Lære hunden "kom" {{forumTopicSubject}}
Vi har en skøn hund på 6 mdr.
Vi går til hundetræning og træner hende jævnligt og hun ved uden tvivl godt hvad "kom" betyder.. Men mange gange vælger hun at ignorere os.. Til træning siger de at vi blot skal blive ved at kalde med positiv stemme indtil hun kommer - men det gør hun ikke.. Når vi hæver stemmen lidt reagerer hun mere, men stadig ikke altid og det er ret frustrerende for hun vælger tit at løbe endnu længere væk så snart vi siger kom.. Selvom det er med positiv stemme med godbidder i hånden..
Hvad ville i gøre i denne situation ?
Bare blive ved og håbe det til sidst virker ?
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
maj 2007
Følger: 25 Følgere: 1232 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 2.838
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 18
Når en mand vil kæle hende enten løber hun eller sætter sig og tisser på gulvet af skræk.. Hun har aldrig haft dårlige oplevelser med mænd og vi har prøvet at de har haft nogle godbidder som de har givet hende hvorefter de er hurtigt gået igen så hun ikke følte sig truet.. Men intet held.. De er stadig farlige, undtagen min kæreste som hun jo er vant til..
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 88
Jeg har således aldrig brugt mit indkaldssignal hvis der har været den mindste tvivl i mit hoved, om hvorvidt hunden vil komme. I starten betød det blandt andet at det kun blev brugt, når hunden allerede var på vej mod mig.
Jeg har i øvrigt brugt fløjte ligesom Isabelle, da det lyder ens i alle situationer og er ganske præcist.
I forhold til det med mænd, så skal I altid lade hende tage initiativet i forhold til at komme hen til dem, lad dem sidde på hug med gode godbidder og med siden til hunden så de virker mindst mulige, og så tag det i hundens tempo.
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
Hunden skal "hjernevaskes", så når I kalder på den, så tror den ikke, at der er andre muligheder, end at komme. For at det kan fungere, så skal I have succes med indkald HVER eneste gang I gør det. For det første vil det være en god idé med at andet signal - fx en fløjte, som en anden nævner. Signalet bruges KUN når I indkalder, og ikke til noget andet.
Når I indlærer det, må I KUN bruger indkaldet, når I er 100% sikre på, at hunden vil komme. Altså fx når den allerede er på vej imod jer. Og så starter I ellers forfra, med helt små afstande, hvor I ved at hunden vil komme. Og igen, så husk, at I skal have succes HVER gang, derfor er det vigtigt, at I tager det i meget små skridt, så I altid er sikre på, at hunden kommer. Så ikke gå for hurtigt frem, ved fx at øge afstanden, eller have forstyrrende elementer omkring jer. Det er også en god idé at have en lang line på, så man kan hale hunden inden, hvis det skulle ske, at den ikke kommer, når man øger afstanden. I kalder én gang, og så trækker I hunden ind, hvis den ikke kommer.
Kombiner det med de lækreste godbidder og evt. dens yndlingslegetøj. Den skal lære, at ALT fedt der kan ske for den, sker når den kommer hen til jer. Så er der FEST! Det betyder også, at hvis den vil hilse på nogen eller vil lege med nogen, skal den hen til jer først. Så på den måde "hjernevasker" man hunden til at tro, at hvis den vil noget, så kan det kun ske igennem jer, og den er derfor nødt til at komme hen til jer først.
Og når det så er sagt, så er det bare ikke alle racer eller hunde, der kan lære et rigtig godt indkald, hvilket man også skal huske på i træningen. :o)
maj 2004
Lad hunden komme tæt på og tage godbidderne, og gå væk igen, uden at hunden reagerer. Når den helt uden tøven tager godbidderne, også helt tæt på manden, kan man begynde at tilbyde en godbid i hånden - stadig uden at vise interesse i hunden.
Alle mænd der kommer i huset, skal have godbidder på sig eller have let adgang til dem, i tilfælde af, at hunden selv opsøger dem - for så skal den have en masse lækre godbidder. :o) Det kan også være, at mændene kan holde hundens yndlingslegetøj o.lign.
Når I kommer til, at mændene skal røre hunden, så lad dem have en god håndfuld godbidder, som hunden spiser af, og så kan han roligt og ae hunden, bare en enkelt gang, og så stoppe. Sådan kan man langsomt graduere, så der kommer mere og mere berøring på, alt efter hvor tryg hunden er ved det. :o)
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.252
Hunden skal ikke have chancen for at vælge dig fra, træn med lang line, og træn kun uden line kedelige steder. Og selvfølgelig FEST når den så er henne hos dig, og træn at du kun sætter line på igen ved 4-6-8 indkald.
Det gjorde jeg min hunds første leveår, og det virker knald godt. Det var tip fra ham den amerikanske over-energiske træner, Gregory eller hvad det nu er han hedder
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.252
nov 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 66 Svar: 560
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.375
Fido nej, Fido dygtig
Altid først påkaldelyd, som er hundens navn, og derefter beskeden.
maj 2004
Man kan også prøve at løbe væk fra hunden, i zig-zag, og med høje lyde og bevægelser. Det vil ofte fange hundens interesse, fordi det ser sjovt og spændende ud, og den vil gerne være med i legen.
nov 2009
maj 2004
Det er mere reglen end undtagelsen, at man ikke kan have dem til at gå uden snor fx.
Vi har forsøgt det et par gange med Chessie (samojed), og nej, det virker ikke altid særlig godt på hende, det med at gå den anden vej, eller gemme sig. Og det er så her, det måske handler om, at man skal have nerver til det, for måske ville hun komme, hvis man vitterlig gik sin vej, og ikke kom tilbage efter hende, eller hvis man blev ved med at gemme sig. Der går bare meget, meget lang tid, før hun reagerer på det, så jeg ville ikke turde gøre det. :o)
nov 2009
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 18
Vores er en slædehund og hun kommer nok aldrig til at gå uden snor, det er de bare ikke "egnede" til..
maj 2004
En slædehund KAN godt lære et godt indkald, og den kan godt lære at gå uden snor - det er ikke alle slædehunde, der er lige 'slemme' til det. Men det er bestemt ikke sikkert, at det kan lykkes. :o) Og det kræver ofte mere træning og tålmodighed, end andre hunde, og det kræver, at man VIRKELIG gør det interessant for den, at komme. :o)
Lære hunden "kom"