Ville en sterilisering hjælpe? Ville en sterilisering hjælpe?
Kære hundepanel!
Jeg har en boxer/schæfer tæve på 1 år og 7 måneder, sådan ca.
Hun har utrolig svært ved at finde ro, når der er gæster, folk går forbi hendes vindue eller forbi haven når hun er ude.
Hvis hun er i haven og folk går forbi kan hun finde på at springe over hegnet og løbe efter og bare gø.. (Hun render aldrig hen til folk.. hun virker faktisk direkte bange for fremmede)
Hvis der render nogle forbi ude på vejen, så flyver hun rundt inde i stuen og gør med rejste børster til hun ikke kan se dem mere..
- Den her del er hun dog blevet bedre til.
Kommer der gæster, så rejser hun børster og står og gøer på 1,5-2 meters afstand.. Når det så går op for hende de ikke er farlige hopper hun op af dem som en gal.
Har arbejdet utrolig meget med at forsøge at vænne hende fra det, men uden held. Hun gør det ikke på mig eller min kæreste..
Skælder man hende ud, så bliver hun total overenergisk og slet ikke til at styre. ( Det eneste der har hjulpet for at få hende til at stoppe med at gøre det ved os, er at ignorere hende)
Det er bare ikke så let for alle gæster.. For hun er altså voldsom!
Tager jeg eller min kæreste fat i hende, så bliver hun også bare endnu mere vild..
Mit spørgsmål er så.. ville det hjælpe at få hende steriliseret?
Eller vil det være det samme bare at vente og se om hun ikke falder til ro, når hun bliver ældre?
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.257
nov 2013
Følger: 8 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 317
Så f.eks. en adfærds-mand/dame kunne være en god ide?
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.257
I kan sagtens steriliserer, men tror ikke det hjælper meget på hendes adfærd.
nov 2013
nov 2013
jan 2008
Følger: 1 Hunde: 4 Emner: 28 Svar: 326
Hun var meget usikker, og er det stadig, og det blev mere voldsomt hvis hun var i snor... Der følte hun måske en støtte i snoren? Og hvis vi skældte ud blev det meget værre...
Med tiden er hun blevet mere afslappet hjemme.
Det er stadig samme "aggressive" adfærd ved fremmede mænd hvis hun er ude hvor hun ikke kender omgivelserne...
Jeg kan kun anbefale ros ros ros, og fang opmærksomheden med godbidder eller ved at klø hende liiige der hvor hun aller helst vil kløes... Og så få ALLE gæster til at ignorere indtil hun er faldet til ro, indtil i siger at hun er faldet til ro...
Håber det kan hjælpe...
nov 2013
Det var helt sikkert forsøget værd.
Har nogle enkelte gange også prøvet at give gæsterne nogle godbidder og give hende nogle kommandoer, så hun glemmer lidt det andet.. Det hjælper langt fra ved alle..
jan 2008
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.048
Umiddelbart tænker jeg, det handler om træning. Får hun nok mental stimulering?
sep 2009
Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 99
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.064
Jeg stemmer i med bl.a. CF omkring miljøtræning mm.
Og så et ordentligt hegn som hun ikke kan springe over -det er ikke en holdbar situation, hverken for de forbipasserende eller for hunden
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.104
Og så stemmer jeg i med koret, jeg tror heller ikke sterilisering hjælper
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.844
Intensiv miljøtræning skulle have været ordnet tidligere, men i kan nå at redde en smule ved kontakt med en pro adfærdsbehandler.
nov 2013
Hun er kun i haven under opsyn.
jan 2007
Så sørg for at det ikke kan ske -dels gør det det noget sværere at lære hunden den korrekte adfærd, hvis den får mulighed for at udføre den forkerte, og dels bliver folk jo bange, uanset om hunden rent faktisk gør noget eller ej.
nov 2013
Vil tage fat i en adfærdsbehandler og få gjort noget ved det.
Hun bliver ikke voldsom stimuleret lige for tiden, desværre. Men problemet var der også dengang hvor hun fik lov at søge mad i haven, lange gå ture og ture i skoven.
Men skal uden tvivl have taget mig sammen og få hende gjort mentalt træt oftere.
Jeg opgav bare en anelse for let, da jeg trænede i Odense. Der mente træneren jeg skulle stoppe pga hun er stribet.. Så var de overbevist om at nogle kunne finde på at "melde hende som værende listehund".
Set i bakspejlet, så var det sgu nok ret overilet at trække hende ud for det.
nov 2013
I starten maste hun sig mellem låge og stolpen. Så fik jeg sat noget foran så hun ikke kunne rende ud. Så har hun kun forsøgt forgæves siden indtil fornylig hvor hun sprang over to dage i streg.
Hun skal ikke have lov at rende ud. Det er træls for både mig og dem der render på den anden side.
Så derfor har jeg også holdt øje
jan 2007
Ang sterillisering (og kastration i øvrigt) så hjælper de jo kun på problemer der er hormonrelaterede, og det er adfærdsproblemer meget ofte ikke. Man hører det ikke så ofte om tæverne, men ved hanhunde er det jo nærmest standardsvar når der er problemer, at man skal kastrere den. Men det er altså lidt en misforståelse som dyrlæger i høj grad har været med til at udbrede
jan 2008
Start allerede nu med at lære hende et ord hvor hun ved at øjenkontakt eller et puf med snuden på din hånd giver noget godt... Så kan du bruge det ord når der kommer gæster...
Maden kan med fordel puttes i en 11/2 l sodavandsflaske (under opsyn)
Det trætter også mentalt...
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 266 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.596
nov 2013
Det er nok bare blevet en ond cirkel. Har haft nogle problemer der har gjort jeg ikke har haft så meget overskud, og det har passet hundene fint at fede den på sofaen. Der er stort set ingen problemer når jeg er selv med dem. Kun at hun gør når folk går forbi haven. Kalder hende ind med det samme, for hun skal ikke gø, og for at forhindre hun springer over.
Hun er heldigvis blevet meget bedre med at lade folk gå i fred ude på vejen. Det er sjældent hun farer op inde i stuen. Holder hendes fokus fra dem på vejen.
nov 2013
Har jeg aldrig før hørt, derfor jeg spurgte herinde
nov 2013
Spor ville nok være en kanon ting for hende. Er det noget man kan lære til hunde træning eller hvordan ?
Har aldrig rigtig sat mig ind i spor træning.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.268
I må igang med træning så hunden får brugt sin energi positiv. Når den er det er det lettere at arbejde med de problemer i har. De er der pga af manglene træning.
Hunden skal stole på at i viser hvad i vil have den til på en positiv måde. Hvorfor skal hunden være sammen med gæster når det gør den usikker. Et sted hvor den kan være for sig selv og et kødben. Her får hunden en positiv oplevelse i stedet for konflikt.
jan 2008
At lukke hunden væk løser ikke problemet, det udsætter dem bare, og her taler jeg af erfaring og står med en hund på seks år der nu skal til at "lære" det... Så hellere arbejde sig ud af konflikterne nu... Men måske at lukke hende væk en gang imellem så hun ikke skal møde alle gæster, (nu ved jeg ikke om i tit har gæster)...
nov 2013
Jeg tror ærlig talt at hun har det værre med at blive lukket for sig selv end at være sammen med nye mennesker.
Det har dog været løsningen ved nogle gæster, da min kæreste har et vennepar hvor pigen ikke er så glad for hunde i forvejen, så der går det slet ikke at arbejde med problemet.
Tænker klart at jeg skal have undersøgt med noget spor træning og en adfærds behandler, som kan give mig nogle redskaber
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.268
Lyder godt at du vil igang med træning. Hunden er af to aktive racer og skal af med noget energi for at få ro.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.104
apr 2008
apr 2008
Så det er ikke godt at hunden har modvind, fordi det bliver sværere at følge sporet når al færten kommer på én gang? Hvad nu, hvis man laver et sving - skal man så hele tiden beregne, om man nu kommer til at lægge sporet i modvind? Sorry, jeg spammer lidt off-topic
apr 2008
Ville en sterilisering hjælpe?