Anaplasmose Anaplasmose
Igår blev jeg ringet op af min dyrlæge, der kunne fortælle at Sally´s blodprøve vidste, at den slog ud på Anaplasmose, dog heldigvis kun svagt; 1/100.
Hun har i de sidste par uger været ret nedstemt og energiforladt og har sovet rigtig meget, men hun har også lige været i hendes 2. løbetid (afsluttede for 3 uger siden), jeg tænkte/håbede det bare var noget hormonelt. Men det var så måske ikke kun det..
Dyrlæge sagde, at sygdommen kunne være under udvikling eller afvikling og at hun skal have taget en blodprøve igen om 2 uger.
Forsøger at læse om sygdommen her på nettet, men bliver næsten mere forvirret.. Er der nogen herinde som har været i gennem lignende forløb? Hvor bekymret skal jeg være? Burde jeg presse på hos dyrlæge for at få hende i behandling nu? eller skal jeg bare slå kold vand i blodet og vente de 2 uger?
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 490
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 160 Svar: 2.235
feb 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 180
Plus min dyrlæge har lige ringet igen for at give svar på hjerte/lungeorms prøven -den var heldigvis negativ! Men nu har jeg aftalt med dyrlæge, at jeg kommer ind på mandag og Sally kan få foretaget endnu en prøve, der giver hurtigere besked anaplasmosen i stedet for vi skal vente de to uger. Det beroligere mig lidt..
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 93 Hunde: 4 Emner: 955 Svar: 18.096
Jeg har en hund der fik målt værdier i August også meget lave, jeg fandt megen viden i denne gruppe på Fb:
https://www.facebook.com/groups/192935547535875/
Og så vil jeg sige at min dyrlæge også sagde ny blodprøve efter et par uger, men i den gruppe var der en der fortalte mig om en test der hedder PCR test... den kan man få svar på i løbet af et par dage...
Den test viser dog KUN hvis det er en ny smitte, og om den er i aktivitet, men er den ny så er hurtig behandling vigtigt, derfor fik jeg lavet testen på min hund. Den viste ikke ny smitte, og min hund har tilsyneladende bekæmpet det selv, den har det godt i dag.
I gruppen derinde er der også nogle der har glæde af at give noget der hedder DMG Vetri, men søg om optagelse der og læs selv...
Min hund startede med angst i juni, da vidste jeg ikke at det kunne hænge sammen med Anaplasmose, så først da hun blev meget træt i august gik jeg til dyrlæge... Senere læste jeg igen i den gruppe om andres hunde der havde haft pludselig og voldsom angst for ting de normalt ikke havde reageret på.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 160 Svar: 2.235
feb 2012
feb 2012
Men ja, det kan også være hormonelt, hun fik også madlede efter 1. løbetid...
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 93 Hunde: 4 Emner: 955 Svar: 18.096
Hun kan af og til være mere forbeholden overfor ting hun tidligere gik til med høj hale, men er så godt som normal.
Det jeg har forstået med PCR er at den kun viser hvis det er en nylig smitte, jeg er sikker på min hunds ligger tilbage i April, for siden har hun ikke haft flåter.
Så du skal være obs på at er den negativ, men hunden stadig bliver dårligere, så kan det være en ældre smitte der er på spil, og den kan man kun følge ved at holde øje med ændring i værdierne i de almindelige jævnlige blodprøver.
skulle det ende med den skal i behandling så er jeg blevet så klog af at læse i gruppen på Fb, at du ikke skal acceptere en behandling på under 28 dage, stort set alle jeg har læst der er startet op med kortere behandling har fået tilbagefald.
Anaplasmose