{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.249 visninger | Oprettet:

Oven på alt det debat om klipning af hund.... {{forumTopicSubject}}

Hej.. Har siddet og fulgt lidt med på sidelinjen, i de her debatter der har været med klipning af hunde,
Lige for at gøre det helt klart, er ikke ude på at klippe min hund eller noget, er bare interesseret i at høre jeres mening om emnet generelt. Hvad er synd, hvad er ikke, hvad er ok, hvad er absolut ikke..
Har personligt mødt mange af de små helt langhårsracer klippet i babyklip fx lhasa apso. Personligt synes jeg den er virkelig smuk med det lange hår, den er født med. Den kan da også være charmerende og sød helt kort, men forstår ikke helt hvorfor man så ikke købte korthåret hund til at starte med??... Mødte en ældre mand forleden dag der havde taget trimmeren på sin langhåret retriver, gal det så underligt ud, tvivler på den får god pels inden vinteren. Manden stod selv og fortalte glad han havde trimmet den ned pga varmen.
Hvilken racer synes i er ok at klippe eller trimme ned?? Har heller ikke helt forstået det med hvilken racer der dissideret får ødelagt pelsen af det og hvilken der godt kan tåle det??
Håber på en god debat. smiley God weekend til alle.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Oven på alt det debat om klipning af hund....
  • #1   25. jul 2014 Skal vi nu ikke lige få på plads, at trimme er at rykke døde hår ud! Det gør man ved trimmeracer ikke ved alm langhårsracer:) at klippe er at klippe hårene af, det kan man gøre med en maskine eller med en saks!

  • #2   25. jul 2014 Jeg syntes det er kæmpe forskel på, om man klipper en collie, eller om klipper en puddel. Eller trimmer en Cairn terrier for den sags skyld...

    Trimme racer, og klippe racer, de skal selvfølgelig vedligeholdes i deres pels. Min egen puddel er blevet klipper ned, her i sommeren, af 2 årsager... Han er ved at skifte pels, så den filtre helt enormt meget, og hans pels er så tyk, at det overskydende hår, bare var en belastning for ham.

    Men at klippe en Collie, sheltie, Chihuahua... Det kommer jeg aldrig til at forstå..


  • #4   25. jul 2014 Jeg har en Yorkshire Terrier som jo på udstillinger har hår ned til gulvet.

    Jeg babyklipper min fordi jeg ikke synes han skal vade rundt med langt hår til ingen verdens nytte. Desuden hænger der tis i hans lange pels og for at undgå for mange bade, bruges saksen i stedet.

    Jeg tror ikke at det har noget at gøre med om folk er til kort eller langhårs. Jeg tror simpelthen at det handler om hvad der er mest praktisk og det i forhold til vejr, daglig gøren, bygning (min er f.eks. lavbenet og har tit snavs under mavsen) osv. smiley


  • #7   25. jul 2014 Hellere at hunden trimmes eller klippes ned, end at den går rundt i én kæmpe pels, der KUN består af filter"boller", som er yderst smertefuldt at have.

  • #12   25. jul 2014 At klippe alt med underuld er SORT i mine øjne! Og jeg synes det er synd. Folk tror, at de hjælper hunden ved at klippe den kort i varmen, fordi de ikke er klar over, at lige så meget som underulden varmer om vinteren, lige så meget beskytter den imod varmen om sommeren.

    Men kan klippe de langhårede racer uden underuld, uden problemer.

    Jeg så en Samojede for nogle uger siden... NØGEN på hele kroppen, undtagen i hovedet selvfølgelig. Og jeg var ved at tabe underkæben. Jeg forstår det simpelthen ikke..


  • #13   25. jul 2014 Hunde med underuld er det efter min mening rigtig dumt at klippe;) de bliver ret umulige at holde når pelsen begynder at vokse ud og man fjerner hundens mulighed for at varmeregulere sig selv;)
    Hunde uden underuld kan der i mod sagtens klippes:)


  • #15   25. jul 2014 Jeg har en Lhasa som jeg klipper og han har jo underuld.

    Hvorfor jeg klipper?
    - så han ikke får så mange klumper sne i pelsen, at det er ubehageligt.
    - så hans elskede skovture, ikke behøver sættes på pause for hver anden meter, for at pille ting ud af pelsen. Han nægter at gå videre.
    - så jeg ikke skal pakke ham ind i tøj fra top til tå, for at kunne gå i sne og skov.
    - så han orker at lave noget når vejret er varmere og ikke bare ligger og puster.

    Jeg lod ham være langpelset, da vi nåede hans første sommer. Han ville INTET, han gik rundt og pustede og kunne ikke finde ro og et køligt nok sted at ligge. Mærkede du på ham under pelsen var han brandvarm.
    Så jeg valgte at klippe ham og hold da op en anden hund jeg fik..

    Hans pels er ikke blevet værre at holde når den igen får noget længde og heller ikke grimmere.
    Jeg ser bort fra alle der synes det er noget så synd for ham, folk har hver deres mening og jeg ved, at jeg ikke har klippet min hund for MIN skyld smiley


  • #16   25. jul 2014 C&N, var det på Roskilde Dyrskue, du så den klippede samojede ? for der så jeg nemlig en, der var klippet, som du beskriver det.

    De havde klippet den, fordi de ikke kunne få bugt med en gang lopper. Og så fortalte hun ellers, at den aldrig havde haft det så godt, som efter den var blevet klippet.
    Men ja, det så underligt ud.


  • #17   25. jul 2014 Jeg går generelt ikke ind for at klippe hunde med underpels, men nogle kastrater/steriliserede hunde får så forfærdelig pels, at jeg godt kan forstå, at folk gør det.

    Jeg gør det så ikke selv, heller ikke med mine steriliserede tæver, fordi jeg synes, det ser forfærdeligt ud, men jeg kender adskillige, der gør det, og alle uden undtagelser fortæller, at deres hund liver totalt op efter en klipning.

    Det kan godt være, at det er svært at få en god pels igen, men det er jo pelse, der allerede er ødelagt på grund af neutralisering, og eftersom alle, jeg har snakket med, meget hurtigt har besluttet, at det vil de fremover gøre hver sommer, så er problemet ikke så stort.


  • #18   25. jul 2014 Vi har en Coton, og hun kommer ikke til at have fuld pels jo ældre hun bliver.

    Jeg påtænker ikke udstilling med hende, men hun skal derimod være en aktiv hund inden for agility og rally så det er der vores tid vil blive brugt frem for al pels plejen. Hun vil jo stadig have brug for pels pleje alligevel, men ikke i ligeså stort et omfang som hvis hun skulle være i fuld pels.

    Jeg ser intet problem i det, så længe det bliver gjort på en ordentlig måde.



  • #20   25. jul 2014 Maj-Britt -men med en klipperace er det vel fuldstændigt ligegyldigt om den har lang eller kort pels?
    -måske ikke for DIG, men for hunden er det da ligemeget. Og måske den endda synes det er rart nok at "alt" ikke bliver hængende i pelsen når den boltrer sig i underskov mm.

    jeg kunne ikke drømme om at klippe løs på f.eks. en islænder, corgi, collie e.l. med den type pels.
    Men pudler, bichon'er mm ville hos mig ikke rende rundt i udstillingspels. I øvrigt er udstillingsklippene i flere racer jo udelukkende et spørgsmål om mode og udstillingsekstremer, og har intet som helst med hunden, dens oprindelse e.l. at gøre.
    Så hvorfor er det vigtigt den holdes i ekstrem pels? Altså udover hvis man som dig går meget op i udstilling?

    Tag f.eks. pudlen -jo jo, klippet har måske nok en oprindelse i pudlens arbejde for mange år siden. men ingen kan overbevise mig om at datidens pudler gik rundt med så ekstreme pelse som man ser på udstillinger. Det ville jo ganske enkelt ikke give mening for en arbejdende hund at have en pels der er mange timer om at tørre, kræver enormt meget pleje osv...


  • #21   25. jul 2014 Jeg synes man skal passe på med at dømme folk der klipper deres hund, jeg tror langt d fleste gør det for at gøre hundens liv nemmere.
    Jeg har selv haft en løwchen som jeg klippede helt ned, han kunne simpelthen ikke fungere med alt den pels, hverken sommer eller vinter, og jeg tænker at hunden nok ikke ser den store forskel om den er klippet i kreative udstillings klip eller klippet kort over det hele, jeg kan virkelig ikke forstå hermen i det.
    Racer med underuld er nok en anden sag, men man skal huske (når man ser hunde der er klippet ned) at man måske ikke kender årsagen bag, der kan jo være gode grunde til at folk vælger den løsning.
    Jeg tror langt fra at det er fordi folk er dovne, men fordi de vurdere at hunden er bedre tjent med en klipning, der er jo ingen der sætter spørgsmåls tegn ved folks motiv for at avle større og større pels på hunde, der måske engang havde et formål men som nu er så overdreven at det har større gener end formål.


  • #23   25. jul 2014 Jeg har en shih tzu og han er klippet helt i bund, køn - nej, praktisk - ja :).
    Han er blevet klippet ned pga:
    - han var ved at skifte pels og filtrede forfærdelig meget og hverken vovse eller jeg synes det var en fryd at stå og filtre ham ud igen.
    - vi er ude i mine svigerforældres have det meste af tiden og han får blade, grene osv. filtret ind i pelsen som så heletiden skal fjernes og ødelægger hans leg ved at skulle koncentrere sig om at prøve at hive hvad der nu har sat sig i pelsen ud.
    - han skal snart passes, så synes ikke de skal stå med en hund i fuld manke som de ikke har forstand på at pleje.

    Jeg synes det er fint man trimmer eller klipper sin hund, hvis det altså er en hund hvis pels kan holde til det så man ikke smadre pelsen fuldstændig smiley


  • #25   25. jul 2014 Har 2 shih-tzuèr,de bliver klippet,jeg gør det selv med en oester trimmer.
    De bliver klippet af den grund at jeg syntes det er synd for dem når det er varmt,så sveder de helt vildt og de kan ingen ting med den store pels,de har meget underpels.Og om vinteren kan pelsen blive lidt længerer,men ikke for lang fo når der er sne så sidder sneen i pelsen og der irreterende for dem. Jeg har shih-tzuer fordi jeg syntes det er en race som passer så godt til vores familie,de er så nemme og klovne agtige..
    De ELSKER at være klippet kort og de er da ret søde ikke???


    profilbillede
  • #26   25. jul 2014 Maj-Britt -men skal man vælge en race til og fra alene på baggrund af pelsen? Mange af pelsracerne har jo netop klippepelse, og så er det da lidt ligemeget om klipningen er på den ene eller anden måde.

    Jeg synes det er langt vigtigere at hunden passer til en mentalt, end om man vælger at klippe den.

    problemet med klipning er for mig at se primært det der med at ved dobbeltpels kan pelsen være enormt svær at holde når den begynder at vokse ud igen. Men agter man at klippe den resten af livet, er det jo ligemeget.

    Jeg synes en puddel er en lækker hund, men kan garantere at skulle jeg nogensinde få sådan en, så kommer den ikke til at rende rundt i fuld udstillingspels.
    Både pga omfanget af pelspleje (jeg synes det er noget sjovere at træne, gå ture osv, end det er at vaske, føne og børste) og fordi jeg faktisk ikke synes en fuld udstillingspels er særligt hensigtsmæssigt for hunden (i den og faktisk osse flere andre racer)


  • #29   25. jul 2014 Pia -nu tænkte jeg mere i retning af lhasa, shih tzu o.l. der trods alt sjældent klippes helt kort.
    Men jo hvis man ligefrem efterlader den næsten skaldet så kan både sol, vand og kulde self være et problem.

    I øvrigt er det ret få jeg har indtryk af klipper for at kunne give smart tøj på...


  • #32   25. jul 2014 Så problemet er at man synes den er nuttet?

    Det er vel ok, når nu man alligevel vil klippe, at man så vælger et klip man synes er pænt/nuttet/what ever?
    -det er da det pudelejerne gør når de går på udstilling... og bichon-ejerne... og... man har vedtaget at det ene eller andet klip er det der er pænt og det man bruger på udstillinger. Men hvad forskel gør det for hunden om den er klippet sådan fordi det er det man vil se på udstilling, eller om den er klippet sådan fordi ejer synes det er pænt?

    Jeg er ikke tilhænger af at man klipper løs på f.eks. en islænder... den har ikke pels der er egnet til det.

    Men har hunden en pels der er egnet, hvad er så problemet?

    Jeg er helt med på at du synes hunden bør have lang pels når racen ser sådan ud uden klipning. men HVORFOR? det er det jeg prøver at få svar på. Ikke fordi vi skal være enige, men simpelthen fordi jeg mangler en begrundelse.


  • #34   25. jul 2014 Maj-Britt -men mener du det er synd for hunden at klippe den eller? For jeg har lidt svært ved "sådan er det bare". Hvorfor skulle man fravælge en race der passer helt perfekt, blot fordi man "ikke må" klippe den?
    Hvis ikke det er skadeligt for hunden, ikke gør ondt på den osv. hvorfor er du så så hårdnakket imod klipning? Er det ikke bare et spørgsmål om udseende og derfor ret ligegyldigt?

    Og hvad med klipperacer som f.eks. pudlen?


  • #35   25. jul 2014 Men en puddel skal jo klippes en løwchen skal jo klippes, hvorfor er det så et problem hvordan man klipper dem?
    Bare fordi nogle mennesker tænker at pels er nuttet så mere pels er mere nuttet og så bliver der avlet pels fuldstændig uden tanke på hundens tarv. Synes det er dobbelt moralsk, og nu snakker jeg pels hunde uden underuld.


  • #36   25. jul 2014 Maya -netop min tanke når det kommer til de racer (hvorfor jeg spørger til pudlen).

    Men osse for andre selskabsracer virker det ikke for mig som om der er problemer i at klippe dem -lhasa f.eks. Hvis der er, så må nogen endeligt forklare mig hvad problemet er, måske jeg så får et andet syn på det.
    Men jeg synes jo bare at hvis hunden ellers er et godt match, så er pels da det mindste af det hele, og bestemt ikke noget jeg ville fravælge for


  • #37   25. jul 2014 Michelle: Helt enig, jeg tænkte bare på de to racer da de jo skal klippes ret meget ned nogle steder når de skal udstilles og så er det da lidt dobbelt moralsk at det er et problem at man klipper hunden ned, bare en anden frisure.

    Samtidig tænker jeg også at det altså er lidt mærkeligt hvis man skal vægte pels frem for om man passer mentalt med racen.


  • #38   25. jul 2014 jeg kan forstå det hvis det f.eks. handler om fældning. Kan man bare slet ikke leve med hundehår "overalt" er en labbe f.eks. nok et dårligt valg.
    Og visse racer er bare ikke hensigtsmæssige at klippe.

    Men jeg har endnu til gode at se en lhasa eller shih tzu med problemer pga klipning -hvis der ER problemer lytter jeg gerne


  • #39   26. jul 2014 Jeg klipper min Amr.Cocker og jeg er sikker på han elsker det når han er korthåret,han er en meget aktiv hund og render gerne med i hønsegården og ruller sig gerne i både jord og grus hvis han kan slippe afsted med det.

    profilbillede
  • #40   26. jul 2014 Jeg er en af de slemme, der klipper en trimme race ...

    Jeg har 2 PBGV, som jo er ruhårede og burde trimmes. Den ene er dog aldrig blevet ruhåret, han har sådan en blød fehårsagtig pels, som er umulig at holde pæn. Jeg fik han da han var 5 mdr, og der var pelsen allerede underlig. Storebror har perfekt pels, men når nu den ene bliver skamklippeg, kan de lige så godt blive det begge to.

    De er udelukkende familiehunde, og jeg vil meget hellere se dem med klippet pels end med en pels fyldt af hårboller, der generer dem. Ham med forkert pels får kæmpe hårboller 2 minutter efter endt børstning, og det er ski synd.


    profilbillede
  • #42   27. jul 2014 Jeg kan lide en ST i både fuld pels og i klippet, om det er pænt klippet afhænger nok af øjnene der ser smiley kunne ikke finde på at fravælge så dejlig et lille gemyt pga. pelsen... vil man ikke - kan man ikke - gider man ikke holde lang pels må man sørger for den bliver klippet så hunden ikke skal bøvle med en dårlig pels.
    Ser en del opdrættere rundt omkring der holder deres udstillings hunde med lang pels, de andre er klippet, sådan tror jeg det er med en del af dem med lang pels.

    Allergisk, eller at de overhovedet skal klippes til udstilling, hvorfor dette er tilladt med bestemte racer og andre er total no go fatter jeg ikke, de har jo alle pels der vokser ud, var det meningen de ikke skulle ha bestemte steder havde de nok ikke noget...


  • #43   27. jul 2014 Aino -det med opdrætterne synes jeg osse ofte jeg støder på. At så snart "udstillingskarrieren" er ovre så ryger pelsen.
    Forståeligt nok synes jeg, men det siger jo osse lidt om at for en hel del opdrættere, er det at hvalpen skal holdes i fuld pels ikke ligefrem et vigtigt kriterie ved udvælgelse af hvalpekøbere. Heldigvis smiley


  • #44   27. jul 2014 Nu læste jeg lidt i en anden tråd og der er en ting jeg ikke helt forstod der.....

    Der blev som argumentation sagt at pelsen virker som tagisolering.
    Ok der var jeg med på at det holde varme og kulde ude.......
    Men efter min bedste overbevisning og kendskab til isolering så betyder den sammenligning også at kulde og varme holdes inde........

    Så kunne man ikke forestille sig nogle hunde rent faktisk vil nyde og være kortklippet frem for at nogen skal bestemme at hunden skal svede om og ligge dvask om sommeren bare fordi pelsen SKAL se sådan ud ?

    Og nu bliver der nævnt at hunde kan ting med lang pels, ja måske kan de men måske de syntes det vil være sjovere, federe og kan i længere tid hvis den pels ikke var i vejen og holdt på varmen ?

    Pia hehe jo selvfølgelig klippes en löwchen for at skulle have bukser på uden for ringen smiley


  • #45   27. jul 2014 For mig er der faktisk mere i det end bare varme -jeg ved hvordan mine (som jo trods alt kun har moderat pels) ser ud efter en god tur i skoven, på markerne og i stalden: fuldstændit fyldt med burrer, halmstrå, små kviste mm... Det er ikke småting de kan få hevet med sig hjem.
    Jeg ved osse hvor meget Reiki døjer med sneklumper i "bukserne" om vinteren.

    Jeg tænker at altefter pelstype, så må pelshundene da osse døje med den slags. Og dermed kræve enormt meget pelspleje hvis de skal have lov at være hunde. Eller iklædes heldragter (det har jeg da set) når de skal ud i snevejr osv.
    -så tror jeg alligevel en del hunde ville finde klipning befriende.

    Ikke at jeg mener det er synd at have hund i fuld pels -men de skal godt nok være glade for at stå på et trimmebord for at det ikke bliver træls i længden... eller alternativt må man begrænse hunden... sidstnævnte ville jeg synes var synd


Kommentér på:
Oven på alt det debat om klipning af hund....

Annonce