{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.103 visninger | Oprettet:

Michael L
Michael L
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 45

Anmelde ulovlig hund {{forumTopicSubject}}

Hej Hundegalleriet

Jeg er i den ærgelige situation at jeg ser mig nødsaget til at rapportere en ulovlig hund, dog primært pga. hundens meget aggressive opførsel og ikke så meget racen. Ejer har et meget afslappet forhold til hundens "udbrud", og selv om jeg ikke er en lille mand, så går jeg ikke i nærheden af dens hus mere af frygt for at den angriber mine hunde. Dens have har et lille tyndt hegn, som den fra tid til anden hopper over

Jeg har snakket med ejer om den manglende snor, hegnet men han bombardere mig bare med bandeord, så tror ik der bliver noget ud af det.

Hvorledes anmelder jeg en sådan situation? Ringer man bare 114?

Vh Michael

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anmelde ulovlig hund
  • #1   17. jul 2014 Man holder snotten for sig selv, det gør man i sådan en situation...

• #2   17. jul 2014 Åh, hvor gør det ondt i mit hjerte smiley Jeg ville aldrig melde en hund, specielt ikke af en ''ulovlig'' race, men jeg kan dog godt forstå din situation, hvis hunden er til fare for andre. Jeg ved dog ikke hvad man gør, men følger lige med da jeg selvfølgelig er nysgerrig.

Har du prøvet at forklare ejer det flere gange? Muligvis skrive et brev, så han ikke kan ''angribe'' dig med diverse ord, det kan være det så siver ind i hovedet på ham

• Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    maj 2013

#6   17. jul 2014 Det er helt OK du er uenig med mig Natascha, men så behøver du virkelig ikke bruge din tid på at kommentere. Men derfor må du godt formulere dig pænt, særligt når du ikke kender situationen.

Cilsen: Hunden er helt sikker til fare for sine omgivelser. Dog mest grundet ejeren. Havde han sat et ordentligt hegn op, og luftede den i snor istedet for at lade den rende alle vegne alene så havde han uden tvivl skånet både hunden og omgivelserne for unødig fare. Det er imponerende at den ikke er blevet påkørt endnu, sådan som den rende alle vegne.
    Jeg har ikke sendt ham et brev, ved ikke helt om han vil reagere godt på det. Havde håbet at han måske havde sin hund kær nok til at passe ordentligt på den, men det lader ikke til at være tilfældet.

Vh Michael

• #8   17. jul 2014 Jeg ville bruge/bruger en helt anden psykologi, jeg TALER med ejer, og ikke til ejer. Jeg arbejder med det jeg har, jeg møder hunden og mennesket hvor det er. Og jeg får præcis det jeg vil have, ud af det.

• #9   17. jul 2014 Det er så træls med sådan nogle hundeejere, især når det drejer sig om en hund der er frygtet af de fleste, for så er det eneste politiet kan gøre er at aflive smiley

Jeg synes dog helt klart at du skal prøve at formulere dig rigtig grundigt i et brev, det virker altså nogle gange bedre end at du f.eks står og fortæller ham at han ikke passer godt nok på hans hund lige op i hans ansigt smiley

• Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    maj 2013

#10   17. jul 2014 Hunden er generelt "lidt over det hele" og bryde sig ikke om andre hunde. Jeg tror at den lufter sig selv, og det er selvfølgelig forfærdeligt synd at den bor hos ham men kan jo ikke tvinge den fra ham

• #11   17. jul 2014 Det er det helt sikkert, hunden havde sikkert været meget anderledes hvis ejeren havde taget lidt ansvar. Nej, der er vidst ikke så meget at gøre i sådan en situation

• Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    maj 2013

#12   17. jul 2014 Natascha: Han er ikke så venlig, uanset hvordan man formulere sig. Jeg tror at han mener at hunden har et bedre liv hvis den lufter sig selv og går rundt alene hvor den synes er spændene.

Havde det været en anden race kunne politiet vel omplacere den, for den kan jo være en god hund et sted hvor der er et ordentligt hegn og en der gider lufte den.

• #13   17. jul 2014 Jeg kan godt forstå at man er splittet her. ingen har lyst til at sende en hund til aflivning smiley

Men på den anden side, hvis hunden render ud, og er agrasiv, ville man nok blive endnu mere ulykkelig hvis den flår en anden hund i stykker for øjnene af ejer, eller endda børn smiley

Jeg ville sådan set have sagt en del mere her, men mangler formulering smiley

pasivitet kan godt ende med en ulykkelig udgang .

• Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    maj 2013

#14   17. jul 2014 Jeg er bange for det kan få en ulykkelig udgang. Hunden kan ikke lide andre hunde og kan jo komme forbi en tilfældig hundelufter når den render rundt

• #15   17. jul 2014 Natascha - Prøv nu at læse hvad han skriver.
    Han skriver jo, at han har forsøgt at tale med ejer om det, men ejer vil jo ikke lytte. Hvad skal han ellers gøre?

Det er jo lidt svært at holde snotten for sig selv, hvis hunden er en trussel mod sig selv, ens hunde og omgivelserne generelt. Synes du virkelig det er nødvendigt, at hunden skal angribe, før man gør noget ved det? Forhåbentlig ikke.

TS - Prøv at sende ham et brev, vedlagt en kopi af hundeloven, og fortæl at hvis han ikke gør noget ved problemet inden en bestemt dato, ser du dig nødsaget til at kontakte politiet, fordi du frygter for din og andres sikkerhed.

• Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    maj 2013

#17   17. jul 2014 Den er ulovlig fordi den er for ung til at være fra efter hundeloven. Og så fordi han selv siger at den er ulovlig, og man ikke får en bedre vagthund end en Amerikansk Bulldog.
    Det er sikkert rigtigt nok, men den behøver jo ikke holde vagt på hele vejen

• #18   17. jul 2014 Hvis hunden hopper over hegnet er det nok til en kraftig klage, når det ikke virker, så er næste skridt en anmeldelse og ja du ringer bare 114, jeg ville afgjort gøre det! Jeg vil ikke se løse ukontrollerede hunde, det rager mig en papand hvad racen er! Den skal ikke være uden kontrol!

• #20   17. jul 2014 Michael Det er lige det du skriver jeg er bange for nu hvor jeg skal til byen at bo Jeg er livsens rej for løse hunde Hvis jeg var dig Ville jeg skrive et pænt brev til ham om hvordan du ser på det hele og så vil jeg forklare ham, at hvis han ikke får hegnet ordentlig ,så hunden ikke kan komme ud og ligeledes at den skal føres i snor.At så politiandmelder du ham og hunden Så har du advaret ham om det Så må han da for pokker forstå alvoren idet En anden ting der ville være godt Det er at hvis der er flere naboer, som du kan snakke med om det, og i så går sammen om det ,står du ikke ene

• #21   17. jul 2014 Så anmeld det! Det er jo det, du vil. Mht politiets tlf nr er google din bedste ven.

• Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    maj 2013

#23   17. jul 2014 Søren: I min optik er det det bedste for den hund, hvis han ikke vil give den et andet hjem. Jeg har før prøvet at overbevise ham om at et ordentligt hegn ville være en god idé, nu den bliver så tosset når den ser andre hunde. Det er synd for os andre at den er farlig, men det er også synd at den risikere at blive påkørt fordi den render rundt.

• Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    maj 2013

#24   17. jul 2014 TM Tak for dit fine inlæg. Hvis hunden blev flyttet til en anden adresse ville han nok anskaffe en ny, og det ville jo også være synd for den at have sådant liv. Hvilke organisationer mener du måske ville tage en hund som beskrevet?

Ser helst ikke at den skal aflives men hellere kontrolleres. Jeg er jo ikke hjerteløs.

• #25   17. jul 2014 Hvad med en anmeldelse til f.eks dyrenes beskyttelse eller dyreværnet. Måske de kan få ham til at fatte alvoren og få ham til at sætte et ordentligt hegn op så hunden ikke betaler ypperste pris?

• Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    maj 2013

#26   17. jul 2014 Hvis de tager sådanne anmeldelser, så er det helt sikkert at foretrække. Det vil jeg prøve..

Tusind tak for alle svarene

• #27   17. jul 2014 Han er tilsyneladende en lorteejer og vil sikkert anskaffe en ny hund igen. Så kører rouletten. Det er ikke sikkert, at hunden er farlig væk fra dens matrikel. Ambull'en (og sikkert andres) vagtinstinkt er tæt knyttet til familie og ejendele. Min er ikke sur på mennesker, den møder væk fra hjemmet. Når den fx sidder i min bil, kan folk gå forbi alt det, det skal være. Men rører de bilen, så tænder den.

• Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    maj 2013

#28   17. jul 2014 Ja det er jeg også bange for han vil Søren. Hunden er umiddelbart ikke aggressiv mod mennesker men den er jo meget stor og voldsom og vælter let børn. Den er ikke godt opdraget og har stadig det hvalpede med at nappe i ærmer, bukserben og fingre. Men den er ikke en dårlig hund men den er helt sikkert det forkerte sted

• #30   17. jul 2014 Hvis jeg havde prøvet at snakke med ejere og var blevet mødt med en masse bande ord og samtidigt følte at hunden virkelig var en trussel mod mine hunde eller andre hunde i nabolaget, ville jeg ikke være i tvivl over hovedet. Så kunne det kun gå for langsemt med at anmelde det.

• #31   17. jul 2014 Jeg er enig med Henrik. Sådan en hund/ejer skal ikke have lov til at terrorisere et helt nabolag.

• #32   17. jul 2014 Kan ikke se problemet. Selvfølgelig skal der gøres noget ved sådan en møgkøter, ejer vil ikke lytte, ergo må der handling til.
    Det handler ikke om at hunden er ulovlig, men at den ER det, må være ejers hovedpine. Sorry to say.

• #33   17. jul 2014 Jeg har ikke lige læst hele tråden men hvad er det der får dig til at sige hunden er direkte aggressiv ?

• #34   17. jul 2014 Du googler nummeret til dit lokalpoliti eller også tager du forbi nærmste politistation og snakker med dem smiley

• #35   17. jul 2014 Prøv at kontakte Fair Dog, måske kan de sende ham et brev?

• #37   17. jul 2014 Idet du har kendskab til en ulovlig hund, bryder du loven ved IKKE at melde det, og er teoretisk set medskyldig. Om man kan lide loven eller ej, skal den følges.

• #38   17. jul 2014 Tea: Hvor har du læst det henne af?

• #39   17. jul 2014 Tea - melder du alle, der taler i mobil samtidigt med, at de kører? Hvis du gør det, forstår jeg dig godt ellers ikke.
    Glad for ikke at kende alt for mange af den slags.

• #40   17. jul 2014 Det er da fuldstændig logisk, når man har kendskab til ulovligheder, så er det da ens pligt at melde det til politiet. når jeg kører bil, sidder jeg ikke og glor på de andre billister, men ser jeg en spøgelsesbillist, eller en ko/hest/hund på vejen, så ringer jeg til politiet. Det samme gør jeg, hvis jeg ser et overfald på gaden, eller hvis nogen stæler min bil. man kan altså ikke bare sortere i lovene, hvilke det passer en at følge, og hvilke det ikke passer at følge!

• #41   17. jul 2014 Tea - Det handler da ikke om, at man kan sortere i hvilke det passer en at følge, men hvor der står, at man bryder loven ved ikke at anmelde sådan en hund?
    En ting er pligt, noget andet er lovgivning. To ting, du måske ikke kan skille ad.

Men når du nu siger, at man ikke kan vælge hvilke love man vil følge, og at man har pligt til at melde alle ulovligeder - så går jeg ud fra at du har politiet i røret så snart du ser en bilist der taler i telefon (uanset om du selv kører bil eller ej), når nogen kører for stærkt, kører uden lys på cyklen, går over for rødt. Hvis du ikke gør det, er det du siger da ikke en eneste potte pis værd, og hvis du gør, bør du virkelig få dig noget indhold i livet.

• #43   17. jul 2014 Tea - hvis du melder alt ulovligt, du ser, gætter jeg på, at :
    a - du bor på et nonnekloster eller
    b - du har en stor tlf regning
    smiley

• #44   17. jul 2014 Ingen mennesker i verden melder alt ulovligt de ser - ikke engang politiet selv. ;o)
    Så hvorfor i al verden skulle Tea da gøre det. Lur mig om hun ikke også selv er trillet over 80 km/t på landevej en enkelt gang.

• #46   17. jul 2014 Nu handler det her jo om en ren tilståelsessag. manden har jo selv sagt at det er en amstaff han har. ligesom hvis der kom en og sagde til mig han havde slået et barn ihjel, og viftede med liget opppe i hovedet på mig, så ville jeg da melde idioten. Jeg går ikke i hellige sko, Det påstår jeg slet ikke.

• #47   17. jul 2014 Tea - jeg kørte 95 km/t på landevejen i går, stjal en kuglepen ved tandlægen og råbte pikhoved efter en cyklist (androgyn kvinde, bummer). Ren tilståelse.

• #48   17. jul 2014 Tea - Jamen så skal du jo lade være med at skrive som du gør, ikke? ;o)

Idet du har kendskab til en ulovlig hund, bryder du loven ved IKKE at melde det, og er teoretisk set medskyldig.
    Hvis man kender til noget ulovligt, men ikke melder det, bryder man loven - man er medskyldig.

Det er da fuldstændig logisk, når man har kendskab til ulovligheder, så er det da ens pligt at melde det til politiet.
    Man har pligt til at melde noget ulovligt.

man kan altså ikke bare sortere i lovene, hvilke det passer en at følge, og hvilke det ikke passer at følge!
    Derfor går jeg selvfølgelig også ud fra, at du ringer til politiet HVER eneste gang, du ser noget som helst ulovligt. For du kan altså ikke bare sortere i hvilke love du vil følge. Vel?

Så jo, jeg vil da i aller højeste grad mene, at du påstår at gå i hellige sko. No doubt.

• #49   17. jul 2014 ærgeligt at typer som den ejer du der beskriver, ødelægger det for alle de gode og fornuftige hundeejere.... muskelhunde eller ej smiley

• #50   17. jul 2014 Jeg ville behandle hund (og ejer) på præcis samme måde som havde hunden været lovlig. Ringe / skrive til politiet / nogen andre med autoritet for at give ejeren en "heads-up".. I min bog er det ikke mit job at håndhæve loven. Dog vil jeg selvfølgelig reagere hvis der er ulovligheder der er til skade/fare for andre - f.eks denne hund. Og det er så lige meget om det er en ulovlig hund eller en aggressiv labrador.

• #51   17. jul 2014 Så du syntes det er helt ok at der render ulovlige hunde rundt? der er nok en grund til de er ulovlige smiley
    Hvis jeg gad bruge al min tid på at håndhæve andres lov-overtrædelser, så ville jeg nok være dommer, eller politibetjent. Nu har jeg kørt lastbil i rigtig mange år, og hvis jeg skulle ringe til ordensmagten hver gang en cyklist ikke overholdte fædselsloven, ville jeg ikke have andet at gi mig til! Men jeg træder gerne i hellig-skoene, og melder en aggresiv hund -hver gang.

• #52   17. jul 2014 åhhh hvor er det dog deprimerende at danskerne er blevet sårn et stikkerfolk, hvor det DESVÆRRE er blevet helt i orden at melde hinanden på kryds og tværs.... ved ikke hvad der er sket de sidste 10-15 år ... men vores frisind og rummelighed er på aller sørgeligste vis pist forsvundet.... nu er vi blevet et folkefærd der sidder bag gardinerne og ringer til politi og skat så snart vi får ondt i numserne (og det gør vi HURTIGT).... hvad er der blevet af at passe sit eget smør eller trække på skuldrende en gang imellem.... i "gamle dage" grinede vi af svenskerne og deres påbudsland.... nu griner der højlydt tilbage

• #54   17. jul 2014 og så vil jeg lige tilføje at JA der er lavet en liste med såkaldte ulovlige racer..... men idag er INGEN racer hellige, hvis i tjekker op på de hunde der er dømt til aflivning af mere eller MINDRE troværdige grunde, så er det absolut ikke kun de forbudte racer.... så måske skulle man tænke sig en ekstra gang om før man melder nogen.... karma hugget kunne ramme en`selv en dag .... idag er alle hunde/ejere i fare for den fordømte-ukompetente-ekstrablad`s opfundne- hundelov!!!!!
    hørte en hundeejer jeg mødte sige "ja jeg tør ikke la min hund hilse på fremmede hunde mere, hunde er hunde og ikke alle kan sammen.... kommer der en hund hen til min, så sparker jeg den væk, det får jeg måske en bøde af, men min hund bliver da i det mindste ikke aflivet" .....

• #55   17. jul 2014 ja Køter jeg har læst indlægget..... og det ligner og lyder som en million andre indlæg/samtaler om dette evindelige emne.... hundeloven

• #56   17. jul 2014 Hvis den ikke ligefrem er aggressiv overfor mennesker kunne du måske indfange den og køre den til nærmeste internat. Så koster det ejeren penge at få den tilbage.

• #57   17. jul 2014 jeg har et spørgsmål ..... hvad gjorde vi i lign. situationer FØR hundeloven blev vedtaget???????

• #58   17. jul 2014 Tea - Hvis den besked var til mig, så...

Nej, selvfølgelig synes jeg da ikke det er ok. Det har jeg ikke givet udtryk for. Jeg kommenterer bare på det du skriver - at du mener det er ulovligt at lade være med at melde det. Når man spørger dig hvor det står, så svarer du at det er pligt og ren logik, at man melder ulovligheder, og at man ikke frit kan vælge hvilke love man vil følge. Hvilket jo må betyde, at du vil melde enhver ulovlighed du støder på. Ellers kan du jo ikke udtale dig som du gør.

Men ja ja, dobbeltmorale er der jo masser af. :o) For DU må jo åbenbart godt vælge hvilke love du vil følge (det skriver du jo selv, at du gør), men andre må ikke (det skriver du også selv). :o) Kan du virkelig ikke selv se hvor langt ude det er?

• #59   17. jul 2014 Jeg ved ikke, hvad andre ville gøre, men jeg er fløjtende ligeglad med, hvilken race hunden er. Hvis en hund gentagne gange render løs og er til gene/truende overfor andre og deres hunde, ville jeg, hvis den var til at komme til sende den på internat. Hvis min hund eller børn blev truet af den, kunne jeg godt finde på at ringe til politiet, og igen uanset race. Og det er min holdning nu ligesom den også var før begrebet listehunde eksisterede.

(Psst... hundeloven har eksisteret længere, end jeg har levet, men der er lavet løbende ændringer og tilføjet nye §'er smiley )

• #60   17. jul 2014 Michael hvis du melder den hund til politiet så bliver den med ret stor sikkerhed aflivet.... kunne du ikke, før du tyer til så afgørende handling, sætte dig ned og skrive et brev til manden, og i ordentlig og respektfuld tone forklare ham at du frygter for dine hundes ve og vel og om han for god nabo/genboskab skyld kunne sætte et forsvareligt hegn op...(om manden lufter sin hund eller ej er lidt uden for din indflydelse, så lad det emne ligge)... evt. kunne du få andre i kvarteret til at skrive under så han forstår at du ikke er alene om din frygt.... bare husk at skrive med "håndfladerne fremme" så han ikke opfatter det som en provokation (tryk avler som bekendt modtryk)..... hvis det stadig ikke fremmer kommunikationen med ham, kan du kontakte dyreværnet som der tidligere er forslået...

• #61   18. jul 2014 pssst ja hundeloven har eksisteret længe.... men det er først for nylig den er blevet omskrevet af idioter (sikkert af de samme idioter der efter hundeloven`s ændringer, begyndte at kede sig og så begyndte at jagte rygerne.... og sikkert snart også folk der har den frækhed at ku li mad og en alkoholisk genstand)

• #62   18. jul 2014 He he, det er bare fordi, der er så mange der skriver: Afskaf hundeloven o.s.v. og det er jo noget sludder. Jeg ved jo godt hvad der menes smiley

• #63   18. jul 2014 ved godt hvad du mener... tror bare folk er i chok over at omskrivningerne i loven har sat befolkningen i et kætter humør, der ikke har set sit lige siden middelalderen`s berygtede hekseafbrændinger

• #64   18. jul 2014 Hundelovens mest dunkle punkt er efter min mening den omvendte bevisbyrde. Ikke et retssamfund værdigt. Jeg ved ikke om omvendt bevisbyrde overhovedet findes andre steder i dansk lov.

• #65   18. jul 2014 Enig, Søren.

• #66   18. jul 2014 også enig søren...

• #68   18. jul 2014 Omvendt bevisbyrde er et fundamentalt brud på retssikkerheden. Skambidsparagraffen er "bare" rigtig uheldig. Jeg synes, man godt kunne filosofere lidt over problematikken, hvis omvendt bevisbyrde blev brugt i andre juridiske sammenhænge. Det ligner tilstande, vi normalt ikke bryder os om. At man så vælger denne metode i noget så forholdsvis ligegyldigt som hundeloven, det skriger til himmelen. Jeg kunne til nød ha' forstået det, hvis det gjaldt rigets sikkerhed.

• #69   19. jul 2014 I "de gode gamle dage" var sådan en hund blevet skudt hurtigere en man kan nå at sige Amerikansk bulldog.

• #70   19. jul 2014 Dengang brændte man også hekse på bålet.

• #71   19. jul 2014 Tja, man brændte ikke hekse i 80´erne, da jeg var barn. Men uregerlige hunde, blev nu altså skudt.

• #72   19. jul 2014 Ja, helt sikkert.

• #73   19. jul 2014 For at svare på sørens, så jo omvendt bevisbyrde findes faktisk andre steder i den danske lov smiley

• #74   19. jul 2014 Kim - det er da kun i erstatningsskader og lignende. Ikke i straffesager, mig bekendt.

• #75   19. jul 2014 Jaa men det findes stadig i systemet smiley

• #76   19. jul 2014 Jeg synes stadig, det er et skråplan. At nogle hader listehunde så meget, at de er klar til at gi' køb på retssikkerheden, er mig en gåde. Desuden hjælper den ikke en skid. Kun ansvarsbevidste hundeejere rammes, de "uheldige" typer er fuldstændig ligeglad med loven. Jeg ser ofte "nye" listehunde ikke langt fra, hvor jeg bor.

• #78   22. jul 2014 Tea -godt nok ked af at sige det, men nej man har ikke anmeldelsesPLIGT i sådanne sager.
    Hvis du ser nogen der er ved at begå et mord, går jeg udfra det får konsekvenser hvis man bare trækker på skuldrende og går videre.
    Men man kan altså ikke straffes for ikke at anmelde det hvis man ser en der kører uden lys, har en ulovlig hund e.l.
    Så nej, der er ikke PLIGT til at anmelde.

Natascha er åbenbart helt fantastisk dygtig... eller bare aldrig stødt på et menneske der faktisk er jævnt ligeglad med hende og hvad hun har at sige.. ja nogengange kan man snakke lidt fornuft ind i folk, hvis man taler på en fornuftig måde til dem. Men det er altså ikke altid tilfældet, nogen er bare udenfor pædagogisk rækkevidde og/eller mener alle andre er nogen idioter der ikke ved hvad de snakker om

Jeg ville aldrig anmelde en ulovlig hund der opførte sig fornuftigt. Men en aggressiv en der osse får lov at rende rundt på egen pote, ikke bare en enkelt gang ved et uheld men kontinuerligt, ville jeg anmelde... og det ville jeg sådan set uanset hvilken race den var

Kommentér på:
Anmelde ulovlig hund

Annonce