{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.460 visninger | Oprettet:

Kastration eller sterilisering af hanhund {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen. Jeg snakkede igår med min dyrlæge om at få Maliq kastreret, han er 3,5 år og en hund der hviler i sig selv. Vi skal aldrig bruge Maliq i avl, men den lille tæve vi har fået skal højst sandsynligt indgå i avl hvis alt går som det skal. Min dyrlæge forslog så et andet alternativ, at vi kunne få skåret maliqs sædstreng over istedet for at fjerne hans kugler. Mit spørgsmål er nu bare om der er nogle der har erfaring med min dyrlæges alternativ, jeg har svært ved at finde noget på nettet om det nemlig. På forhånd tak for svar smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kastration eller sterilisering af hanhund
  • #1   6. feb 2015 Ved den metode vil hanhunden stadig producere kønshormon og vil stadig reagere på tæver i løbetid.
    Han kan og vil parre tæven, men der kommer ikke hvalpe ud af det.

Det betyder at han og tæve stadig skal holdes adskilt under løbetider for der er risiko for skader i forbindelse med parring hvis en af dem panikker og vil rive sig løs når de hænger sammen.
    Der giver også øget risiko for underlivsbetændelse hos tæven, hvis hanhunden fører noget skidt ind

• #2   6. feb 2015 Det var det jeg tænkte. Jeg ville jo egentlig gerne have det meste lyst til tæver forsvandt, også så han ikke unødigt stresser op over vores nye pige når hun går i løbetid. Jeg fandt et sted på google en der havde skrevet at sædstrengen var vokset sammen igen og at hanhunden havde fået lavet et kuld med 6 hvalpe, det ønsker vi jo på ingen måde sker.

• #3   6. feb 2015 Der er stor forskel på HVOR stressede hanhunden bliver.
    Nogle er faktisk ret cool omkring løbske tæver.
    Andre slår knuder på sig selv i 4 uger og holder op med at spise.

Hvad med at vente og se hvordan din hund reagerer inden operation.
    Måske er det slet ikke nødvendigt ( Hvis I altså har mulighed for at holde dem adskilt i de uger det står på )

• #4   6. feb 2015 Ja der er stor forskel på hunden vi har nemlig 2 hanner og 1 tæve gående sammen og ja de hyler lidt og er lidt stresset i 3-4 dage men at Kastration bare på dette grundlag smiley hold da op det det er en virkelig dårig undskyldning det kommer meget an på opdragelse, vi har holdt adskildt og tæven har gået på skift sammen med han hundene. hun har sin løbetid dragt på.jeg ville aldrig Kastration på dette grundlag.

• #5   6. feb 2015 Løbetidsdragt ??? Hvad er det ??

• #6   6. feb 2015 Jeg ved der er nogle der har begge køn som giver tæven nogle tabletter under løbetid, som mindsker deres lugt
    Mener de hedder klorofyl eller noget i den stil
    Men har ikke selv erfaring med det da jeg kun har hanhunde

• #7   6. feb 2015 Altså maliq reagere på tæver i løbetid. Han spiser normalt, men er ellers lidt svær at få kontakt med. Jeg synes nu ikke vore begrundelse er dårlig susanne. Jeg kan ikke se hvorfor maliq skal være stresset over en tæve når han nu aldrig får behov for at bruge sine klodser. Dette er ikke en beslutning der er tager over natten men en ting vi har tænkt over siden vi skrev os op til en tæve.

• #8   6. feb 2015 Klorofyl kan hjælpe på lugten på det niveau at andre hanhunde i nabolaget ikke er så generet af løbetiden, men for en hanhund i samme husholdning gør det ikke meget forskel. Det er i hvert fald min erfaring.

• #9   6. feb 2015 Som sagt kender jeg det ikke selv Lene
    Men synes at have set flere bl.a herinde skrive om det
    Jeg mener at Krumme bruger det på hendes tæver, også med hanhunde i hjemmet

• #10   6. feb 2015 Her er løbetids dragten som hun havde på, når hun gik sammen med han hundene og den virkede virkelig godt de prøvede men uden resultat. Men fik den af når hun var i haven, så hun kunne tisse men ellers havde hun den på og især om natten da hun sov i sengen,

profilbillede
  • #11   6. feb 2015 Jeg ville i hvert fald aldrig nogen sinde stole på, at en løbetidsdragt ville afholde en stor, stærk og tændt hanhund fra at parre.
    Og ærlig talt synes jeg det er synd for en hanhund at skulle gå sammen med en højløbsk tæve i sit eget hjem uden at måtte parre. Her tænker jeg ikke på i samme hus men hvert sit rum (det kan være svært nok for nogle hanner) men direkte sammen med og så bare skulle holde sig fra tæven ved hjælp af opdragelse. Det synes jeg ikke, man kan byde sin hanhund.

• #12   6. feb 2015 Det er også sådan jeg har det Lene, jeg tror nu heller ikke dragten vil kunne holde Maliq væk, og tror han vil skide på opdragelse når der nu er en lækker dame i huset. Han er som sagt en dreng der hviler i sig selv, han er ikke en usikker hund ej heller udfarende mod hanhunde på gåture. Han kan selvfølgelige sige røv til hanhunde hvis de kommer for tæt på, men ellers er hans temperament super lækkert. Er der nogle der har haft adfærdsændringer til det negative når deres hanhund er blevet kastreret?

• #13   6. feb 2015 Jeg fik kastreret min første hanhund, som også var en selvsikker herre, og det blev han ved med at være. Han blev så altså også ved med at parre, hvis han fik chancen. Men har var ikke oppe og køre, når naboernes tæver var i løbetid. Det var kun tæver, han kom i fysisk kontakt med, han tændte på, så det tog toppen af det.

Han blev også ved med at være en særdeles livlig og legesyg hund. Han var egetkønaggresiv, det blev han ved med at være dog lidt mere afdæmpet.
    Den største ændring var pelsen. Han var 18 mdr., da han blev kastreret.

• #14   6. feb 2015 Tusind tak for dit svar Lene. smiley

• #15   6. feb 2015 Balou var også "voksen" da han blev kastreret, og en selvsikker og rolig herre. Der var (bortset fra det forsvundne dame"hysteri", lidt pelsforandringerne og en meget bedre hanhundeaccept) ingen forandringer hos ham. Han blev bare vores gamle dreng igen, ligesom han var, inden han begyndte at køre helt op over tæver.

Hos os var det en absolut gevinst.

Jeg er heller ikke til unødvendig kastration/sterilisation, men i nogle tilfælde er det altså til hundens gavn. Den unødvendige stress, der er for både han- og hunhund i samværet i løbetiderne, den er god at få væk.

At nogle kan klare sig med løbetidsdragter, det er fint, men det kan man ikke med en stor stærk hund, måske det kan gå med en lille hund, men jeg ville aldrig stole på det.

• #16   6. feb 2015 Det lyder rigtig godt Kirsten tak for dit svar. Jeg håber nu ikke Maliq ændre adfærd, men hvad jeg har læst forskellige steder er det også mest hvis man har en usikker hund. At hans pels måske bliver tykkere må vi tage med, det bekymre mig sådan set ikke smiley

• #17   6. feb 2015 Ebbe, min gamle dreng blev kastreret som 1,5 års, ingen ændringer hverken i sind eller skind, dog dampede hans evindelige jagt på nabolagets tæver af.

Loui, min sidste boxer, blev kastreret som 5 års, heller ingen ændringer, andet end han blev nemmere at motivere med mad til træning. Ingen af de to har været specielt interesserede i løbetidstæver efterfølgende.

• #18   6. feb 2015 Tak for svar Marie-Louise. Jeg har læst rigtig meget om kastration nu, og jeg tror det bliver kastration for begge hundenes skyld. smiley

Kommentér på:
Kastration eller sterilisering af hanhund

Annonce