser ikke problemet, det udsætter dem bare, og her taler jeg af erfaring og står med en hund på seks år der nu skal til at "lære" det... Så hellere arbejde sig ud af konflikterne nu... Men måske at lukke hende væk en gang imellem så hun ikke skal møde alle gæster, (nu ved jeg ikke om i tit har gæster)...

• #33   28. mar 2015 Vi har ikke ret tit gæster. smiley

Jeg tror ærlig talt at hun har det værre med at blive lukket for sig selv end at være sammen med nye mennesker.

Det har dog været løsningen ved nogle gæster, da min kæreste har et vennepar hvor pigen ikke er så glad for hunde i forvejen, så der går det slet ikke at arbejde med problemet.

Tænker klart at jeg skal have undersøgt med noget spor træning og en adfærds behandler, som kan give mig nogle redskaber smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.268
    #34   28. mar 2015 Selvfølgelig hjælper det. Hunden skal afledes fra dens adfærd. Det samme gælder når den kører op over folk der går forbi vinduet. Det er en selvforstærkende adfærd der skal stoppes før den starter.

Lyder godt at du vil igang med træning. Hunden er af to aktive racer og skal af med noget energi for at få ro.

• #36   29. mar 2015 Nå jeres hegn ikke umiddelbart kan holde hunde inde (eller ude) er sterilisation måske alligevel en god idé

• #41   29. mar 2015 Spændende! Hvad er forskellen på de slags spor, hvis jeg må spørge? Er det dumt at springe ud i det som helt nybegynder bare som lidt variation? Og er det nødvendigt at tage højde for vindretningen? smiley

• #43   29. mar 2015 Aah. Jeg tror at det for mig, som absolut spor-nybegynder, vil være lettest at træne lidt schweiss-spor, bare som lidt variation og udfordringer til næsen, og så lyder det da også enormt sjovt. Vi snakker nybegynder både hund og ejer - det højeste niveau har været at lægge en godbid i græs/træ og sige "søge" smiley
    Så det er ikke godt at hunden har modvind, fordi det bliver sværere at følge sporet når al færten kommer på én gang? Hvad nu, hvis man laver et sving - skal man så hele tiden beregne, om man nu kommer til at lægge sporet i modvind? Sorry, jeg spammer lidt off-topic smiley

• #46   29. mar 2015 Det var sødt af dig, det kan være jeg lige sender en pb i aften, så smiley

Kommentér på:
Ville en sterilisering hjælpe?

Annonce