{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.948 visninger | Oprettet:

Schæfer avl grå & sort/gul {{forumTopicSubject}}

Vil gerne høre folks eventuelle erfaringer samt fordele/ulemper ved at kombinere de "grå" med de sort/gule (brug x højavl)

Nu har der jo været en del snak omkring bedre drift osv på de grå, men hvad hvis man kombinerer de to?
Jeg har igår siddet og set video med en han hvis mormor er grå, og syntes simpelthen han er helt fantastisk.

Hva siger schæfer folket? smiley Vi er lidt splittede herhjemme... Da jeg foretrækker de sort/gule... og manden gerne vil have grå ind over.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Schæfer avl grå & sort/gul
  • #1   3. mar 2011 uhh jeg følger llige med, et interessant spørgsmål. Min schæfer holder desværre ikke evigt og så skal der selvfølgelig en ny ind, meeen der må gerne gå en 3 -4 år endnu

  • #2   3. mar 2011 Dvs de grå kan intet bidrage med på vores "udstillingshunde"? smiley

  • #3   3. mar 2011 Monica - Altså min erfaring siger mig, at sundheden hos de brugslinjerne er højere vægtet end hos højaavlen. Så på det punkt kan du måske bidrage med noget. Ellers vil jeg som udgangspunkt sige som Malinois fan: enten/eller.
    Det der med, at Schæferen er "den hele hund". Njarh, det holder bare ikke rigtigt smiley


  • #4   3. mar 2011 Det kommer vel an på hvad man skal bruge den til og hvad man syntes er det bedste smiley

  • #5   3. mar 2011 Monica - Er en sund hund ikke altid bedst, uanset om man så vægter udstilling eller brugsarbejde højst? :o) Eller hvordan skal jeg forstå det?

    Malinois - Det er en skam, men som så mange andre steder, så kan man jo ikke få det hele :o)


  • #6   3. mar 2011 Irene: ja se det var noget jeg kunne bruge til noget - sundhed er jo bestemt på toppen af listen.

    Som sagt har jeg igår set et eksempel på en kombination af de to som jeg var meget imponeret over, så det er altså eksempler på det.
    Denne hund har iøvrigt ligget i toppen mangle steder - heriblandt på DM/VM udtagelsen hvor den stod nr. 1 foran alle de grå smiley


  • #7   3. mar 2011 Jeg ønsker ikke at vælge mellem det ene eller det andet, men ønsker derimod en god familiehund som også kan anvendes til brug og som har den sort/gule farve..
    Min mand træner 4-5 gange ugentligt i både schæferhundeklubben, så det er ikke blot en klappe hund vi har.


  • #8   3. mar 2011 Tja når jeg sidder og betragter de grå under træning, så kan de fleste opføre sig somom at de har drukket 10 Redbull inden de kørte til træning.
    Og det er jeg slet ikke interesseret i, jeg ville få fnidder.

    Så er det muligt at det er hvad man kalder drift og lyst til at arbejde....
    Jeg syntes også at de i udseende er meget forskellige uanset farver.

    Men altså det er nok en svær debat hvis man ganske enkelt slet ikke kan lide udstillingslinierne.


  • #9   3. mar 2011 Hov kan se at mit indlæg længere oppe mangler lidt info... De træner både i schæferhundeklubben OG i politihundeforeningen smiley



  • #10   3. mar 2011 Team Glarbo: dvs du mener heller ikke der kan blive en god brugshund ud af at kombinere?
    Må man spørge hvorfor?

    Nu er tråden jo ikke et spørgsmål om hvorvidt jeg skal noget eller ej, men blot et oplæg til evt. debat om kombinationen.

    Nu har flere skrevet at de ikke kan se fordelen, og at det skal være det ene eller det andet, men hvorfor???



  • #11   3. mar 2011 Monica
    For ca. 20 år siden var det meget in at prøve at lave "den hele hund". Mange forsøgte, men i stedet for at få en "hel" hund, endte man op med en "halv", forstået på den måde, at man typisk fik hunde med et ringere eksteriør end højavlshundene ( så dér vandt de ikke inpas), - men man fik ligeledes generelt hunde, som også havde ringere brugsevner.

    Igennem de sidste 10 år har man stort set ikke krydset de to typer, - graven mellem de to typer eller rettere graven mellem tilhængere af de to typer er derfor blevet stor og dyb..................og vel at mærke ikke pga. noget, man tror, - men noget man ved og har erfaring for.

    Ja, - der dukker en sjælden gang en højavlshund op, som en enlig svale i brugssammenhæng.

    Men hvis man alligevel ikke har ambitioner om at gøre det så godt som muligt, så kan det jo være ligemeget, hvad man vælger at købe.
    Hvis du er tilfreds med højavlslinierne, så er du jo bare det.

    Ps. Jeg ved godt, at mange benævner "grå schæfer" som synonym for brugs-/sports-typerne og omvendt sort/gul for synonym for højavls-/show-linierne, men det ER altså ikke farven, som er det udslagsgivende.
    Det ER og bliver altså blodlinierne, som er bestemmende for, om en schæferhund benævnes for brugs- eller højavlshund.


    Her ser du Danmarks største brugshundeopdrætter, - 9 af hundene på denne side er sort/gule:
    http://www.jabina.dk/a_dansk/index_hanner.htm

    og halvdelen af hans avlstæver er sort/gule
    http://www.jabina.dk/a_dansk/index_taever.htm


  • #12   3. mar 2011 Team Glarbo: ja men ikke desto mindre så bliver det jo gjort smiley
    Det kunne godt være nogle af jer lige kunne smide et par gode eksempler ud af ærmet smiley

    Nu står jeg jo med en sort/gul tæve og hun skal hele turen gennem, og hun faktisk enormt dygtig og jeg vil på ingen måde bytte hende for noget som helst. Men skal vi på et tidspunkt ud og finde en han hund til hende, så overvejes der seriøst en grå....
    Derfor er det rart lige at kigge sig om og se lidt eksempler... nu faldt jeg jo over en igår som er en kombination.
    Kunne jeg få et sådan eksemplar som ham, ville jeg være ovenud lykkelig.

    Men det kan da godt være at han er en sær eksemplar smiley



  • #13   3. mar 2011 Lise: jeg takker mange gange for en super forklaring smiley Det er virkelig brugbart.
    Og tak for links - ser ud til at være en spændende side, jeg vil hoppe ind og studere lidt.



  • #14   3. mar 2011 Monica

    Selvtak *s*

    Jeg kan endvidere fortælle dig, at det førhen var kotume, at politiet tog ud og testede de schæfer-hanhunde, som folk ikke kunne styre ogf ville af med. Det gør de stadig, - men førhen testede de alle typerne.
    I dag vil de overhovedet ikke komme ud, hvis de får oplyst, at hunden er af højavlslinier. De har simpelthen for mange gange oplevet, at disse hunde ikke står distancen, så det gider de ikke mere.


  • #15   3. mar 2011 Monica

    Og så lige det sidste. Kan se, at du har en Langtoftehund.
    Denne opdrætter er jo selv hundefører indenfor politiet, men han laver højavlshunde.
    Og sjovt nok, så bruger han ikke sit eget avl, - men går ud og køber brugshunde til det formål.
    Ret sigende, synes jeg.


  • #16   3. mar 2011 Monica P -

    Jeg stemmer i med de andre - lad være med at blande de to varianter. Find dig istedet en god udstillingshund, der har drifter og egenskaber over gennemsnittet og par med ham. Det får du et bedre resultat ud af smiley

    Og nu bliver jeg nysgerrig - hvad er det for en han af kombilinier du faldt over igår ?


  • #17   3. mar 2011 Lise: Forstår ikke rigtig hvad du mener?
    Køber brugshunde til formålet? Mener du til at brug eller til sin avl?



  • #18   3. mar 2011 Martine: Han har V Benny von der Hühnerburg i stamtavlen.

    http://www.pedigreedatabase.com/german_shepherd_dog/dog.html?id=5373


  • #19   3. mar 2011 Monica -

    Okay, men hvem er han ham hannen ? Eller det vil du måske ikke afsløre ;))


  • #20   3. mar 2011 Martine: Jeg syntes ikke det er fair at sidde og diskutere andre folks hunde ved navn herinde smiley
    Men har sender dig en pb


  • #21   7. mar 2011 Monica P

    Nu kan jeg godt gætte mig frem til hvilken hund af kombinationslinier, du har set. Du skal i den forbindelse huske at tage med ind i overvejelsen hvem det er der er hundefører for den. Det gør en væsentlig forskel.


  • #22   7. mar 2011 Det kan jo ikke nægtes, at der er en enkelt hund, som er en kombination - så vidt jeg husker 75/25, som fungerer og som vi ser ude til konkurrencerne.
    Liliendahl Santo.
    Og ja, der er da en hundefører indover, der er dygtig, men man kan ikke lave mirakler og skabe brugsegenskaber et sted, hvor der ingen er.


    Men personligt er jeg ikke tilhænger af at blande typerne og synes ikke man skal eksperimentere med det. Jeg ser ikke rigtig grunden til det.
    Man kan sagtens avle de gode egenskaber frem inden for typerne i sig selv, hvis man vil det.


  • #23   7. mar 2011 Monica

    Han købte brugshund til brug.


  • #24   7. mar 2011 CH

    Sagtens, - hmmm, - det vil jeg nu have lov til at stille mig særdeles tvivlende overfor. Vi ved jo, hvor svært det er at lave en god brugshund efter brugslinier, - så at man "sagtens" blandt udstillingslinierne ville kunne gøre det, med samme resultat, det har jeg svært ved at forestille mig.


  • #25   7. mar 2011 Lise, resultatet skal vel ikke være det samme - hvis det var det, der var formålet, så skulle vi netop blande typerne.

    Men ja, jeg mener at man sagtens kan - via godt avlsarbejde - få fremelsket bedre og mere passende brugsegenskaber hos udstillingslinjerne.

    Det hele handler om erkendelse af, at det er TO typer og at de er forskellige - og så acceptere det og arbejde ud fra det.



  • #26   7. mar 2011 CH

    Åh ja - bedre kan det jo altid blive på det punkt på den fløj.


  • #27   7. mar 2011 Naturligvis. Ligesom de brugslinjerne altid kan blive bedre når det kommer til stress.

  • #28   7. mar 2011 Jeg synes på ingen måde, at brugshundene stresser mere end udstillingstyperne, - tværtimod.



  • #29   7. mar 2011 At udstillingslinjerne også stresser gør vel ikke problemet mindre for brugslinjehundene?

    Det er vel ikke sådan, at man ikke skal adressere et problem bare fordi det også er i den anden population?


  • #30   8. mar 2011 Undskyld jeg lige spammer din tråd men jeg er normalt ikke schæfer type men jeg har dog kigget lidt omkring og er faldet over en kennel hvor hundene er super smukke men jeg har ingen forstand på brugs eller udstillingshunde men synes det ser ud til at det er brugshunde på den kennel. Hvor meget skal en schæfer med brugslinier bruges?

  • #31   8. mar 2011 Ahhh nu avler jeg til dagligt showheste.... og nogen er egnede og andre ikke. De skal have en tænd/sluk knap, og virker tænd knappen ikke, så er det ligegyldigt hvor god en træner der står med hesten, man vil uanset hvad få lavere point.

    Det samme må gælde hunde... enten har de potentialet ellers har de ikke. At man så får mere ud af hunden med en rigtig god træner i den anden ende af snoren siger sig selv. Sådan er det med også med heste. MEN dyret skal besidde evnerne før de kan hives frem.



  • #32   8. mar 2011 CH

    <b> At udstillingslinjerne også stresser gør vel ikke problemet mindre for brugslinjehundene?

    Det er vel ikke sådan, at man ikke skal adressere et problem bare fordi det også er i den anden population?</b>

    Bestemt ikke. Men kan ikke se, hvorfor du skal fremhæve brugstype på dét punkt?

    Og det gør du jo, når du skriver:
    <b> Ligesom de brugslinjerne altid kan blive bedre når det kommer til stress.</b>



  • #33   8. mar 2011 Lise, næ, det er skam bare et af flere, brugslinjehundene kunne få forbedringer på.

    De ER jo altså ikke perfekte.

    Og at blive ved med at sammeligne populationerne er i mine øjne meningsløst. Der er forskellige, er blevet avlet i forskellige retninger og skal det også fremefter.
    Så det giver i mine øjne bedst mening at fokusere på den enkelte i stedet for at blive ved med at sammenligne dem.


  • #34   8. mar 2011 CH

    Du svarer ikke på mit spørgsmål, så tillader mig at stille det igen:

    Hvorfor fremhæver du brugshundetypen som om den har flere problemer med stress i forholdet til udstillingstypen?

    Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt brugstypen er "perfekt".
    Så hvorfor du skriver og fremhæver brugshundetypen i forbindelse med stress står jeg undrende overfor, medmindre du altså synes, at brugshundetypen vitterlig har større stressproblemer end udstillingstypen. Er det dét du mener?



    Diu skriver:
    <b> Og at blive ved med at sammeligne populationerne er i mine øjne meningsløst.</b>

    Så undrer det mig, at du optræder i denne tråd, hvor TS netop efterlyser for- og bag-dele ved de to typer, - henholdsvis blandinger af dem.

    Hvis man skal diskutere dette og besvare TS´s spørgsmål, så bliver man jo unægtelig nødt til at sammenligne typerne og deres evner i forskellig retning.

    At sige, at det er meningsløst at sammenligne de to typer, - hmmmm - hvis der er nogle, som stiller spørgsmål til netop det, så tilkommer det da ikke mig at stå og sige, at det spørgsmål er meningsløst.
    Hvis det giver mening for TS, - ja - så er det vel det. Og så kan man hoppe på tråden og prøve at besvare spørgsmålet og kaste lys over emnet, - eller man kan vælge at lade være.


  • #35   8. mar 2011 Jeg læser TS spørgsmål som værende et afklaringsspørgsmål om egenskaberne i de to typer. Ikke en sammenstilling af dem - hvad kan man bruge sammenstillingen til, når man skal købe hund?

    Og - det er DIG der læser at jeg fremhæver brugslinjehundene som havende flere problemer med stress end udstillingslinjehundene.
    Det har jeg ikke skrevet - netop fordi jeg synes sammenligningen er meningsløs.
    Hvad skal den ene type bruge til noget, at den anden har problemer?

    Begge typer har ting, der skal adresseres uagtet om den anden har tilsvarende eller værre problemer.


  • #36   8. mar 2011 CH

    <b> Jeg læser TS spørgsmål som værende et afklaringsspørgsmål om egenskaberne i de to typer </b>

    Og hvordan i al verden vil du så afklare et spørgsmål om egenskaberne i de to typer uden at SAMMENLIGNE dem?

    Jeg ved ikke, hvad du mener med "sammenstille"? Det er i hvert fald ikke det, jeg gør - jeg sammenligner.

    Og jeg sidestiller heller ikke. Der ER forskelle på de to, og den tredie ( kombi af brugs og højavl) - og som jeg læser det, så spørger TS ind til netop dette.


    Og stadig, - når du vælger at skrive:
    <b> Ligesom de brugslinjerne altid kan blive bedre når det kommer til stress.</b>

    uden at skrive højavls også, så kan man da kun få det indtryk, at du mener, at brugslinierne i særdeleshed har problemer med stress ( underforstået i modsætning til højavlshundene).

    For hvis du ville have givet udtryk for, at det var noget, som begge typer havde problemer med, så havde du vel ikke brugt oret "brugslinjerne" her. Så hvordan du end vender og drejer det, så fremhæver du her brugslinierne.

    Og så spørger jeg dig igen ( og måske du gider svare mig denne gang):
    Synes du, at brugshundetypen vitterlig har større stressproblemer end udstillingstypen?

    Det er et simpelt ja/nej spørgsmål. Håber du vil svare.



    Og nu er det jo ikke typerne af hundene, som "skal bruge det til noget ", at vi sidder og diskutere typernes forskelligheder. Det er vel TS, som skal "bruge det" til at vurdere på.

    Jeg tillader mig bare at komme med mine holdninger og erfaringer, - så vil jeg lade TS om at "bruge" det, hun kan/vil.


  • #37   8. mar 2011 Lise, jeg forstår slet ikke formålet med den diskussion du prøver at få gang i her.

    Og gider ikke at deltage i den.


  • #38   8. mar 2011 CH

    Har heller ikke rigtigt forstået formålet med alle dine kommentarer til mine indlæg, - og fair nok at du ikke gider følge op på de udsagn, du smider på bordet.


  • #39   8. mar 2011 Ja, det er nemlig fair nok, at jeg ikke vælger at gå ind i en diskussion om temaer, som du opfinder på mine vegne.

    Jeg vælger at lade TS være ordstyrer.


  • #40   8. mar 2011 CH

    Opfinder?

    Hvis man smider nogle udsagn på bordet i et debatforum, må man vel af og til forvente, at der kan dukke kommentarer op.

    Men vel - hvis du ikke kan/vil svare på et simpelt ja/nej-spørgsmål, så er den jo ikke længere. Kan bare ikke se, hvad der ville være så farligt ved det.


Kommentér på:
Schæfer avl grå & sort/gul

Annonce