Løb med hund - men hvornår? {{forumTopicSubject}}
Hej hundehoveder
Jeg har længe overvejet, at skulle i gang med at dyrke lidt motion - det skulle jo være så sundt...
Jeg vil gerne i gang med at løbe, og her skal altså startet fra absolut 0!
Jeg har ikke lavet noget synderligt fysisk aktivt siden jeg gik ud af gymnasiet, og det er altså nogle år siden (ja pinligt!)......
Desuden er jeg ryger, hvilket jo ikke lige gør situationen bedre
Jeg kan virkelig mærke at kondien er i 0, da jeg får sidestik efter 10 meter og føler at mine lunger er klappet sammen.
Derfor er det også nødvendigt for mig at starte MEGET langsomt op, da jeg ellers går død i det efter første løbetur.
Så jeg vil gerne starte med bare at løbe 500 meter f.eks. (ja I know, svagt.... :-D)
Men bare det at komme ud af døren er en succes, og det skal helst være en succes hver gang, så man får lyst til at gøre det igen.
Hver uge vil jeg så langsomt øge lidt i afstanden. Så uge 2 f.eks. er 700 meter, uge 3 1 km, uge 4 1,5 km osv......
Mit spørgsmål til jer er: Hvornår må Aya på 5,5 måned løbe med?
Jeg har godt læst at hunden helst skal være 1 år, men gælder dette også når det handler om 500 meter i lunte tempo?
Når hun løber og leger med andre hunde udenfor, kan hun jo gerne spurte rundt i en time, og når vi går tur løber hun også fri frem og tilbage på hele turen..
Der er egentlig ikke noget problem i at lade hende være hjemme, imens mor lunter en tur rundt om blokken, men hvis/når hun kunne komme med, ville jeg gerne det
Hvad siger i?
mar 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 566
Dog tænker jeg lidt, hvor meget hunden i det hele taget får ud af af løbe med 500 meter? Det er jo ikke så langt igen.
Hvis muligt ville det nok også være godt, hvis hun kan løbe løs, så hun løber så "frit" som muligt.
Har du overvejet intervalløb?
okt 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 168
Men ja, kan godt se pointen i at 500 meter får hun næppe noget ud af
Men så kunne man klare løbeturen, når man alligevel skulle gå tur, fordi så er man jo tvunget til at skulle ud
Intervalløb havde jeg egentlig ikke overvejet nej - kunne være jeg skulle det
okt 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 168
Jeg prøver virkelig at tænke over vejrtrækningen når jeg løber for at undgå det, og lige lidt nytter det.
Det er ikke så meget at jeg mister pusten eller lign., det kan jeg godt abstrahere fra og bare kæmpe igennem det, men det at det føles som om, at der er en der hele tiden stikker en kniv i siden på dig... Avs ;S
Løb med hund - men hvornår?