{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.079 visninger | Oprettet:

Hjælp, gøer og kommer ikke når man kalder i haven {{forumTopicSubject}}

Jeg har en 15 månederes gammel hanhund, som nu er kommet i sin anden periode af lømmelalderen. Men har svært ved at håndtere ham, når han er ude i haven og laver ballade.

Han har altid været sværrest at få til at lystre, når han befinder sig i haven, i forhold til inde i huset og ude andre steder.

Han gøer desværre rigtig meget, og ved ikke hvordan jeg helt skal stoppe det. Ind til videre, når han står og gøer af naboerne han kan se i deres egne haver eller der kommer folk ude på vejen, så bliver der sagt nej og han bliver kaldt indenfor, for at prøve at vise ham, at hvis man gør så kommer man ind, altså han må ikke være ude som han gerne vil, i håbet om at han finder ud af det ikke er sjovt at gø så, når man bare kommer ind.
Problemet er så at han sjældent kommer af sig selv når man kalder på ham, hvilket ellers ikke er et problem inde i huset eller ude på tur osv. Man bliver derfor nødt til at gå ud og hente ham i haven, men han løber ofte væk fra en og ligner en der synes det er leg og sjov. Forfølger ham ikke, da han netop synes det er rigtig sjovt, men venter til han kommer tæt nok på en til at man kan få fat i ham og få ham ind. Nogle gange strider han meget imod og "bider" ud efter en. Siger derfor nej igen, og prøver forsat at få ham ind, nogle gange "stikker han af" og løber rundt i haven og hopper op mod en og "bider" igen, hvilket han så kan blive ved med at gøre flere gange. Og det kan blive noget af en kamp til sidst. (Han bider aldrig rigtig til så der går hul på huden, men er mere som en markering).
Når man så endelig får ham ind bliver han dækket af i rummet man befinder sig i og skal blive liggende nogle minutter indtil vi så kalder ham hen til os igen, og så nusser og kæler vi som om der intet er sket.
Men det hjælper slet ikke på at han stopper med at gø.

Så har vi også hegnet haven af, så han ikke kan komme til træer, buske og bede der er i haven, da han har det med at grave i jorden og bide grenene af træerne, buskene og hækken. Det er nemt nok for ham at hoppe over hegnet, men han har altid været meget god til at respektere hegnet. Han må dog gerne komme med om på den anden side af hegnet, når vi andre går deromme.
Men har nu flere gange taget ham i at hoppe over hegnet, når han går derude alene, hvor han går i gang med at grave og bide grene af. Tænker det er pga. han nu er kommet i lømmelalderen igen, at han er begyndt på det. Men når det bliver opdaget at han gør det, så bliver der også her sagt nej og kaldt på ham, for at få ham ind. Men igen bliver det noget af en kamp at få ham igen, og det samme sker, som når vi vil have ham ind når han gøer.

Jeg går til hundetræning med ham, og har prøvet at forhører mig om dette ved vores træner, som siger jeg kan gøre det, som jeg allerede gør. Og hun får hellere ikke at se hvordan han kan være, da han er helt anderledes til træning, og er næsten ikke til at holde tilbage, når jeg går fra ham for at lave hjemkaldelses øvelse. Han kan ikke komme hen til mig hurtigt nok.

Det er et stort problem for os, at han gøer så meget som han gør, da vi ikke ved hvordan vi kan stoppe det. Har læst flere der skriver at man kan lærer sin hund at gø på kommando og samtidig lærer den en stop kommando, men ved ikke om det er optimalt og hvordan man lærer den det.
Derudover er der også et stort problem at han ikke kommer når man kalder ude i haven, samt han "bider" efter en, når man siger nej og prøver at stoppe ham.

Så ville høre om der er nogle, som har en eller flere idéer til hvordan jeg løser disse problemer.
På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp, gøer og kommer ikke når man kalder i haven
  • #1   6. okt 2014 aldrig alene i haven, og altid i snor, indtil han har lært at opføre sig ordenlig i haven. Min havde en periode hvor han også gravede i haven og planklede hgnet ind til naboen. Vi satte en lang snor på ham, så vi kunne hale ham ind i tilfælde af problemer, og så holdet vi øje med ham. det gik over i løbet af en månede.

  • #4   6. okt 2014 Snor på når han er i haven. 7 meter sporline er passende. Når han gøer, siger du tak og kalder/trækker ham ind. Hav stærkt kropssprog og guid din hund til rette adfærd. Ikke en masse ord og skæld ud. Det bekræfter ham bare i at der er noget at gø af.

  • #6   6. okt 2014 Han får en gang i mellem maden ude på græsset, men kan være vi skal gøre det noget mere. Vil dog ikke gøre det ved hvert måltid, da han plejer at spise når han er sulten, tit kun én gang om dagen, altså det halve af hvad han egentlig skal have. Vil heller ikke få ham til at spise, når han egentlig ikke er sulten.
    Det er meget forskelligt hvad der sker i løbet af dagen for ham. Tager meget gerne i hundeskoven med ham ca 4 gange om ugen, til hundetræning en gang om ugen, og så diverse hjemme træning og leg i haven. Men kan godt være han skal aktiveres noget mere. Nogle gode aktiverings idéer? smiley
    Vil prøve det med at kalde ham ind og give ham godbid og sende ham ud igen, inden han får snor på ude, da jeg gerne vil undgå dette smiley


  • #7   6. okt 2014 Hvordan ville I håndtere det med at når man siger Nej til ham i haven, så begynder han at løbe imod en og hopper op og "bider"/markér, for så at løbe lidt væk og så komme imod en igen?

  • #10   6. okt 2014 Det er jo kun, indtil han har lært at holde med at gø og komme ind, når han bliver bedt om det, at han skal have en lang snor på i haven.
    Det kan godt tage lang tid at træne, da han allerede har opnået succes med ikke at gøre, som han får besked på.

    Han skal lære at forbinde din kommando - ind - med noget godt, f.eks. ekstra lækre godbider og så lov til at komme ud igen.

    Og ja, du skal sørge for at han får flere lufteture udenfor haven hver dag, hvor du kan benytte gåturene til noget træning. F.eks. også lave noget sporsøg.

    Hvis han har mad stående fremme hele dagen, vil jeg anbefale at tage det væk og kun sætte det frem 2 gange om dagen og fjerne det igen, når han har spist det han gider. Måske kan det også gøre, at han lystrer bedre på godbider og gerne vil søge maden i haven.


  • #11   6. okt 2014 Okay, så flere ture for at aktivere ham. Tak for alle jeres svar! Dejligt med nogle flere idéer og hjælp til hvad vi kan gøre smiley

    Håber det hjælper på hans gøen også. Men ved ikke om det kan tage det hele, da han gøer af alle de mennesker han ser, som ikke har hund med sig. Om de kommer ind gennem fordøren, kan se dem igennem et vindue eller ude i haven, er lige meget for ham.

    Vi er ikke interesseret i at tage maden fra ham, da vi ikke ser der er et problem med det. Vi synes det er dejligt at han kan finde ud af at spise når han vil, og ikke bare fordi det bliver serveret foran ham. Og han er skam stadig interesseret i at spise det, når vi smider det ud på græsset og er endnu mere interesseret i godbider. Så intet problem der smiley
    Men må lige kraftigt overveje den lange snor så.


  • #13   6. okt 2014 Det er det samme med ham her. Han gøer rigtig meget når han ser mennesker og går nærmest helt amok og er ikke til at få væk fra døren, når der kommer nogle. Han har også formået skræmmer nogle folk, men han skal egentlig bare hen og sige hej til dem, og så begynder han lige så stille at varme op for dem og ikke gø af dem. Men det er lige meget hvor mange gange han har set dem, han gøer stadig lige meget af dem. Men problemet er jo at han ikke kan hilse på dem der er på den anden side af hækken, altså ude på vejen eller i andre haver. Så han bliver bare ved med at gø. Og nogle gange begynder han også at gø helt vildt og hoppe op af hoveddøren og kigge ud, selvom der ikke kommer nogle. Og det er vi ved at være godt trætte af.

Kommentér på:
Hjælp, gøer og kommer ikke når man kalder i haven

Annonce