{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.120 visninger | Oprettet:

Min hund vil gerne være mor {{forumTopicSubject}}

Ja lige inden dagens gåtur, så smider jeg lige et emne på banen smiley

"Min hund vil gerne være mor!" Åha den hører vi så tit, og ja vi kan ikke lide den smiley
MEN er der mon noget om det?

Jeg ved godt at hunde har instinkter, ligesom alle andre dyr inklusiv os. Og er en tæve i løbetid, ja så vil hun finde en passende hanhund. For arten skal jo føres videre.

Når folk smider denne sætning i en tråd, eller annonce, ja så hører vi tit dette: Nej den vil ikke være mor, den vil helst være fri!

Nu er det så at jeg tænker (ja det sker jeg gør det smiley ) gad vide om hunden virkelig gerne vil være mor, eller vil den ikke?

Ja nu gør jeg det forbudte, jeg menneskeliggør hunden smiley

Nogle mennesker drømmer jo om at blive mor, og finder en stor glæde ved det. Og hvis vi nu skal være helt ærlige, så ved vi jo ikke præcist hvad hunden tænker. Så kan den mon have lysten til at få hvalpe? Kan den have en stor glæde af at få et kuld hvalpe?

Tror du at tæven får noget ud af at have hvalpe? Altså en form for glæde, som man kan se ved mennesker, som jo kan udtrykke deres glæde så alle forstår det.

Altså nu skal det ikke forståes sådan at jeg tror hunden tænker, ih hvor vil jeg gerne være mor. Men jeg har da oplevet flere kuld hvalpe, fordi min far har avlet lidt hunde. Og tæverne har da vist en glæde ved at have hvalpene smiley

Men jeg er bare nysgerrig, hvad er din mening? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hund vil gerne være mor
  • #1   12. feb 2014 Og NEJ jeg siger IKKE at alle tæver skal have hvalpe! Må jeg hellere lige skynde mig at tilføje smiley

• #3   12. feb 2014 Maj-Britt nej hun ligger ikke, og drømmer om dem, det ved jeg smiley

• #4   12. feb 2014 Min hund vil være mor er lisså sandsynligt som at min hund vil være astronaut

• #5   12. feb 2014 Nej hundene går ikke og drømmer om at blive mor, men at påstå, at den helst vil være fri, er vel også at menneskeliggøre hundene. Det kan vi jo faktisk ikke vide.

• #9   12. feb 2014 Det kan jo lissågodt har noget at gøre med hvor "stærke" deres formeringsinstinkt er - lissom at ved de dyr (hund eller andet) som ikke er særligt gode mødre, der er deres instinkter måske bare ikke ret gode.

• #11   12. feb 2014 Det er også mit indtryk, at mine tæver har hygget sig vældigt med at have hvalpe, og ikke kun mens hvalpene er helt små. Peia har 14 ugers hvalpe i øjeblikket og hun nyder dem tydeligvis og leger meget med dem.

Jeg kan til gengæld ikke tro, at hun har savnet noget indtil hun fik dem, og det må aldrig være begrundelsen for at få hvalpe.

• #12   12. feb 2014 Maj-Britt, det er helt sansynligt, at du har ret med hensyn til Juice, men det er stadig din vurdering af hende ud fra dit kendskab til hende. Og det kan man aldrig vide, så længe man ikke prøver det af. Men jeg er da helt enig, at de savner ikke noget, de ikke kender til, og de kan ikke kombinere parringen med hvalpene.

Det er ikke mit indtryk, at mine tæver har anset det for et slid og slæb at have hvalpe. Man hører så ofte folk sige, at tæven gider ikke hvalpene mere, når de bliver 5, 6 ,7 uger. Og hvem har også lyst at være lukket sammen med sådan en flok terrorister, men mine tæver har altid mulighed for at komme væk fra hvalpene, så de vælger selv, hvor meget de vil være sammen med dem, og jeg har aldrig haft en tæve, der ikke gad hvalpene, selv når hvalpene bliver noget større.

• #13   12. feb 2014 Sjovt spørgsmål smiley

Hunden vil uden tvivl gerne sørge for racens overlevelse smiley
    Hun er den fødte "mor".
    Hun reagerer meget stærkt på både hvalpe og killinger. Har før lånt et kuld stald killinger smiley

Er sikker på at hun ville hygge sig på det grusommeste med et kuld hvalpe smiley
    Selv om det ville betyde ingen markfræs i et par uger, ingen putten i sengen om natten og hænge patter *GG*

Hendes uheld er at hun er blanding, og har en ejer der bestemt ikke mener der er tid til 14 rotte x hvalpe smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #14   12. feb 2014 Hunde er styret af drifter og ikke tanker.

• #15   12. feb 2014 Jeg er så heldig at have en tæve der selv i løbetid ikke interesserer sig synderligt for hanhunde..
    Heldigvis vil jeg heller ikke have hvalpe..

Til gengæld elsker jeg når min kammerat har et kuld hvalpe på hans avlstæve.. Så kan jeg hygge med dem i stedet..

• #17   12. feb 2014 Kan man ikke tale om at en hund vil være mor ?
    Er der ikke nogle drifter der siger at hunden gerne vil give sine gener videre uanset hvor gode de gener så måtte være ?

Om det så er smart er en anden snak smiley

• #18   12. feb 2014 Selvfølgelig vil din hun hund gerne være mor. Det er næppe et bevist valg at den gerne vil være mor, men drifter og hormoner styrer dette

Hvis dette ikke var tilfældet ville mange racer i naturen jo hurtigt uddø.

• #20   12. feb 2014 Tror ikke som sådan at de direkte ønsker at være mor, men tror på at nogle tæver må have stærkere drifter der taler for at de skal formere sig og få hvalpe. Man hører jo om hvalpe der er falsk drægtig, og her tænker jeg at der må være nogle drifter i dem, der gør at de opdigter denne drægtighed. Ligesom at hunde kan være meget beskyttende over for bestemt legetøj, nej det nok ikke et ønske om at være mor, men det må alt andet lige være beskyttertrangen der ligger i dem, der gør at de bliver beskyttende over for lejetøj.

• #21   12. feb 2014 Når jeg ser på mine hunde gennem tiden.... ud fra når de selv har haft hvalpe og når de har været mormor eller tante til dem en af de kuld andre har haft.

Så vil jeg sige.... jeps, der er dage hvor de gerne vil parres... ikke at de dermed forbinder det med at de små 9 uger efter blive mor smiley
    Ikke for at menneskeliggøre, men jeg vil tror at de lige før nedkomsten og under fødslen bander hanhunde væk.... hvis de kunne forbinde parringen med den situation de nu er i.

Og for at vende tilbage til at tæven gerne vil være mor.... når jeg ser på en tæve før hun selv har haft kuld.... så syntes jeg ikke der er en drift der gør at hun ser ud til at ville overtage de nyfødte... være mor.... men jeg syntes at når hvalpene er den alder hvor de begynder at bevæge sig rundt udenfor kassen så vågner der en barnepige i hende.... men det har jeg nu også set at der gør i hanhunde i flokken.

Når jeg ser på de tæver der tidligere har haft kuld.... så har den ene(stella) straks hun så de nyfødte gerne ville overtage... være mor...men blev afvist meget kraftigt af den nybagte mor(edda), og holdt derefter afstand til hun fik lov til at hjælpe..... Næste kuld hvor denne tæve (stella) ikke var mor var hun ligeglad (selvom hun denne gang var mormor til hvalpene)... men hun havde nu en alder hvor hvalpe bestemt ikke havde hendes interesse)...den anden tæve(Edda) i flokken mente at det var ikke hendes ansvar at den yngste tæve(liv) i flokken havde fået hvalpe.... hun trådte først til det blev barnepigetid.

• #22   12. feb 2014 Estrid det beskriver rimeligt godt det jeg tænker smiley

Altså det er ikke det at blive mor der trækker.
    Men når de er i løb er der drifter og hormoner der gør at hunden gerne vil parre sig for at vidregive sine egne linjer (gener), men igen det er ikke med den viden om fødsel og hvad det vil sige at blive mor.

• #23   12. feb 2014 Jeg tror, at hunde har drifter - ligesom vi mennesker har drifter.
    At vi mennesker så har muligheden for at udtrykke vores ønsker (drifter), er noget helt andet.

Jeg har nyligt oplevet min unge tæves store engagement og interesse for min ældre tæves hvalpe. Jeg er helt sikker på, at min unge tæve meget gerne ville have haft hvalpene...

• #25   12. feb 2014 Spændende at læse hvad i skriver smiley

Kommentér på:
Min hund vil gerne være mor

Annonce