Hvordan stopper jeg det??? {{forumTopicSubject}}
Hej hej!
Min ene hanhund på næsten 2 år har altid været vældig glad for andre hunde, tæver som hanner! Med og uden snor, der har aldrig været problemer, når de snakker sammen eller leger.
Men inden for den sidste måned er han pludselig begyndt at "gå til" den hun vi stopper op og snakker med. Især hvis det er hanhunde, og hvis de er i snor. Han står ret stiv og snuser et stk tid, og pludselig farer han frem og gør/knurrer/hvæser... Det er lidt svært at forklare. Men venligt er det IKKE!
Jeg vil ikke have sådan en hund som bare ikke kan med andre, og jeg vil gerne stoppe den adfærd inden det bliver en "vane".
Hvad skal jeg gøre? Gå væk med min hund inden situationen opstår? Jeg vil jo gerne at den kan snakke med adre hunde vi møder på turen...
Det skal lige siges at han er en griffon på 7.5 kilo, så det er jo ikke nogen stor hund i størresen. :O)
Men derfor bryder jeg mig jo ikke om det alligevel.
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 76 Svar: 4.089
Det lyder som om at din hund har det sådan..
okt 2007
Følger: 43 Følgere: 108 Hunde: 3 Emner: 451 Svar: 2.869
dec 2005
Følger: 317 Følgere: 307 Hunde: 4 Emner: 558 Svar: 9.122
Men det er da meget naturligt at hunde ikke altid synes om artsfæller af samme køn. Du kan evt starte med at mødes med nogen et aftalt sted og lige så snart din hund udviser stivhed og halen lige stift op og rynker i panden siger du NEJ og vender om....Så gentager man bare at gå forbi hinanden igen og igen, vende om går frem til der er optræk, vende om....og til sidst kan i mennesker stå og snakke og forhåbentlig kan din hund hilse på andre uden at være en bully.
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 11.106
Hvis den ikke vil hilse eller lege med andre.... ville jeg ikke tvinge den til det.... ........ mine hunde får ikke lov til at hilse på alle hunde ( selvom de gerne ville )..... men kun dem vi kender....
Men det er jo bare MIN mening.... :O)
okt 2004
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 470 Svar: 8.276
Din hund er blevet voksen og det er slet ikke unormalt at de så forandre sig, i forhold til mange ting og især i forhold til andre hunde.
Mange hunde kan ikke lide at hilse på andre hunde når den ene eller begge er i snor, det er helt naturligt for snoren forhindre et ordenligt hilseritual. Sådan et ritual starter fra hunden for øje på den anden hund.
Mange hunde bliver også selektive når de bliver voksne, altså de bryder sig ikke længere om at skulle hilse på fremmede hunde og der vil være hunde de måske tidligere har haft det ok med, som de nu vælger fra!
Det er dit job som hundeejere ikke at sætte din hund i situationer den ikke ønsker eller kan lide og især at respektere, at den ikke vil hilse i snor og ikke vil hilse på samtlige hunde i møder.
Hvis du fortsat tvinger den til disse tig, kan du meget let give din hund så mange negative oplevelser, at den går hen og får en generel uønsket adfærd bare den ser en anden hund - så tag den nu alvorligt ;o)
okt 2004
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 470 Svar: 8.276
Skulle der stå..ss....
dec 2005
Grin du har fuldstændig ret, jeg sidder helt skævt og hænger med den bærbare i sofaen ;-D))
maj 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 152
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Han viser tydeligt, han ikke har lyst, og så synes jeg, man som ejer har pligt til at skåne hunden.
Og så synes jeg bestemt ikke, hunden skal straffes for at kommunikere sit ubehag.
dec 2005
H
O
L
I
V
E
R
S
Pulse pulse ;D
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 11 Svar: 46
Nej, nu er det ikke sådan et jeg tvinger ham til at hilse på alt og alle, bestemt ikke :o).
Han gør bare ALT for at komme hen til hvilken som helst hund vi møder og stiller sig på bagben og "hilser" med forbenene, hvis de kunne få lov osv. Så spørger jeg respektives ejer, om det er ok at de hilser, hvis det er dét så går vi derhen.
Det nye er bare at han nu går i flæsket på dem... Faktisk også hans gode gamle legekammerat en bordercollie han.
Bryder mig bare ikke om tanken at han ikke er den glade "alle elsker mig og jeg elsker alle" hund længere. :o)
Men ja, jeg var godt klar over at alder osv spiller ind og at de forandrer sig. Men derfor vl jeg nu alligevel prøve Vivis råd. og Så elllers lære ham at man ikke nødvendigvis skal hen til alle hunde. :o)
Tak igen!
Hvordan stopper jeg det???