{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.461 visninger | Oprettet:

Anbefaler du altid din egen race..? {{forumTopicSubject}}

Sad lige og kiggede på forskellige grupper på facebook, da jeg faldt over en af de tråde omkring hjælp til valg af race..

Og en del anbefalede deres egne racer, selvom de måske ikke passede helt til det TS egentligt søgte. Nok mest fordi de kiggede på deres egen hund (udfra hvad jeg kunne læse) og dermed syntes at den passede fint, uden at tænke på hvordan racen generelt er.

Så i tråde som den ovenfor, anbefaler du altid din egen race, eller kan du også finde på at anbefale andre? hvorfor/hvorfor ikke? smiley

Jeg anbefaler sjælendt min egen race (chihuahua) fordi det for det første kræver at man virkelig vil sætte sig ind i hvilken opdrætter man vil have fra, fordi den er så skamavlet, derudover synes jeg de kræver en del mere end der nogle gange bliver givet udtryk for, så efter min mening er det ikke en race der passer ind ved de fleste, for man skal virkelig være indstillet på hvad man får, selvom det ikke er en ligeså krævende race som f.eks. schæferen.
Jeg nævner nogle gange andre racer, dog skriver jeg altid at jeg ikke kender racen godt nok til at kunne vurdere hvordan den passer ind i hjemmet, men at jeg da synes de skal læse om den. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Anbefaler du altid din egen race..?
  • #1   22. maj 2014 Nej det gør jeg ikke. Kun hvis jeg udfra personens ønsker/krav,tænker at det rent faktisk kunne være et godt bud. Jeg er overhovedet ikke raceblind, altså ment at jeg kan skam sagtens se både fordele og ulemper ved min race. Og kan også sagtens tænke at i visse tilfælde, der ville det bare ikke være racen for personen, hvor i andre tilfælde ville den passe perfekt.

• #2   22. maj 2014 Ja det vil jeg sige jeg gør. Hvis jeg umiddelbart syntes beskrivelse passer til mit kendskab til racen, så anbefaler jeg også en DSG. Hvis ikke jeg syntes beskrivelsen passer, så anbefaler jeg ganske simpelt ikke, da jeg ikke føler jeg har noget kendskab at bygge en anbefaling på.

• #3   22. maj 2014 Kort svar er nej. For det er langt fra alle steder mine racer passer ind, selv om de gør ved mig smiley
    Lige nu ser jeg dyngevis af chihuahuahvalpe til salg. Men hovedparten er ofte lavet uden forældrene er testet for noget og mange tror jo fejlagtig sådan en lille hund ikke skal opdrages.

• #5   22. maj 2014 Kun hvis jeg mener det personen kan tilbyde passer til racen, så det hænder jeg anbefaler whippet, meget sjældent gravhund.

• #6   22. maj 2014 Bella netop.
    Og i den tråd, får de det lidt til at lyde som om chihuahuaen heller ikke kræver noget i forhold til motion osv. og i forhold til en slædehund så nej så kræver de selvfølgelig ingenting. Men Lucky ville løbe på væggende og blive en pestilens at være sammen med hvis han skulle bo i en familie hvor de ikke rigtig gad gåture på 5 km+ hver dag, for han er virkelig aktiv. Og jeg har indtrykket af at størstedelen af chierne faktisk gerne vil være ret aktive hvis de får lov. smiley

Tak for svarende indtil videre, det lyder til i har det lidt som mig.. Ville i så skrive i en tråd at i ikke ville anbefale jeres race, hvis personen selv lagde op til enten at kunne lide jeres race eller også ville høre lidt om hvilke der ikke passede? tænker f.eks. hvis de spurgte ind til hele selskabsgruppen, og i havde en selskabsrace der bare ikke passede til det ts efterspurgte.? smiley

• #7   22. maj 2014 og når ja glemte helt at få med:

Anbefaler i ud fra racen som helhed, altså at i ved at størstedelen er sådan og sådan, eller anbefaler i udfra den hund i har derhjemme? (hvis hunden ikke er som størstedelen f.eks.)

• #8   22. maj 2014 Jeg ville ikke tøve med at fortælle, hvis jeg mente at min race var et dårligt valg, jeg ville så også komme med argumenter, og ikke bare skrive " racen passer ikke til dig" .

• #9   22. maj 2014 Jeg anbefaler udfra hvordan racen er normalt. Nu er Mailo så også ret racetypisk, dog er han ikke helt så lærenem som racen siges at være, men det nævner jeg så også altid smiley

Nu er dværgpinscheren jo også en lille hund ( dog ikke så lille som en chi) . Og har da også oplevet flere der tror, at den bare kan nøjes med at komme ud foran døren og tisse, og så ellers puttenutte hele dagen, og der tager folk altså også fejl. Det er en aktiv og robust lille hund, som elsker at komme ud og opleve verden, og så er de fleste også lærenemme og arbejdsvillige ( det er så DER mailo falder ud smiley ) .

• #10   22. maj 2014 Rikke hvordan er dværgpincheren i forhold til chien når det gælder motion? er den ikke en del mere aktiv? smiley
    Ville gerne møde dine hunde en dag, synes altså de ser så søde ud.

• #12   23. maj 2014 Nok nærmere tvært imod..
    Det er meget meget få, som jeg har anbefalet rotten..

Jeg synes rotten er den lækreste race overhovedet, og jeg nyder alle de små finurligheder som racen kan byde på..
    Men mange som kigger på racen, har ikke rigtig sat sig ind i de uheldige sider, og hvad disse kræver af ejeren..
    Så faktisk taler jeg oftere væk fra min race, end hen mod den...

• #13   23. maj 2014 Jeg anbefaler kun min race, hvis jeg kan se, at det er hvad TS efterlyser - det ville være synd at de anskaffede racen, hvis de slet ikke kan eller ønsker at opfylde dens behov.

• #15   23. maj 2014 Anbefaler ud fra hvordan racen normalt er, har 2 whipper, der er helt efter bogen og 1 der er temmelig anderledes. Var det hende jeg tog udgangspunkt i ville jeg ikke anbefale racen til ret mange.

Gravhundene er sværere, der er stor forskel i sindet de enkelte hårlagstyper imellem og alt efter om det er udstillings- eller brugslinier.

• #16   23. maj 2014 My only: Altså nu kender jeg ikke voldsomt meget til chien, så jeg ved det faktisk ikke.

Da vi skulle have hund nummer 2, var det vigtigt for os at det også blev en forholdvis aktiv race, dog ikke en som løber på væggene, hvis man har en dag hvor man har travlt. Ozzy er jo aktiv, så det var vigtigt for os, at hund nummer 2 ville kunne følge med, og gå lange ture i samme tempo osv. Og altså Mailo går let ligeså langt som Ozzy. Det som jeg elsker ved racen er bla. at selvom det er en lille hund, så er den aktiv og robust.

Jeg syntes så også at Mailo er god til at tilpasse sig, altså ment at har vi dage hvor der ikke lige er tid til lange gåture, jamen så er det helt fint, så putter han bare på sofaen ( det samme med Ozzy efter han er blevet ældre) . Mit indtryk af dpèn sådan generelt , er at de netop har de der to sider, den aktive og så sofakartoffelsiden, de ELSKER at være tæt på deres ejer, og putter helst under dyner/tæpper. Sådan har de fleste jeg har hørt om, i hvert fald været.

• #17   23. maj 2014 Tak for de mange gode svar indtil videre, blev endelig ved smiley

Kan se vi alle er ret enige.. Synes det er sjovt der er så stor forskel på at være herinde vs facebook. Men herinde går man nok også op i hunde og race egenskaber end mange andre steder, men ville da klart ønske at alle havde det sådan. smiley
    Men synes også det er super dejligt når folk søger hjælp til valg af race, men det er jo nok svært hvis der så bare kommer racer op, fordi der lige er en der har en eller blanding deraf og lige den ene er bare det bedste i verden, men resten af racen ikke passer på det personen søger.

• #18   23. maj 2014 Nej det gør jeg ikke , og spesielt Ikke over internet , da man ikke har mødet personen og kan ikke helt se det hele om den hunderase vil passe personen...

• #19   23. maj 2014 Tak Rikke, de lyder til at være lidt som Lucky, hvor vidt lucky så er racetypisk på det punkt, er jo lidt svært, da mange chier netop bliver købt fordi de ikke skal have den store motion, hvor lucky ville blive ulykkelig hvis han ikke kom ud på omkring de 5 km om dagen.. Men ligeså meget som Lucky elsker at være aktiv, ligeså stor en puttehund er han. han sover fra kl ca. 22 til 12 hvis han får lov, afbrudt af tissetur i haven og sådan, men ellers under dynen.. og er så også ret stille og rolig når vi ikke er aktive, vil gerne putte. men han er jo ingengang 1½ år endnu, så han har krudt i røven og der skal jo også leges osv. smiley

• #20   23. maj 2014 My only: Ork, begge vores leger også stadig. Mailo bliver faktisk mere og mere fræk og legesyg med alderen. Selvom han er ældst, så er det ham der vil lege mest. Der skal jo helst ske lidt, mellem alt den putning, gåture og spisning smiley

• #21   23. maj 2014 hehe ja smiley Lucky bliver skide pigesur hvis man ikke gider lege med ham (især kl 1 om natten, fordi nu sov han altså fra kl 20 i stedet så er han vågen -.-')
    så står han og skaber sig og "råber" så man til sidst må give sig fordi man ikke gider høre på ham mere..
    når det en sjælend gang sker om natten, må han dog leve med at jeg stikker ham et tyggeben han alligevel har smidt i sengen, eller at han kommer under dynen og får besked på at sove videre smiley

• #23   23. maj 2014 Jinx, jeg vil jo så have en forventning til at når folk sprøger ind til hvilke racer der kunne passe på dem, at de så efterfølgende sætter sig ordentlig ind i den/de racer de syntes lyder spændende, for derefter at tage et valg. Jeg forventer bestemt ikke at folk har læst om de forskellige racer, dertil er der i mit hoved for mange racer at læse om.

• #24   23. maj 2014 Jeg anbefaler sjældent (læs: aldrig) min race, da kareleren er en livsstilshund, forstået som at den er ikke jordens nemmeste hund.
    Generelt anbefaler jeg sjældent hunde, selvom jeg ofte læser disse tråde. Grunden hertil ligger i, at jeg faktisk ikke har nok viden om andre racer end den jeg har, til at kunne komme med vejledning.

• #25   23. maj 2014 Anbefaler aldrig mallen.

Det er så få mennesker alligevel, der kan give sådan en hvad den har behov for - så nej, den kommer jeg aldrig til at anbefale til nogen.

• #26   23. maj 2014 Nej, jeg anbefaler sjældent min race. Det er ikke en race for alle og enhver.
    Jeg har dog en, som er meget nem, og hun ville passe til de fleste. Men hun er atypisk for racen, så hvis jeg kun kiggede på hende, ville jeg nok mene at hun kunne passe som almindelig klappekage familiehund.

• #27   23. maj 2014 Jeg har cocker, fransk og chi og anbefaler sjældent nogle af dem
    Men nu har jeg haft maaaaaange
    Forskellige racer, så det hænder da at jeg anbefaler en af dem, men kun hvis jeg mener racen passer til det vedkommende ønsker

• #28   23. maj 2014 Jeg anbefaler aldrig min egen race.. Det er nemlig de færreste der kan finde ud af at have en..

Jeg er dog stadig af den mening at hvis det virkelig er en husky man vil have med ALT hvad det indebærer, så er det en husky man skal have.. Men vil man have en husky pga udseendet, eller fordi de er søde.. SÅ skal man holde sig langt væk..

jeg syntes at det er rigtig svært at anbefale en bestemt race frem for andre..

• #29   23. maj 2014 Vores ældste hund er en pekingeser, og den anbefaler jeg ikke uden videre til nogle, som jeg ikke kender meget godt, for den kan være bundstædig, når den er i det humør (og det er den tit). Jeg sagde ja, fordi min mand gerne ville have sådan én, og vi har aldrig fortrudt, men i starten var Paw ved at drive mig til vanvid, for eksempel: indkald er en by i Rusland, det virker på den måde at vi kalder én ....to gange, og VI kommer og henter ham smiley Men selvfølgelig vil vi ikke undvære ham for noget i verden, vi er nemlig blevet godt opdraget!!!

Vores anden hund er en lille blanding, og da man jo sjældent ved helt hvordan en blanding falder ud som voksen, skal man også være forsigtig med at anbefale. Vi har dog været meget, meget heldige med hans temperament.

• #30   23. maj 2014 Jeg anbefaler aldrig min egen race... det er en race man ska brænde for og dem der vil ha en aussie finder den selv. Den skal i de rigtige hænder og ikke bruges i blandingsavl. I øvrigt er der sjældent hvalpe i Danmark...

• #31   23. maj 2014 Nu har jeg ingen hund, men nej jeg anbefalder ikke "min" race, da den desværre er ulovlig nu..

• #32   23. maj 2014 Jeg anbefaler aldrig min egen race. Tror måske det er sket én gang de sidste fem år...

• #34   23. maj 2014 Det sker, at jeg nævner min race, når folk efterlyser fællefri hunde. Men nej, det er egentlig meget sjældent, jeg ligefrem anbefaler den, men det er da sket. Jeg har en meget rolig og velafbalanceret udgave af racen, det har jeg, fordi jeg aktiverer den lige præcis det, den har behov for. Jeg ved også, hvordan racen bliver, når den understimuleres... Så hvis jeg skulle anbefale den, ville jeg gå udfra normen selvfølgelig smiley
    Det er så sjældent, at man på nettet kan være sikker på, om folk har tænkt sig at gøre mere med hunden end gåture, og selvom man får en "nem" hund, så skal de jo aktiveres.. Så oftest vil jeg nok forsøge at prakke dem en anden race på smiley Lidt for at beskytte "min egen" race fra useriøse folk smiley

• #35   23. maj 2014 Nu ser jeg, at de fleste af jer svarer nej, men ikke desto mindre har jeg set mange også her på HG anbefale deres egen race, selvom den, så vidt jeg kan se, er langt fra det, der efterspørges.
    F.eks. folk der gerne vil have en hund på lab-størrelse og får anbefalet en cavalier eller papillon.
    Jeg har mange gange tænkt på, om de, der foreslår deres egen race, mon ikke har læst startindlægget.

Jeg anbefaler min egen race, hvis jeg synes, at racen passer til det, der ønskes. Det er ikke særlig tit, men når det sker anbefaler jeg naturligvis også ud fra en viden om, at en talmæssig lille og ikke så kendt race tænker folk ofte slet ikke over selv.

Nu opdrætter jeg jo og sælger derfor også selv hvalpe, og jeg har bestemt ingen ønske om at sælge til folk, der har en forkert forventning til, hvad de får. Derfor ingen anbefalinger fra min side til folk, hvor måske kun halvdelen af ønskerne efter min vurdering passer til racen.

• #36   23. maj 2014 Det sker da engang imellem, hvis det passer til, hvad personen skriver, h*n kan tilbyde, men det er altid med forbehold, fx er der sundhedsaspektet og at de ofte er mere energiske og aktive end man lige tror ift. det meget udbredte billede af mops som en sofakartoffel.

• #37   23. maj 2014 jeg anbefaler Malteseren til andre hvis jeg virkelig mener den passer ind hos dem - men det er LANGT fra sjældent og det er faktisk ret sjældent jeg anbefaler den.

Min blanding af Border Collie/Eurohound - Alaskan Husky, Pointer, Greyhound har jeg endnu ikke anbefaler til nogle selv om han da er jordens dejligste hund Men nej jeg anbefaler ikke hans mix og har da også takket nej til de første 10 forespørgsler på at låne ham ud til tæver i løbetid.

• #38   23. maj 2014 Jeg anbefaler borderen til dem, hvor jeg synes det passer. Det er ikke så mange. Jeg anbefaler ikke ud fra mine individer, men ud fra helheden af racen. Dog ikke den typiske danske border, da jeg ikke synes den er repræsentativ for racen generelt.

• #40   23. maj 2014 Jeg vælger at anbefale racer ud fra hva folk kan tilbyde
    Nu har jeg haft en del forskellige racer Men anbefaler dem kun hvis de kan gi hunden det rigtige

• #41   23. maj 2014 Er kriterierne for at jeg kan anbefale Griffonen så gør jeg det, foreks de søger en race der er god til at slappe af men osse gerne vil gå lange ture, ikke fældene og max kg 6-7 kg så er det jeg tænker hvorfor ikke en Griffon Bruxellois...????

• #42   23. maj 2014 Jeg har endnu aldrig anbefalet min egne racer... (Jeg har en siberian husky og en alaskan malamute).

Ganske simpelt, det er møgbesværlige hunde, de færreste er rustede til dem... Og er det sådan en type hund man brænder for, skal man nok selv finde frem til den...

• #43   23. maj 2014 Hvis jeg fornemmer at det er mennesker for hvem det virkelig ville være den rette hund. Jo så ville jeg anbefale mine egne racer. I praksis vil det sige at det er noget jeg yderst sjældent har gjort, da de to racer jeg har ikke ligefrem er nemme hunde at have.

• #44   23. maj 2014 Jeg tænkte det samme, Lene. Normalt bliver egne racer anbefalet i flæng - og på beskrivelser, der på ingen måder passer på racen smiley

• #45   23. maj 2014 Jeg går altid udfra personens ønsker og anbefaler ikke altid sheltien, da den slet ikke er en hund for alle.
    Det er meget vigtigt at kigge generelt på hunderacerne og ikke bare vende snuden indad og kigge på den hund man selv ejer smiley Min hund er f.eks lidt anderledes end den racebeskrivelse der er på sheltien.

• #47   23. maj 2014 Nej det gør jeg absolut ikke. En beagle er ikke for alle og enhver, selvom vi selv mener, vi har en fantastisk hund.

Omvendt er vores "rundkørsel" heller ikke en hund for alle, men man skal også generelt tænke sig meeeget godt om inden man tager en omplaceringshund ind uanset race, så det er lidt en anden snak smiley

• #48   23. maj 2014 Hvor er det sjovt, at vi vist allesammen oplever vores race som værende så tilstrækkelig speciel og vanskelig at det kun er sjældent, vi anbefaler dem *GG*

Well... Men - jeg gør det samme. Jeg tror det kan tælles på en hånd hvor mange gange jeg har anbefalet schæferen.
    Det sker kun, hvis det er et helt logisk match både i forhold til hobby og fritid.

• #50   23. maj 2014 Jeg anbefaler sådan cirka aldrig min race, simpelthen fordi den passer til de færreste mennesker.
    Jeg ser så nødigt at hundene ender de forkerte steder, hvormed de skal omplaceres igen og igen.

• #51   23. maj 2014 Det der undrer mig mange gange det er, at en TS kan ønske sig alt muligt forskelligt ift en race, og folk læser ikke hvad der står, de anbefaler bare den race de selv har og ellers anbefaler de labrador til stort set alt.
    Jeg kan ryste på hovedet af at labrador altid anbefales ( også selvom TS ønsker en lille langhåret hund smiley ).

Jeg anbefaler kun min race til dem der ønsker en mellemstor hund og som har tid og lyst til at være aktiv med den, og så skal de jo kunne lidt lidt pelsarbejde indimellem. Men faktisk er den meget nem at have med at gøre for de fleste, så er lysten der til aktivitet, så foreslår jeg den gerne, jeg mener slet ike kdet er en race de fleste ikke kan magte.
    Jeg kan faktisk også godt lide at anbefale den, for folk har faktisk glemt at den findes - det er altid labrador og border der anbefales, hvis folk søger en hund der kan samarbejde, og jeg vil bare sige, der findes altså også andre og lidt mere sjældne racer, hvis man kunne have lyst til det smiley

• #52   23. maj 2014 Jeg tror ikke, at nogen race er for alle smiley . Ikke nødvendigvis fordi, de er svære at have, men simpelthen fordi de ikke opfylder ønsker og forventninger for alle.

Derfor er det vel det vigtigste overhovedet, når man bliver bedt om at anbefale racer, at man tager udgangspunkt i personens ønsker, forventninger og situation i det hele taget, og ikke i hvad man selv synes er en dejlig hund.

• #53   23. maj 2014 Lene - præcis.

Også derfor man kan undre sig over - som Kennelmor skriver - at der nærmest ikke er en anbefalelsestråd, hvor ikke labrador og cavalier er nævnt smiley

• #54   23. maj 2014 Har samme tanke som CH smiley Men mon ikke det bunder i at de fleste herinde er ret dedikerede hundeejere, der ofte selv har tænkt meget over hvilken race/type, der passer bedst til dem. Og så det nok også et udtryk for at, set fra en dedikeret hundeejers synspunkt, der er mange der nok ikke burde anskaffe sig en hund.
    Mine racer er Dobermann og Irsk Terrier. Begge meget livlige racer med temmelig meget temperament og meget selvstændighed. De kræver at man kan leve med at det med hund fylder meget i ens liv og familie. Det er ikke racer, der kan leve med at 'der ikke lige blev tid til at aktivere hunden idag' ret mange gange. Jeg har enkelte gange anbefalet at kigge nærmere på Irsk Terrier, men jeg har endnu aldrig mødt nogen, hvor jeg tænkte 'du skal have en Dobermann'. Hvilket måske hænger sammen med at de fleste der spørger til dem er unge mennesker, der er faldet for dens smukke ydre smiley

• #55   23. maj 2014 ... og det var så samme tanker som CH, Lene og Kennelmor kan jeg se smiley

• #57   23. maj 2014 Kirsten H må jeg skrive en pb med spørgsmål om gravhunde ?

Angående spørgsmålet jeg har læst ret meget om de forskellige selvskabsracer og hvis jeg syntes at en af dem kunne passe til det ts spøger efter kunne jeg godt finde på at nævne en af dem men ellers ikke
    Vil lige at jeg i det at Jensen nævner en race til en skrive jeg altid prøv at læse om den her race

• #58   23. maj 2014 Selvfølgelig er det tidspunkter, hvor det er på sin plads at anbefale labrador og cavalier, men ikke bare som standard, fordi det er første gangs ejere, der spørger.

Jeg anbefalede cavalier til min bror og svigerinde, der spurgte mig om cavaliere og beagle. Jeg var ikke et øjeblik i tvivl, om hvad de skulle vælge. og deres cavalier, som nu er snart 8 år, har været en stor succes i familien, og har også selv et godt liv.

• #59   23. maj 2014 Tak for alle de gode svar smiley
    Kan lige komme med et eks. fra den tråd jeg så, inden jeg oprettede denne tråd.

TS søger en hund som IKKE har den store pelspleje, som hun kan gå til lydighed med og agility, og den skal ikke have det store motionsbehov (hun nævner dog ikke hvor stort det er)

En del chihuahua ejere skynder sig at anbefale deres egen race, for den er jo perfekt (Det er den da bestemt også for de der elsker den)
    Men her ser jeg så en del mere kritisk på det hun søger i forhold til chihuahuaen.

korthåret chihuahua ville være fin med pelsen, dog anbefaler nogle også den langhårede, og selvom den bestemt ikke kræver så meget som andre langhårs racer, da den jo egentligt kun er semi lang, så skal man altså sørger for at øre og hale ikke filtre.
    Lydighed: det kan man godt, man skal nok ikke forvente at blive den bedste til evt. konkurrencer, men kan du gøre dig interessant, så vil den også gerne.
    Agility: kan man også, den kan faktisk blive ret dygtig, MEN nogle af dem er så små, at de ikke må hoppe over det allermindste hop i forhold til konkurrencer, og har hørt om et par stykker som måtte stoppe, fordi holdet ikke ville tage hensyn og sætte springene ned når chien skulle banen igennem, så de kunne ikke være med.
    Motionskrav: sikkert også helt fint, afhængig af hvad hun mener med at det skal være minimalt. Jeg er nemlig af den overbevisning udfra min erfaring med racen, at størstedelen af chierne faktisk er ret aktive små hunde, hvis de får lov til det.
    Lucky kunne sagtens trænes op til en gåtur på 10 km om dagen, hvis det var det jeg ville.

Så alt i alt, ville chihuahuaen da godt kunne, men i forhold til agilityen ville jeg anbefale en anden race, eller i det mindste undersøge grundigt om der er et hold i nærheden som tager hensyn til den lille størrelse.

• #60   23. maj 2014 My only sunshine, jeg er meget enig. Det var et tåbeligt forslag i forhold til ønskerne. Man kunne så også have ønsket lidt mere udførlig beskrivelse af hvad, man forestillede sig: størrelse f.eks. er da væsentlig for de fleste.

• #61   23. maj 2014 Selvfølgelig kunne hendes ønsker godt blive lidt mere specifikke men selv udfra det der kunne jeg hurtigt fraråde hende det, hvilket jeg også pænt skrev med gode grunde.
    Der er nu også blevet anbefalet sheetland sheepdog, det er jo endnu længere fra det hun søger smiley
    Tror altså virkelig ikke folk læser før de bare anbefaler sin egen race.

• #62   23. maj 2014 Helt tåbeligt at foreslå chi i det tilfælde.

Jeg tror ikek altid dem der spørger ind til race lige tænker på alt de skal oplyse om når de oprettet indlægget, men så kan man jo spørge ind til det. Nogen gange er der bare rigtig svært at tilgodese alle krav, så kan man jo godt foreslå en race der opfylder de fleste krav og så skrive, at f.eks lige mht størrelsen elelr pelsen passer det ikke helt, nogent gange må man jo gå på konpromis med et eller andet.

• #63   23. maj 2014 Jeg har fuldt med i den tråd og så også en skrev coker spaniel og det passer da bare slet ikke

• #64   23. maj 2014 Kennelmor, desværre i det her tilfælle var det meget: chihuahua passer bare helt perfekt til det du søger blablabla..
    Og jeg sad bare med åben mund og tænkte, gu gør den da ej, den er da overhovedet ikke det hun søger..
    Heldigvis virker hun til at læse godt om racerne bagefter, og tage rådene til sig, også om racer der måske ikke passer.

Jeg foreslog at hun kiggede på tibetansk spaniel, da jeg kun har hørt godt om den, men samtidig at jeg ikke kendte den så godt at jeg kunne sige den passede til hvad hun søgte. Jeg vidste jo f.eks. også at pelsen ikke var helt som hun søgte det, men det måtte hun så vurdere når hun læste om den. smiley

Michelle jeps, der kommer en del mærkelige forslag, som slet ikke passer.. Det er nok også svært at finde en race der passer 100% på det hun søger, men man må jo også gerne bruge hovedet bare lidt når man anbefaler en hund.. smiley

• #65   23. maj 2014 Hendes ønsker virker så også lidt selvmodsigende. Nu ved jeg ikke hvilket niveau af agility og lydighed, hun ville gå til. Hvis det er med tanke på konkurrence, er det jo normalt de motionskrævende racer, der gør det godt, netop fordi de har lysten til en del bevægelse og aktivetet.
    Masser af mere rolige racer kan da også gøre det fint, men igen det kommer jo an på hvad niveau træning, hun mener.

• #66   23. maj 2014 tror mest det er hygge trænign. agility var vidst primært hendes søn, så det er mest for at de to skal skabe bånd og hygge sig.
    Så det kan sagtens passe, bare ikke med de racer der bliver anbefalet..

• #67   23. maj 2014 Jeg vil så svare ja til dit spørgsmål, jeg tager ret ofte mig selv i at anbefale Cavalieren. Men jeg advarer altid med stor udrykning omkring sundhedsproblemerne der er ved en cavalier.

Cavalieren passer bare ind i mange familiers liv da de både kan være sofakartofler og styre agility/lydighedsbanen. Cavalieren er meget alsidige og har et temperament de fleste kan håndtere. Det er meget sjældent at folk er for hårde ved deres cavalier da cavaliere simpelthen ikke ligger op til ballade. Det kan godt være at jeg lyder forblændet i min egen race, men de har simpelthen så meget godt at byde på bare sundheden er i orden. smiley

• #68   23. maj 2014 Altså jeg tænker som sådan ikke , at min race er så speciel at det er få som kan have den. Så hvis jeg tænker at racen vil passe til personens liv og krav, jamen så er jeg ikke bleg for at anbefale den. Men samtidig er jeg også opmærksom på de ting, som for nogle kan være et minus. Jeg elsker jo netop racen for det den er , men derfor er jeg stadig ikke forblændet.

Men som der også tales om i denne tråd, så er der altså bare en generel holdning om at små hunde er nemme, labber er bare de nemmeste og bedste familiehunde osv osv. Jaja , det kan de da også sagtens være, men derfor har de forskellige hunde jo altså forskellige behov,og det er jo der man skal gøre sit arbejde ordentlig, og ikke bare vælge en race fordi den er sød, eller passer i størrelse/udseende.

• #69   23. maj 2014 Jeg ville også anbefale chihuahuaen hvis jeg følte det var den race der passede.. Det med chien er jo nok mest i bund og grund at den er så skamavlet at den er blevet ret ødelagt, så udover at man virkelig skal se sig for, er det også vigtigt at man ved hvad det er man får, for der er arbejde i at socialisere en så lille hund osv.
    Den er helt igennem fantastisk hvis man også husker at det er en hund og ikke en lille baby der skal have tøj på og sidde i en lille taske.

Men desværre er tendensen med chien blevet at det er små babyer, der skal sidde i taske og aldrig lave noget som helst på egen pote, og så skal de jo være forældre for det har racen jo et så kæmpe behov for smiley
    Og hvis man ikke tager sit ansvar fra den er helt lille, også med renlighedstræning, så får man en lille angst og nervøs hund, som er et helved for den selv og sine omgivelser.
    Og så ser jeg gang på gang at man ikke lige har husket at tage højde for at det er en alarmhund, det kommer sjovt nok bag på mange at den ikke er stille hele tiden, og at det kan være et stort arbejde at lære den at holde mund i haven smiley

men vil man tage ansvaret og arbejde med den, og ikke behandle den som en baby, så er det en hund der passer ind rigtig mange steder smiley

• #70   23. maj 2014 Jeg synes det er lidt bemærkelsesværdigt at langt de fleste siger at det gør de aaaaldrig og næsten får det til at lyde som om deres race kræver noget ekstra ordinært.

Jeg forstår ikke hvorfor at det nærmest er blevet til en videnskab at have hund idag, og jeg synes egentlig det er ret ærgeligt at holdningen er blevet sådan.

Jeg anbefaler Sheltien, hvis jeg synes den passer, men husker at fortælle at der er en del pelspleje i den.

• #71   23. maj 2014 Jeg anbefaler sjældent racer overhovedet. Og har endnu aldrig anbefalet min race til nogen. Min erfaring er at mange synes bullterrieren er skøn i kortere tid af gangen, men efter nogle timer er glad for at den skal hjem igen.

• #72   24. maj 2014 Jeg synes det er lidt bemærkelsesværdigt at langt de fleste siger at det gør de aaaaldrig og næsten får det til at lyde som om deres race kræver noget ekstra ordinært.

Tro mig - det gør den smiley

• #73   24. maj 2014 Anya, det kan godt være, det ikke skal være en videnskab at have hund, men det er nu til fordel for alle, at man ikke bare blindt anbefaler sin egen race til gud og hvermand, hvis det nu ikke er sådan en hund, de skal have.

Det kan da kun være til alles fordel, at folk ikke vælger race i blinde. Det er da ikke til glæde for nogen, at folk får en hund hjem, der ikke svarer til deres forventninger, eller hvor de slet ikke kan eller har lyst til at opfylde hundens behov.
    Det er en dum situation for ejerne, men det vil i meget høj grad være hunden, der betaler prisen.

Det betyder ikke, at man aldrig kan anbefale sin egen race, Det skal man da selvfølgelig gøre i det tilfælde, hvor ens race svarer til de ønsker folk har. Og det er da også det mange svarer.

Jeg har så oplevet mange gange herinde, at folk, som måske ikke lige deltager i denne tråd, anbefaler deres race til nogen, hvor det virker som om racen slet ikke passer til ønskerne, og det er jo det TS's forespørgsel går ud på. Men hvor meget og hvornår man anbefaler kommer vel også meget an på, hvad race man selv har. Nogen racer passer i flere hjem en andre. Nogen racer kræver virkelig noget ekstra, og når jeg læser denne tråd, så er det tilfældet ved mange af dem, der svarer, at de aldrig anbefaler.

• #74   24. maj 2014 Martine - Haha ja okay xD

Lene - Selvfølgelig er der ekstremer og mennesker / racer der ikke passer sammen, men man skal altså ikke glemme at langt de fleste hunde er gode til at tilpasse sig.

Min egen Meeko, som er sheltie, og tit herinde bliver brugt som en meeget aktiv hund, og jo det er det da os i de rigtige hænder, men Meeko har da tilpasset sig at jeg har en knæskade pt som gør at vi ikke kan gå vold langt.
    - Derudover så er der også viiirkelig mange ældre mennesker som har shelties, og jeg vil vove den påstand at de lever helt okay hvor de er (:

Selvfølgelig hjælper det ikke og er det en super dum idé at anbefale brugsracer til en person som mest af alt vil have en sofakartoffel, og omvendt at anbefale en cavalier eller chi til en der løber marthon eller vil træne IPO.

Min pointe er bare at bare fordi ens egen race står ens hjerte nær, så betyder det det ikke at racen kræver noget særligt.

- Som udgangspunkt, burde man jo have læst op på den race man vælger og deraf ved hvad man får. Men jeg må nok indrømme at hvis man kun tænker på motion/stimulering så er det altså kun brugsracer og slædehunde, måske de allermest aktive spidser og hyrder; jeg ville mene krævede noget særligt.

Men udfra det punkt vil jeg også mene at langt de fleste mennesker kunne eje en Chihuahua eller Fransk bulldog.

Men når man tilføjer temperament / sind, så er det jo klart at alle racer ikke passer til alle mennesker. Jeg synes personligt at man burde spekulerer mere over sind først, også se hvilke racer man har at gøre godt med, fordi motion og stimulation er altså nemt at lærer at opfylde for hunde, hvis det er dén race man vil have, men det går bare sjældent godt hvis man får en hund som har et sind / temperament som ikke passer til en.

• #75   24. maj 2014 Jeg anbefaler gerne min egen race.
    Jeg synes det er en skøn race, som rigtig mange kunne få et godt hundeliv med.
    Jeg fortæller altid ærligt om både gode sider og udfordringer ved racen. Især pelsplejen.

Men selvfølgelig anbefaler jeg den, hvis den passer til folks ønsker. Nogen gange endda bedre end de racer folk selv har læst om, fordi bolognesen trods alt er en af de lettere bichonner i pelsen.

• #76   24. maj 2014 Jeg anbefaler kun min race "min" race til folk der ønsker en aktiv hund, mellemstore hund, med masser af go. Jeg har Labrador. Labradorer er nok den mest misforståede hunderace, pga. at den tilpasser sig rigtig godt.

• #77   25. maj 2014 Anya på mange måder er jeg enig, Selvfølgelig bør folk læse op på racerne, men nogen foretrækker altså at spørge på et hundeforum om erfaringer og anbefalinger.

Der er racer, der kræver noget særligt ja, og det giver (eller bør) give sig selv, at dem anbefaler man ikke til særlig mange, men også racer, der ikke kræver en ekstrem dygtig ejer, er ikke den rette hund for alle.
    Nu nævner du selv din egen race Sheltie, hvor du f.eks. ikke kan gå så meget og at også mange ældre mennesker har succes med den, selv om de ikke kan gå solen sort. Jeg synes faktisk Sheltien er et godt eksempel. Det jeg skriver nu, vil selvfølgelig være en generalisering og der vil være undtagelser.
    Sheltien er aktiv, og vil jeg mene kan let aktiveres mentalt, er forholdvis pleasende og derfor let at lære et godt indkald, hvilket gør det lettere at finde et sted, hvor den kan få lov at løbe løs og bruge noget energi. Jeg ville mene, at det er en hund, der er forholdsvis let at give et godt liv, og at mange typer ejere kan have glæde af den. Til gengæld er det normalt en meget følsom og også nogengange lidt usikker hund, Jeg tvivler på, at sådan en ville trives ret godt i en larmende, måske lidt højtråbende børnefamilie eller en ejer, der trives bedst med en mentalt lidt mere robust hund.
    Så selv en forholdsvis nem race er ikke for alle.

• #78   25. maj 2014 Lene - Det var netop der ville hen. Jeg er helt enig. Selvom hundens behov fysisk er ret nemme at opfylde, så er det jo ikke sikkert at de passer ind sinds / temperaments mæssigt.

Jeg har en konflikt på det område, for efter jeg har fået Meeko, har jeg i den grad fundet ud af at jeg gerne vil have en mentalt mere robust hund næste gang, men det klasker lidt sammen med at jeg gerne vil have en hund i en størrelse så den nemt kan transporteret i bus og tog (:

• #79   30. maj 2014 Anya&Meeko
    Tro mig, det var først da jeg læste om kareleren, at jeg forstod min hund. Inden da var det ét stort bøvl, og jeg forstod da hvorfor hun havde været kastebold. Jeg anede intet om hunde, og i mit hoved var det hunden den var gal med. Det fandt jeg så ud af, at det ikke var - Det var mig.
    Jeg er vores tæves 8. hjem, og jeg fik hende da hun var 1 år og 9 mdr.

Jeg lærte at leve med vores hund, men det har været en livsstils ændring, og det tog tid. Jeg elsker min hund uendeligt højt, og ville ikke bytte hende for noget i verden, og min næste hund bliver også en kareler, men jeg vil ikke anbefale denne race til hvem som helst, med mindre hvad de søger passer til racen. Og det er ikke fordi jeg ser mig selv højere end andre, eller min hund som mere - Det er nu engang bare ikke jordens nemmeste race, hvis man ikke er 100% inde i hvad man har med at gøre - og ønsker denne, samt hvad medfølger.

Kommentér på:
Anbefaler du altid din egen race..?

Annonce