3. jul 2011 Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.823
Min hund vil gerne være mor {{forumTopicSubject}}
Ja lige inden dagens gåtur, så smider jeg lige et emne på banen
"Min hund vil gerne være mor!" Åha den hører vi så tit, og ja vi kan ikke lide den
MEN er der mon noget om det?
Jeg ved godt at hunde har instinkter, ligesom alle andre dyr inklusiv os. Og er en tæve i løbetid, ja så vil hun finde en passende hanhund. For arten skal jo føres videre.
Når folk smider denne sætning i en tråd, eller annonce, ja så hører vi tit dette: Nej den vil ikke være mor, den vil helst være fri!
Nu er det så at jeg tænker (ja det sker jeg gør det ) gad vide om hunden virkelig gerne vil være mor, eller vil den ikke?
Ja nu gør jeg det forbudte, jeg menneskeliggør hunden
Nogle mennesker drømmer jo om at blive mor, og finder en stor glæde ved det. Og hvis vi nu skal være helt ærlige, så ved vi jo ikke præcist hvad hunden tænker. Så kan den mon have lysten til at få hvalpe? Kan den have en stor glæde af at få et kuld hvalpe?
Tror du at tæven får noget ud af at have hvalpe? Altså en form for glæde, som man kan se ved mennesker, som jo kan udtrykke deres glæde så alle forstår det.
Altså nu skal det ikke forståes sådan at jeg tror hunden tænker, ih hvor vil jeg gerne være mor. Men jeg har da oplevet flere kuld hvalpe, fordi min far har avlet lidt hunde. Og tæverne har da vist en glæde ved at have hvalpene
Men jeg er bare nysgerrig, hvad er din mening?
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.823
jul 2011
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 72 Hunde: 2 Emner: 339 Svar: 6.141
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 72 Hunde: 2 Emner: 339 Svar: 6.141
maj 2008
Jeg kan til gengæld ikke tro, at hun har savnet noget indtil hun fik dem, og det må aldrig være begrundelsen for at få hvalpe.
maj 2008
Det er ikke mit indtryk, at mine tæver har anset det for et slid og slæb at have hvalpe. Man hører så ofte folk sige, at tæven gider ikke hvalpene mere, når de bliver 5, 6 ,7 uger. Og hvem har også lyst at være lukket sammen med sådan en flok terrorister, men mine tæver har altid mulighed for at komme væk fra hvalpene, så de vælger selv, hvor meget de vil være sammen med dem, og jeg har aldrig haft en tæve, der ikke gad hvalpene, selv når hvalpene bliver noget større.
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 502
Hunden vil uden tvivl gerne sørge for racens overlevelse
Hun er den fødte "mor".
Hun reagerer meget stærkt på både hvalpe og killinger. Har før lånt et kuld stald killinger
Er sikker på at hun ville hygge sig på det grusommeste med et kuld hvalpe
Selv om det ville betyde ingen markfræs i et par uger, ingen putten i sengen om natten og hænge patter *GG*
Hendes uheld er at hun er blanding, og har en ejer der bestemt ikke mener der er tid til 14 rotte x hvalpe
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
jan 2010
Følger: 36 Følgere: 34 Hunde: 3 Emner: 50 Svar: 753
Heldigvis vil jeg heller ikke have hvalpe..
Til gengæld elsker jeg når min kammerat har et kuld hvalpe på hans avlstæve.. Så kan jeg hygge med dem i stedet..
jul 2010
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 210 Svar: 3.384
Er der ikke nogle drifter der siger at hunden gerne vil give sine gener videre uanset hvor gode de gener så måtte være ?
Om det så er smart er en anden snak
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 984
Hvis dette ikke var tilfældet ville mange racer i naturen jo hurtigt uddø.
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 290
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 41 Hunde: 7 Emner: 99 Svar: 1.585
Så vil jeg sige.... jeps, der er dage hvor de gerne vil parres... ikke at de dermed forbinder det med at de små 9 uger efter blive mor
Ikke for at menneskeliggøre, men jeg vil tror at de lige før nedkomsten og under fødslen bander hanhunde væk.... hvis de kunne forbinde parringen med den situation de nu er i.
Og for at vende tilbage til at tæven gerne vil være mor.... når jeg ser på en tæve før hun selv har haft kuld.... så syntes jeg ikke der er en drift der gør at hun ser ud til at ville overtage de nyfødte... være mor.... men jeg syntes at når hvalpene er den alder hvor de begynder at bevæge sig rundt udenfor kassen så vågner der en barnepige i hende.... men det har jeg nu også set at der gør i hanhunde i flokken.
Når jeg ser på de tæver der tidligere har haft kuld.... så har den ene(stella) straks hun så de nyfødte gerne ville overtage... være mor...men blev afvist meget kraftigt af den nybagte mor(edda), og holdt derefter afstand til hun fik lov til at hjælpe..... Næste kuld hvor denne tæve (stella) ikke var mor var hun ligeglad (selvom hun denne gang var mormor til hvalpene)... men hun havde nu en alder hvor hvalpe bestemt ikke havde hendes interesse)...den anden tæve(Edda) i flokken mente at det var ikke hendes ansvar at den yngste tæve(liv) i flokken havde fået hvalpe.... hun trådte først til det blev barnepigetid.
jul 2010
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 210 Svar: 3.384
Altså det er ikke det at blive mor der trækker.
Men når de er i løb er der drifter og hormoner der gør at hunden gerne vil parre sig for at vidregive sine egne linjer (gener), men igen det er ikke med den viden om fødsel og hvad det vil sige at blive mor.
jul 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 48 Svar: 450
At vi mennesker så har muligheden for at udtrykke vores ønsker (drifter), er noget helt andet.
Jeg har nyligt oplevet min unge tæves store engagement og interesse for min ældre tæves hvalpe. Jeg er helt sikker på, at min unge tæve meget gerne ville have haft hvalpene...
jul 2011
Min hund vil gerne være mor