Hvad siger/gør man? {{forumTopicSubject}}
kender i det at man er ude for en eller anden situation og først bagefter kan komme på alt det man ville/burde have sagt eller gjort?
jeg har været på tur med hundene i eftermiddags. hjemvejen lagde vi forbi den lokale pølsevogn. Mens hundene og jeg sidder og venter, sidder der en knægt på vel omkring 7 år og hans lille cavalier og venter på at hans mor er færdig med at handle.
Cavalieren piver lidt -den ville frygteligt gerne have været over at hilse på mine. Knægten råber og råber "hold nu kæææft" af den lille hund. Jeg siger så til ham i en venlig tone at den måske ville være mere rolig hvis han satte sig ned og kælede lidt med den.
Istedet sparker han den i maven
Jeg bliver gal og siger i en MEGET bestemt tone at man IKKE sparker hunde, det er bare ikke ok!
Knægten sætter sig. Kan godt se han sad på grådens rand, men tænker at den må mor så tage med ham når hun kommer ud.
Og ud kommer hun -jeg forventer jo en eller anden reaktion, men må sige jeg blev overrasket -knægten falder hende om halsen og mor skælder så mig ud... jeg skulle ikke skælde hendes knægt ud. Siger jo så at han sparkede hunden (ved jo ikke hvad knægten har fortalt hende), men nej, jeg skulle altså ikke skælde ud på hendes søn...
For det første var jeg overrasket over den manglende opbakning fra de øvrige kunder der sad der og osse havde set episoden.
For det andet ærgrede jeg mig over alle de ting jeg KUNNE have svaret, men ikke gjorde...
hvad gør/siger i når i ser den slags?
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
maj 2008
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 109 Svar: 815
Men kender alt for godt den der følelse af at man lige ved hvad man burde have sagt EFTER en sådan episode.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.930
Jeg havde gjort som dig, og forklaret grundigt, hvad der skete. Det har du sikkert også forsøgt, men det fremgår ikke lige specifik af dit oplæg
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 502
Jeg forventer og forlanger at børn behandler dyr ordentligt. Så er jeg pænt ligeglad om det er min, venindens eller ukendte unger
Efter sådan en episode kan jeg finde på 700 andre ting at sige Men det er vist ganske normalt, tror ikke helt vores dialog center altid virker som det skal i "kampens hede"
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Men gik derfra med sådan en følelse af at moren altså skulle have haft et eller andet at vide -at jeg burde have sagt til hende at så skal knægten altså ikke være alene med hunden før han har lært at behandle den ordentligt... det fik jeg så ikke sagt. Men kan jo være jeg er så "heldig" at rende på dem igen, det er trods alt et lille samfund herude hvor jeg bor.
Jeg har osse undervist på rideskole og har de fleste gange mødt opbakning fra forældrene, hvis de har fået en forklaring på hvorfor jeg har ment det var nødvendigt at gøre/sige et eller andet. Men det er jo osse forældre der kender mig, i hvert fald i et eller andet omfang.
Her var det en fremmed (eller -jeg ved hvem manden/faren er -men kender hverken mor eller barn).
jan 2007
jan 2007
Jeg tror da osse mest tårerne kom af forskrækkelse... manglede bare sådan at moren havde været til at snakke med, for som sagt tænker jeg at knægten da gør det igen næste gang han er alene med hunden og den ikke lige gør som 'ønsket
apr 2013
Følger: 35 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 4 Svar: 87
jan 2007
apr 2013
Følger: 35 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 4 Svar: 87
mar 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 327
Der er simpelthen bare nogle forældre der tror deres børn er guds gave til mennesket og deres små pussenusser ALDRIG gør noget forkert og selv hvis de gør, så er der bestemt ikke nogle der skal pointerer det, for så er det forkert hvad personen gør og ikke barnet
jun 2014
Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 923
Opfører de sig ikke ordentligt får de det at vide. Jeg mener bestemt at det er forældrenes pligt at råde børn til hvordan man omgås dyr. Desværre er det langt fra de fleste der gør det.
Jeg har tit råbt af unger der er kommet løbende mod os og det forstår de jo ikke og bliver forskrækket over at blive stoppet i deres handling.
Jeg synes du gjorde det helt rigtige og så kan vi håbe at moderen da hun kom hjem indså hvad hendes søn rent faktisk havde gjort, siden du kunne have reageret sådan.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.252
Nu havde jeg først hund som 9 årig, men har godt nok aldrig så meget som tænkt på at sparke hende dengang. Men jeg har nappet min mor en gang, haha
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 490
Jeg tænker - hvordan har hunden det i det hjem???
Moderen skulle have haft en skideballe!
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
Nogen kan bare det der, andre skal holde sig til børnehavebørn - eller bare langt væk
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.337
feb 2006
Følger: 20 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 141 Svar: 658
Eller er det helt forkert?
Jeg har selv to små børn og har oplevet at de har reageret, hvor jeg selv er blevet overrasket, men ved lidt gennemtænkning kan se at det nok er sådan jeg selv har gjort og så selvfølgelig været obs på det fremover.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
Deres mor kom farende ud og råbte og skreg af mig. Jeg råbte og skreg tilbage hvad hendes lorte unge havde gjort og så skal jeg love for at raseriet vendte. Han fik en flad lige der på gaden. Og de betalte både dyrlæge regningen(som han fik lov at arbejde af for sine lommepenge) og han blev sendt ned med en undskyldning og en gave til "Jessie". Jessie var bange for skud og fyrværkeri resten af sine dage.
Altså skræmt fra vid og sans.
Hun blev knapt 14 år.
jan 2007
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
jan 2007
Jeg kan godt forstå at et barn (eller voksen for den sags skyld) kan blive frustreret og gøre et eller andet uhensigtsmæssigt som at hive hårdt i snoren e.l. men ligefrem at sparke eller slå, burde altså ikke være på repertoiret
sep 2011
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 16 Svar: 107
Hvorfor er det en underlig holdning?
sep 2011
jan 2007
Men sådan generelt set, er jeg ikke så vild med dem. Det handler faktisk i høj grad om at så mange børn i dag ikke kan finde ud af at gebærde sig i samfundet... og ja det kan vi så bebrejde forældrene... men det er jo altså børnene der er til gene, osse selvom det evt ikke er deres egen skyld.
Ligesom en hund der står og galper hele dagen osse er træls, selvom det er ejeren der er skyld i problemet.
Og så synes jeg børn er/kan være afsindigt hårde ved hinanden. Jeg husker min egen skoletid, jeg har set at det åbenbart ikke har forandret sig så meget i forbindelse med en praktik i SFO. Og ja... jeg synes altså ikke ret mange børn er så fantastisk bedårende
sep 2011
Altså og hvadså hvis man skærer alle børn over én kam? Så længe man ikke viser det udadtil = er uhøflig eller ubehagelig overfor børn.
Hvis børn virkelig gør en utilpas er det da noget pjat at skulle skamme sig over det.
Jeg forstår VIRKELIG ikke folks valg om at arbejde med børn men dét valg kalder jeg ikke underligt.
sep 2011
jan 2007
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 18 Svar: 569
Der kan sgu være mange grunde til man ikke bryder sig om børn, og det behøver da ikke betyde man fortrænger noget.
jan 2012
Kan rigtig godt lide de indlæg, der handler om konsekvenspædagogik, efter min mening hjælper det.
Var spejderleder for ca 35 år siden, og på dette tidspunkt var det lige blevet moderne, at man skulle motivere børnene til også at gøre det der var træls, alt ære og respekt for det.
I den spejdergruppe hvor jeg deltog passivt, havde vi en gruppe juniorer 10 - 15 år så vidt jeg husker, der var ca 10 drenge og en pige og ingen kunne styre dem, blev jeg bedt om jeg ville tage på landslejr med dem, da der ikke var nogen der kunne styre dem. Jeg kendte ikke børnene, men tog udfordringen op.
På forhånd havde lavet et skema med pligter for børnene gennem den tid lejren nu var, skemaet blev hængt op så alle kunne se det, jeg havde lovet at jeg nok skulle lave sovsen.
Dag 1,
Dem der skulle sørge for brænde til bålet havde hentet for lidt og så "stukket" af, så de fik "hårdkogte" kartofler og lysegrå ustegt medisterpølse pga. for lidt brænde. Maden var uspiseligt. Jeg bad ungerne se på skemaet og læse højt hvem der skulle sørge for brænde, jeg var hverken vred eller skældte ud.
Da vi havde spist stak, de 2 der skulle vaske op af. Al hvad der var blevet brugt til og under måltidet, dvs tallerkner, bestik, gryder og pander smed jeg ind i et lille tilt uden underlag.
Dag 2.
Morgenmad, hvor er min tallerken, hvor er mit krus osv, prøv at se i det lille telt (det var virkeligt ulækkert at se på), i skulle have hørt børnene, jeg kikkede på dem og da de var faldt ned spurgte jeg dem og de havde set på skemaet om hvem der skulle vaske op.
Efter kun 1½ dag fandt de ud af jeg mente det med skemaet, de havde hver især deres pligter ligelig fordelt, derefter fungerede det hele fint.
Børnene fik frihed under ansvar, da jeg havde min datter med, der på det tidspunkt var 3½ og jeg kunne ikke deltage i noget om aftenen, De fandt ud af at overholdt de deres pligter og jeg vidste hvilket arrangement de var til og aftalt et hjemkomsttidspunkt, hvilket fungerede upåklageligt, børnene vidste hvor de havde mig og jeg stolede på dem, selv om de tog gas på mig flere gange.
Med det vil jeg sige konsekvenspædagogik virker.
sep 2011
Jeg kan godt lide børn, men kan da godt forstå dem, der ikke kan, ligesom jeg godt kan forstå folk, der ikke kan fordrage hunde. Hvorfor skulle det gøre folk underlige? Det må man da selv ligge og rode med, uden folk skal rynke på næsen af det. Måske I tager det lidt for tungt på jeres børns vegne.
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 18 Svar: 569
jan 2012
Michelle, som du beskriver hændelsen i dit oplæg, jeg ville gerne have sagt noget meget hurtigt efter hinanden til moderen; men men jeg havde nok været så måløs og ikke sagt et kvæk, og ærgret mig når jeg kom hjem over at jeg ikke verbalt gav min uforbeholdne mening til kende!
jan 2007
Maj-Britt -så er jeg underlig, for jeg falder altså ikke på halen over de efterhånden sindssygt mange børne-videoer ala den du har lagt ind.
jeg synes faktisk bare de er for meget -man får dem jo smidt i hovedet hele tiden på FB o.l. sammen med billeder af børn med mad i hele hovedet (jeg kan forstå at forældrene synes der er sødt, men behøver JEG synes det er sødt med baby indsmurt i marmelademad?).
Jeg kan SAGTENS forstå at forældre synes alle de her ting børn gør er sødt. Og jeg opfører mig ikke grimt overfor børn, heller ikke dem jeg ikke bryder mig så meget om.
Men jeg synes det er trist at det automatisk bliver betragtet som noget forkert ikke at kunne lide børn.
Et fremmed barn der danser gør bare ikke noget for mig, og jeg magter sjældent mere end 5-10sek af sådan en video.
Inger -det er netop sådan jeg havde det da jeg kom hjem. "hvorfor sagde jeg ikke lige..."
jan 2012
Har taget mange billeder og videoer, de kommer ikke f.eks på dette forum, det er forældrene der bestemmer hvad der skal vises offentlig.
Samtidig er der deres dagsrytme der skal tages hensyn så som spise- og sovetider, det kan være svært at forstå for onkel/ faster-moster der ikke har børn. Spise-sovetider skal efter min mening overholdes, så sparer man en masse skrig og skrål.
Hvad jeg vil med det, er at selvfølgelig elsker jeg mine børnebørn og elsker at de er hos os, men de kan være en pestilens hvis ikke deres især sovetider overholdes.
Børnenes forældre er også gode til at lære dem alm. pli på deres niveau - også overfor hunde.
apr 2013
Følger: 1 Svar: 58
Når et barn kan finde på, at sparke sin hund, så kan jeg godt få en mistanke om, at forældrene måske ikke er ret meget bedre.
Hvis man selv holder af dyr, så er det, at behandle andre levende væsner ordentligt, jo noget af det grundlæggende i opdragelsen af et barn.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.243
Jeg elsker mine nevøer og niecer ubetinget højt og ville ikke for noget I verden undvære dem, men fremmede børn siger mig absolut intet.
Jeg ønsker ikke selv at få børn af flere grunde. Nr 1 jeg kan simpelthen ikke overskue dem, de er dejlige at have på besøg også selvom de larmer osv men så skal de også hjem igen for så er jeg altså færdig for tålmodighed og energi.
Nr 2 mit barn ville få større chance for at få en depression da jeg har det og det ønsker jeg ikke for nogen at skulle igennem, derudover har jeg en hudsygdom godt nok ufarlig men mine arme er meget grimme pga det, detn er arvelig så det vil jeg heller ikke give videre.
Jeg er dog sikker på at jeg ville være en god mor, men ønsket om det er der bare ikke. Jeg har det helt fint med at være hundemor og nyde andres børn.
Jeg tror det er de færreste mennesker der hader børn pga deres person jeg tror at det de hader/ikke kan lide er de ting der følger med ved børn.
Jeg bandede f.eks. larm og netop det at de er så utilregnelige/uforudsigelige.
For mig er der også meget forskel på hvordan jeg er sammen med dem. Passer jeg en af "mine" unger hygger vi helt vildt, er vi til fødselsdag er det alt fod larmende og uoverskueligt.
Er jeg sammen med unger jeg ikke kender ved jeg ikke altid helt hvordan jeg skal "håndtere" dem. Fordi jeg ikke altid ved hvad jeg skal snakke med dem om.
Hvad siger/gør man?