{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.321 visninger | Oprettet:

Småtspisende hvalp - Erfaringer? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg har brug for lidt input, før jeg i ren frustration går ud og forærer min ellers superfantastiske hvalp til den første forbipasserende, jeg møder smiley (Overdrivelse fremmer naturligvis forståelsen.)

Det hele drejer sig om en 14 uger gammel Golden Retriever, som er meget småtspisende - han bliver tilsyneladende meget hurtigt mæt, og spiser ikke den anbefalede, daglige mængde foder = jeg har en hvalp, der er for tynd - ikke faretruende tynd, men dog så tynd, at det bekymrer mig.

Han bliver fodret tre gange dagligt med kvalitetsfoder, har foderet stående 20 min., hvorefter det fjernes. Han får en meget begrænset mængde godbidder i løbet af dagen (kun som motivation og belønning), får ALDRIG menneskemad, har ro når han spiser - kort sagt bliver han fodret efter bogen.

Det eneste, jeg gør, der ikke er "efter bogen", er at han får sit foder blandet op med en lille (!) mængde vådfoder, da det simpelhen er den måde, hvorpå jeg får mest foder i ham. Fodrer jeg med tørfoder alene er den mængde, han spiser simpelthen under min smertegrænse for, hvad en hvalp i vækst skal have. Tørfoder alene er ligeledes forsøgt serveret "efter bogen", tre daglige måltider, maden stående 20 min., hvorefter den blev fjernet osv., altså "det er det, du får, så det er det, du spiser"-mentaliteten, men efter en uge med en hvalp, der godt nok spiste, men SLET ikke nok og tydeligt tabte sig, var min smertegrænse for, hvor lidt en hvalp i vækst skal have, som skrvet nået (flere fodermærker er forsøgt, samme resultat).
Han kan godt lide maden, han ryger glad og ivrig lige i skålen, når den bliver serveret, sluger de første par mundfulde, spiser herefter lidt videre, men mindre ivrigt, og så er han mæt og går fra foderet indtil næste måltid.
Det er samme mønster om jeg iblander vådfoder eller ej, mængden der glider ned med vådfoder i, er bare større, da foderet jo naturligvis så smager bedre. Har også (som et forsøg) prøvet at give ham vådfoder alene, og der blev også levnet, da herren var mæt.
Sidstnævnte har jeg lige godt aldrig oplevet før, hvorfor jeg tillader mig at konkludere, at jeg bare har en småtspisende hund, der ekstremt hurtigt føler sig mæt smiley

Men han er altså stadig for tynd i mine øjne, hvilket jo giver god mening, når han spiser et minimum - og jeg er ellers en af dem, der går meget op i, at min hund skal være pæn, ikke overfodres, slet ikke som unghunde, og generelt hellere har en hund "til den slanke side" end en overvægtig.

Er der nogen, der har nogle erfaringer med småtspisende hunde? Tips og tricks til, hvordan man får foderet til at glide ned i bare lidt større mængder modtages med kyshånd!

Flere måltider duer ikke - så når han tilsyneladende simpelthen ikke at blive sulten.
Færre måltider duer heller ikke - han bliver stadig lige hurtigt mæt.

Jeg er godt klar over, at det er meget sjældet, det er set, at en hvalp har sultet sig selv ihjel, og at han nok overlever, men jeg kunne virkelig godt tænke mig at han spiste bare LIDT mere, så han i det mindste ser "rigtig" ud, og jeg er sikker på, han får den mængde næring, vitaminer, mineraler osv., han har brug for.

Og ja, jeg spørger selvf. dyrlægen til råds (igen), når han skal vaccineres igen, men derfor vil jeg stadig gerne høre, om der er nogen, der har oplevet et lignende problem, der har nogle gode råd smiley

På forhånd tak!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Småtspisende hvalp - Erfaringer?
  • #2   16. mar 2014 Prøv at smide et billede på, så kan vi måske se om ikke bare du er lidt for nervøs omkring hans spiseri smiley
    Mine spiser altså heller ikke op og de er til den slanke side. Jeg er bare gået til et foder med mere fedt og så får de da lidt sug på kroppen, men fede bliver de nok aldrig.

• #3   16. mar 2014 Jeg vil rigtig gerne se et billede af hvalpen som den ser ud lige nu.

Min oplevelse er, at rigtig mange overfodrer deres hunde. Der er SÅ ufatteligt mange overvægtige hunde i DK - herunder hvalpe, hvilket kan have sundhedsmæssige konsekvenser.
    Desværre tror folk netop, at den anbefalede mængde foder på posen er den rigtige - og det er den sjældent. Det er ofte alt alt for meget mad.

Det kan i øvrigt stærkt anbefales at fodre på andre måder end i skål. Mange hunde motiveres stærkt af at arbejde for føden og det gør det umuligt for ejeren at fokusere på mængde af tørkost - men i stedet se på hunden.

• #6   17. mar 2014 Tak til jer, der har givet jer tid til at svare smiley

Nu havde jeg egentlig håbet, at det ikke ville komme til at handle om, hvorvidt han er for tynd eller ej - jeg har som skrevet haft snakken med dyrlægen ved vaccination som 12-ugers, hvor hun også vurderede ham til at være lige tynd nok. Her fik jeg selvfølgelig også nogle råd, som er blevet fulgt.

Som skrevet er jeg rørende enig i, at der er alt, alt for mange, der overfodrer deres dyr - jeg er dog ikke en af dem, og har hellere min hund til den slanke side, da jeg er overbevist over, at dette er langt, langt sundere for hunden end at "have lidt ekstra at tære på". Dette ændrer dog ikke på, at jeg synes, jeg kan mærke lidt for tydelige ribben, kantede hoftehjørner og rygrad på min hvalp. Dette vurderes selvfølgelig ved at kigge/mærke på ham, ikke udelukkende ud fra vejledende fodermængder.

Men nu beder i om billeder, og tak for det - så opdagede jeg da lige, at jeg overhovedet ikke så meget som har forsøgt at installere en "stå" kommando i dyret, hvilket resulterer i, at figurbilleder af vuffi er en kende svære at få, eftersom hunden promte sætter sig ned og ser enormt stolt ud, så snart jeg peger på ham med kameraet - "Seee! Jeg sitter!!! Jeg er dyyyyygtig!!!!"
    Nå, men et enkelt fugleperspektiv, stående, uden snude på linsen blev det til, så det får i smiley

Jeg vil STADIG gerne have tips, tricks osv. til, hvordan man får størst mulig mængde foder i en småtspisende hund, hvis der er andre derude, der har været igennem møllen og har fundet de vises sten smiley

profilbillede
  • #7   17. mar 2014 hvad med at supplere tørfoderet med råt? kylling, lam, okse, fisk mv.
    jeg vil næsten garantere at det vil ryge ned i en fart! (hvis ikke vil jeg tro hunden er syg) smiley

• #8   17. mar 2014 Nej, han er ikke for tyk - og heldigvis heller ikke alarmerende tynd.

Der er bare nogle hunde, der insisterer på selv at bestemme hvor meget mad, der skal i skrutten.

Men - der er tricks, som også tidligere nævnt, der kan motivere hunden. Mange hunde HAR svært ved at få appetit når de er passive. Så lad hunden arbejde for sin føde. Det kan være i forbindelse med alt fra lydighedsøvelser til søgning på græs til aktivitetslegetøj.

• #9   18. mar 2014 I får lige en lille update herfra smiley

Hunni har idag fået halvdelen af sin mad i skålen og den anden halvdel i en kombination af belønning, i papruller som skal åbnes, og til sidst aftensmaden spredt ud over køkkengulvet.
    Det må siges at have haft en meget positiv effekt på den mængde, der er gledet ned - så 1000tak for det gode råd, havde faktisk ikke overvejet, at det ville gøre foderet mere interessant, at der skal arbejdes lidt for det smiley

Jeg lover dog højt og helligt, at jeg stadig ikke overfodrer, hvis han fortsætter med at spise så godt, som han har gjort idag - han skal jo gerne holde maaaange år endnu smiley

Det er i øvrigt ham her, det drejer sig om - skøn det er han altså smiley

profilbillede
  • #10   19. mar 2014 Perfekt smiley

Dejligt at han reagerer på lidt sjov med maden smiley

Kommentér på:
Småtspisende hvalp - Erfaringer?

Annonce