{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
903 visninger | Oprettet:

Spørgsmål ang. stambog {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige set en annonce på nogle hvalpe der er til salg. Begge forældre har stambog (og er samme race), men hvalpene har ikke. Jeg troede faktisk at når begge forældre havde stambog, ville hvalpene automatisk kunne få stambog, men sådan hænger det måske ikke sammen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål ang. stambog
  • #1   28. nov 2014 Hvilken stambog har forældrene? Hos DKK skal begge forældre avlsgodkendes før hvalpene kan få stambog. Dette gøres ved at udstille og opnå et tilfredsstillende resultat der, samt at der for nogle racer er nogle minimumskrav i forhold til sundhed der også skal leves op til.

  • #2   28. nov 2014 alt efter race (og klub) er der forskellige krav, som hundene skal opfylde for at blive avlsgodkendt og dermed få tavle på hvalpene.
    Nogle vælger f.eks., at de ikke vil udstille, nogle vil ikke ofre div. tests så som HD-fotografering og andre undersøgelser, hvor en avlsgodkendelse foreskriver en status; andre igen har ikke opnået særligt gode resultater og kan derfor ikke avle med tavle (og hvis det er "kasserede" hunde, bør de slet ikke indgå i avl)
    Og så er der dem, der er ligeglade og mener ikke, at man kan bruge en stamtavle til noget, bare hunden er den race, den er, eller tror, at det er dyrt at få tavle på hvalpene. Prisen for at avle med tavle afhænger helt af klubbens krav til forældrene - samt ens egen samvittighed, om man tester det sundhedsmæssige, selvom der ikke er skrevne krav.

    Så nej: Hvalpene får ikke automatisk tavle/stambog, bare fordi begge forældre har.


  • #3   28. nov 2014 Hold dig langt væk fra kuld uden stambog, især når begge forældre har. Der er nemlig en grund til at hvalpene ikke får stambog. Som regel lever forældrene ikke op til de krav klubben stiller for avlsdyr. Og sådan noget skal du ikke støtte.

  • #4   28. nov 2014 Natasha: Der er intet udstillingskrav http://www.hundenyheder.dk/dansk-kennel-klub-afskaffer-praemieringskravet/

  • #5   28. nov 2014 Som andre skriver. Hold dig væk....
    Der er nok en grund til at hvalpe ikke har stambog.
    HUSK - at de kan få langt flere penge for hvalpe med stambog, og tænk over hvorfor hvalpene så "måske" ikke har....

    Det kan for eksempel være, at der er sygdom hos forældrene, som gør, at de ikke lever op til kravene. At forældrene ikke er tjekket for de racerelaterede sygdomme, som er arvelige. At de ikke lever op til racestandarden (ser ud som den race de skal), har store tandfejl eller andre mangler. At de er for tæt beslægtet, eller allerede har haft de kuld, som DKK anbefaler som max....


  • #6   28. nov 2014 I dag har DKK på langt de fleste racer ikke udstillingskrav, og primært sundhedsmæssige anbefalinger, så i de fleste racer er kravet sådan set at begge forældre har en anerkendt stambog, hannen har to testikler i pungen, og at opdrætter gider sætte sig ind i hvad denne laver og gider gøre papirarbejdet.
    For de fleste tilfælde er det nok det sidste der mangler..

    Og hvem gider handle hund hos en der ikke gider gøre arbejdet ordentligt?

    Den næst største grund ud fra mit synspunkt til at stambogen springes over, er at hundene ikke kan leve op til sundhedskrav.



  • #7   28. nov 2014 Tak for svar allesammen. Jeg er nu ikke ved at købe hvalp, men undrede mig bare over hvorfor begge forældre har stamtavle, og hvalpene ikke har i den annonce jeg så smiley

  • #8   29. nov 2014 Crazy - hold da op, det anede jeg ikke var lavet om. Troede man skulle have minimum "good" i udstilling. Så der er ingen krav hverken på udseende eller sundhed, men der er kun anbefalinger? Hmm... Man skal jo ikke avle på en hund med mindre man vil kunne bidrage positivt til racen. Så er da en skam at folk og fæ kan avle, og endda få dkk stambog på hvalpene. smiley

  • #9   29. nov 2014 Ja, Natasha - der var også ramaskrig, da DKK fjernede udstillingskravene,
    I dag kan du avle på hunde, der ligner kameler...


Kommentér på:
Spørgsmål ang. stambog

Annonce