1.271 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
46 Svar
Små hunde kontra store Små hunde kontra store
Jeg har lige set, på Facebook, en tråd på Gipote.dk side, om små hunde er mere urolige, vilde og ustyrlige, kontra store som skulle være roligere, nemmere og mere medgørlige..
Hvad er jeres holdning/erfaringer ??
0 synes godt om
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
apr 2011
Følger: 12 Følgere: 41 Hunde: 8 Emner: 71 Svar: 611
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.165
Men derfor kan de store da sagtens buldre rundt og opføre sig som aber
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.301
Mine to kan da på tidspunkter sikkert godt anses for små ustyrlige bæster, men det er fordi jeg som ejer ikke har opdraget dem godt nok på området, nogle ting simpelthen fordi JEG ikke har et problem med den være måde. Hvis det var noget der kunne genere andre mennesker, fik de selvfølgelig ikke lov.
Men sådan kan det jo osse være for store hunde.
Ellers tænker jeg de er ret ens, for man kan godt lære sin lille hund at være stille og rolig indenfor og tonse udenfor, specielt hvis man køre den træt, så sover de jo bare det meste af tiden inde, ligesom store hunde.
Mine små vokser dog op med, at man gerne må rende rundt og lege inde og man må gerne tonse rundt, også i sengen, bare ikke når jeg skal sove (det forstår de godt) osv osv. Men det er jo mit valg, og derfor ikke noget de automatisk gør i forhold til store hunde. Havde jeg store hunde, brugte jeg nok mere tid udenfor på leg osv, netop fordi min lejligheden ikke er stor nok til to store hunde der tonser rundt. Og om sommeren står døren jo åben så de selv kan vælge, og jeg tilbringer mere tid ude. men når det er koldt, bruger jeg meget af legetiden indendørs.
Men lige udover at jeg som ejer har valgt at have "uopdragne" små hunde, synes jeg ikke der er den store forskel. Jo mine små hunde gør mere, men det er også en alarm race, så det har ikke noget med størrelsen at gøre, men hvad de er skabt til.
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 4 Emner: 63 Svar: 1.059
Vi har lige haft åbent hus, hvor flere medbragte deres hunde, rigtig fint og hyggeligt, men desværre er der jo nogle som ikke ønsker en hund hoppende, op og ned af sig, og igen er de 'trunter' som er 'problemet' - flere af dem står og kigger saligt mens deres lille kræ hopper lystigt op og ned af folks ben og gør INTET..
Så i sidste ende, tror jeg faktisk ikke, at hundene er problemet, uanset om de små eller store, så er det ejeren og dennes holdning...
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.825
Mine skotter er ret rolige, når bare de har fået deres motion og fået lov at bruge snuden lidt ....
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.082
Vores tre små er mere rolige end fx svigernes lab
apr 2011
Følger: 12 Følgere: 41 Hunde: 8 Emner: 71 Svar: 611
Og netop også derfor ses en overstime af uopdragende små hunde - fordi mange unge piger (under 25 år - som du selv skriver) køber små taskehunde uden er ønske om opdragelse .. Desværre ..
(Hilsen en ung piger, under 25 år, med en 5,5 kg løwchen, opdraget, ikke gøende, ikke ophoppende - de findes)
apr 2007
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.902
Jeg var lige på besøg hos min nye svigerfamilie i weekenden, stedfaren har en rotte blanding (et ordentligt skur!) og hold nu OP hvor var den ud over det hele! Væltede rundt, så skulle den klappes af den ene, så den anden, så stod den ovre ved vinduet og galpede, fordi den så nogen udenfor, og i alt den iver fløj kaffekopper, sofaborde og puder til højre og venstre..
Ift. min egen lille 8kg hund, som ligger i sin kurv, når vi har gæster, medmindre de gerne vil snakke med hende selvfølgelig, så var jeg simpelthen så overvældet over det skrummel af en hund...
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.916
Men jeg syntes så ikke, den er så nem, at opdrage på , den er mere egenrådie,og gider ikke så meget som den store Den gør også mere
nov 2012
Mvh
Den unge pige på 20 år med to små chier
P.S. jeg er 100% enig i at der desværre er mange unge piger, der anskaffer sig en sød lille puttenutte hund, uden at have den fjerneste ide om hvad de får imellem hænderne, hvilket er så synd for hundene.
maj 2012
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 1.006
jun 2013
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 83 Hunde: 2 Emner: 350 Svar: 6.078
Udover at nogle små racer selvfølgelig er mere livlige, så er det i allerhøjeste grad et opdragelsesproblem. Rigtigt mange benytter et 'nååååårh den er jo så lille', fordi hunden tilfældigvis har 'korte ben', og så får den lov til at slippe godt fra ting som man aldrig ville have accepteret fra noget i størrelse labrador.
nov 2012
Det er ikke generelt, men lige en ting som jeg selv oplever.
Lucky er MEGET glad for andre hunde, og når han får lov til at hilse (spørger altid først) Så kan han godt finde på at larme helt a h til, for at få dem til at lege (imens han laver legebuk) fordi han er en meget vokal hund. Og det misforstår rigtig mange vi møder, så de tror han er aggressiv og bange, fordi deres hund er større. Og det er jo bestemt ikke tilfældet
Desværre er det de færreste der faktisk lytter og forstår, når jeg prøver at forklare dem at det altså bare er fordi han bliver glad og vil lege.
Så her er det også fordi folk misforstår min lille hund.
maj 2012
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 1.006
Ja, man kunne lige se dig løfte en af ulvene op og putte den i skuldertasken hvis den begynder at blive lige lidt for verbal
jun 2013
Men nej, det ville være skrækkeligt at stå med sådan en størrelse der er udfarende, duer ikke.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 160 Svar: 2.208
Så kan stressen så vise sig på forskellig uønsket vis som nok vil gå under "uopdragenhed" hos de fleste: gøen, kan ikke falde til ro, springer op, napper ankler etc..
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.135
Et eksempel herinde fra(ikke for at hænge nogen ud).
En person har flere meget små hunde, de gør og er udadfarende på gåture når de ser andre hunde. Vedkommende får en stor hund, som i starten er rolig på gåture, men efter noget tid kopier den store hund de små hundes adfærd. Dette er et problem for ejer, da de ikke kan holde den store hund og fordi de syntes at det virkede voldsommere, fordi der er en stor hund. Og først her vurderes de småhundesadfræd som værende uhensigtsmæssig.
Jeg syntes at det er et klassik eksemplet på at nogle folk med små hunde ikke ser nødvendigheden af at opdrage/træne deres små hunde.
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 83 Hunde: 2 Emner: 350 Svar: 6.078
Gu var hun da ej hysterisk - hun var opdraget til at opføre sig ordentligt.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.513
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 104 Hunde: 2 Emner: 90 Svar: 974
Sååå... Store eller små hunde. De kan sgu alle være urolige/rolige/hidsige/hvad-ved-jeg-agtige
sep 2009
Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 99
Mødte så sent som i dag, på dagens gåtur 1 stk hvid pelsklump på max 8 kg//25 cm der trods manglende line, blev ved ejer og 1 stk fri labrador der spurtede (uden snor) hen til mig og min hund (uden ejer i nærheden, som først dukkede op senere). Så min erfaring siger mig at dårlig opdragelse/ uhensigtsmæssig omgang/ ringe hensyntagen langt fra er størrelses relateret. Når jeg går med en hund på 8 kg og 30 cm synes jeg alt derover er større, når jeg går med to hunde på 8kg/30cm og 40kg/50cm synes jeg alt over eller på størrelse med den store er stort, men alt imellem er "mellem størrelse" og hvad der er mindre end den lille eller på størrelse med den lille er småt. Så lille og stor er efter min mening, meget relativt. Selv om man kan sætte nogle øvre/nedre grænser, ja så eliminerer man mange racer.
aug 2008
Følger: 15 Følgere: 161 Hunde: 4 Emner: 93 Svar: 1.059
Jeg får faktisk tit ros for, for hvor dygtig Aslan er, når jeg har ham med på besøg. Hvor godt han hører efter, hahah. Dog synes jeg der er plads til forbedringer. Men alle ser forskelligt på hvad god opdragelse er
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.350
Jeg har altid været vant til at have store hunde, så de små, jeg har nu, bliver opdraget på samme måde.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.825
Nova der vågner med et stille gab, Ipsen der gaber med en lyd så højt at hele huset vækkes for Hey nu er dagen i gang ...
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.097
Baby er gøende og han hopper op! Hvis vi ser andre hunde, så bryder han ud i et gø helvede, og folk går i en stor bue uden om, pga min krøllede pitbull....
Men i langt de fleste andre situationer, syntes jeg selv, at Baby er meget velopdragen. De ting, som i nogens øjne, er uopdragenhed, er i mine øjne, en smule hyggeligt
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.097
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.054
Hun hopper KUN op ad sin "moar"
Alle andre mennesker rager hende en papand... det eneste der duer er familien..
I mine øjne er det et spørgsmål om opdragelse uanset størrelsen på hunden... Hvilke grænser ejeren sætter for hunden.
Resy fremstår som velopdragen, når vi er ude... MEGET energisk men velopdragen... Et højt energi niveau kan sagtens være under kontrol. Hun strækker ud og tosser rundt, når hun får lov, men bliver der kaldt, kommer hun med det samme, og kan sagtens sidde i længere tid og vente roligt...
Det er indlært fra hun var helt lille netop fordi jeg var klar over, hvad jeg havde anskaffet mig
jun 2013
nov 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 179
I går mødte Bella og jeg en lille hund, der gik løs. Ejeren fortæller mig at hans tæve ikke er vild med andre tæver, og alligevel står han bare og glor dumt til, mens den lille hund snuser og næsten farer i flæsket på Bella, som bare ligger sig ned fordi hun er bange for det kræ. Jeg prøver at trække Bella med mig, men i og med hun er så bange, ligger hun altså med alt sin vægt i jorden. Ejeren af den lille tager endelig sin op og siger til mig "Ja den skal bare ha lov til at dominere".. nå skal den?
så ja, som mange siger.. det handler vel om opdragelse og stimulering
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.350
T: Sådan er Luna også - hun er noget så ligeglad med fremmede mennesker, de siger hende INTET. Isla tror derimod, at alle mennesker er en ny bedste ven, hun bare ikke har mødt endnu.
jul 2012
Det problem møder man ikke med en stor hund, idet de færreste fremmede på gaden opfordrer en stor fremmed hund til at hoppe op ad dem.
jul 2012
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.902
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 262 Svar: 7.785
På nogle punkter vil folk sikkert mene vores hunde er uopdragne, men som My only, er der bare ting der for OS ikke er et problem, og for OS er hyggeligt, og derfor får vores hunde altså lov, f.eks må de gerne sidde ved siden af os når vi spiser, de må gerne hoppe op ad os osv. Når vi har gæster, så holder vi enten hundene til de er faldet lidt ned, eller beder dem stoppe, men oftest siger gæsterne " lad dem nu bare, vi skal nok sige stop hvis vi ikke gider" .
Derimod rager det vores hunde en høstblomst hvis andre hunde på gåturen begynder at gø eller på anden måde skabe sig. Ozzy stopper ind imellem op og kigger undrene på den anden hund, Mailo går altid bare videre uden så meget som at kigge på den anden hund. Mailo er generelt bedøvende ligeglad med andre hunde og de fleste mennesker.
nov 2012
Lucky er renlig og har været det siden han var 6-12 mdr gammel (vi havde nogle problemer fordi han kom fra have til lejlighed, men det var nok mest min skyld at det ikke var helt på plads før)
Rosa er kun 13 uger, og har derfor stadig en del uheld indenfor, og det er til dels igen min skyld, men det er en længere historie, da der er nogle grunde til det.
Så jeg spørger faktisk folk, som vi gerne vil besøge (primært familie) om det er i orden vi kommer med Rosa, fordi hun er urenlig, så de ved på forhånd at der kan ske uheld. Nu har de fleste heldigvis ikke gulvtæppe, så det er nemt for os at tørre op hvis det skulle ske, men de skal alligevel have valget.
Hvis de takker nej tak (det har vi heldigvis ikke oplevet) så invitere vi dem herud
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 315 Svar: 2.204
Men min holdning er, at det er meget race- og individ betonet.
Jeg har to små hunde. Den ene er meget rolig, den anden har damp. De er opdraget helt ens, bliver stimuleret som de skal (er begge konkurrence hunde - agility). Men de er bare nat og dag. Men den ældste, som er gårdhund, han er bare mere livlig end min dværgpinscher.
Hvad angår hidsighed, så tror jeg det hænger sammen med, at det oftest er overfor store hunde, de er hidsige - usikkerhed, fordi de er så meget mindre. Min gårdhund er blevet overfaldet 5 gange af store hunde - så jo han går i forsvar. Men det ville jeg ærlig talt også gøre, hvis jeg var blevet overfaldet 5 gange, at folk, der var større end mig.
apr 2007
Personligt vil jeg ikke have hunde på besøg, jeg gider det simpelthen ikke..
Mine hunde og katte kender deres plads her i huset og jeg gider ikke, at katte sprutter og hvæser, at 'gæste hundene' hopper i sofa osv...
Jeg kunne hellere aldrig drømme om, at medbringe min besætning, når vi skal i byen
nov 2012
Jeg ville spørge hvis det var et sted hvor jeg ikke har haft dem med før, hvis jeg ville have dem med, men ellers nej, for folk ved at når de invitere mig er det incl hunde.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.082
Tager du slet ikke ud til folk hvor de ikke må komme?
Hvad med folk der selv har hund/hunde
nov 2012
Og jeg har faktisk ikke rigtig hunde i min omgangskreds, så det er ikke et problem. Der var dog på et tidspunkt at min svigermor havde en del besøg af en labrador, det var før vi fik Rosa, men der var Lucky da også bare med, det var ikke noget problem
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.513
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 61 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.514
Her hjemme har jeg en 10 årig malteser - Cleo hun har altid været den roligset og letteste hund. Og så er hun 21 cm høj. Salik derimod er et mix at Border collie, alaskan husky, pointer og greyhound. Og ham er der masser af gang i
Små hunde kontra store