{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.035 visninger | Oprettet:

Schæfer avl {{forumTopicSubject}}

Der bliver ofte snakket om udstillings schæferens overdreven bagbens vinkler, skrående ryg mm. Men er der nogle af jer Schæfer kendere der kender til opdrætter af udstillings/højavls schæfere hvor de avler en bedre bygning og vinkler?

Jeg har kigget en del kenneler, men det er svært at se for de fleste billeder af avlsdyrene er opstillede og jeg er derfor lidt usikker på hvordan de ser ud "normalt"

Hvis i har billeder af "pæne" højavls schæfere vil jeg rigtig gerne se dem.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Schæfer avl
  • #1   9. dec 2014 Ved ikke om det præcis er det du søger efter,men tag et kig på kennel hekami. . Jeg synes de laver nogle rigtig flotte hunde smiley

    Men der kommer nok nogle mere erfarne på banen som kan hjælpe bedre smiley


  • #2   9. dec 2014 Tror ikke du finder "firkantede" højavls hunde med mindre de er uden tavle.


  • #3   9. dec 2014 s: Tak, jeg prøver at kigge.

    Zarah- Det var også min tanke, men fik fortalt at der findes mange godt bygget højavls og så blev jeg nysgerrig og ville lige høre herinde.


  • #4   9. dec 2014 De grå er vist mere firkantet vinklede.
    Men det er så også i en helt anden boldgade, da de jo normalvis er af brugslinjer, hvis jeg ikke tager helt fejl.


  • #5   9. dec 2014 Sorte schæfere har ofte en mere anatomisk rigtig kropsbygning, uden alt for skrånede bagben. Hvis du finder et billede af sådan en, kan du måske få fornemmelsen af hvad du skal kigge efter.

  • #6   9. dec 2014 Alexandoria: Det er rigtigt, der er stor forskel på højavl og de grå (brugslinier)

  • #7   9. dec 2014 About: sorte schæfere??? Ej de er jo ligeså meget højavl eller "grå" som de almindeligfarvede.. Det handler ikke om farve, men om hvad der er ønskværdigt. Udstilling eller brugsarbejde.

  • #8   9. dec 2014 Sorry, med sorte mener jeg grå/brugslinjer. Det er bare nemmere at Google sortschæfer og finde rigtige billeder. Google kan ofte finde på at blande racer sammen.

    Jeg snakker ikke om hvad der er bedst, højavl eller brugs, ville blot hjælpe ts med at finde et billede af en mere anatomisk korrekt bygget schæfer, også i forhold til hvordan den så ud for bare 30 år siden.


  • #9   9. dec 2014 About: jeg går ud fra at TS undersøger højavlen for at få noget der ikke er nær så driftigt som de grå er - derfor svare jeg som jeg gør.

  • #10   9. dec 2014 Ok har nok bare misforstået emnet

  • #11   9. dec 2014 Brugslinjerne er mindre vinklede end højavlen ja.
    Man skal huske at der INGEN sammenhæng er mellem lavt kryds og HD.
    Mine forældre har en Hekami hund og hun har en pæn krop. Kan lige smide et billede af hende.


  • #12   9. dec 2014 Jeg kender godt forskel på brugs og højavls, jeg ville bare høre om der fandtes højavls med en fornuftig bygning.

    Nu som: jeg ved ikke om det var til mig omkring HD, jeg har i hvert fald forstået at der ikke er sammenhæng mellem HD og lavt kryds/overvikling.
    Jeg tænker ikke så meget "sygedom" for det har jeg en fornemmelse at man skal være rigtig opmærksom på ligegyldig om man vælger højavl el. brugs, det var udelukkende bygningsmæssig. Jeg vil forresten super gerne se billedet.


  • #13   9. dec 2014 Nej nej det var bare sådan generelt, det med ingen sammenhæng mellem HD og lavt kryds, for det er der mange der tror.

    Det skal man nemlig, man skal se sig godt for uanset om man vælger brugs eller højavl.

    Finder lige et billede af hende smiley


  • #14   9. dec 2014 smiley

    profilbillede
  • #15   9. dec 2014 ...

    profilbillede
  • #16   9. dec 2014 Håber du kan få et indtryk af hendes krop smiley

    profilbillede
  • #17   9. dec 2014 Nu som... sådan troede jeg også engang det var, men man lærer jo alligevel lidt herinde igennem tiden.
    Jeg tænker lige at nu du kender de to varianter, er der så stor forskel på hvordan de, jeg tænker i daglig dagen, i familien og når de er ude? (ved godt der er enorm forskel trænings mæssig, drift mm.)


  • #18   9. dec 2014 Hun ser da fin ud, synes ikke hun virker over vinklet, jeg er selvfølgelig langt fra ekspert, men i mine øjne ser hun meget fornuftig ud.

  • #19   9. dec 2014 Hmm ja det syntes jeg. Mine de grå, selvom de efterhånden er 8 og 10 år, de kører i et højere gear end højavlen.
    Altså rent arbejdsmæssigt ligger de jo meget højere end højavlen, men i dagligdagen syntes jeg også der er forskel.
    Normalt vil jeg anbefale højavlen til "den alm. familie" MEN jeg er efterhånden nået dertil hvor jeg faktisk hellere anbefaler brugslinjerne. Så længe man forstår hvad man får mellem hænderne og man forstår hvilket behov den har.
    Jeg har efterhånden oplevet en del dårlig avl på højavlen, rent øh adfærdsmæssigt, med ikke så nervefaste nervøse hunde.
    Måske jeg har bare har været uheldig, men de 3 højavl jeg har haft mellem hænderne har haft et rigtig dumt sind.


  • #20   9. dec 2014 Hun har en meget fornuftig krop, i mine øjne i hvert fald. Der er ikke meget lavt kryds på hende. Hun er fra Hekami smiley

  • #21   9. dec 2014 Hun er smuk, Nu som!
    - Jeg synes mange schæfere går for lavt ned i det kryds. Det har egentlig ikke så meget med sygdomme eller noget at gøre, synes bare ikke det er kønt, når de går rigtig lavt.


  • #22   9. dec 2014 Tak Alex, hun er rigtig smuk i mine øjne, men det skal jeg jo sige smiley

  • #23   9. dec 2014 Nu som: ok det er jo tankevækkende, jeg vil hellere ha en hund der kræver meget trænings/aktiverings mæssig end en hund der er nervøs/usikker, det er i hvert fald noget der skal være fokus på når der kigges efter kennel/forældre dyr.


  • #24   9. dec 2014 Helt enig.
    Måske jeg bare har været uheldig, men jeg bryder mig faktisk bedre om sindet på mine de grå end på højavlen. Dem kan man ikke sådan lige hyle ud af den. Jeg har to grå tæver og de er utrolig nervefaste, mens de 3 højavl jeg har kendt til alle 3 har været nervøst anlagt, en i større grad end de to andre.


  • #25   9. dec 2014 Nu som.. der er da sikkert nogle nervefaste individer men det vel egentlig logisk nok at hvis man avler mere efter udseende end temperament så risikere man at gå på kompromis med det mentale.
    Mener du at man godt kan ha en brugs schæfer uden at dyrke ipo eller lig. på højt niveau?
    Altså ved den skal aktiveres og skal selvfølgelig dyrke et eller andet træning med den, men jeg bliver aldrig ambitiøs og konkurrence menneske, men jeg elsker træning og aktivitet, har overvejet DCH program for det virker ret spændende med variation, synes blandt andet spor træning lyder enorm interessant.


  • #26   9. dec 2014 DET kan man bestemt.

    Jeg træner ikke IPO eller noget andet på højt niveau, men selvfølgelig skal racen aktiveres, det er ikke en havehund der kan komme ud i haven 3 gange om dagen eller nøjes med en tur rundt om blokken.
    Så længe man husker det, så ser jeg intet problem i det.
    Nu er mine grå ved at være gamle, men de har stadig stort behov for at få rørt sig og at få brugt hjernen.
    Spor/søgearbejde er en god ting. Mine elsker at søge bitte små foderpiller på et større areal, der kan jeg love dig for at snuderne kører på højtryk smiley


  • #27   9. dec 2014 Du kan sagtens gå DcH program med en grå smiley Vi går DcH og er rigtig glade for det! smiley

  • #28   9. dec 2014 Vi træner PH/SPH og DCH med vores grå


  • #29   9. dec 2014 Nu som.. Det lyder godt, nogle gange får man bare (eller jeg)fornemmelsen af at man næsten skal være supermand for at kunne tilfredsstille en brugs hund.
    Man skal selvfølgelig være realistisk omkring hvad man kan tilbyde sådan en hund og hvad det er for en hund, men der er jo også forskel på om hunden er med i alt der foregår og får opgaver flere gange i løbet af dagen mm. og så en hund der måske i højere grad passer sig selv indtil man skal til træning eller ud og gå.


  • #30   9. dec 2014 Jeg forstår godt hvad du mener.

    Men som jeg ser det, så er det altså ikke en videnskab at have en Schæfer, forudsat at man ved hvad racen kræver og at man erkender hvad man har imellem hænderne. Så kan jeg ikke se noget problem i det smiley

    Det er jo lidt en smagssag om man er til brugs eller højavl og hvad man i sidste ende vælger.


  • #31   9. dec 2014 Hmm... jeg synes da den er temmeligt kraftigt vinklet den der er lagt ind her -du kan jo ikke bare konstatere ud fra om "krydset er lavt" når den står almindeligt -for står den normalt (altså ikke stillet op på typisk schæfermaner) vil ryglinien jo netop ikke skråne så voldsomt
    Den kraftigt skrånende ryg, kommer jo fordi man stiller dem som man gør -lur mig om den der ikke osse ville skråne gevaldigt, hvis man placerede den sådan at bagbenet var lodret mod jorden. Det er sikkert en sød hund, men kan ikke se den er mindre overvinklet end de fleste andre højavlsschæfere


  • #32   10. dec 2014 Michelle, jeg er lidt i tvivl om det er mig du skriver til?
    Men nej, hunden på billederne er IKKE overvinklet. Nu har jeg tilfældigvis en højavlshanhund gående og der kan du snakke om at være overvinklet. Selv uden han er stillet op. Og når det er sagt, så tror jeg faktisk ikke at han er noget af det værste man kan se inden for racen når man snakker lavt kryds.

    Hunden er sikkert sød? Det syntes jeg godt nok er en underlig kommentar. Gu fanden er hunden da sød, men det har da intet med tråden at gøre? Intet med at være vinklet at gøre?

    Har aldrig nogensinde fået kommentar på Hekami hunden som er på billederne, omhandlede hendes bagpart, hverken på gaden eller hos dyrlægen, mens jeg jævnligt får kommentarer på hanhunden hvor det er RET tydeligt.



  • #33   10. dec 2014 Her er hanhunden jeg har gående. Her stillet op. PÅ det billede syntes jeg ikke engang det er slemt. Det ser voldsommere ud i virkeligheden. Han har typisk klunte/pasgang og når han står og spiser rører hans haser hinanden på bagbenene mens hans poter peger ud af. Lidt svært at forklare, men ser helt forkert ud.

    (Han er hentet akut som omplacering og er derfor ikke en hund jeg selv har valgt og der er dyrlæge med inden over ham.)


    profilbillede
  • #34   10. dec 2014 Men det handler nok også om øjnene der ser. Så jeg Hekami hunden på gaden ville jeg aldrig se den som overvinklet. Der skal mere til i mine øjne. Mens at så jeg hanhunden på gaden ville jeg helt sikkert tænke, hold da helt kæft... Også fordi han går underligt på bagparten.

  • #35   10. dec 2014 Nu som -rolig nu. "hunden er sikker sød" -var altså ikke en fornærmelse.

    Ej heller var min kommentar om at jeg mener den er overvinklet -jeg har bare svært ved at se hvordan den adskiller sig fra andre højavls. Jo jo, nogen er virkeligt ekstreme, andre knapt så meget, og denne hører da ikke til i den ekstreme ende, men den er stadig temmeligt kraftigt vinklet, synes jeg, udfra de billeder der ligger her.

    Det var blot min tanke da jeg læste (var det dig der skrev det?) at den ikke var så lav bagtil -nej, det er den ikke. Det synes jeg faktisk de færreste schæfere, som ikke ligefrem ligger i den mest ekstreme ende, er, når de står almindeligt -"lav bagtil" bliver de jo først nå bagbenene stilles ud så de kommer i ret vinkel til jorden.

    Det er da meget muligt det er fordi jeg ikke ser så meget på schæfere som du gør -men JEG synes det er en meget kraftigt vinklet hund. Og det gør jeg altså uanset hvor mange mere ekstreme hunde du finder. Og det er altså ikke ensbetydende med at jeg synes det er en skodhund, det er udelukkende MIN opfattelse af dens vinkler, intet andet


  • #36   10. dec 2014 Jeg er helt rolig, Michelle.
    Muligt at det ikke var en fornærmelse, men det lød nu lidt sådan, lidt som "Din hund er godt nok grim, men derfor kan den jo sagtens være sød" agtigt.

    Ja jeg skrev at jeg syntes hun har en pæn krop og IKKE har lavt kryds.

    Men som jeg også skrev, så afhænger det måske af øjnene der ser. Jeg kigger på om hunden går normalt, står normalt, løber normalt, om den er hæmmet af sin bagpart. Hvilket Hekami Tøsen ikke er.
    Hvorimod jeg selv syntes at min hanhund er ekstrem og hvor selv jeg der ellers af og til tænker, slap nu af med at hakke på Schæferen, selv syntes at det faktisk er for voldsomt.

    Det er lige før at mine brugshunde vel også kunne få lavt kryds hvis jeg stillede dem op på den måde. Selvfølgelig i mindre grad, men alligevel.




  • #37   10. dec 2014 Hvis man vil finde en højavls opdrætter der ikke laver overdrevne hunde, så skal man i hvert fald ikke lede hos de kenneler der ligger øverst på udstillingerne.
    Kennel Leri på Sjælland er nok mit bedste bud.
    Og så skal man huske ikke at bedømme en hel kennels arbejde på et eller to individer.
    De bedste opdrættere laver også dårlige hunde. Og de dårligste opdrættere laver også gode hunde.
    Men vigtigere end vinkler og ryg linier, synes jeg må være generel sundhed og væsen.


  • kirsten P
    kirsten P Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 2 Svar: 47
    #38   11. dec 2014 kan klart anbefale kennel team Marlboro, deres hunde står også fint på benene og er ikke nær så skrå som mange andre, har selv en derfra.

  • #39   11. dec 2014 Jeg har en tæve fra kennel wildmarken på Sjælland, og vil til enhver tid både anbefale og vælge hund derfra igen.
    jo vist, hun er ligeså vinklet bagtil som de andre højavls schæfere, (dog ikke de ekstreme tilfælde) men til gengæld kunne jeg ikke finde en bedre hund, til mit behov.
    Hun nyder at komme med på trænningspladsen, men nyder ligeså meget at ligge hjemme foran brændeovnen, og holde "fridag". Hun har i min verden et fantastisk godt sind - hun er kærlig og omsorgsfuld. Hun knuselsker min datter på 6 uger.
    alt dette syntes jeg er gentagende ved Martins hunde.
    ydermere ved jeg med garanti at jeg har en opdrætter i ryggen til enhver tid.


  • #41   11. dec 2014 Tak for svar alle sammen.

  • #44   11. dec 2014 Line P: nemlig på de opstillede billeder ser de altid meget voldsomt vinklet ud og ryggen meget hældende, det var derfor jeg ville spørger herinde om personlige erfaringer.

  • #45   11. dec 2014 Helt enig, det var også derfor at jeg skrev at det sikkert er lige før at mine grå også kan komme til at se sådan ud hvis man stiller dem op.
    Jeg kigger derimod på hunden i helhed og hvordan den bevæger sig.


Kommentér på:
Schæfer avl

Annonce