{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.010 visninger | Oprettet:

Engelsk Bulldog.. ja jeg fatter det IKKE!! {{forumTopicSubject}}

En som avler på racen... beskriver tydeligt, at hunden døjer med furunkulose, og bliver behandlet for dette.

Hunden tilbydes stadig til avl.. og adspurgt mener avler ikke, at dette er et problem, da HD er meget værre, og sammenligner så lige avl på hunde med furunkler med mennesker med psoriasis og eksem som får børn????

Jeg mener faktisk man snart burde gøre det ulovligt at avle på de hunde.. racen er jo ødelagt.. men de gør det jo værre, hvis dette er muligt.

Hvad mener I kan løse dette problem.. burde DKK ikke snart gøre noget??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Engelsk Bulldog.. ja jeg fatter det IKKE!!
  • #1   11. jan 2015 jo, jeg er helt enig.
    Jeg finder det ligeledes så uendeligt trist, at opdrættere af en race ikke gør hvad der skal til, for at få noget af de her triste lidelser ud af racen.
    jeg ville jo mene, at man opdrætter en race, fordi man holder af racen, og gerne vil bidrage med noget godt.
    Det er ikke at holde af, når man blot lukker øjnene for disse ting.

Uanset hvad DKK og andre klubber måtte have af restriktioner, så BURDE den enkelte opdrætter have så meget moral, at de ikke avler videre på noget der ikke sundhedsmæssigt er i orden.

• #2   11. jan 2015 Avler her mente, at racen ville uddø, hvis man skulle avle på 100 % sunde hunde... og ja jeg er lidt enig i, at man skal vælge lidt mellem pest og kolera, men at påstå at furunkler bare er sådan lidt som eksem... jeg synes det er så trist.. tænk på de hvalpeejere, som køber en hund med arvelig lidelse.

Den her avler.. og ja nok mange, er da helt uden moral...

• #3   11. jan 2015 uddø? mon..
    det er vel et spørgsmål om at ville redde racen og gøre hvad der skal til.
    Så må man jo søge udenlands for at finde nogenlunde sundt avlsmateriale nok til at komme videre i avlen.

• #4   11. jan 2015 MLA.. jeg vidste det stod slemt til... men at man helt bevidst.. og ja skriver om det på internettet... og avler på en hund med furunkler.

Så kigger man da ikke indad... man må da leve i en anden verden??

• #5   11. jan 2015 Jeg kan blive så harm, når jeg hører folk, og specielt opdrættere, bagatellisere hudproblemer, for det kan være så belastende for både hund og ejer at leve med.

Jeg har haft venner tæt på med hunde med forskellige hudproblemer, og det har vel nok kostet blod, sved og tårer samt masser af penge.

• #6   11. jan 2015 Ja men denne avler her kendte faktisk ikke EB med hudproblemer... øhh jo en, men dette var ordnet med andet foder.. det skrev personen helt seriøst... kendte MANGE EB'er... ingen med hudproblemer?????

Jeg kender bare 3 på Vesterbro med kæmpe hudproblemer... og ja sgu også andre lidelser..

• #8   11. jan 2015 Hvor der er penge, er der tosser... og jo DKK burde ha' sat ind over for MANGE ting for MEGET lang tid siden!!

• #9   11. jan 2015 Lars.. det er sgu tæt på... tror ikke du finder en 100 % sund EB.. og hvis så er der dælme ikke mange.

• #10   11. jan 2015 Ja, men denne avler vil jo, hvis jeg har forstået det rigtigt, avle på en hund med et hudproblem, furunkulose, og så er det vel ligemeget hvor mange andre hun kender.

• #11   11. jan 2015 Lene... personen mener sgu ikke, at det er et problem.. ligesom mennesker med eksem, som får børn??

Mener simpelthen ikke furunkolose er et problem...

• #13   11. jan 2015 Louise, ellers også vil hun ikke indrømme det, fordi det er vigtigere for hende at få hvalpe, så skidt med alt andet ...

• #14   11. jan 2015 Som sagt.... ved godt det ikke ser godt ud for racen... bare tag på en DKK udstilling, hvor de gladelig fortæller, at deres hunde er dovne og ikke gider gå ture.. tror fanden når kræet har ondt i poterne og ikke kan trække vejret.. FØJ!!!

• #16   11. jan 2015 DKK er måske ikke så meget værd, hvis de ikke skrider ind med restriktioner.
    En hund med hudproblemer burde ikke få tavle.
    Men tavle sikrer en heller ikke en sund hvalp uden arvelige sygdomme.
    Jeg har en mops med tavle og HD.

• #17   11. jan 2015 Det er helt forkasteligt at sætte en hund i avl når man ved den fejler noget

• #18   11. jan 2015 Jeg er helt med på, at avlers etik og moral er Alpha omega... men come on.

Hvem fanden synes det er fedt at avle på syge hunde... hvem synes det er nødvendigt.

Så kan de avlere stå og klappe hinanden på ryggen, og sige ej hvor fedt... fordi denne avler havde jo kontakt med en masse andre avlere, og de var enige... furunkler er ikke et problem...det går væk igen.

• #22   11. jan 2015 Det er netop en af årsagen til at racen er i den dårlige forfatning....at opdrættere konsekvent fornægter og negligere racens problemer.

Jeg er med på at man ikke kan forholde sig til alle problematikker på en gang, det er simpelthen for mange til, men der burde være en strategi for fremtidig avl mht. sundhedsproblematikkerne og det er så her at en klub skulle bevise deres værd med en avlsstrategi, men ikke engang det formår de desvære...

• #23   11. jan 2015 Min store drøm har altid været eb, (og doberman...og en irske...og og og hihih )
    men jeg har ikke turde pga alle de skavanker de har.... Elsker dem simpelthen bare, men jeg er ikke milliardær til dyrlægen, med hvad de alt kan fejle...

• #24   11. jan 2015 Den prinsesse her, er simpelthen det skønneste jo, hun er i familien, og jeg er heeelt forelsket, men puha jeg tror ikke jeg tør, medmindre sundheden blir bedre

profilbillede
  • #26   11. jan 2015 Jeg forstår simpelthen ikke måden EB'en avles på. Opdrætterne har da vidst for længst vist at det kan de ikke styre selv, så DKK burde komme ind i kampen og styre avlen af så "dårlig" en race med hård hånd.
    -opdrætterne skal ikke have frit valg om de vil teste, for hvad og hvad der for lov at indgå i avl.

Når nu racen har så mange problemer, så kan man næppe insistere på at kun 110% raske hunde indgår i avl, for så VIL den vel uddø (og det får vi næppe overtalt DKK og/eller opdrætterne til).
    Men så må der da laves nogen kriterier -visse sygdomme skal være helt forbudte at avle på, mens der kunne laves restriktioner for andre, hvilke må så afhænge af sygdommen, men hvis man via tests kender alle helbredsdata, må man jo "hjælpe" opdrætterne med at vurdere om hunden skal avles på og med hvem

• #27   11. jan 2015 Michelle.. jeg er helt enig... og tænker man godt kan avle på andet end A hofter...

Men at påstå, at racen ikke døjer med huden... og at furunkler ikke er et problem for hunden... det er frækt.

• #29   11. jan 2015 Jeg forstår ikke at folk lyver, og sælger syge hunde.

• #30   11. jan 2015 Louise hun er i det mindste ærligt, hvilket giver folk et valg, det er lang værre med dem som fortier sygdommene og dem er der rigtig mange af smiley

• #31   11. jan 2015 Ja super.. Det positive er, at der ikke bliver løjet omkring avl på syge hunde..'

Wuptidooooooo smiley

• #33   11. jan 2015 Nej sådan skulle det ikke forstås smiley
    Men når folk er ærlige mht. Den pågældende hunds skavanker har modparten en bedre chance for st vælge til og fra hvad de ønsker at bruge i avl eller ønsker at købe fra. Det har man ikke en jordisk chance for på den anden måde og det gavner ikke racen på nogen måde.

• #36   11. jan 2015 Det er jo snart ligemeget.. hvis de alle enten lyver og avler på syge hunde.. eller er ærlige om, at de gør det... same shit.

• #37   11. jan 2015 Jeg synes det er lige så forfærdeligt at der faktisk er nogle som køber lortet!

Der er så mange ting i det der at DKK's fravær i den forbindelse er skammeligt.

• #38   11. jan 2015 Minion.. der har ikke været en annonce... men blot en som vil avle på sin EB, og den har så furunkulose.. og dette er ejer helt ærlig omkring.

• #39   11. jan 2015 Som den lallende optimist jeg er, så håber jeg at køberne bliver mere og mere kritiske og bedre til at undersøge sagerne.

Og os som har EB der er avlet med omhu og omtanke, vi kunne jo være med til at sprede budskabet. smiley

• #40   11. jan 2015 Det er således, at DKK har fjernet stort set alle avlsrestriktioner på samtlige racer - og dermed lagt det ud til opdrætterne at være herre og det, som de kender bedst - deres race/racer.
    Desværre er det sådan, at når der ingen krav er, så går de fleste efter laveste fællesnævner...dvs kun efter hvad der sættes som minimumskrav. DKK lavede netop dette for at Hr og Fru DK kunne få lov til at lave hyggekuld på deres tæve - så alle hvalpe fik stambog - også selvom ingen af hundene er udstillet eller undersøgt på kryds og tværs.
    Nu er det så netop op til hvalpekøbere at sortere imellem skidt og kanel - men det er skisme svært, når de fleste ikke er DKK medlem og kan bruge Hundeweb som vidensbank. Det er mange "sjove" informationer sundhedsmæssigt, som man kan finde på hunde, HVIS man ved hvordan det skal gøres.
    smiley det er brandærgeligt, at DKK får et ry som værende "ligeglad"....men når alt kan bruges OG bliver det....

• #41   11. jan 2015 Lige med EB er det kun en fordel at der ikke er udstilingspligt. Dem der vinder på udstillinger er typisk dem med det mindst sunde eksteriør.

Jeg kan ikke forstå at man har moral til at avle på syge hunde. Avlsrestriktioner eller ej.

• #42   11. jan 2015 ØV. SÅ holder man altså ikke nok af sin race, hvis man bevidst smider en syg hund i avl inden for en race, der er så plaget af alt mellem himmel og jord. I min (måske naive) verden burde man kun smide sin hund i avl, hvis den kunne bidrage med noget ganske positivt inden for racen. Det er noget fis at sige, at furunkler og andre hudsygdomme 'bare' kan klares - nej, hudsygdomme skal ikke negligeres. Øv, hvor er det surt, at nogen avlere/opdrættere/hundeejere ikke ønsker sin race det bedste, men kun tænker i kroner og øre smiley

• #43   11. jan 2015 Anne Julie: findes der overhovedet racer hvor udstilling lige frem gavner dem? Alle de racer jeg elsker, lider i hvert fald under det i stor grad.

• #46   11. jan 2015 Jeg har egentlig ikke noget imod ustillinger, i hvert fald ikke i teorien (hvor de bliver bedømt i forhold til racens standart, og ikke hverken mode eller dommerens personlige smag.)

Giver det inlæg mening? Jeg synes simpelthen ikke jeg kan formulere mig lige nu....

• #49   11. jan 2015 Jeg har ikke set ret mange Greyhounds, så har du et par billeder så man kan se forskellen? smiley

• #50   11. jan 2015 Anne Julie: hvis der så bare var lighedstegn mellem den sunde og den pæne hund, som kan vinde udstillinger, ville jeg give dig helt ret i at udstilling ikke er slemt.

Desværre forholder det sig bare (ofte) sådan at der er KÆMPESTOR forskel på den sunde og den, i udstillings øjemed, flotte hund. Og det er fandme noget LORT!
    Især FB'ere bliver solgt med 'reklameteksten' "CHAMPION UUUH UUH - DKS FLOTTESTE OG MEST EKSKLUSIVE FB"...... i virkeligheden burde der stå "CRAPION - DKS MEST VEJRTRÆKNINGSBESVÆREDE OG SKÆVE FB"! smiley

Jeg synes sundhed er smukt og at min Bodil er mega flot (ifht. mange andre eksemplarer af racen), men jeg tror sgu ikke hun kunne vinde noget som helst smiley

• #51   11. jan 2015 Men nu er bulldogs jo også avlet noget mere ekstremt end fx. Irske settere eller hønsehunde.

• #52   11. jan 2015 Umiddelbart synes jeg at Irsk Terrier, Kerry Blue og Soft Coated Westen Terrier ikke er ødelagt af udstilling... Det er ikke noget jeg ved med sikkerhed... Blot mit indtryk.

• #54   11. jan 2015 Anne Julie: Ja, bestemt! Men det kunne være fedt hvis det altid var sundheden det kom an på når man udstillede... men det er nok bare i min drømmeverden!

• #55   11. jan 2015 Jeg for min side, forstår ikke at nogen tør tage chancen med en EB - uanset hvor sød man måtte finde racen, så nej.
    Det er alt for usikkert med sådan en.

Iøvrigt helt enig med dem i tråden der skriver, at udstilling intet godt har gjort for sundheden i nogen race.

• #56   12. jan 2015 Meget enig i at udstilling ikke har gjort noget godt for nogle racer, men der er så også racer hvor det egentligt heller ikke har gjort noget dårligt smiley
    Louise nævner 3 af de store terrierracer, som eksempler på racer der udstilles men som stadig ikke lider af alle mulige dårligdomme. Jeg har selv en af dem; Irsk Terrier. Jeg tror at grunden til at det stadig er en sund race er at det ikke just er nemme hunde og at de derfor aldrig er blevet populære nogen steder i verden; Det er en forholdsvis stor selvstændig hund med en kort lunte, et ry som slagsbror, et ret stort jagtinstinkt, pelsen kræver en del og så er den oven i hatten ikke særlig let at gøre lydig og man kan risikere at man aldrig vil kunne slippe den løs. Hvem pokker gider dog have sådan en hund smiley Dvs. det er ikke en race, hvor man sælge særlig mange hvalpe om året på verdensplan. Jeg har kendskab til en enkelt opdrætter der lavede et par knapt så gennemtænkte kuld, der viste sig at have nogle meget dårlige temperamenter. Den opdrætter endte med at brænde inde med næsten et helt kuld, som bare IKKE kunne sælges. Og så sluttede vedkommende sin opdrætterkarriere. Jo, der findes arvelig sygdomme i racen, men når de dukker op så ryger pågældende dyr ud af avlen - eller kommer ikke i avlen.
    Jeg vil tro at fuldstændig det samme gør sig gældende for de to andre store irske terrierracer. Det er hunde der laves af entiutiaster for entiutiaster. Border Terrier er avles stadig primært til jagt og de kan - så vidt jeg husker - ikke blive champions uden gravprøve. Udstilling er fint nok til at sikre at hundene stadig ligner den race de tilhører, men jeg synes simpelthen ikke at det kan stå alene. Og det bør slet ikke være førsteprioriteten i udvælgelsen af avlsdyr. Sundhed og mentalitet bør komme før eksteriør. Og så tror jeg at det værste der kan ske for en race er at den bliver populær! Er efterspørgslen stor nok til at ALT kan sælges så dukker der altså nogle opdrættere op der ser knapt så kritisk på deres avlsdyr....

• #57   12. jan 2015 Mette Marie... Jeg elsker racer, som ikke er for populære.. Har selv haft to Soft Coated... Den første ikke ret godt sind, men vi levede med det, og aflivet pga kræft som 9 årig.. nr 2 blev 12 år.. Begge "nemme" hunde.

Har kun mødt fantastiske Irske.. og også et par Kerry Blues... så kun godt, at der ikke er mange der gider dem.. Jeg synes ikke, at det er besværlige hunde smiley

EB verdenen kender jeg ikke super meget til, men når en som vil avle, offentligt skriver at avl på hund med furunkler er ok (min Elmo havde det, og det var frygteligt, og venindes hund blev aflivet pga furunkler/hudproblemer), så bliver jeg chokeret!

Når en avler sammenligner mennesker med eksem, som får børn med hunde som har furunkulose, og man så avler på dem... ja så bliver jeg chokeret!!

• #58   12. jan 2015 Nej, Furunkolose kan på ingen måde sammenlignes med almindeligt eksem - selvom det bestemt også kan være voldsomt generende. Mere og mere peger jo altså på at tendensen til at få den slags problemer er arvelige.
    Nej, jeg synes jo heller ikke at mine Irske Terriers er vanskelige hunde, men jeg kender mange der ikke fatter at jeg gider dem smiley Jeg kender en del soft coatede - sjove og dejlige hunde.
    Jeg har selv altid været vant til at sundhedsissues ikke var noget jeg behøvede at bekymre mig om når jeg skulle vælge hund. Det er dejligt og sådan burde det jo være for alle. Da jeg skulle vælge Dobermann så skulle man jo pludselig til at manøvrere imellem diverse skavanker. Jeg endte med at vægte brugsegenskaber højest og købe hos en, der faktisk ikke testede for alt muligt mellem himmel og jord, men hvor kriteriet var at hundene skulle kunne holde til at være brugshunde. Den hund jeg købte er nu knapt 3 år gammel. Har 0 på albuerne og B hofter og viser indtil videre ikke tegn på at lide af nogen andre skavanker.

• #59   12. jan 2015 Jeg synes nu nok at påstå, at udstilling ikke har gjort noget godt for nogen racer, er at male med en meget bred pensel.

Når jeg ser på billeder af pyreneerhunde for 50-60-70 år siden, så er det godt nok nogen skævbenede apparater mange af dem. Ingen skal bilde mig ind, at det er specielt sundt. Udstillingsavlen har klart forbedret noget der. Og den forventede levealder er da også noget højere i dag, end da racen var ny i DK i 1970erne - 1980erne.

Ja, jeg synes også, det er grotesk at f.eks. eb har fået lov at udvikle sig som den har, og jeg bliver også forarget, når jeg hører om, en opdrætter, der bevidst avler på en syg hund. Men jeg er ikke enig i at udstilling har ødelagt alle racer, lige så lidt som jeg enig i at de fleste opdrættere vælger laveste fællesnævner. Der er da også mange, der laver sundhedsundersøgelser ud over, de krav, der stadig er der. Og nej, ikke alle krav er fjernet.

• #60   12. jan 2015 At levealderen er blevet højere er der jo i og for sig ikke noget sært i. Alle hunde bliver jo ældre idag end tilbage i 70-80´erne.

Mener du så, at da den dengang den udelukkende blev brugt, ikke var ligeså sund som idag, hvor der er en dommer, der kigger den to omgange rundt i en udstillingsring ?

Mit postulat vil til enhver tid være, at en hund avlet efter brugbarhed er mere sund end en, der bare skal se ud på en bestemt måde. Det giver rigtig god mening faktisk.

• #63   12. jan 2015 Men Martine, det kommer vel også an på brugbarhed til hvad ? Racen bliver jo i idag igen brugt til sit oprindelige formål og dur stadig til det efter en lang årrække som overvejende udstillings- og familiehund. Så hverken fysikken eller psyken er ændret så meget fra det oprindelige, at den ikke kan opfylde sit formål.

Jeg har svært ved at tro, at kohasethed og fransk forstilling skulle være specielt sundt, selv om mange af de gamle hunde havde det. I hvert fald viser det sig, at nutidens pyrer fint kan klare arbejdet uden at være hverken kohasede eller franske fortil,.Og i hvert fald kohasethed kan give et skævt slid i hoften, som ikke er godt for hunden på den lange bane.
    Det er jo ikke bare et spørgsmål om at en dommer ser på den 2 gange rundt i ringen. Standarden (som går tilbage fra dengang, da de fleste pyrer var arbejdshunde) har altid ønsket parallel bestilling, og det bliver bare prioriteret højere i avlen nu, og det synes jeg i hvert fald er en god ting.

• #64   12. jan 2015 Lene - jeg tænker ... hvilken form for brugbarhed kræver ikke en sund krop ?

• #66   13. jan 2015 Ifølge nogle af de rigtig gamle franskmænd inden for pyreneere, mener de ikke, der har været brug for en masse sundhed, eftersom hundene ikke havde behov for f.eks. at løbe meget.
    Jeg har jo af gode grunde ikke selv været med den gang, så jeg kan kun forholde mig til billeder, og de ting jeg har læst.
    I en periode udviklede racen sig meget forskelligt forskellige dele af verden, og der var temmelig meget debat om, hvad der var korrekt og hvad der var vigtig. Netop i Frankrig (racens hjemland) gjorde man ikke så meget ud af velbyggethed men prioriterede type højere. Og netop i den debat kom en af den tids mest anerkendte franske pyrdommere med udtale om, at det var da en fin ting med al den her sundhed, som man havde opnået andre steder i verden, men den var ikke nødvendig, for en pyreneer skulle ikke løbe en hel masse. Jeg kan ikke vide om han havde ret, men han har været involveret i racen i Pyrenæerne de sidste 70 år, så han har i hvert muligheden for at have en viden, om hvordan det var.

Og når man ser på det arbejde en vogterhund laver, så skal den selvfølgelig kunne bevæge sig hurtigt og have kræfter og mod til at tage en konfrontation med rovdyr, men langt størstedelen af tiden tøffer den stille og roligt rundt sammen med får og geder, gør og urinerer en del omkring flokken får at markere området. Der er vogterhunde, der aldrig nogen sinde oplever en konfrontation, fordi den præventive indsats er nok. Og hvor meget sundhed kræver det ?

Jeg siger ikke, at datidens pyrer ikke var sunde, for det kan jeg simpelthen ikke vide, der blev ikke lavet sundhedsundersøgelser, og meget lidt er overleveret af den slags viden.
    Jeg siger, at jeg tror, at parallel benstilling giver en endnu sundere hund end den kohasethed og franske forbenstilling, som ser ud til at være udbredt på de gamle billeder.
    Og ved flere af de andre racer hvor det er tydeligt at udstilling har ændret i en negativ retning, der er det jo også billede, vi vurderer det ud fra.

• #67   13. jan 2015 Aha, så en pyreneerhund skal ikke være ligeså sund som en malinois eksempelvis ?

Det giver altså ingen mening hos mig - beklager - og jeg kan stadig ikke helt se, at det på nogen måde skulle "bevise" at udstilling har gjort noget som helst godt for sundheden hos nogen race. Heller ikke din smiley

• #68   13. jan 2015 Jeg for min side, ser at udstillinger gør hunde større, pelsracerne langt mere pelsrige og hundene i de racer jeg kender - malle og schæferhund - ringere til at arbejde og med et dårligere almenvæsen.

Jeg har været i samme diskussion med en chi-opdrætter, der også mente at chién var blevet mere sund. For at understøtte det postulat, havde hun sat et billede ind af datidens chi - en lille hund med kort pels og tynde benstammer.
    "Se den er ikke ligeså sund som denne her" skrev hun, og satte et billede ind af en langt større, bredere og med væsentligt tykkere benstammer.

Hvorfor det skulle være sundere meldte historien ikke rigtigt noget om.

Jeg anderkender at I er en del, der synes at "jo større jo bedre" og at I har stor interesse i at udstille jeres hunde, samt at I helt tydeligt synes at nutidens varianter er kønnere end datidens ditto.

Fair nok - men lad være med at kalde dem "sundere" ..

• #69   13. jan 2015 Martine, jeg tænker ikke vi bliver enige, og det er også ok.

Selvfølgelig er det godt for enhver race at være sund, også en pyreneer. Men pyren har formentlig som arbejdshund ikke haft det samme behov som f.eks. mallen eller mange jagthunde til at bruge sig selv fysisk . Det eneste jeg prøver at forklare er, at der er forskel på det arbejde forskellige racer, er skabt til.

Jeg har nu ikke på noget tidspunkt påstået, at større er bedre, og nutidens pyrer er altså heller ikke højere end datidens. Nogen ser måske ud af mere, fordi de er tykkere og har mere pels.
    Jeg har på intet tidspunkt udtalt mig om, hvorvidt jeg synes nutidens pyrer er kønnere eller ser bedre ud end datidens. Jeg har alene sagt, at jeg tror på, at parallelle benstammer er sundere end kohasethed og fransk forstilling, og at jeg synes det er et gode, som er kommet via udstillingsopdræt. Og ja, jeg synes også lige akkurat velstillede benstammer også er pænere.

• #71   13. jan 2015 CF, nu må du styre dig, jeg har da aldrig påstået at hd er ok hos pyreneerhunde. Den påstand må du godt lige bevise, for jeg fatter ikke, hvor du har det fra. Og i hvert fald vil jeg meget gerne skyde en stor pil igennem det.

Jeg har som opdrætter aldrig nogen sinde brugt andet end a eller b, og aldrig b til b, og jeg kunne ikke drømme om det.

Hvad jeg KAN have sagt, er at det ikke er et stort problem hos racen, simpelthen fordi status faktisk er ret god, og der er langt imellem dårlige hofter. Men det er da et problem, for de få der faktisk får hd.
    Hvad jeg også KAN have sagt, er at det for racen i DK ikke nødvendigvis var det store problem, da DKK ændrede reglerne her for et par år siden, så brug af hunde med D og E blev muligt. Den udtalelse var baseret på, at vi i klubben har haft den ret i over 20 år, og der er ingen, der har benyttet sig af den. Det drejer/drejede sig ikke om, at det er/var forkert at avle på D og E hunde, men at racens danske opdrættere i al den tid, der har været hd krav (siden slutningen af 80'erne) har haft moral nok til ikke at avle på hd hunde.
    Også kuld efter c hunde er mere end sjældent i pyr kredse i dk, både fordi de færreste har lyst/mod til at lave sådan en parring, og muligvis også fordi man ikke kan komme på specialklubbens hvalpeliste med dem.

Jeg er lidt rystet over, at et indlæg om at jeg finder den forbedrede benstilling, som racen har opnået via avl af udstillingshunde et gode også sundhedsmæssigt, pludselig bliver til et angreb, om at jeg ikke mener pyreneere skal være sunde.

• #72   13. jan 2015 Jeg kan godt se, at nogen af jer går ud fra, at alle hunde pr. definition var sundere, da de udelukkende blev brugt til deres oprindelige formål.
    Her påpeger jeg bare, at der er forskel på deres oprindelige formål og nogen racer har haft større krav til fysikken end andre simpelthen på grund af deres formål.

Hvordan det kan blive til, at jeg ikke synes at sundhed er vigtigt, fatter jeg ikke.

• #73   13. jan 2015 smiley
    I min race bruges der flittigt hunde med katarakt, Cornea dystrofi, HD C og D samt på ikke-sundhedstjekket hunde overhovedet.
    Man kan gøre dette i ro og mag bare man sætter den hund med ringe sundhedsstatus sammen med én, der ikke har samme status...om den så har anden status, der er ringere - pyt, man må og kan få stambog på hvalpene.

• #75   13. jan 2015 CF. hvordan kan dette ikke være et personangreb:

"Lene jeg husker tydeligt hvor vred du blev på mig da jeg for et par år siden påpegede at det, efter min mening var et dårligt argument at acceptere dårlige hofter hos bland pyreneerhundene, udelukkende med det argument at de ikke havde behov for at bevæge sig ret meget.

Nu ved jeg så hvor du har din holdning fra. "

Og ja, det vil jeg gerne se bevis for, for jeg kan bestemt ikke genkende det.

Men jeg synes egentlig også jeg har svaret dig, jeg går ikke ind for avl på hd hunde. Punktum. Jeg har faktisk skrevet igen og igen, at jeg synes sundhed er vigtig.

Og selvf. har de brug for at kunne løbe, det har alle hunde. Men de har ikke i deres funktion som vogterhunde haft det samme behov som f.eks. mange jagthunde.
    Jeg citerer en mand med 70 års erfaring i racen og som altså har personligt kendskab til, hvordan det har været, da hundene i højere grad udelukkende var vogterhunde. Det er sørme, da ikke det samme som at sige, at jeg ikke mener, de skal kunne bevæge sig.

• #77   13. jan 2015 Det er også nemt at svine folk til med beskyldninger man ikke har belæg for, for så at læne sig tilbage og sige, at det gider man ikke. smiley

Selvfølgelig tror jeg, det bliver et problem, hvis man i stor stil avler på hd d og e hunde. Det giver sig selv, hvorfor skulle jeg selv tage hensyn til ikke bare hd, men også ad og ocd i avlen, hvis jeg ikke troede, det betød noget ?

Det er egentligt lidt skægt, dengang pyreneerene udelukkende blev brugt som vogterhunde, og altså pr. definition var meget sundere, blev ingen hd fotograferet, så vi kender ikke status dengang. Men i dag da mange lande har krav om hd fotografering, og vi kender status, og ved, at det faktisk ser ganske godt ud, kommer du med påstande som denne:

"Tænker du så ikke at det overtid bliver et genetisk problem? Altså fordi man så har tilladt parringer på hunde med så dårlige hofter, at der er voldsom overvækst af D og E hofter i racen?"

Hvor får du det fra ? hvem er det du tror laver en masse parringer på d og e hofter ?

• #78   13. jan 2015 DKK-Cocker, det er da sørgeligt, at det er sådan det foregår i din race. Det er bare ikke det jeg ser hos os.

• #79   13. jan 2015 Ja Lene - lad os være enige om at være uenige smiley

Jeg kan på ingen måde forestille mig, at nogle har sat sig ned og blevet enige om at lave en race, der ikke var "så sund" - uanset hvad den end skulle bruges til.
    At en hund ikke skal spæne rundt på en jagt eksempelvis gør ikke - som jeg ser det - at man kan kigge stort (større) på skelet og sundhed.

Jeg vil iøvrigt gerne sætte en stor fed streg under at jeg ikke mener, at du er ligeglad med sundhed. Har du fået den opfattelse af mine indlæg, beklager jeg smiley

• #80   13. jan 2015 Det er nu heller ikke fordi, jeg tror, de har sat sig ned og planlagt at lave en usund hund smiley

Jeg tror snarere, at der måske ikke har været den helt automatiske frasortering af en hund, der ikke havde fysik til at løbe solen sort, som der måske har været i nogen racer. Hvis den har kunne, det den skulle, så har det sikkert været nok.

• #81   13. jan 2015 Jeg har været on/OFF i denne tråd.
    Desværre føler jeg, at DKK har koncentreret sig om "hundeskønhedskonkurrencer" i stedet for hundens sundhed, her tænker jeg på diverse skavanker, som er racelaterede for at fremme det ideelle udseende.

• #82   13. jan 2015 Jeg er helt enig, Inge H

• #84   14. jan 2015 Ignorance, sammenspisthed, rygklapperi og tendens til massepsykose kendetegner Bulldog verdenen...jeg græmmes!

NB: Ja, det er en mops, men indsæt selv FB, EB osv.

profilbillede
  • #85   14. jan 2015 Ovenstående tillægsord kan også bruges til at beskrive andre specialklubber....

• #86   14. jan 2015 Det er trist smiley

• #87   15. jan 2015 Har skrevet mail til DKK og cc til Bulldogklubben... regner ikke med, at det ændrer det store, men de fortjener at få min mening smiley

• #88   15. jan 2015 Louise, hvad med at henvise til denne tråd når du mailer til dem.

Øv, jeg kan se du allerede har skrevet.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #89   16. jan 2015 Det kræver en holdningsændring i en syg kultur som der for længst burde være gjort noget ved. Sjov at Dkk som for mange står for det "rigtige" kan lægge navn til sådan en avl og bedømmelse af hunde. Tit hører man folk forsvare det med,at så kan man bare lade være med at købe de her racer(kunne jeg aldrig drømme om) men det gør jo ikke avlen mere rigtig og mindre synd for de dyr og købere det går ud over.

• #90   16. jan 2015 Jeg kunne godt tænke mig at kommende købere gjorde lidt mere ud af at researche inden de købte hund. For ved de hvad racerne bøvler med er det nemmere at undgå de opdrættere der ikke tester, og holder køberne op med at komme, så må opdrætterne ændre strategi eller dreje nøglen om.

• #91   17. jan 2015 Max: en af holdningsændringer mener jeg fx burde være, at det ikke er SYND for hvalpekøberne.
    Det er synd for HUNDEN og ikke menneskene, de har sgu selv valgt at jokke i spinaten.

Meget mere kritisk sans fra køberne og meget mindre offermentalitet og "hvor er det SYND for mig, at den opdrætter jeg valgt at købe min hund hos ikke er ordentlig!"...

Men jeg så virkelig også godt, at DKK begyndte at blande sig. Men så mister de måske medlemmer og penge??? smiley

Men igen: det er nok ren utopi. smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#92   17. jan 2015 Jeg er ikke helt enig. Klart at man i mange tilfælde selv kan gøre noget for at ikke komme galt afsted. Når det er sagt er ingen tjent med at købe en hund der de får problemer med. Det er ikke alle der kan gennemskue hvad det er de køber. Hvis så sælger ikke spiller med åbne kort er det ikke købers skyld. Jeg tvivler på at der er nogle der selv vælger at jokke i spinaten. Det sker fordi de ikke ved bedre.

Mange ser jo det at de køber af en Dkk kennel som et kvalitets stempel. Det sidste du skriver er jeg helt enig i.

• #93   17. jan 2015 Max H: Hvis man ikke kan gennemskue det, vil jeg vove at påstå at det (i de fleste tilfælde) handler om dårlig research. Gider man researche bare LIDT på fx EB, finder man jo hurtigt ud af hvor slemt det står til og at det er vigtigt med sundhedstesning o.lign... og så er det altså imo ikke SYND at man køber en ikke-sundhedstestet hvalp, som så bliver syg smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#94   17. jan 2015 Enig bliver vi ikke. Hvis man vælger at tage x antal kroner for et produkt der ikke er fem flade kroner værd er man blevet snydt. Det er synd for folk uanset om de burde være klogerere. De mennesker der køber har jo ikke mindre følelser for deres hund en vi andre har. Tror de fleste ville kunne tænke sig at det ikke er rart,at have en ung hund som er syg og som man i forvejen har betalt et stort beløb for.

• #96   17. jan 2015 Max: Du blander tingene sammen, jeg siger ikke at det ikke gør ondt på dem og at det er en ærgerlig situation de SELV har sat sig i, hvor de self. af kærlighed til deres hund bliver kede af det. Jeg mener bare ikke det er SYND - mange af dem har jo selv valgt at købe en hund fra et skidt sted - de er vel ikke blevet tvunget til det. smiley

Maj-Britt: Ja - og hvis man simpelthen VIL ha' en, så har man dælme bare at sørge for, at man køber en hund som i det mindste bidrager positivt til udviklingen af racen (altså en der har sundhedsforudsætninger bedre end gennemsnittet end dårligere!) .

• #98   17. jan 2015 Bugsy: Tavle i bulldogregi har desværre intet med øget sundhed at gøre - nødvendigvis...

• #100   17. jan 2015 Det skal jeg ikke kunne sige - ved jeg intet om smiley

• #104   17. jan 2015 Sålænge der er folk, der fuldstændigt unuanceret forherliger DKK, sålænge er der folk der hopper med på vognen og glorificerer foretagendet.
    Der vil altid være nogen, der tror på at når man så ensidigt koncentrerer sig om udseende, så kommer sundheden med sådan "af sig selv" agtigt.

DKK har en god hundeweb - som i modsætning til Sverige og Norge ikke er gratis når man ikke er medlem - udover det, er der ikke noget positivt at sige om DKK imho.

• #106   17. jan 2015 Ah, nu mente jeg også at inkludere FB i min lidt tossede term, 'bulldogregi' smiley Sådan en har jeg jo selv, så hovedløsheden i den avlverden kender jeg ALT til!

Desværre, men sandt, ender man med at kaste håndklædet i ringen, da det virker som om der ikke er noget at gøre. smiley
    Jeg gik (går) selv MEGET op i sundheden, da jeg besluttede mig for at ville ha' FB. Det stillede krav til mig (tid til at finde opdrætter, tid til at læse op på racens sundhedsproblemer og ikke mindst penge til at betale således at avler har råd til at sundhedsteste), men det synes jeg bare et eller andet sted var 'en del af pakken' når nu jeg ville ha' en race, som har så mange problemer. Jeg troede (og tror bestemt stadig) på at Bodil bidrager positivt til racens sundhed og at avl af kuld som hendes, er med til at højne sundhedsstandarden for racen generelt.
    MEN... det er jo meget fint, at alle os som ikke bare siger vi går op i det, men faktisk også gør det, sidder og klapper os selv på skuldrene over at vi HAR tænkt os om inden vi købte/avlede og at vi altså mener man bør kasserer hunde, som ikke bør bruges i avl - uanset hvor mange penge det koster for opdrætter.
    Men når mange andre opdrættere vil skide det et stykke og avler på revl og krat, synes kampen UENDELIG. Det her kræver at man får fingeren ud af endetarmen og yder en samlet indsats fra DKK og en hel ny indstilling i Bulldogklubben, hvis det skal vendes.

Vi har lagt diskussionerne med opdrættere og folk, som allerede har hund, på hylden. Det fører ingen vegne og det er virkelig præget af benægtelse og selektiv-blindhed. Til gengæld gør Bodil MEGET fin reklame når hun går på gaden og vi taler gerne MEGET højt om sundhed og etisk avl, når nogle spørger ind til hende/racen. Det er der jeg synes det gør størst forskel... at tale til de fleste opdrættere har jeg hørt, skulle være som at tale til en dør... og sådan har jeg det også med mange som ejer syge FB'ere, desværre.

• #107   17. jan 2015 Det blev godt nok et langt svar - sorry smiley

• #108   17. jan 2015 Puds brillerne Maj-Britt .. og prøv at lægge din forherligelse af DKK på hylden bare et øjeblik. Så kan det være at du måske også får øje på det indlysende ...

• #109   17. jan 2015 No´Vi´Ki

Enig i det med den samlede indsats fra DKK´s side. Jeg har kennelmærke under DKK - dvs, jeg meldte mig ud for et år siden, så mon ikke mit kennelmærke er røget i den sammenhæng ?
    Men altså - jeg fik mit kennelmærke i 1995 - ikke en eneste gang har der været kennelinspektion !

Hvad skal man så bruge det til ?

Vil man fremstå som bedre end de andre klubber - så må man også yde en ekstraordinær indsats, og det mener jeg på ingen måde at DKK gør.

• #110   17. jan 2015 - Martine -

DKK-kennelmærke er MEGET mere præstige end det er noget som helst andet. Selvfølgelig følger der også gode ting med (stambogsføring fx), men jeg synes godt nok de sakker VÆSENTLIGT bagud når det kommer til sundhed... faktisk skræmmende meget!

• #111   17. jan 2015 Igen enig, No´Vi´Ki.

• #112   17. jan 2015 Maj-Britt: skriver du virkelig at "ganske FÅ er avlet i stykker"?
    Jeg ville da nærmere mene at ganske få IKKE er avlet i stykker!!!

• #114   17. jan 2015 Altså, ud fra listen:

Labrador Retriever
    Schæferhund
    Golden Retriever
    Bichon Havanais
    Coton de Tulear
    Ruhåret Hønsehund
    Cavalier King Charles Spaniel
    Fransk Bulldog
    Cocker Spaniel
    Rottweiler

Kender jeg da til væsentlige sygdomsproblemer, som DKK burde tage noget mere alvorligt, indenfor både:

Labrador Retriever
    Schæferhund
    Golden Retriever
    Fransk Bulldog og
    Rottweiler

Og jeg er endda en af dem, der SLET ikke ved særlig meget (endnu) smiley Jeg kan da sagtens være forkert på den, gengiver egentlig bare hvad jeg hører og har ingen hårdnakkede beviser.... smiley

• #115   17. jan 2015 Bugsy: Til dit svar (meget tidligere!):

Ja, det er synd, at det er de populære racer, men det er jo desværre ofte sådan det går. Netop fordi opdrættere ser deres snit til at tjene RIGTIG mange penge, når en race bliver populær. Det har aldrig gavnet en race at være på "populærlisten", tror jeg. smiley

Jo flere man kan lave - uanset standarden - jo flere kan man sælge.... Føj for en klam holdning!

• #116   17. jan 2015 Hvad gør man som ganske almindelig hundekøber, der ikke har den omfattende viden om DKK, som I har.

Går man ind på DKK's hjemmeside får man umiddelbart den opfattelse, at DKK stambog er et kvalitetsstempel og det stoler man på. Så vidt jeg husker er oplysningerne om hundeweb skrevet som en bibemærkning; men man skal melde sig ind i DKK for at få adgang pris ca 400 kr.

For øvrigt anede jeg ikke der var en hundeweb, før end jeg begyndte at deltage i dette forum.

Hvor mange ganske almindelige hundekøbere, der blot ønsker sig en hund som kæledyr, undersøger alt det I har nævnt inden man køber en hund med DKK stambog, da man tror at DKK er et kvalitetsstempel. Personligt tror jeg ikke mange nærmere få.

• #117   17. jan 2015 Det tror jeg du har endda rigtigt meget ret i, Inger H.

• #118   17. jan 2015 Inger:

Og det triste er jo netop, at du har ret! smiley

Folk sætte sig SLET ikke ind i hvad det vil sige at have/købe hund - det bliver impulskøb. MEN det burde DKK jo erkende og DERFOR lave restriktioner. De BURDE være et kvalitetsstempel (det troede jeg da også inden jeg fik undersøgt lidt nærmere!), men det er de bare ikke. De burde de tage MEGET alvorligt at deres avlere ikke altid lever op til 'kvalitet', netop ved at sætte restriktioner og mere kontrol ind.

Hvis det at være DKK-kennel bare inbefatter at man må sætte deres logo på sin hjemmeside og så betale ved kasse 1, når regningen kommer, så er det jo intet andet end symbolik at være med - ingen effekt!

• #119   17. jan 2015 ... men jeg vil så lige tilføje, til dig Inger, at jeg synes det er et STORT problem, at folk netop IKKE sætter sig bedre ind i det. Det ville være godt for mange hunde, hvis man gad at tage seriøst at købe noget levende...
    Man skal jo ikke læse mange tråde herinde fx., for at finde ud af at DKK ikke altid er så rosenrødt, som de selv tror.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#120   17. jan 2015 Fuldstændig enig Inger H. Folk går ikke ud og bruger så mange penge på en hund og så forventer at den bliver syg. De gør som de har hørt og køber i Dkk i bedste mening. Det er en falsk tryghed der kan komme til at koste dem dyrt. Det er ikke fordi at de er dumme. De ved bare ikke bedre.

• #121   17. jan 2015 "Det er ikke fordi at de er dumme. De ved bare ikke bedre." den grinte jeg altså lidt af, Max.

Det er måske ikke fordi de er dumme, lad os lade være med at bruge DET ord, men så er det fordi de er ukritiske...

Jeg er helt enig med jer i at DKK er et, til tider, enormt misvisende foretagende. Men stiller man sig bare liiiiiiiiiiidt kritisk og unaivt an ifht. at købe hund, opdager man altså hurtigt at det forholder sig sådan.... og jo, så vil jeg mene at det er tangerende til "dumt" at vende det blinde øje til og bare købe en hund alligevel...

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#122   17. jan 2015 Når man som Dkk og tilhængere her af gang,på gang fortæller hvor vigtig det er at købe med tavle og skriger op om blandinghunde,syntes jeg at man burde feje for egen dør først. Der er racer hvor jeg selv til en hver tid vil fortrække en blandings hund.

Det er selvfølgelig naiv at tro at man kan komme så langt at der ikke vil blive solgt hunde der bliver syge. Det burde bare være sådan,at man satte så høje krav til avlen,at sandsynligheden herfor er så lille som muligt. Det sker ikke i dag og er enig i at det ene og alene er et ? om penge.

• #123   17. jan 2015 Spot on !

• #124   17. jan 2015 No"Vi"Ki. Hvordan skal man bære sig ad med at være kritisk når det nu er noget man stoler fuldt og fast på og kun har hørt godt om?

Jeg ved det ikke.

• #125   17. jan 2015 Helt enig, Max... hvor der er penge er der idioter smiley

• #126   17. jan 2015 No"Vi"Ki

Ikke idioter; men kynisme og griskhed.

• #127   17. jan 2015 Inger: det er begge fine synonymer med "idioti" i min personlige ordbog smiley

• #130   17. jan 2015 Maj-Britt: overdrivelse fremmer forståelse og som jeg skriver har jeg intet hårdnakket bevis. Jeg udtaler mig bare om den opfattelse jeg har af racehunde. Jeg kender, af ret gode grunde, ikke til sundheden på samtlige 400 racer, men jeg må ærligt indrømme, at jeg synes det er at gå med skyklapper, hvis man ikke anerkender at ALT FOR MANGE - og altså ikke få - racer har sundhedsproblemer... smiley

Og om det så kun VAR fx bulldog-racer, ændrede det stadig intet: jeg synes stadig det er grotesk, at DKK ikke gør noget ved de racer, som har problemer. Og jeg græmmes ved, at man ikke tager det ansvar, man har givet sig selv som "kvalitets kennel klub" alvorligt smiley

• #132   17. jan 2015 .............. "overdrivelse fremmer forståelse", skrev jeg vist også!

Bugsy smiley

• #133   17. jan 2015 og igen: det ændrer intet at du vil lege ordkløverlegen: DKK har med mange racer at gøre, som har elendig sundhed, men gør ikke noget ved det. DET er ikke okay, uanset om det er 2 eller 200 racer.

• #136   17. jan 2015 Læs hvad jeg skriver: det er underordnet. DKK svigter et ansvar, det er bottomline og jeg gider ikke sidde og gennemgå samtlige 200 racer, fordi du åbenbart er i dyb benægtelse af problemet smiley
    Vi bliver ikke enige og diskussionen kører i ring fra nu, hvis du ikke endnu har godtaget præmissen at DKK har en ridse i lakken her...

• #140   17. jan 2015 Sætte avlsrestriktioner på ala:

... Du kan ikke få tavle, hvis ikke din hunds sundhed ligger OVER gennemsnittet for racen.

... Du kan ikke få tavle på noget der har rørt en blå FB. (overført betydning!)

... Dine hvalpe skal være fra FULDT sundhedstestede forældre, med flotte resultater (over gennemsnit) hvis du vil ha' tavle.

Og så kunne de jo tage sig en snak med Bulldogklubben om at de nok skal spænde hjelmen lidt ifht. sundhed..

Det var da bare nogle eksempler.

• #143   17. jan 2015 Jeg synes så ikke om at man stopper avlen, da jeg tror det bare vil gøre det endnu værre for de hunde uden tavle. Herunder hundehandlere og snusket import. Men jeg synes man bør sigte efter at racen bevæger sig mod bedre vilkår i stedet for mod værre, som den har gjort i mange år.

• #144   17. jan 2015 hvilke defekter har grå og sort schæfer??

Are you kidding ?

Nogenlunde de samme som højavlshundene har - sundhedsmæssigt er der ikke den store forskel.

• #145   17. jan 2015 Du ved ikke hvad du taler om. Min Bodil er avlet til UG efter føromtalte principper smiley

• #147   17. jan 2015 Spot on, No´Vi´Ki .... fremtil dit første punktum smiley

• #149   17. jan 2015 Bugsy - aner intet om sundheden på den hvide, så det vil jeg ikke udtale mig om smiley

Men fordi man er i løntilskud i en hundesvømmehal bliver man ikke pludselig ekspert i schæferhunde smiley

• #153   17. jan 2015 Jeg er i og for sig ligeglad med hvad folk "pludrer om". Det, der er interessant er hvad for sygdomsmæssige skavanker de forskellige racer har eller ikke. Det er det, der var trådens emne, og når du skriver hvad problemer der er med brugsvarianterne, viser det jo bare igen-igen at du helt tydeligt "pludrer" om ting som du ikke har en dyt forstand på ..

Jobtræning - dum i arbejde ... whatever. Kan ikke forestille mig, at du ikke er bare nogenlunde med ..

• #155   17. jan 2015 Men du er måske også af den opfattelse, at grundet bagpart og ryglinie på højavlerne har de meget HD, Maj-Britt ?

Wrong again ...

• #156   17. jan 2015 I min optik burde der komme flere avlsrestriktioner fra DKK's side: Altså at der kom flere specifikke krav til, hvad opdrætterne/avlerne (inkl, privatpersoner der bare skal have et hyggekuld) skal tjekke for af racerelaterede sygdomme.

• #157   17. jan 2015 Bugsy - okay, som sagt kender jeg ikke noget til racen. Har hørt, at arbejdsmæssigt er Den hvide schæferhund bedre hjulpet end Den schweiziske hyrdehund (den FCI-godkendte) - men om det er rigtigt ved jeg ikke.

• #159   17. jan 2015 Maj-Brit - er du blind, eller hvad ?

Og fint at du "plejer" at kunne fakta - det er helt tydeligt ikke tilfældet her.

• #162   17. jan 2015 Nej, "umiddelbart" er den ikke "ramt" af de lave bagparti .....

profilbillede
  • #163   17. jan 2015 Langtfra ......

profilbillede
  • #165   17. jan 2015 Kald du det bare en påstand, Maj-Britt - som i alle andre forhold involverende hunde, lider du af mere end middelsvær sandhedsfornægtelse og det er også fint nok....

• #166   17. jan 2015 Lige en mere af dem, der ikke "umiddelbart" er "ramt" af det lave bagparti ...

- tror bare du skal sætte proppen tilbage i flasken, Maj-Britt ....

profilbillede
  • #167   17. jan 2015 Lad nu være med at være personlige!

Tråden startede med Engelsk Bulldog.

Senere om DKK

Nu andre specifikke racer. Hvad betyder FB som er brugt som forkortelse.

Hvad med om der er en med stor forstand på DKK laver en tråd om deres stambøger og manglende kontrol med avlerne?

• #168   17. jan 2015 FB = fransk bulldog

• #169   17. jan 2015 Igen, kan man se at du ikke ved hvad du taler om. AD er ikke noget af det relevante at sundhedsteste for ifbm. FB. Derfor blev Bodils far aldrig undersøgt for det (da man fik lavet hans test, var problemet vist endnu mindre, end det er nu. Og man valgte derfor at teste på de problematikker der var mest kendte og gav flest problemer inden for FB-racen.). Han har derfor ingen officiel AD-status. AD er, såvidt jeg har forstået, ikke et udpræget problem hos FB og kun en meget lille procent har det. Dog ville jeg selv teste for det, for at være sikker, hvis jeg skulle avle i dag.

Da Bodils far blev undersøgt, var han en af de første i DK, hvorfor det self. var lidt blinddans, i samråd med dyrlægen, fra opdrætters side af - men til gengæld blev der fandme gjort noget og erkendt, at der var problemer. Desværre handler det ifbm. FB ikke endnu om, hvorvidt hunden er syg eller ej, men mere HVOR syg den er. Fra min opdrætters side ligger fokus på de sygdomme som giver flest gener og nedsænker livskvaliteten mest.
    I dag ved vi meget mere, end vi gjorde da NOGLE - udenom DKK - i sin tid startede med at sundhedsteste før avl og det er derfor selvsagt en anden måde man ville gøre det på i dag, går jeg ud fra.

Kun 18 franske bulldogs har fx registeret HD-resultater på hundeweb.... det er jo et katastrofalt lavt tal, for en race med så mange problemer... Bodils far havde HD status C, hvor størstedelen af de undersøgte 18 har D eller E. Faktisk har 33% af dem HD E smiley

Som racen er nu, er det ikke umuligt at lave hunde efter de her principper, men det ER umuligt at lave hunde kun med HD A. Heldigvis er der ikke ret mange FB'ere der lider under HD eller bliver aflivet pga. det.

SÅ: Hvis man synes man er i stand til at vurdere, om det avl man laver indenfor en bestemt race er imponerende, bliver man jo først nødt til at sætte sig ind i, hvor de store problemer ligger henne... Det er jo meget fint, at undersøge for AD og HD og så skrive det med pæne bogstaver og så er 'showet' fint, men når det er nogle helt andre ting størstedelen af FB'ere kæmper med, er det jo bedre at sundhedsteste for de ting. Hos den Franske Bulldog er det ryg, hud og vejrtrækning...

Jeg mindes ikke at jeg har diskuteret det her med nogen herinde før, nej. smiley

• #170   17. jan 2015 Jeg synes da de ser fiiiine ud de hunde, Martine! smiley 5 af dem!

• #171   17. jan 2015 Hmm kan på sin vis godt forstå DKK's dilemma, men jeg ville da tænke, at det på længere sigt ville være bedst for DKK's image, hvis de stod for seriøs avl, hvor stamtavle var = gennemtjekkede aner. Selvom der så måske ikke var så mange opdrættere.

• #172   17. jan 2015 Det er hunde, der helt sikkert understøtter at de ihvertfald ikke umiddelbart er ramt at det lave bagparti ... eller noget smiley

• #173   17. jan 2015 Ida:

Hvorfor TÆNKER en organisation som DKK overhovedet i præstige og image?! Det eneste de skal, i følge mig, er at garantere og kæmpe for så sunde hunde som overhovedet muligt og så skal forbrugeren nok kunne skelne skidt fra kanel! smiley

Det er jo mega slemt nu, hvor folk TROR de får kvalitet, ved at gå DKK-vejen. Men DKK gør ikke en SKID for sundheden....... katastrofe!

Så op i røven med image og præstige hvis du spørger mig... de burde være til for hvalpene og hvalpeejernes skyld - og det er også ofte det de promoverer sig selv ved... så skal de sgu også sørge for at INGEN med DKK-tavle har en hvalp som er mere syg end gennemsnittet, som minimum. smiley

• #174   17. jan 2015 Mange siger, som Maj-Britt, "så længe der er købere..." men hvad med OGSÅ at vende den om: så længe vi tillader avl på alt der har en puls, så længe vil det komme i verden.

Det er jo nemt nok for DKK at sidde og udelukkende give forbrugeren skylden... DKK har også et ansvar, som de NYDER at fraskrive sig ved enhver lejlighed.

• #175   17. jan 2015 De skal bestemt ikke tænke på deres image og prestige som første ting- de skal tænke på ansvarlig avl som en af deres nøgleværdier, hvorfor det også ville være godt med strengere avlskrav. En af risiciene må så være at "miste" nogle af de opdrættere, der ikke ønsker at leve op til disse krav. Jeg ser det bare som en bonus for DKKs image smiley

• #176   17. jan 2015 Lige præcis, så er vi enige!

Det forvirrede mig nok bare at du indledte med at du godt kunne forstå deres dilemma. For det kan jeg ikke. Det er klokkeklart: de skal bare give de opdrættere sparket, som ikke gør noget for racernes sundhed.

Jeg tror også mange flere ville handle hos DKK, også til den lidt højere pris, hvis det var en GARANTI for, at opdrætterne var gode. Men det er det jo SLET ikke, som det er i dag... Inden for FB er det en decideret katastrofe, hvad de tillader avl på...

• #177   17. jan 2015 Jeg synes der skulle være krav om at EB/FB (og andre udsatte racer) skulle testes for de sygdomme, der optræder mest i racerne, og resultaterne skulle på hundeweb. Jeg tror tilgengæld ikke at der vil være meget plan i at forbyde avl på alt andet end A-hofter og 0 på albuer, for det vil betyder "bye bye" til racerne.

Der ud over, så tror jeg at det ville være bedre at bruge Penn-Hip metoden end den nuværende A-E skala.

Og til slut synes jeg faktisk at man burde blande en anden race med EB for at få en mere funktionel hund. Dog meget kontrolleret, naturligvis.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#178   17. jan 2015 Det handler alene om penge. Man er så bange for at miste penge at man hellere sætter kriterier ned en op. Man kunne meget nemt få ryddet op såfremt man ikke tænkte økonomi.

Undskyldningen er at så avler de i andre klubber. Her kunne man spørge og hvad så. Ville kun være fint at få skilt skidt fra kanel

• #179   17. jan 2015 Altså kan godt forstå deres dilemma hvis man ser på dem som økonomisk virksomhed, for så mister de jo kunder (opdrættere), men hvis jeg ser på dem som hvalpekøber og avlsinteresseret (i form af at forbedre mange af racerne. Min egen inkl.) er min holdning at de burde stramme gevaldigt op!

• #180   17. jan 2015 Ja *SUK*

Leder efter en opdrætter på min venindes vegne.. Fandt en tæve med kuld der havde født selv, spørger ind til HD resultat og få det sørgelige svar: Jeg har ikke HD resultater, men sørger for at avle på sunde hunde..

ØV!

• #181   17. jan 2015 Fredsfyldt: Nu kender jeg jo ikke den race I leder efter, men for fx FB ville jeg ikke lade det stå og falde alene på, om der var AD resultater...

Jeg synes det mange glemmer (ikke hermed sagt at du gør, Fredsfyldt!), er at racerne har hver sine ting at slås med. Det nytter jo ikke en skid at sundhedsteste, hvis man bare skærer alle racer over en kam - man skal jo, som andre og jeg selv har været inde på, teste og opsætte restriktioner for de sygdomme som PLAGER racen. Alt andet er dybt godnat. Desuden skal disse restriktioner naturligvis stå mål med, hvad der er muligt.

MEN... det ærger mig, når det er uvidenhed og uopnåelige mål, som gør at folk er mod restriktionerne. NEJ, vi kan ikke fra den ene dag til den anden avle en 100% sund FB eller EB, for den sags skyld, det kræver generationer af hårdt arbejde. Og nej, vi kan ikke lave en restriktion som hedder at man kun avler på HD-A-hunde.

DESUDEN, skal det jo være et helhedsindtryk af hundens sundhed, når vi har at gøre med disse racer, hvis man spørger mig. Hundens GENERELLE sundhed, skal vurderes - altså om den bidrager positivt til racens udvikling og ellers, skal den ikke i avl.
    Simple as that!

• #182   17. jan 2015 Men det handler jo ikke kun om sundhedsresultater, det handler også om hvordan hunden er sat sammen. Vil man have en sundere EB må man lave dem mindre ekstreme, og mere funktionelle. Dvs. længere, smallere, bedre snude, mere korrekt benstilling, bedre vinkler osv. osv.

Og så skal folk lade være med at gøre deres EB så helvedes fede!

• #183   17. jan 2015 No'Vi'Ki

Det var HD og ikke AD resultater hun er meget OBS på da hendes gamle EB blev aflivet på grund af meget slem HD.. Derfor er det vigtigt for hende i dette tilfælde, hun tør ikke stole på ''røgtensyn''..

• #184   17. jan 2015 HELT enig, Anne Julie!!!!

Det er bare SÅÅÅ svær en debat, for det er ofte sådan noget "ord mod ord"-hejs. Vi to er enige, går jeg stærkt ud fra - men det er bestemt ikke alle der deler vores syn på hvordan en funktionel EB/FB bør se ud. Og holdninger kan man jo ikke teste på, så der bliver det MEGET svært at skelne skidt fra kanel... smiley

• #185   17. jan 2015 Fredsfyldt:

Ah, sorry, jeg læste forkert! Og ja, jeg ville også tjekke en EB (og FB for den sags skyld) for HD. Men jeg mener da at hemivertebrae er endnu "værre" end HD i de racer?
    Altså mere udbredt.... men der må nogle som er klogere end mig komme mig til undsætning med et svar! smiley

• #187   17. jan 2015 Krumme: det er nemlig SÅ sørgeligt! Folk har ingen etiske begrænsninger og derfor, må man sætte nogle op for dem...

• #191   17. jan 2015 Arh, den var lidt grov Bugsy...

''Ifølge de kloge hoveder her på siden så er DKK jo lig med en sund og rask hund
    ''

Der er jo trods alt brodne kar i alle klubber, så synes at du overdriver ret meget der...

• #192   17. jan 2015 Nu er der heller ingen der har sagt at DKK er lig med sundhed, men det vil Bugsy meget gerne have at "vi" mener. smiley

• #194   17. jan 2015 Jeg tror Bugsys pointe var at DKK ikke er LIG med sund hund, nødvendigvis - selvom MANGE DKK'ere synes det... og det har han vel ret i? smiley

• #195   17. jan 2015 Bugsy

Tolker man det på den måde er der nok noget man har fået ret så meget galt i halsen der smiley

• #197   17. jan 2015 Nej og det er også kritisabelt..
    MEN så handler det vel også i sidste ende om morale og etik hos den enkelte opdrætter, hvor vi selv frit kan vælge imellem dem smiley

• #198   17. jan 2015 Hvilket jo også er det vi diskuterer, Bugsy smiley nu har jeg dkk-hund og næste bliver også dkk'er , så man kan vel også kalde mig dkk'er, men der er også mange dkk'ere jeg ikke er enig i. Altså, internt er der også forskelle. Og de gange der bliver anbfefalet DKK-tavle er det jo også med en påmindelse om at være kritisk - men det burde ikke være nødvendig at skulle være så obs. DKK burde være lig med kvalitetsstempel.

• #199   17. jan 2015 Bugsy, der er jeg altså uenig. Hvis man forbød avl på hele racer, ville der jo nærmest ikke være nogle tilbage og dem der ville være ville være fra skumle hundehandlere og import.
    Jeg synes det væsentlige må være, at vi skal avle i den rigtige retning rent sundhedsmæssigt. Altså, at de hunde der kommer ud er et skridt i den rigtige retning for racen. At forbyde racer tror jeg ikke har positive følger.

• #201   17. jan 2015 Hmmm... det er jo så et vurderings- og holdningsspørgsmål. Jeg kender til en opdrætter som laver VÆSENTLIGT pænere og sundere EB-hvalpe end MAAAANGE andre... hendes arbejde med at kæmpe for sundheden for racen, ville så også være dømt ude... og det ville egentlig ærgre mig...

• #204   17. jan 2015 Hvis det lader til at jeg mener som du beskriver krumme, har jeg ikke forklaret mig godt nok. Jeg synes self. ikke at udseendet bør stå over sundhed. Bl.a. også derfor jeg lige letter lidt når folk, som vil ha FB, mops og EB vil ha' en bestemt farve...

Med de racer skal man være heldig hvis man finder en sund hvalp og så bør man altså skide hul i farven!

• #206   17. jan 2015 Krumme... og der bliver kompromiset, desværre, alt for ofte sundheden og ikke farven smiley

• #208   18. jan 2015 Bull racerne har mange problemer med allergi, særligt på poterne.

Man skal huske hundeforsikring, men det koster stadigvæk mange penge til
    medicin og speciel allergikost.

Man skal også have tid til mange dyrlægebesøg, og behandlinger.

Det skal være de Bull racer med hvide aftegninger som er værst.

Jeg synes at det er synd for hunden og hundeejeren... men hundeallergi
    er på fremmarch som hos mennesker ? Dette gælder også blandingshunde.

• #209   18. jan 2015 Grunden til at mange Bulldogs er syge er dårlig avl og avl på syge hunde....

• #210   18. jan 2015 Den bedste måde at sikre sunde racetypiske hunde, uanset race, er ved et tæt samarbejde mellem specialklubber for racerne, samt ved at de stambogførende klubber generelt fik et tættere samarbejde omkring fælles avlsregler.

Et sådan samarbejde bør ske via specialklubberne, de stambogførende klubber og opdrætterne, så man i fællesskab kan sikre sunde racetypiske hvalpe også i fremtiden.

i DRC/DHSK deltager vi gerne i et sådant udviklende samarbejde, hvor målet både er at bevare sunde og racetypiske hunde, samt arbejde for en genopretning af racer der har lidelser der er arvelige.

Alle hunde foreninger, og opdrættere har et ansvar for et godt hunde velfærd, men i sidste ende har hvalpe køberne også et KÆMPE ansvar, da for mange vælger at købe en hund uden stambog som der ingen kontrol er med, eller fra udlandet.

I, og jeres hunde, ønskes alle et godt nytår og fortsat god weekend.

• #211   18. jan 2015 Jeg er enig et langt stykke hen ad vejen, Frank. Men når specialklubben (Bulldogklubben) HELLER ikke ejer hverken moral eller etik, så er der altså lang vej smiley

• gitte W
    gitte W Tilmeldt:
    nov 2013

Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 2
    #212   18. jan 2015 Hvis du syntes det er så slemt som det jo er for racen ..hvorfor ringer du så ikke bare til DKK og anmelder det ,,,eller hænger opdrætteren ud på alle de sider hvor der bliver skrevet om racen..ta' tyren ved hornene og vis noget race ansvarlighed i stedet for at skrive/brokke dig over opdrætteren herinde

• #213   18. jan 2015 Gitte, hvem var den tænkt til, den besked? smiley

• #214   18. jan 2015 Gitte hvis den er til mig, så har jeg skam kontaktet DKK.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#215   18. jan 2015 Man har vil lov at have en mening. Det er det en debat går ud på. Man er ikke tvunget til at deltage.

Det er jo netop problemet. Hvordan skal man få folk overbevist om at købe med tavle ,hvis de der får en hund der er ligeså ringe eller ringere en hvis man have købt uden?

• #216   18. jan 2015 Jeg synes det er skønt at du "brokker dig over opdrætteren herinde", Louise. SÅ kommer denne tråd frem på et tidspunkt, når folk søger på EB på google og så kan de læse al det her spændende info INDEN de køber en hund med furunkulose... SKØNT! Mere af det, tak! smiley

• #217   19. jan 2015 Krumme
    Jeg kan kun bakke dig op.
    Når jeg ser hunde med HD C og D, der nu fuldt lovligt kan bruges i avl, så ved jeg slet ikke hvad jeg skal tænke om DKKs stambøger mere. Alt der kan bruges, må bruges. Selv hunde med påvist katarakt eller anden sygdom, må bruges. Øjenhår, der før ikke var en sygdom - er pludselig blevet en invaliderende sygdom i min race og regnes for værre end katarakt smiley
    Får en hundejer at vide, at hunden har øjenhår i udtalt grad - må den aldrig bruges i avl. Men en hund med katarakt, skal blot parres med en hund uden - fx en anden øjensygdom og vupti - Basis plus stambogen er hjemme smiley
    Min race måles meget sjældent, hverken kønspræg eller højde vægtes særlig tungt, men har en hund en forkert farve - så får den en disq på en udstilling...
    Jeg har altid være pro DKK, men hvor ER det sørgeligt, det man ser pt

• #218   19. jan 2015 Og for lige at illustrere et hint, at den grad af benægtelse Bulldogkklubben eksisterer under. Her et citat fra deres hjemmeside:

"Racen er i sig selv sund, hvis man er kritisk med valg af avlsdyr."

smiley

Der er ikke EN ENESTE EB i hele DK, som er rask, så at bare at overveje at kalde racen for en sund race......... armen altså... smiley

Racen er IKKE sund, heller ikke selvom man er kritisk med valg af avlsdyr!! Og den bliver det aldrig, så længe BK ikke indrømmer, at der er STORE problemer.

• #219   19. jan 2015 Jeg sendte mail til DKK og BDK vedr avl på hund med furunkler.

DKK svarede i dag, at de syntes det var ok at avle på en EB med furunkler, hvis den kunne give særdeles gode egenskaber videre???

Jeg er stadig målløs!!!

• #221   19. jan 2015 Louise.

Jeg er målløs lige som dig, hvad med de stakkels hvalpekøbere?

Måske skulle du tage en kopi af din mail til DKK samt kopi af DKK's svar til dig, og sætte det på denne tråd, jeg ved det ikke, men måske en god ide?

Det du har skrevet viser med al tydelighed DKK's ligegyldige holdning til egne stambøger.

• #222   19. jan 2015 Ved ikke om jeg må sætte DKK's svar ind??

• #224   19. jan 2015 Har de ikke skrevet noget om, at det ikke må offentliggøres.

Kan jeg ikke se der er problemer ved at sætte det i.

husk hvis der står noget med "småt" i dit brev/mail så læs det endelig igennem først, men jeg tror bestemt ikke du har tavshedspligt.

• #225   19. jan 2015 *Krumme*: You se what i mean? Benægtelse er det nye sort...

Men okay, vi ved jo også alle, at problemerne forsvinder *pif*paf*puf*, hvis man bare nægter deres eksistens.... eller no'wet smiley

• #226   19. jan 2015 Der står umiddelbart intet med småt... Gider bare ikke bøvl.

Jeg sætter lige min egen mail ind..

• #227   19. jan 2015 Hov.. DKK skriver, at det ikke er optimalt at avle på hund der flere gange er blevet behandlet for furunkler... medmindre den har de særdeles gode egenskaber at give videre.

• #228   19. jan 2015 Så retteligt ok, men ikke optimalt.

• #229   19. jan 2015 Det er da også det du har skrevet længere oppe? smiley

• #230   19. jan 2015 Jeg glemte, at de havde tilføjet "ikke optimalt" .... ret skal være ret smiley

Men ja stadig ok at avle på det smiley

• #231   19. jan 2015 Altså, nu bliver jeg forvirret.

Først skrev du: "DKK svarede i dag, at de syntes det var ok at avle på en EB med furunkler, hvis den kunne give særdeles gode egenskaber videre"

Nu: "DKK skriver, at det ikke er optimalt at avle på hund der flere gange er blevet behandlet for furunkler... medmindre den har de særdeles gode egenskaber at give videre"

... det er da det samme: Man må ifølge DKK godt avle med furunkler, hvis hunden ellers har gode egenskaber at give videre på andre punkter smiley

• #232   19. jan 2015 Ja ja ja Amalie smiley

Ville blot lige have det helt korrekt, så jeg ikke ændrer det de skriver.. havde glemt det med at det ikke var optimalt længere oppe smiley

• #234   19. jan 2015 Hvor er jeg GLAD over at jeg meldte mig ud af den forening !!!
    - og at jeg fik rådet en anden til ikke at melde sig ind ! Massiv medlemsflugt - det er hvad de har fortjent. Andet kan åbenbart ikke råbe dem op ..

• #235   19. jan 2015 Har også meldt mig ud!!

• #237   19. jan 2015 Krumme.. Det kan jeg sagtens forstå smiley

De racer jeg kan lide er dog umulige at kæmpe for med de avlere, som der pt nægter at se problemerne.. trist smiley

• #239   19. jan 2015 Jeg nøjes med leverpostejslabben, men overvejer da kraftigt mit næste køb af hund... Har svært ved at se mig selv med en mynde smiley

Men sundheden er bare ikke god nok i Bulldoggen smiley

• #241   19. jan 2015 Og nå ja, det her er så hvordan visse bulldogejere selv reagerer på en tråd som den her. Her er opslag fra "engelsk bulldog"-gruppen på Facebook. Har med vilje udeladt afsenderen, da jeg jo ikke ønsker at hænge enkeltpersoner ud, men blot illustrere den gængse tone i bulldogverdenen...

Man kan godt vinke erkendelsen af sandheden HELT OG ALDELES farvel... det er jo mobning af racen at sige at den er syg?! (Hvilket jeg iøvrigt finder utrolig morsomt: kan man overhovedet mobbe en hel race?!) smiley

profilbillede
  • #242   19. jan 2015 Hold da op !!! "Mobber vores elskede hunderace" ... oh my G !!!!!

• #243   19. jan 2015 Venges.... Hmmmmmm jeg må lidt på besøg for at blive overbevist smiley

• #244   19. jan 2015 De er sgu for sølle.... Hvis sandhed er at mobbe... Ja de burde se sandheden i øjnene... og gøre noget ved det!!!

• Helena P
    Helena P Tilmeldt:
    jan 2015

Følger: 1 Svar: 2
    #245   19. jan 2015 Det er nok galt i mange racer og ikke kun eng. Bulldog !!

• #248   19. jan 2015 Helena P... og gør det det bedre???

En af de værste mht til sygdom er netop Bulldogs... erkendelsen omkring dette kan være svært smiley

• #249   19. jan 2015 Og velkommen til Hundegalleri Helena... Gætter på at du er medlem af Bulldoggruppen på Facebook smiley

• #250   19. jan 2015 Jeg har et problem, siger den ene
    Jeg har et problem, der er meget større, siger den anden

Men - den første af de to, har jo stadigvæk et problem smiley

• #252   19. jan 2015 Martine... Hehe .. men lad os nu se, hvor mange Bulldogfolk kommer ind i tråden nu, hvor de piver på FB smiley

• #253   19. jan 2015 Nej nej, det er sådan her, Martine:

"Jeg har et problem", siger den ene. "mister du penge på at erkende det?", spørger den anden. "Ja, i den grad!", siger den første. "okay, så skal du bare lade som om at problemer ikke eksisterer!"

smiley :D smiley

• #254   19. jan 2015 HAHAHAHAHA... Åhhh men det er sgu stadig trist.. Stakkels hunde smiley

• #255   19. jan 2015 Jeg forstår simpelthen ikke at man kan påstå at man elsker sin race, og samtidig være med til at avle racen helt i smadder.
    Det er der dælme ikke meget kærlighed over....

• #256   19. jan 2015 Tænk at være så langt fra virkeligheden at man ikke kan se sandheden selv når den kommer og slår en i hovedet med en skovl!!!!!!

Selvom de bliver præsenteret for statistikker og tal på, hvor syge hundene er - står tosserne stadig og siger "men MIN hund er suuuuuuund og rask!" smiley

• #257   19. jan 2015 Ja ja furunkler.. ingen næse ... hedeslag hvis temp. overstiger 20 grader, dårlige hofter og albuer, allergi, kan ikke tåle lange ture fordi de er "dovne" osv osv... Det kører sgu for de Bulldogs smiley

• #258   19. jan 2015 Hvor er problemet, Louise? Der bliver jo også født syge børn!

• #259   19. jan 2015 Nå ja.. med eksem og sådan noget smiley

• Helena P
    Helena P Tilmeldt:
    jan 2015

Følger: 1 Svar: 2
    #260   19. jan 2015 Louise !! Det er jo meget let at se på min profil at se jeg har EB og kommer fra FB hvor jeg så diskussionen her!!! Jeg er så en dem ,der beundrer Molloshuset for hendes store arbejde med Bulldog !!! Og tildels vil jeg sige der er avlere der skal tage sig selv i nakken , men ting kan siges på mange måder og at skrive i sådan en tråd kan blive misforstået !!! Men vi er enige om at der ikke skal avles på en hund med furunkler!!

• #261   19. jan 2015 Helena - hvad er der at misforstå? Racen har et lavt sundhedsniveau og alt for få gør noget ved det - ja de fleste undlader faktisk helt at erkende det.

• #262   19. jan 2015 Helena
    Du er ikke oprettet med hund her, så jeg gætter blot.

Ja Molosshuset og Venges gør noget ved sundheden... men de kan nok ikke ændre hele avlen.

DKK og en avler i DKK synes jo det er ok at avle på hund med furunkler... Det er det det handler om... Det er da et kæmpe problem!!!

• #263   19. jan 2015 Men vi kan blive enige om avlere som gang på gang benægter at Bulldogracernes sundhed... eller mangel på samme er et kæmpe problem!!

• #264   19. jan 2015 Man ved det er slemt, når det, at en hund føder naturligt (som jo burde være en selvfølgelighed!), sættes lig med at den så også er sund og man derfor ikke undersøger for f.eks. HD. Der er virkelig noget rivende galt i den race, men folk vænner sig til meget og mange tror faktisk at det er normalt at have en hund, der snorker døgnet rundt, som vralter afsted og som ikke har energi til noget som helst, eller som bliver totalt overophedet af at lege. Om jeg fatter fascinationen af sådan en hund???

• #265   19. jan 2015 Trine M netop... det bliver normalt fordi næsten alle hunde inden for racen døjer med noget.

Kejsersnit er jo næsten reglen fremfor undtagelse.. Ligesom de ikke parrer selv.

• #266   19. jan 2015 Bingo Trine M smiley *klapper i hænderne*

• #267   19. jan 2015 Hvis man nu kigger på hundeweb, så er der siden 1. januar 2013 kun foretaget HD undersøgelse på 3 EB - 1 med A (som ikke har nogen kuld), 1 med D og 1 med E. Det er satme sølle... smiley Om ikke andet burde det være krav før avl, at der i det mindste var en status. Det ville i det mindste give folk syn for sagen, men det er der desværre ikke vilje til.

• #268   19. jan 2015 Trine... Her er de sidste 10 år!!!!

Hvis det ikke er grotesk, så ved jeg ikke.

Tænker hvis vi fjerner resultaterne fra Molosshuset og Venges, så er der ikke mange tilbage.

profilbillede
  • #269   19. jan 2015 Det er præcis grotesk!

• #270   19. jan 2015 Så INGEN tester, men de er skidesunde deres hunde, og vi er bare dumme!!

Over 40 % med E hofter... det kører.

• #271   19. jan 2015 Hvis det var min race, så ville jeg blive utroligt trist og ville gøre alt i min magt for at ændre det. At bortforklare tingene ændrer jo absolut ingenting!

• #272   19. jan 2015 Ja men jeg forstår det ikke... Har oplevet samme problematik i andre racer, men slet ikke som hos EB og FB.

Hvem synes det er fedt at have en hund, som bare ikke er tilnærmelsesvis sund??? Og hvorfor benægter de, at det står slemt til??? Hvad vil de opnå?? Med de mener jeg avlere, BDK og DKK.. og de ejere af racen, som synes alt er godt.

• #273   19. jan 2015 Louise: det er lige som at skubbe rude kuverterne ind under tæppet. Det er folk, som mangler selverkendelse og ikke fik den, om den så blev serveret for dem på et sølvfad.
    Jeg tror vitterligt det er en helt psykologisk forsvarsmekanisme "hvis jeg ikke erkender det, sker det ikke. Og så skal jeg ikke ha' det skidt med det"...
    Hvis de bare lades som om, at det er HELT normalt at en EB ikke kan trække vejret eller løbe... så er deres lille gris jo normal.... og så kan livet gå videre i SKØNNESTE orden!

Jeg tror, at de fleste af dem med selverkendelse (bortset fra alle os tosser, som bliver ved med at råbe for døve ører) er smuttet fra foretagendet for LÆNGST! smiley

• #275   19. jan 2015 Bugsy det har været en lang dag, så du er nødt til at hjælpe lidt smiley

• Nanna R
    Nanna R Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Svar: 3
    #276   19. jan 2015 Jeg har en dejlig og meget flot, sund og rask engelsk bulldog på 3 år. Den er fuld af energi og har ikke nogle problemer med helbredet, løber ved siden af cyklen osv. så det kan altså godt lade sig gøre. Man skal bare passe på hvor man køber dem.

• #277   19. jan 2015 Nanna R... ja de findes.. har aldrig påstået andet.

MEN er din tjekket.. Røntgen af hofter, albuer... er luftveje undersøgt... ??

• #278   19. jan 2015 Nanna:
    Kom med et røntgentbillede og en fuld sundhedsundersøgelse, så kan vi diskutere om din hund er "sund og rask".
    Din hund er måske SYMPTOMFRI, hvilket er SKØNT, men det gør den BESTEMT ikke "sund og rask!" - det er der MANGE går HELT galt i byen smiley

• #279   19. jan 2015 Louise... de findes faktisk ikke sygdomsfrie - måske symptomfrie... men der findes sgu ikke en EB med perfekt score i alt og 100% fri for allergi.... det tror jeg simpelthen ikke på!

Kan godt være fx HD-C er BEDRE end gennemsnittet, men det er jo stadigvæk ikke at være sygdomsfri. Og at ejere med helt ned til HD-E hofter, mener deres hund er "sund og frisk", siger jo lige præcis noget om den generelle standard...

Ja, man fristes til at tro at alle, som har en bulldog der lever, tror den er rask... altså fordi den da i det mindste ikke er død smiley :D smiley

• #280   19. jan 2015 Nanna... og jeg er helt sikker på, at din hund er skøn og verdens bedste smiley

Men jeg vil se resultater før jeg tror på, at den er sund!

• Nanna R
    Nanna R Tilmeldt:
    feb 2011

#281   19. jan 2015 men ja avl på usunde hunde skal stoppes. Vi har sikkert været meget heldige med vores. Der er jo nok penge i avlen og derfor avles mange videre på en usund måde, men jeg har også mødt andre engelske bulldogs der har været i god form og sunde. De ser også meget forskellige ud. Nogle er slankere, højere og har længere snuder og andre små, korte, meget tykke og helt fladtrykte i hovedet med en stor pølse af hud henover næsen. Jeg synes at jeg har set mange forskellige.

• Nanna R
    Nanna R Tilmeldt:
    feb 2011

#282   19. jan 2015 Ja der er et problem med racen som skal stoppes og ja min er tjekket.

• #283   19. jan 2015 En 100% rask EB tror jeg ikke findes. Stort set alle har HD (som dog sjælden giver problemer) omkring 42 % har hudproblemer (allergier /forunkulose /demodex osv.)
    Jeg ved ikke hvor stor en procentdel der har AD, deformiteter på rygsøjlen, patella lux. mm. Men jeg tror det er rimelig mange.

Så hvis man er fornuftig, så køber man ikke en EB. Løber man alligevel risikoen, så bør man finde et opdrætter der går op i sundhed. Altså en som rent faktisk handler, frem for bare at snakke. smiley

Min udvikler sig stadig rimelig heldigt, men han er kun 6 måneder så meget kan nå at ske endnu.

• #284   19. jan 2015 Nanna: af ren nysgerrighed: tjekket for hvad? smiley

• #285   19. jan 2015 Amen, Anne!

100% symptomfri, måske.

100% rask, NEJ!

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#286   19. jan 2015 Er godt klaret at kunne se om en hund er sund med det blotte øje. Der vil mange dyrlæger kunne lære noget.

Nu har vi hørt gang på gang hvor gode de er i Dkk. Her tjener man nærmest ikke penge på det,men gør det kun for at bidrage til den race man brænder for. Det eneste jeg kan se,er at flere racer bliver ødelagt og Dkk som støtter op om det.

• #287   19. jan 2015 Max H: det er sådan en gave visse bulldogejere er født med.... smiley tror de selv!

Hvis ikke den besvimer gentagende gange grundet manglende ilt til hjernen og i øvrigt kun piber hvis den har løbet OVER 10 meter.... så er den jo KLART rask! smiley

• #288   20. jan 2015 Stort set alle har HD (som dog sjælden giver problemer) omkring 42 % har hudproblemer (allergier /forunkulose /demodex osv.)
    Jeg ved ikke hvor stor en procentdel der har AD, deformiteter på rygsøjlen, patella lux. mm. Men jeg tror det er rimelig mange.

?????

Hjælp mig lige her - jeg skiftede race fra schæferhund til malinois, fordi jeg syntes (synes stadigvæk) at den generelle sundhed hos schæferhunden ikke er alt for god ... men .. de er jo vand ved siden af EB !!!

Hvorfor køber man en syg race ? Uanset om man så køber den et sted, hvor den ikke er så syg - den er jo stadigvæk syg ???

• #289   20. jan 2015 Martine... Enig i HD ikke er det største problem for racen.

Hudproblemer er derimod et kæmpe problem, og derfor avl på hund med furunkler overrasker mig meget.

Og at DKK måske ikke synes, at det er optimalt, men ok at avle på det overrasker mig endnu mere.

Jeg ville ønske, at DKK satte større krav til BDK.. Jeg ville ønske, at avlere og ejere ikke bare gik i forsvarsposition og råbte "vores hunde er raske", når alle jo ved, at det ikke passer.

At folk køber hundene er op til dem, men at mange ikke ønsker forbedring og erkender problemerne... Det fatter jeg ikke!!

• #290   20. jan 2015 Jeg forsøger jo bare at forstå hvorfor man køber en race, når man ved at den er syg - måske ikke ret meget, men syg er den dog ?

Hvorfor ønsker man en syg hund?

• #291   20. jan 2015 Martine... Jeg elsker de franske.... og kender en (en som jeg ser dagligt, og har kendt hele dens liv.. nu 7 år snart) som "ikke" er syg... altså god vejrtrækning, kan sagtens gå ture i flere timer, løbe med mig, og ingen hudproblemer ... den har dog ikke været i røntgen.

Den er noget af det skønneste, men jeg ved godt, at man ikke får samme hund ved at købe en ny fransk.

Jeg ville ønske jeg turde købe racen, men efter en syg hund vil jeg ikke satse igen.

• #292   20. jan 2015 Martine, jeg har en race, som vist heller ikke lige frem kan kategoriseres som oversund uden helbredsmæssige problemer (mops). Jeg var godt klar over de problemer, som racen bakser med, men den race har simpelthen bare lige et temperament, som passer til mig og ikke mindst det, jeg kan tilbyde racen. Jeg har simpelthen tabt mit hjerte til racen. Med de udfordringer, jeg ved der kan ligge til racen, ved jeg så også, hvad jeg skal kigge efter ift. opdrætter. Altså vi har forsøgt at gøre vores forarbejde og så har vi både sygeforsikring og en månedlig opsparing / vi vil gerne være på den sikre side.

• #293   20. jan 2015 Når man læser om en del af de sundhedsproblemer, der er hos bulldog (den hd statistik var rystende, og hvis det ikke en gang er det værste, hold da op), ville man jo tro, at opdrætterne blev bombarderet med erstatningskrav.
    Det er lidt ærgerligt, hvis det ikke sker, for det ville måske få opdrætterne til at tage sundhed lidt mere alvorligt og erkende, at der er et problem, hvis de i større stil skulle til pengepungen for at erstatte.

Ellers kan det vel kun tolkes, som om folk er villige til at leve med en usund hund, bare det er er bulldog.

• #294   20. jan 2015 Lene jeg tror ikke folk selv synes deres hund er syg... Jeg er helt med på, hvad både du og Martine mener... men hvis hunden "kun" har c hofter feks... og ikke har ondt.. så kan det godt være, at den ikke er 100% rask, men lever et fint liv.

• #295   20. jan 2015 Louise, nu snakker jeg ikke lige om c hofter, for det er ganske rigtig ofte ikke noget problem for den enkelte hund. Men den statistik viste 41 % e hofter, det er altså voldsomt. Og dertil kommer så alle de andre problemer.

En del ejere må dog opleve, at deres hund har problemer. Det er jo da ikke kun på grund af et par c hofter, at forsikringsselskaberne tager bunker af forbehold, hvis de skal sygeforsikre bulldogs.

• #296   20. jan 2015 Lene... helt enig... Blot at der findes folk med velfungerende Bulldogs.. Kender et par stykker.

Men ja jeg er helt klar over, at det står slemt til smiley

• #297   20. jan 2015 HD er meget udbedt i racen, folk opdager det dog sjældent, fordi de sjældent viser symptomer. Det samme er gældende for AD, dog er det påvist at være lige så udbredt som HD.

Der hvor racen udviser problemer er huden(ørene pga allergi) og vejtrækning..det er der forsikringsselskaberne har den største ud betalings post..

Jeg tror at årsagen til at folk/opdrættere ikke gør noget ved/syntes at det er et problem er at de igennem år er blevet normaliseret..
    Det viser sig tydeligt i den snak der køre i div. Forum med ejere og opdrættere..hvor der blandt andet bliver fortalt hvordan du lige selv ondulere det og det problem. Stiller du dig som ejer eller opdrætter kritisk overfor den negligering der foregår eller påpeger racens problematikker, så er man enten jaloux, sortseer, racehader, tråden bliver slettet osv. Osv.
    Det synes umuligt at føre en saglig debat med faglige argumenter vedr. Bulldog/sundhed..
    Hvis man ikke kan snakke om tingene, folk ikke tror på dyrlægerne, undersøgelser osv. Så bliver det svært at ændre kulturen omkring sundhed i bulldogregi.

Desvære kan man ikke opstille restriktioner på sygdomme hvor der ikke er påvist en arvegang eller hvor der ikke findes en valid og brugbart test.
    Derfor kan man ikke lave restriktioner på bulldoggen mest udbredte og invaliderende lidelser desvære..og det besværliggøre arbejdet for sundheden når det udelukkende er op til den enkelte(som ikke syntes der er et problem)at vurdere deres avlshunde hud og vejrtrækning.
    Det er dødsdømt på forhånd...

• #298   20. jan 2015 Vedr. AD skulle der stå IKKE påvist..

• #299   20. jan 2015 Louise jeg har også en "velfungerende" bulldog med E hofter og 2 på albuerne, jeg havde aldrig opdaget det hvis ikke det var fordi at jeg fik hendes røntgen undersøgt i forbindelse med avl.
    Heldigvis er hun stadig symptomfri på det område og glad, men bare ikke egnet til avl smiley

• #300   20. jan 2015 Kennel.. Ja jeg kan godt følge folk, som ikke forstår ejerne... men synes også racerne er meget skønne... Bare trist med al den sygdom.

• #302   20. jan 2015 Tak for svar, Ida

• #303   20. jan 2015 Selv tak smiley kan godt forstå din (og andres forundring) så vil da gerne svare - især når man - Som jeg- nu godt er klar over problemerne, kan det godt virke rimelig underligt, så forventer heller ikke folk forstår mig. Men vil gerne forklare/forsvare mit valg af race smiley

• #304   20. jan 2015 Jeg tænker at hvis ens samvittighed er iorden, så er den jo bare ikke længere ?

Jeg har hunde i hundegård - det er der en masse, der synes er synd - jeg er ikke en af dem, og kan se på mine hunde at de har det fint derude ... så er det jo som det skal være.
    Man må bare acceptere, at man ikke kan være enige om alt jo smiley

• #305   20. jan 2015 Martine.. enig.

Vi har alle hund på forskellig måde.

Mit "eneste" problem er her, at en DKK avler helt åbentlyst fortæller, at man vil avle på syg hund.

• #306   20. jan 2015 Nej lige præcis smiley jeg synes, at jeg har forsøgt at finde en sund type af racen og synes hun virker til at have et meget godt hundeliv - og så er jeg så bare rigtig OBs på hendes helbred, en ekstra opmærksomhed, der ligesom følger med i racevalget, så jeg synes min samvittighed er på det rene smiley

Vi gør jo, som du siger, alle det, vi finder rigtigt - og det er jo ikke alle, der er enige i, at den beslutning er rigtig (lyder meget dybt i know).. Men det er da også meget sundt at diskutere de forskellige opfattelser en gang imellem - på en saglig måde, hvilket jeg da også synes er tilfældet her smiley

• #307   20. jan 2015 - Martine -:

Jeg vælger lige også at svare dig, fordi jeg tit spørger mig selv om det samme som du gør: "hvorfor vil man købe disse racer, velvidende at de er 'usunde'?". Jeg har jo selv købt en lille FB på nu 8 måneder. Hun udvikler sig heldigvis rigtig rigtig fint, har det godt og fejler intet (7-9-13). Men igen: hun er 8 måneder og bulldog så MEGET kan nå at ske endnu - og der er ingen garanti. (det er der jo i bund og grund slet ikke når vi handler med levende væsener!)

Men hvorfor køber man en race, som har udpræget dårligere sundhed, end mange andre? Tjaaae.... smiley

Jeg har ikke fundet et entydigt svar, endnu. Men jeg har sørme tænkt meget over det. Især fordi, det faktisk også nogen gange slår mig, hvorfor dælen jeg ikke bare købte en af de mere sunde racer.... smiley

For mig er der to ting, der dukker op igen og igen:

1) Racens sind passer simpelthen som fod i hose, til os, vores liv (både nu og det vi forventer fremtidigt!), temperament og ikke mindst det vi, som Ida skriver, kan tilbyde hende. Jeg ser, som alle vel gør med deres egen race, virkelig ikke at der findes NOGEN anden hund, der er lige så skøn som en FB (jo måske en EB... men same-same mht. sundheden, desværre smiley )

2) Kærligheden til racen - og viljen til at kæmpe for, at den ikke uddør. Det er jo allerede luftet i debatten herinde, at mange synes de her syge racer burde uddø. I og med at jeg ELSKER bulldogger, ser jeg jo virkelig nødigt at det sker. Det af flere grunde 1) fordi det ville være ærgerligt, at 'miste' det - for mig - meget specielle sind de har 2) fordi jeg IKKE tror at det ville gavne hundene. Jo hvis man så var sikker på at der INGEN bulldogs ville blivet avlet. Jeg tror bare, at hvis vi kaster håndklædet i ringen og opgiver at avle dem, så stiger hundehandel, ulovlig import og endnu mere avl på "det man nu har", også E-hofter - fordi der vil være så få eksemplarer at avle på.
    Jeg tror, desværre nok lidt naivt, at bulldogs - hvis vi samarbejder om det - stadigvæk kan nå en positiv udvikling. En udvikling hvor racen, nok meeeeeget langsomt, udvikler sig til det bedre. Hvis vi virkelig tager tyren ved hornene ifb. avl af bulldogs, går forrest og foreskriver at ETHVERT kuld af bulldogs bør bidrage positivt til racens udvikling... så tror jeg at man kan nå meget... Men så længe ignorance og løgn kommer før anerkendelse, åben- og ærlighed.... ja, så er kampen fandme lang og sej smiley

Jo, man får lyst til at give op - det har jeg også gjort... og jeg har endda kun været i det i omkring 2-3 år - der er jo folk, som har kæmpet hele og halve årtier, for det jeg bræger om. Bl.a. fordi der i bulldogverdenen er SÅ stor benægtelse af problemerne har vi desperat brug for at en organisation som DKK træder i karaktér og gør ALT ALT ALT hvad de kan for at fremme sundheden... før det, måske, bliver for sent smiley

• #308   20. jan 2015 Føj, det blev endnu et langt svar smiley

• #309   20. jan 2015 Mon ikke det er de færreste der direkte ønsker sig en syg hund...? Vi anskaffede Thor med åbne øjne, og et håb om at han er sundere end gennemsnittet. smiley

• #310   20. jan 2015 Jeg skal på job, så venter lige med at kommentere dit laaange indlæg smiley

Anne Julie F - men det er jo en race, der når den er allermest sund, stadigvæk er syg .. uanset hvordan man vender og drejer det.

"Sundere end gennemsnittet" - as in .. "jeg har et problem - du har et større problem, men jeg har stadigvæk et problem".

Jeg forstår det vist bare ikke ....

• #311   20. jan 2015 Jeg er så en af dem der har givet op
    Jeg elsker bulldogs, men skal aldrig have flere
    Desværre er der ingen af de racer jeg virkelig er vild med der sådan er supersunde, men nu må vi se, de tre jeg har er unge, så der er da gudskelov mange år (forhåbentlig) til at overveje næste hund

• #312   21. jan 2015 Amstaff, mastiff, boxer, bulldogs, Bull Terrier ... det er næsten alle Bull racerne som tit har problemer med allergi og furunkulose.

Det er fantastiske hunderacer, ærgerligt at vi skal døje med alle de problemer.

Ifølge min dyrlæge er hundeallergi stærkt stigende også indenfor andre racer og blandinger. Der bliver også mere og mere menneske allergi.

Hvilken ren race er egentlig sund i dag ?

• #313   21. jan 2015 Mange af mynderne er vel egentlig meget sunde

• #314   21. jan 2015 Der findes mange racer i min verden, som er "sunde", men alle hunde, som mennesker" kan jo blive syge.

Netop hudproblemer som er stigende burde få alarmklokkerne til at ringe, og få DKK og specialklubberne til at gøre noget ved dette.

• #315   21. jan 2015 Henrik J: Hvis man kigger blandt racer der ikke er - og aldrig har været - populære i den brede befolkning og som samtidig ikke lider under en eller anden ekstrem kropsbygning. Så finder man massere af racer, der ikke bøvler med diverse arvelige helbredsproblemer smiley Man finder en hel del i terrier, mynde og spidshundegrupperne.
    Min påstand er at det værste, der kan ske for en hunderace er at blive populær og endnu værre er det så, hvis den så også har bygningstræk, som kan gøres ekstreme (med eller uden udstillinger). Det er det der må være sket for alle bull-racerne.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#316   21. jan 2015 En af de mest sunde hunde inden for brugshunde er vil Mallen. Den har været så heldig ikke at være populær og skulle avles til udstilling. Tankevækkende

• #317   21. jan 2015 Det vel også meget heldig at mallen ikke har været på mode
    For helt ærligt, hvor mange magter en malle

• #318   21. jan 2015 Kan I se den reklame, der dukker op når man kommer ind her på hundegalleri ? Hvor er det i grunden sigende for det vi har talt om - engelsk bulldog som en hund, der ikke er i form ... smiley

• #319   21. jan 2015 På min er der en reklame for sofaer smiley

• #320   21. jan 2015 Men en bulldog kan nu sagtens være i fin form, der er desværre bare mange der synes de skal være fede, udover dem der så helbredsmæssigt ikke kan løbe omkring

• #321   21. jan 2015 Ditte - der er en reklame for Hills og en "udfordring" med at få sin hund i form på 10 uger. Der er en overfed EB der er brugt på billedet - sådan skal de jo se ud ... det er sørgeligt.

• #322   21. jan 2015 Det er jeg helt enig i, det er sørgeligt smiley

• #323   21. jan 2015 Fede hunde er generelt et problem synes jeg.

Kig på labben. :-0

• #324   21. jan 2015 Åh ja Louise
    Jeg er tilbøjelig til at tro at nogle faktisk tror de skal være tøndeformede (også gravhunde og cockere for den sags skyld)

• #325   21. jan 2015 Jeg ser fede hunde hele tiden, og ejere som intet ser... og så mig med min underernærede lab smiley

• #326   21. jan 2015 Fedme hjælper bestemt heller ikke på de sundhedsmæssige problemer. Jeg joker tit med at Min Berta er en sportsmodel fordi hun er slank (-altSå tydelig talje og ribbenene kan mærkes) selvom hun faktisk ligger inden for standarden - 7,4 kg. Men den standard er vist lidt outdatet. Ikke mange mops ligger inden for de 6-8 kg smiley men vægt er et emne som diskuteres meget inden for den race

• #327   21. jan 2015 Har I set Hills reklame, 14 dages Kuren?

• #329   21. jan 2015 Bugsy.. Det er langt fra sandt..

• #330   21. jan 2015 Og dem folk kalder normale er fede... men det er aldrig sjovt at skulle erkende.

• #332   21. jan 2015 Så er det ud fra de to eller kender du mange?

Synes lidt det er en underlig konklusion.

Har dog ikke en tynd lab, men dem jeg kender med tykke/fede æder gerne en helt sæk på 5 sek hvis de får lov.

• #334   21. jan 2015 Super ja men så må du have ret eller noget.....

Jeg er på ingen måde enig smiley

• #335   21. jan 2015 Jeg har nu set mange fede labber der kaster sig frådende over hver en krumme de kan komme i nærheden af

• #336   21. jan 2015 Og hov .. De to meget slanke narkolabber jeg passer efterlader tit foder i deres skål... Så må jeg have ret smiley

• #337   21. jan 2015 Og hvad så om de "tynde" labber kaster sig over fodret? Jeg er ikke sikker på jeg forstår relevancen...?

• #338   21. jan 2015 Bugsy's statistik må vel betyde at "tynde" labber er sultne og ikke får nok.. De "normale/tykke" får nok og er mætte.

Ej jeg er heller ikke helt med på enmands statistik..

• #340   21. jan 2015 Hvis jeg bare var en normal lab, og kunne lade foderet stå smiley

• #341   21. jan 2015 Jeg mener uanset om du har den ene eller anden hunderace, så er deres fordøjelsessystem cirka det samme. jeg har BARF-fodret mine hunde de sidste 6-7 år. og gjorde det også delvis på min hvide tyske bokser for 40 år siden.

En jeg kender der havde en tysk bokser der led meget af allergi, og gik så over til BARF, og hunden har efter få måneder været helt allergifri.

En anden med en schæfer, som jeg anbefalede BARF, siger hunden er blevet meget mere livlig, og har fået en flottere pels.

Jeg skal lige sige: Jeg har ingen "kommercielle" interesser i BARF, og giver mig på ingen måde ud for at være ekspert.

• #342   22. jan 2015 Mødte en fransk bulldog i dag foran Rema, ejeren stod ved indgangen med den, hold da kæft hvor var den sød, fik lov til at snakke med den.

• #343   22. jan 2015 FB og de andre buller-racer for den sag også er nogle meget charmerende størrelser smiley jeg kan godt forstå deres popularitet smiley

Kommentér på:
Engelsk Bulldog.. ja jeg fatter det IKKE!!

Annonce