Hvordan stopper jeg hende? {{forumTopicSubject}}
Hej
Har en 15 mdr. gammel Coton de tulear tæve. Lige siden hun var 9 uger har jeg oplevet, at hun har haft en forkærlighed for, at spise ting på jorden eller indenfor.
I starten spiste hun jord, græs eller andet hun lige fandt. Indenfor var det også en masse forskelligt. En dag fik var hun utroligt nok hoppet op på bordet mens jeg ikke var hjemme, og der spiste hun en af mine piller (medicin). Selvom det ikke ligefrem skriger af noget der smager godt, nok nærmere det modsatte. Ja, så spiste hun den altså. Hun blev meget syg, men fik hende til dyrlæge, og der fik hun noget modgift mod mofin og kom sig hurtigt.
Derefter fik jeg alt væk fra borde som var farligt af sådan en slags. Nu der er det total gået amok.
ALT udenfor vil hun indtage.. Fugleklatter, snask på jorden uanset hvad det så end er, insekter, frøer ... ja, igen alt hun finder skal da spises.
Skælder ud hver gang, og roser når hun en sjældent gang ikke tager ting i munden.
Hvordan stopper jeg hende... ?! Her sidste hun spiste et eller andet, muligvis en skarp pind eller ... der var hun lige ved at dø.
Hun begyndte at bløde ud af rumpen, og kastede frisk blod op.
Hun var indlagt over tre gange og fik drop,. Hendes kredsløb var så påvirket, at selv dyrlægen ikke troede hun ville overleve.
Er helt ude af den.. Når vi er ude så stirre jeg på hende konstant. Og lader hende knap snuse rundt af frygt for hun et split sekund har taget noget i munden.
Hun er vant til en line der er lang, og den har jeg udskiftet, for at jeg har hende kortere i snor og tættere på, så jeg kan se hvad hun laver... Men alligevel lykkes det hende altid.. især i græs hvor jeg måske ikke lige kan se om der gemmer sig noget nede imellem.
Syntes også det er synd jeg holder hende så tæt til mig når hun er vant til at gå mere frit i snor.. og hun må knap snuse igen af frygt for når jeg går bag hende, hvor hun går i snor så er det altså ikke lige let af se når hun snuser til noget, at hun lige et sekund derfra tager det i munden.
Aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre.. Før elskede hun at ligge i haven.. især i det gode vejr. Nu der står jeg derude og holder øje når hun fx. lige hurtigt skal ud og tisse. Men nu kan hun ikke ligge og nyde det derude som før i flere timer.. for jeg kan jo ikke stå der konstant og glo. Min datter skal jo også bruge min opmærksomhed indenfor osv.
HVAD gør jeg... ?! Gode råd er meget velkommen!
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
mar 2013
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 18
Og hun får morgen og aften. Altså de gram tilpasset hendes vægt hun skal have dagligt, hvor det er delt over to gange.
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
Vi sagde bestemt "NEJ", eller " ah ah", når vi kunne se han lagde an til det, og så roste vi ham til skyerne når han fjernede fokus fra hvad end det nu var, og derimod kiggede på os eller gik videre. Som tiden gik fik vi også en meget bedre kontakt til ham, og så var det nok bare at sige hans navn, og med det samme han så kiggede på os og tog kontakt, så fik han igen ros til skyerne.
Nu er han knap 5 år gammel, og han kan en sjælden gang imellem godt være ved at tage noget på gåturen ( det er kun hvis nogen har smidt/tabt noget mad), og nu er det nok bare at sige "slip" hvis han har fået det i munden, eller bare sige hans navn inden han når at tage det, og så får han som tidligere igen ros når han så slipper eller fjerner fokus fra det.
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.375
Engang imellem ville jeg ønske, at foderproducenterne nøjedes med at skrive foderindholdet på poserne.
Raceren hund eller ej, så er der forskel på hundes bygning, knoglemasse og aktivitetsniveau, og der skrives ofte for få gram foder for derved at vise, hvor godt deres foder er.
Brug i stedet for øjne og hænder og tilpas fodermængden derefter.
Mange hunde bliver alt for madfikserede, fordi de altid er sultne.
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.375
De regulerer selv deres foderindtag, og nogle dage spiser de så godt som intet.
INGEN er (eller har været) overvægtige, og de er endda neutraliserede
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Foder - hunden kan meget vel være sulten. Der er mange måder at løse det på. Afhængigt af dens foderstand vel at mærke. Skal den have mere mad? Skal den have foder, der mætter mere? Kan den få snacks, der fylder men ikke sætter sig? Og så videre....
Og den sidste og vigtigste. Træn den til at gøre noget andet end at gumle på alting. Der er en grund til at den gør det.
At det er manglende næringsstoffer i kosten tror jeg ikke på, men derimod ville jeg kigge på dens dagligdag og dens liv. Også dens gåture, der jo faktisk kan være maksimalt konfliktfyldte for den.
Put noget andet ind. Kontakt, samvær, træning, tricks, øvelser, leg. Stimuler hunden, giv den noget at tænke over.
Gør det en masse - både når I går tur og når I ikke gør.
Kig på stressfaktorer i dens liv og på gåturen og minimer dem.
jan 2007
Følger: 52 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 711 Svar: 4.025
feb 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 180
–træn det om og om igen, først hjemme i stuen og ude i jeres have og så senere når I går tur (men det lyder jo til det gør I allerede?).
Meget enig med CH, tror heller ikke at det handler om manglende næringsstoffer. Måske er det nærmere et tegn på kedsomhed? Hvor meget aktiver du hende i hverdagen, både hjemme og ude på tur, og hvordan får hun serveret hendes mad?
mar 2013
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 18
Eh, er ked af jeg ikke har fået opdateret mere i tråden. Men hvis du kunne se, så har jeg ikke været online. Der har været en masse som er sket på det sidste. Hunden har været dødlig syg, min datter ligger med forkølelse og samtidig er der arbejde. Så undskyld!
Er ked af at jeg ikke har fået opdateret løbende, har virkelig ikke været min mening.
Hvordan stopper jeg hende?