{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.173 visninger | Oprettet:

Hunde på lykkepiller {{forumTopicSubject}}

Jep, nu er det efterhånden nogle år siden at man først hørte om at man er begyndt at give hunde en slags *light* udgave af det antidepressive stof Fontex. Det viser sig at der er en gruppe dyrlæger herhjemme der også støtter initiativet om at tildele *depressive* eller *vanskelige* hunde lykkepillerne, og det har B.T besluttet at lave en artikel om i morgen.
I den forbindelse er jeg (og Watson) blevet fanget og interviewet meget kort i Kongens Have i dag, hvor det fløj ud af mig *Nej, det kunne jeg aldrig drømme om, og jeg betragter den slags som en falliterklæring og et udtryk for at man simpelthen ikke har sat sig ind i hundens behov*
Med det mente jeg altså at jeg er klart tilhænger af at man adfærdsbehandler/træner i stedet for at dope sin hund.
Hvad mener i?
Findes der omstændigheder hvor hunden er bedre tjent med piller end træning/adfærdsbehandling, eller i sidste ende er pillerne et godt alternativ til aflivning?
Det sidste synes jeg er enormt svært at forholde sig til, da det jo er set før at hunde aflives grundet adfærdsproblemer. Kan det tænkes at de kan leve et godt liv på piller, eller var min første indskydelse rigtig - at det under ingen omstændigheder er acceptabelt.

Jeg er meget interesseret i at læse jeres tanker omkring emnet da jeg kunne forestille mig at meningerne er delte og at begge sider har gode argumenter.

- Annemie

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunde på lykkepiller
  • #1   29. aug 2006 den eneste mening jeg har er at jeg er imod doping...

Synes hellere folk skal lærer at tænke sig om før de anskaffer sig et levende væsen ;O))

• #2   29. aug 2006 Lyder som en joke at man kan få hunden på Lykkepiller..
    Er ikke for at medicenere de stakkels dyr...........

• #3   29. aug 2006 ( med stavefejl )

• #4   29. aug 2006 Enig i ovenstående!

• #5   29. aug 2006 Og jeg giver CE og dermed Mette og dermed Søster Lystig ret....

• #6   29. aug 2006 HVIS det ikke kan lade sig gøre at træne sin hund i forbindelse med en alvorlig depression, kunne jeg forestille mig det anvendt før aflivning...
    Self efter hjælp fra teapeauter.....
    Mon ikke jeg ville gi Sakki den mulighed...det tror jeg...
    ville afprøve ALT

• #7   29. aug 2006 Sus -

Jeg kan egenlig godt følge din tankegang. Jeg er bare ikke sikker på at jeg ville have det godt med kemisk at ændre in hunds hjerne. Han kan jo ikke samtykke.
    Mit problem er nok mest det at lykkepiller fjerner symptomerne og ikke årsagen til hundens problemer.
    Hmmm... Men det kunne jo være at det var gavnligt i FORBINDELSE med træning og ikke i stedet for (ikke fordi du har sagt andet, nu tænker jeg bare højt).

• #8   29. aug 2006 Jeg synes også at det er et svært emne. Jeg er pr definition modstander af al medicin da jeg er af den holdning at man skal forebygge fremfor at helbrede. Jeg ved godt at hunde er hunde og mennesker er mennesker, Men jeg har været ramt at en dyb depression hvor jeg har været nødsaget til at være på antidepressiva i 3 år rundt regnet, og hvis hunde har det på samme måde som jeg da jeg var i min mest depressive periode så ønsker jeg at man ved medicinering kan afhjælpe deres problemer hvis de viser depressiv adfærd. Men det skal være som en sidste udvej og kun hvis alt andet har prellet af på hunden. Men spørgsmålet for mig er om en hund kan være depressiv eller om det er endnu en menneskelig tilstand vil tillægger vores dyr!

Og det var vist ikke rigtigt noget svar sådan lidt tja...la la

/ Trine

• #9   29. aug 2006 Hmmmm
    Syntes selvfølgelig at der skal gøres hvad man nu kan for at undgå at dope sin hund...........
    Men hvorfor skulle en hund ikke kunne få det lige så skidt som mennesker kan??!!
    Hvis det var eneste udvej for mig, ville jeg gøre det, uden at tøve!

• #10   29. aug 2006 Nu skyldes en depression hos mennesker jo at de mennesker der udvikler depression ikke selv kan producere de signalstoffer som man har brug for. og det ville vel svar til at din hund havde sukkersyge og du ikke ville give den insulin?

• #11   29. aug 2006 Ja, tænker højt gør jeg desværre oz nogle gange...*gg*
    Har nok den holdning fordi :
    et kært familiemedlem (menneske) er indtil videre blevet reddet med lykkepiller eft. to selvmordsforsøg...
    Hun har det bedre og bedre og kan nu klare teapeauter og kropsterapi mv., hvilket hun ikke kunne førhen...
    Jeg sammenligner det lidt med at hun træner, hvilket hun ikke var i stand til før...
    Derfor tror jeg, jeg ville gi det en chance, hvis det ikke har været sådan i hele hundens liv....

• #12   29. aug 2006 Man ændre jo mennesker, så hvorfor ikke hunde? De fleste tager jo også hovedpinepiller, hvis det gør ondt, men vores hunde må ikke få noget medicin? Dobbelt moralsk?!

Syntes der er andre udveje, men heller piller, end døden, så længe det ikke "skader" hunden, og den lider

• #13   29. aug 2006 Enig...

• #14   29. aug 2006 tja hvorfor egentlig ikke.
    Jeg går klart ind for adfærdstræning men som sidste udvej før en eventuelt aflivning kunne det vel bruges i nogle enkelte tilfælde .
    Hvis det var mennesker har jeg holdningen at terapi langt er at foretrække men der er jo lidelser som ikke kan holdes i skakt uden medicin og det er vel heller ikke altid at adfærdsterapi hjælper på hunde. så hvorfor egentlig ikke

• #15   29. aug 2006 Har selv en knægt på 11 som har en svær adfærdsforstyrrelse som han er blevet medicineret for og han trives idag godt Han er fri for selvmords tanker og angst for alt han sagdde underlige ting og havde underlige tanker Idah har han en tålelig tilværelse så hvorfor ikke til hunde som sidste udvej

• #16   29. aug 2006 Jeg tror at det mere er et spørgsmål om det er etisk korrekt at vi vælger for vores dyr, men ved det ikke og vil overlade det til søster lystig fra KBH at svare på vores kommentarer.

• #17   29. aug 2006 Jah.....det ville være rart....tjekker senere...gryderne kalder....out/

• #18   29. aug 2006 Jeg synes at der er den forskel at man med mennesker er sikker på at det er en specifik psykisk lidelse der bliver medicinsk behandlet da man hos mennesker kan kommunikere sig frem til problemet. Hos hundene derimod kan man ikke være sikker på at det overhovedet er et psykisk problem hunden har, og derfor vil komme til at medicinere for at prøve sig frem...

• #19   29. aug 2006 Jeg sætter pris på jeres forskellige holdninger og følger begge siders tankegang.
    Hvem der har ret vil jeg ikke sidde og være dommer for, da jeg ser både fordele og ulemper ved brugen af stoffer (også ved andre tilfælde).
    Jeg har en klar holdning om at en hund skal have lov til at være hund så længe den lever men jeg har meget svært ved at se hvor grænsen går. Jeg er ikke sikker på at jeg ville lade min hund fortsætte hvis dens eneste mulighed var daglige dosis smertestillende/lykkepiller/medicin resten af livet, hvor midlertidige løsninger ikke forekommer mig som decideret forkert.
    2 dage er jo ingenting ift. resten af livet, og jeg indrømmer at det var netop hele livet jeg havde i tankerne da jeg først udtalte mig (bl.a. til B.T.). Jeg står dog ved at piller af nogen art skal være midlertidige for at jeg skal overveje det, da en længervarende proces forekommer mig som en vedvarende kemisk ændring af den hund (personlighed) som jeg ellers elsker.

• #20   29. aug 2006 Men Mie hvis din hund nu havde sukkersyge ville du så ikke give den insulin selvom du var nødsaget til at finde frem til den rigtige mængde?

Man er altså også nødsaget til at forsøge med forskellige medikamenter og mængderne af denne hos mennesker.

• #21   29. aug 2006 Jeg tror nu heller ikke at der er nogen der kræver af dig at du skal være dommer over ret eller forkert, og da slet ikke i et sådant spørgsmål. Ville bare gerne se din kommentar til de svar du havde fået, og det har jeg hermed. Tak!

Men betyder det så at hvis din glade hund pludselig ændrede adfærd og blev trist og inaktiv så ville du heller aflive den end at forsøge dig med lykkepiller?

Og hvis det viste sig at disse piller ville give dig din glade hund tilbage ville du så stoppe fordi du ikke ville opretholde dens "normale" glade sind kemisk? Ville du aflive din hund som du ellers kunne helbrede med medicin?

• #22   29. aug 2006 Trine, jeg mente ikke nødvendigvis at det var mængdemæssigt at man er nødsadiget til at prøve sig frem, men mere at man ikke kan være sikker på at det er den rette sygdom man medicinerer eller om der overhovedet er en psykisk sygdom at medicinere, eller om symptomerne dækker over anden, måske, fysisk sygdom..

• #23   29. aug 2006 Men Kisser det er jo netop det jeg siger længere oppe i mit indlæg, men hvis en hund ikke kan være depressiv så kan vi mennesker vel heller ikke gøre den depressiv?

Min pointe er at hvis hunden ikke kan være depressiv men at det blot er en tilstand vil mennesker tillægger hunden, så er der helt klart intet at behandle med antidepresiva medicin. Så er spørgsmålet et helt andet nemlig at vi er en flok kødhoveder der ikke sørger for at læse vores hundes behov ordentligt og sørge for de trives.
    Men kan vi være sikker på at hunden ikke kan være depressiv? Nej vel!

• #24   29. aug 2006 Mie Ja lige præcist som med mennesker...

• #25   29. aug 2006 Nå men jeg må videre skal lufte en hyperaktiv hund... God aften til jer alle.

/ trine

• #26   29. aug 2006 Jeg kan heller ikke sige mig fri for at ville prøve hvad som helst hvis min hund pludselig ændrede adfærd og der ikke kunne findes en fysisk grund til ændringen, men sådan generelt set er jeg imod lykkepiller til hunde hvis det er sådan at de gives for at opretholde et "lykkeligt" hundeliv..

• #27   29. aug 2006 Giver jer alle ret eller rettere, kan følge jer alle.....
    Er absolut osse imod diverse piller, men kan stadigvis ikke sige mig fri fra at ville prøve mange ting, hvis det kunne redde min hunds gode liv......

Kommentér på:
Hunde på lykkepiller

Annonce