{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.576 visninger | Oprettet:

Lab=kedelig {{forumTopicSubject}}

Jeg har altid været af den holdning, at jeg aldrig sku ha en labrador, da den er såååå kedelig og almindelig..
Og har egentlig sat mig for øje at skulle eje en Boston terrier når lady bliver gammel og grå...den er jeg faldet for smiley
Men nu har jeg mødt et par labber, og de er da alligevel ret skønne, og flotte, og jeg er faktisk blevet ret glad for den brune lab...
Manden kan ikke lide Boston terrieren, som jeg kan, men kan sagtens gå med til labben...
Så måske må jeg bide det hele i mig...

Og faktisk indrømme at labben er lidt lækker race alligevel smiley især den brune udgave mums.

Og vi er begge helt enige i at labben aldeles ikke skal blive fed, for den er så smuk i slank udgave.

Så kom her og vis billeder af jeres lækre labber...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lab=kedelig
  • #2   21. apr 2014 Det her er min venindes lab. En lækker, frisk og energisk hund. Men til gengæld også den eneste lab med så meget energi som jeg nogensinde har mødt. Alle andre labbere vi møder på tur er lidt mere kedelige, og gider ikke lege ligeså meget som Balou her gider. smiley Men ham her er skøn. Er klart minus ved racen er dog at den er ekstremt madglad. Mad slår alt, i følge racen (hvert fald hvad jeg har oplevet), og at den gør meget. smiley Plusser er at den er nem at træne, lærer hurtigt, og gerne følger sin ejer i røven.

profilbillede
  • #5   21. apr 2014 Labrador er skønne, aktive og lærenemme hunde, hvis man har øjne for deres egenskaber og gider den type hund. Hvis ikke man gider det, kan de være en pestilens, indtil de bliver 6-8 år, fede og trætte af livet, og dermed ender som dovne sofahunde....

Men hvad er der lige ved den brune lab? Der er vel ikke forskel p.g.a. farven? - og her tænker jeg alm. labrador (gul, brun, sort ) Jeg mener da at hverken udstillings- eller jagtlinjer skelner imellem farver men kun eksteriør og temperament (og brugsresultater, hvis det er relevant)
    Det eneste m.h.t. farven, som jeg tror jeg ved, er, at formel 1 ikke (eller kun yderst sjældent) forekommer i brun.

• #6   21. apr 2014 Tja det kan da godt være. Men jeg har hørt at det ligger til racen, ved ikke om det passer. At hunden er madglad synes jeg ikke nødvendigvis er positivt. Alle og enhver ville kunne tage hunden med, eller gå ind i ens hus, så længe de har en godbid med. Sådan er det jo bestemt ikke med alle racer, men det kommer jo også an på hvad man forventer af sin hund. Sammentidig så Vil ham her til hver en tid tage alt mad han kan finde, og kender ikke nogle labbere der er anderledes. Det kender jeg til gengæld andre racer der er. Og her mener jeg selvfølgelig ikke mad der ligger på jorden, men derimod mad på bordet. Om de labbere jeg kender så bare er uopdragne skal jeg ikke kunne sige.

• #7   21. apr 2014 Jeg ved godt det er en (eller bør være) energisk hund der har brug for og elsker at få en masse motion og træning. Men der er dælme også mange "dovne" labbere der går langt hver dag, men som stadig trasker ligeså stille og roligt afsted (selv uden snor), hvor i mod Balou løber rundt nærmest konstant, når han får snoren af. smiley

• #8   21. apr 2014 Josefine..... - Min hund er ½ retriever og hun er madGLAD! Det har været en kæmpe fordel, når jeg træner hende, fordi hun vil gøre næsten ALT for en godbid, om det så er et stykke alm. tørkost smiley
    Og hvis jeg var bekymret over, om folk brød ind i mit hus?, jamen hun kan godt sige "vuf" og ellers havde jeg installeret tyverialarm. Det er ikke hundens job at holde folk ude. Det er hundens job at være en del af familien, så at sige, en træningspartner, en ven, en soulmate (hvis man tror på den slags) og krammedyr på hundens betingelser. Ikke en tyverialarm! - Men det er nok klogt at have en så hunden og andre ting ikke bliver stjålet.

• #9   21. apr 2014 Josefine
    Hvis hundene stjæler mad fra bordet så er det fordi de er uopdragne, ikke fordi de er madglade

• #10   21. apr 2014 Vi havde så en sofakartoffel af en lab..
    Han var aktiv jagthund til han blev 13 år, men hvis man ikke trænede eller var på jagt, så var sofaen det foretrukne..
    Helt modsat den schæfer jeg har nu.. Han kan ikke nøjes med en lille gåtur, lige meget hvor god min undskyldning er og hvor syg jeg ser ud.. Han kravler på væggene hvis vi springer en træningsdag over..

• #12   21. apr 2014 Miemiv: det er dælme sjældent, at man ser en brun i vinderklasse i markprøver. Tror faktisk ikke Jeg har set det endnu.

• #13   21. apr 2014 Når man skal træne er det da klart en fordel, at hunden er madglad, helt Enig. Og jeg er også enig i de andre ting som skriver hunden skal "bruges" til, bortset fra at jeg ikke synes der er noget galt i, at bruge sin hund som vagthund, hvis det ligger til racen selvfølgelig. smiley Men det er så også lidt svært, at undgå/træne ud af den, hvis det som sagt ligger til racen.

• #14   21. apr 2014 Nadia - Jo det er jo lige præcist det jeg skriver at hunden forhåbentligt er .
    " Det er hundens job at være en del af familien, så at sige, en træningspartner, en ven, en soulmate (hvis man tror på den slags) og krammedyr på hundens betingelser. Ikke en tyverialarm!"

At jeg skriver det i parentes er kun fordi, det ikke er alle der tror på sådan noget som "soul mate" - Jeg gør!

• #16   21. apr 2014 Lotte. Ja det har du nok ret i. Men passer jeg ham her, så kan jeg godt stille mad på sofabordet, sige han ikke må tage det, også gå ud i fx køkkenet og hente noget, uden han rør det. Men ligeså snart man ikke holder øje med ham, så hopper han op på køkkenbordet og tager mad, papir eller andet spændende. Han ved godt han ikke må, men jeg tror ikke han kan lade være.

• #17   21. apr 2014 Andreas, det er også mit indtryk. Men udover det, så er der vel ikke mentale forskelle p.g.a. farverne, med mindre man tager højde for linjer?

• #18   21. apr 2014 Labradoren er en skøn hund. Aktiv og energisk. Dejligt sind. Synes kun at det er et plus at de er madglade. Det gør dem så meget nemmere at træne. smiley Samtidig er de nogle rigtig gode familiehunde. En god allround hund, som kan bruges til det meste.

Min labbe Holly:

profilbillede
  • #19   21. apr 2014 Omkring 5-6 måneder her. smiley

profilbillede
  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 479
    #20   21. apr 2014 Brune labber er et produkt af udstillinger.

Du finder ikke brune labber der er noget særligt, i forbindelse med jagt- og markprøver. Jeg ved der er mange der hævder de findes, eller der hævder de har en brun en der er en super god jagthund..... men..... Definér lige "supergod jagthund"
    For efter min mening er det jo bare et spørgsmål om at sætte kraene langt nok ned... så jo... Så findes der da supergode jagthunde, der er brune.

Det har vist været diskuteret til hudløshed, og uanset er jeg ikke villig til at gå ind i dén diskussion igen, men blot opfordre tl at man, hvis man ikke vil tro på dét, selv gør sit forarbejde, og undersøger sagen til bunds...
    Så kan vi snakke om den ene afstikker der ér, bagefter.

• #21   22. apr 2014 Elsker mit lille energibundt, plejer at sige at han har et gear eller to ekstra smiley
    Han kan stort set ikke køres træt, men sagtens slappe af, elsker alt træning gerne i lang tid af gangen, gør kun på kommado, kan sagtens lade en steg stå på bordet (i snude højde) mens han er alene hjemme og så er han altid glad og klar til at arbejde.
    Vi træner mindst én time om dagen, udover den træning vi laver på gåture. Træner lydighed, tricks, rally og parkour. Har tidligere lavet lettere jagt træning med ham også. Det må da kaldes en alsidig hund smiley
    Vi har efterhånden mødt mange som falder pladask for ham, også folk som normalt ikke er til retrievere.
    Jeg var førhen også mest til de brune, hvis jeg kun skulle tage stilling til farven, men nu betyder farven intet, det er jo racen jeg holder af smiley

profilbillede
  • #22   22. apr 2014 Jeg skal ik på jagt eller udstilling med den.
    Og jeg Sys den brune er lækker til racen, så skal der en lab ind i huset en dag, blir den nok brun.
    Men intet er sikkert smiley

Jeg hader at se fede labber.
    Hende den Bette vuf jeg har nu, ligger bestemt ikke på den lade side, og mangler ihvertfald ikke energi, så en hund med energi frygter jeg nu ikke smiley
    Madglæde generer mig heller ikke. Det gælder jo bare om at styre det den får serveret, og ikke bare lade den skovle i sig.
    Den skal bruges som familie hund, til lydighedstræning, og leg og nogle lange ture i naturen.

Og faktisk har jeg ik mødt en lab der gør.
    Min lille hund alarmerer gerne, så skulle en lab sige noget, så er det også tilladt smiley

• #23   22. apr 2014 Gøer meget?
    De to Labber mine forældre har haft har aldrig sagt et kvæk.

• #25   22. apr 2014 Ingen af mine Labber gør meget?!? Tværtimod siger de stort set aldrig en lyd.
    Jo, de kan da råbe røv, når der kommer gæster - eller lige brøle en enkelt gang på altanen, hvis nogen formaster sig til at nærme sig vores parkeringsplads. Men det er også det smiley

Min ældste er verdens største mad-øre. Ja, det er sq irriterende. Men sådan er han bare smiley
    Den yngste er ikke særlig madglad. Han kan sagtens gå fra et ben eller lade noget mad være, fordi han ikke lige gider.
    Så der kan være utrolig individuel forskel indenfor racen smiley

Den ældste er et dovendyr - men det er kun, fordi han er kastreret. Så ja, han går nok ind under kategorien "kedelig". Men der var sq gang i ham, før han blev kastreret smiley
    Den yngste er et energibundt uden lige. Fuld af krudt smiley
    Så igen - stor forskel!

Behagesyge? Næh, det er ingen af mine - så måske er de bare uopdragne smiley

• #27   22. apr 2014 Jeg elllllllllsker min lab. Hun er glad, energisk, trænbar & kærlig. For mig den perfekte hund smiley

profilbillede
  • #28   22. apr 2014 Jeg kender din holdning.
    Da jeg søgte hund, ville jeg aldeles ikke have en labrador, fordi jeg synes det var en kedelig hund.
    Og hvad endte jeg med? smiley
    En labrador blanding, der er mere labrador end noget andet smiley og jeg elsker ham mere end noget andet smiley En utrolig dejlig og samarbejdsvillig hund!

• #29   22. apr 2014 i får da også lige et billede smiley

profilbillede
  • #30   22. apr 2014 Jeg har trænet eks-kærestens labrador og det var alt for kedeligt for mig. Dens madglæde blev en pestilens og faktisk så voldsomt at han slog en tand ud. Jeg havde svært ved at få ham til at ville gå langt nok ud efter fuglen/dummy'en, for hans fokus var alt for meget på mig og ikke på opgaven. Lydigheden var spot-on, men kun til de opgaver der krævede at han var tæt på mig. Ingen tvivl om at jeg elskede det sorte kræ, men hold da fest hvor fyldte han meget og fældede som en gal. Jeg er stadig af den tro at en labrador er kedelig og bestemt ikke noget for mig. Istedet har jeg mine dejlige terriere og en Vizsla er i udsigt.
    Al respekt for jer der kan klare opgaven med en labrador.

P.T. STOR forskel på jagtlinier og udstillingslinier, så med den brune får du helt klart en mere rolig hund end med jagtlinierne.

profilbillede
  • #31   22. apr 2014 Dejligt med fjolle billeder smiley
    Og idag var der en med en brun lab der gik forbi os på tur...han har nok troet at jeg var skør sådan som jeg kiggede efter hunden smiley

Der går dog nogle år før næste hund skal ind her, så må vi se om det blir en Boston eller en lækker lab....og str på bil....har en Chevrolet spark og planlæggerfamilieudvidelse, men samme bil, så den blir måske liiige lille nok smiley
    Jeg tvivler på at en lab kan være omme i bagagerummet som en 5kg hund kan smiley

• #32   24. apr 2014 Jeg kender mange labber af arbejdslinier og det virker da klart som en ret fed hund at arbejde med. Jeg har hørt mange ejere af dem sige at det nok er den nemmeste hund at træne med fordi den er SÅ fokuseret på samarbejde. Der hvor jeg oplever dem som irriterrende er at de li'som kan blive lidt overdrevne i fx deres glæde for belønningen, så de som hijacks skriver om fx ikke rigtigt kan fokusere på opgaven men kun på guffen eller bolden eller hvad de nu belønnes med. Og mange af dem har uendelig svært ved at slappe af; de er på hele tiden og stresser nemt.
    Jeg har flere gange når jeg træningsmæssigt har 'bøvlet' med mine terriers eller min dobertøs tænkt hvorfor jeg dog ikke bare købte en lab af arbejdslinier eller en border collie.....
    Men sekundet efter kommer jeg i tanke om at jeg kender så mange af begge slags af og jeg VED jeg ikke skal bo under samme tag som en lab eller en BC. Jeg ville få fniller.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#33   24. apr 2014 Hvor mange af de labber af arbejdslinjer du kender, er så rent faktisk beviseligt af arbejdslinjer Mette Marie?

En lab, hvor tænd og sluk knappen ikke fungerer optimalt, og hvor "ro" er svært at finde, er fuldstændig værdiløs som jagthund.
    Og det er ikke labber af jagtlinjer, jeg ser hvor de egenskaber mangler, eller er svære at finde. Tværtimod, forholder det sig sådan at det netop er nogle af de egenskaber der avles specifikt efter.
    Hvad der ikke just er tilfældet ved udstillingslinjer, eller det man sælger som værende "dual" linjer.

Jeg har ydermere til gode at se den lab af reelle beviselige jagtlinjer, der ikke til hver en tid vælger arbejdet frem for belønningen.

Men jeg vil gerne indrømme at der er rigtig meget skrammel der ér som du beskriver, der ganske vist sælges som værende labber, måske endda af jagtlinjer.... dog uden tavle...
    I praksis har det sjældent ret meget til fælles med labben, andet end farven.

• #34   25. apr 2014 footrot.flats - det er vist noget vi har snakket om før smiley
    Det er hunde med stamtavler fra kenneler, der laver arbejdslinie labber (ikke udstilling og ikke dual) og det er jo bestemt ikke alle de arbejdslinielabber jeg kender der er sådan. Der er mange der har både tænd og slukknapper.
    Der jo sådan at når der laves rigtig mange hunde så ER der altså nitter imellem. Det er ikke alle arbejdslinielabber der er perfekte til det de er skabt til. Den ene af de nitter jeg kender har opdrætter indrømmet er en nitte og at den simpelthen er blevet 'for meget' smiley
    Mht at fravælge arbejdet for belønningen. Tjaaa bum bum jeg træner sammen med en (jagtlinielab), der ikke skal have for gode belønninger for så kan den ikke koncentrere sig om andet end belønningen.....
    Jeg kender selvfølgelig også mange af dem som du også beskriver: 'labber' uden stambog - ofte er de sågar F1'ere smiley der ikke har ret meget andet end farven tilfælles med labrador.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#35   25. apr 2014 Dét har vi, Mette Marie. Og dit sidste indlæg indeholder netop den forskel jeg ville frem til.

AT der anturligvis ér nitter hist og hér, og at der naturligvis også er forskel på individerne. (og hvad opdrætterne går efter, altså selve linjerne) Men at det altså ikke er kendetegnende for avlen som helhed. smiley

• #36   25. apr 2014 Og så tilbage på sporet: En labrador er ikke kedelig. Det er en meget tilpasningsdygtig og nem at opdrage race - sikkert derfor den er blevet så populær. De kan begå sig i mange former for hundesport og de fortjener at blive brugt. Der er som du nok kan forstå meget stor forskel på aktivitetsniveauet hos en udstillingsmodel og en arbejdsmodel. Mht farven så pas på ikke at stir dig blind på den; der er lavet RIGTIG mange dårlige brune labber (dårlige hofter, dårlige albuer og dårligt sind), da det jo er en 'modefarve'.

Kommentér på:
Lab=kedelig

Annonce