{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.818 visninger | Oprettet:

Ditte H
Ditte H
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Hvalpen knurrer og bider {{forumTopicSubject}}

Hej,

Vi har for fire uger siden fået en dejlig lille hvalp. Han er kærlig og kælen, dog har vi et problem ift. Ting der kan spises.

Han knurrer når vi kommer i nærheden af ham når han spiser eller har et ben. Denne adfærd har vi prøvet at lærer ham af med og synes også at det er blevet bedre.

MEN, i dag da vi spiser ved sofabordet er der faldet et stykke salat på gulvet, som min man lige vil fjerne. Loui vores hund har også spottet det, lynhurtigt knurrer han voldsomt og bider min man hårdt i hånden. Min mand bliver så paf, at han ikke når at reagere i situationen.

Spørgsmålet er nu, hvad vi kan gøre. Bliver bange for at det er noget vi ikke kan pille ud af ham. Vi er en familie med to børn og baby på vej.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalpen knurrer og bider
  • #3   26. dec 2013 Hvordan har i prøvet at afvænne hvalpen med dette?

For noget andet kan jeg ikke se hvorfor i skal tage mad og ben fra hvalpen?

• #4   26. dec 2013 Og så er det nemmere at komme med forslag, hvis du beskriver hvordan i allerede har forsøgt at vænne ham af med det smiley

• #5   26. dec 2013 Jeg har endnu ikke selv hund(hvad laver jeg herinde... Haha, søger en masse viden, til når tilværelsen tillader, at jeg kan anskaffe mig en), men jeg læste på et tidspunkt en metode til at vænne hunden af med aggression og beskyttertrang i forhold til mad. Men har jo så selvfølgelig ikke selv afprøvet det.

Jeg læste at man skulle fordele den portion mad hunden skal have, op i forskellige skåle.
    Så sætter du en lille portion mad ned til hunden. Når hunden går i gang med at spise, og inden den har spist op, sætter du en ny skål ned til hunden, og fjerner den første skål. Dette gentager du så ved alle måltider.
    Hunden skulle da vænne sig til, at det at du tager maden fra den, ikke er ensbetydende med at den ikke får mere.

Håber det gav lidt mening, det var lidt sløjt forklaret smiley

• #6   26. dec 2013 det er ret normalt med ressource forsvar i starten, da de kan have været vant til at skulle "kæmpe" lidt for maden med kuldsøskende.
    Vores bed min bror i hånden da han var omkring 11 uger, og min bror har et ar fra det nu.. Han gik hen til hvalpen mens den havde et ben. vi var også MEGET overraskede!
    Men han har aldrig gjort det ved os, og kunne ikke finde på at gøre det ved andre mennesker igen (kan godt finde på at blive sur, hvis der er andre hunde..)

vi gjorde meget ud af at give ham maden og tage den fra ham igen, fra han var helt lille. Og så "delte" vi også tit maden, i den forstand at vi kunne sidde med foderskålen/ benet, og så kunne han spise imens. Så vænner den sig til at man er helt tæt på mens den spiser og man ikke er ude på at stjæle noget fra den!

så lav lidt bytteleg. "jeg får din mad og du får noget endnu mere lækkert!". så vænner den sig til at det betyder belønning når i tager maden/ er tæt på smiley

det har været vigtigt for os at han er "okay" med at vi er tæt på osv, når han spiser, for vi skal have børn engang, og HVIS det skulle ske at barnet kommer hen til hunden mens den spiser, så vil vi ikke have nogle uheld smiley

Men nu, generelt, lader vi ham bare være når han spiser,- for han har lært det smiley

• #8   26. dec 2013 Maj-britt, det er det jo så netop ikke, når hunden får en god oplevelse ud af det med godbidder.
    du er lidt for hurtig på aftrækkeren til tider..

• #9   26. dec 2013 Synes faktisk at Carolines forslag lyder meget logisk og fint at prøve ^^

Har ikke haft dit problem, så har ikke selv erfaring med det. Vaks har aldrig gjort sådan.

• #11   26. dec 2013 Jeg er enig med Maj-Britt. Så lad dog hunden være når den spiser. Træn "slip" på andre tidspunkter end når hunden spiser.

• #12   26. dec 2013 Jeg kan nu altså godt forstå TS - Det er ikke acceptabelt at man ikke kan tabe noget og tage det op igen uden at hunden skal komme styrtende og så bide, når den ikke får det.

Det er altså på ingen måde okay, og så må man da gøre noget - Efter min mening i hvert fald.
    Fair nok, at den skal lades være når den har FÅET noget, men det andet kan jeg virkelig ikke se som acceptabelt.

• Ditte H
    Ditte H Tilmeldt:
    dec 2013

#13   26. dec 2013 Jeg har bare gået hen og klappet ham, når han har fået mad og ben. For at vænne ham til, at vi godt på være der, når han spiser og at vi ikke tager hans mad. Jeg ved godt at det handler om tillid og tænker også at han som udgangspunkt, skal have disse ting i fred.. Dette kan vi også godt styrer! Men jeg kan ikke styre, at et barn taber en kiks på gulvet og vil samle den op igen, men bliver bidt. Hvordan lærer jeg ham ikke at bide i denne situation?

• #15   26. dec 2013 Jeg synes også at det er fair nok at lære hunden, at den opførsel aldrig er acceptabel.
    Hvad så hvis hundens "beskytteradfærd" udviklede sig til mere omfattende situationer....? Hunden kan jo ikke kende forskel på, hvornår det er okay at udvise aggression i forbindelse med beskyttelse, og hvornår det ikke er okay...
    Hvad hvis man har en tumling, der taber en sut, og hunden tager den og synes at nu er det altså dens, og den går i gang med at fortære den... Skal man så ikke kunne tage det fra hunden, fordi man lærer den at "det jeg finder, er mit"...?
    Altså, det kunne være alle mulige situationer.
    Desuden er det også muligt at lære hunden ikke at være udadreagerende, når man vil tage noget fra den, så det ville jeg da personligt altid synes var at foretrække, frem for det andet...

• #16   26. dec 2013 Jeg har selv brugt at tage ting (legetøj, snacks, etc. - aldrig dens egen mad) fra hvalpen, da den var helt lille, og give den det tilbage med det samme, eller at give den noget endnu bedre. Idag kan jeg til enhver tid få hende til at spytte ud eller gå fra det, jeg nu ikke vil have, hun skal spise, hvis jeg beder hende om det. Hun gør det på kommando, hun har aldrig oplevet, at det ikke kunne betale sig at "kæmpe imod", og derfor gør hun det.

Det være sagt, hvis hunden allerede har et ressourceforsvar, som den ikke føler, den kan ignorere overfor jer, så ville jeg ALDRIG begynde at tage maden fra hunden. Hvis det skal trænes (og der er trods alt godt at kunne for hundens eget bedste), ville jeg starte med mindre værdigfulde ting, (fx. et legetøj man lige har leget med), og jeg ville først starte, når hunden er helt tryg og tillidsfuld overfor de ny ejere. smiley I har desværre skabt en konflikt og et tillidsbrud ved at insistere på at tage maden fra hunden, så jeg vil mene, I skal give hunden lidt tid først... smiley

• #17   26. dec 2013 Jeg siger også nej, når Vaks ser sit snit til at springe efter noget vi taber.
    - Det kan da prøves, så den aldrig når hen til maden?

Prøv at lære den, at hvis du lægger noget på gulvet, så må den ikke tage det.
    - Sidder den så stille og kigger på dig, så kan du give den en anden godbid fra din lomme eller noget i den dur.

• #19   26. dec 2013 En hund skal have sin mad i fred. En spisende hund holder man sig fra. Børn lærer man det samme. Hunden kan med fordel fodres i et rum børnene ikke er i.
    En hund der aldrig har fået taget sin mad, har heller ikke noget problem den dag det pludselig sker, fordi den aldrig har skullet vogte sin mad. Det kan blive nødvendigt at tage fx farlige ting fra en hund på fx gåtur.

Fra begyndelsen indlærer man en nix-kommando for at undgå problemer med menneskemad, ting mv, som hunden ikke må tage.

• #20   26. dec 2013 Lær hunden kun at spise når der siges "Værsgo".
    Indtil dette er sagt så er maden dit.
    Men når der er sagt "Værgo" så er det hundens.
    Ingen af jer tager dermed noget fra hinanden.
    Hunden må så heller ikke tage imod godbidder eller andet uden "Værsgo".

Hvis jeg havde små børn ville det være min løsning.

Hunden lærer så også ikke at æde alt den finder på sin vej, fordi den ved den ikke må uden kommando.

• #21   26. dec 2013 Jeg forstår godt Maj-Brtt´s pointe med at når hunden har fået noget så er det dens.

Men vi har haft små børn på gulvet samtidig med vi har haft hunde, og for at det ikke skulle gå galt har vi altid trænet dem til at det kunne tages, ikke at vi har brugt det særligt meget, men for en sikkerheds skyld..

Det er kommet via 2 ting, en sikker indlæring af NEJ, at uanset hvad der sker så skal hunden stoppe ved NEJ, og så en træning med godbidder hvor vi har siddet på gulvet med hunden foran os, og så lagt en godbid , sagt NEJ mens vi har holdt en hånd på hunden, og så lært den at på Værs´go så må den ... den har taget sin tid, men det har virket...

• #22   26. dec 2013 Det kan være en rigtig god ide at få indlært en nej eller stop-kommando, sådan at i istedet for at skulle tage ting fra hvalpen når i taber noget e.l., simpelthen kan undgå at den tager det i første omgang, ved at sige nej/stop... så skal i ikke "kæmpe" om det med hvalpen (som self skal have ros for ikke at have taget hvadend det nu var)

Ressourceforsvar er ikke noget vildt usædvanligt, så jeg ville ikke være så bekymret for om i mon kan lære hunden at det er ok at i går forbi når den spiser o.l.
    Den skal "bare" have lært at i ikke kommer for at stjæle dens mad, ben osv. Og at der endda er chance for at få noget endnu bedre når i kommer.

Så istedet for at gå hen og gramse på hunden når den spiser (det ville du sikkert osse selv synes var træls smiley ) så lad som udgangspunkt hunden få fred, og nøjes med at smide lidt ekstra lækkert i skålen når i går forbi -og vi taler altså virkeligt lækre sager, så hunden hjernevaskes til at tro at når i kommer, så kan den altså godt forvente noget ret fantastisk.
    Væn den til at der ikke bliver taget ting fra den, men at når det er nødvendigt at fjerne noget, så bliver der byttet med noget andet lækkert istedet. Så den ikke mister noget men faktisk får chance for noget endnu bedre.

Den slags kan godt tage lidt tid, men det vigtige er at i har i baghovedet, uanset hvordan i griber det an, at hunden ikke må opfatte det som noget træls når i kommer -det skal altid være en bonus når i kommer forbi. Og at i er obs på at i ikke unødigt generer hunden når den spiser.

• Ditte H
    Ditte H Tilmeldt:
    dec 2013

#23   26. dec 2013 Dvs. Lækre ting i madskålen når vi går forbi og bytteleg.. Ift. Nej, så stopper han for det meste med unoder, når han får et nej. Når han så stopper roser vi ham. Vil dette i længden kunne udbygges til, nej du tager ikke det der ligger på gulvet?

• #24   26. dec 2013 Ja, det tror jeg sagtens, det kan, Ditte.

• #25   26. dec 2013 Jeg vil så absolut ikke acceptere at mine hunde knurrer af mig, uanset hvor lækker deres mad eller godbidder er.

Fra hvalp af lærer de at jeg til hver en tid må tage/låne deres mad.
    Uanset om det er "kedeligt" tørfoder eller lækre kødben kan jeg altid helt uden protester tage det, beundre det, for så at give det tilbage til hunden. Selvfølgelig kan jeg også bare tage det fra dem, men kan ikke se nogen grund til det.

Når nu du og din hund allerede har problemer med det, så skal der trænes med tilliden.
    Sæt dig ned på gulvet med f.eks. en tyggepind i hånden. Lad så hunden spise den mens du stadig holder fast. Efter nogle gange når hunden er helt afslappet ved situationen kan du lige så stille begynde at strejfe den med den anden hånd imens.

Du kan også træne med den almindelige fodring.
    I stedet for bare at hælde det hele op af en gang, så smid et par kugler i af gangen. Så bliver det positivt hver gang din hånd nærmer sig skålen.
    Evt. hold skålen mens hunden spiser.

Jeg kan naturligvis også bare sige nej, inden de når at tage tingen. Men det er nu rart at have begge løsninger

• #26   27. dec 2013 Jeg mener at man som udgangspunkt skal lade hunden spise i fred. Det er en normal reaktion at de knurrer når de får noget lækkert, og det respekterer jeg. Det er min opfattelse, at især hvalpe gør det, fordi de er vant til at kæmpe lidt om maden, fra da de gik med kuldet. Men jeg synes også det er rart, at kunne tage noget fra hende, af den ene eller anden grund.

Jeg har trænet det med Chessie, ved at bytte med noget lækkert. Jeg siger "bytte" og så får hun en rigtig lækker ting. Når hun tager det, så tager jeg det hun havde. På den måde bliver det positivt for hende, at bytte med mig. Vi bruger det også når hun fx render med strømper eller underbukser. Så får hun fx en lækker godbid i bytte.

Derudover er vi igang med at indlære nej-kommandoen - eller hun kender godt nej, men ikke så godt i forbindelse med mad. Hun ved godt, at når madskålen stilles ned og hun får nej, så rører man det ikke, før man får et ja. Men hvis der falder noget på gulvet, så reagerer hun ikke altid på 'nej'. Det skal dog nok komme, vores anden hund kan det sagtens. :o) Vi har trænet det med helt simple nej-øvelser. Jeg lægger en godbid foran hunden, og når den vil tage den, siger jeg 'nej' og forhindrer hunden i at tage den (fx ved at lægge hånden over). Når hunden kigger på mig, siger jeg 'ja' og hunden får lov til at tage godbidden. :o)

• #27   27. dec 2013 Ditte H: Det kan det sagtens. Lia havde voldsom foderaggression da vi fik hende som 8 uger gammel. I dag er der ingenting, faktisk skal hun helst tygge kødben på skødet af folk og vi må mange gange sige "nej tak" til at skulle holde en ulækker, snasket godbid for hende. smiley

Vi har arbejdet med tillidsøvelser og "nej" øvelser, sådan at hun ikke tager noget vi taber på gulvet inden hun har fået lov - på den måde opstår der ingen konflikter. Hun tager heller ikke mad selvom det står i hundehøjde og jeg har mange gange præsteret at lade hende være alene med småkager eller chips på sofabordet og finde det fuldstændig urørt nogle timer senere. Alting er simpelthen mit indtil jeg giver det til hende.

Med ikke-spiselige ting, har vi trænet "Nææææh, er den til mig? Dyyyygtig hund", hvilket har gjort at hun kommer med at hvad hun finder og giver til os. "Slip" sidder også i skabet, sådan at vi ikke behøver at tage ting ud af munden på hende.

Vi tager dog stadigvæk vores forholdsregler - hvilket vi også ville have gjort uanset om hun aldrig havde udvist foderaggression. Der er ingen børn eller andre hunde i nærheden når hun spiser eller får kødben - og så har hun fuldstændig madro med mindre vi lige smider noget i hendes skål.

• #28   27. dec 2013 http://m.youtube.com/watch?v=kTDSJglJwqM. En god video om ressourceforsvar.

• #29   27. dec 2013 Du skal lærer hvalpen to kommandoer.

En der hedder Nej - det betyder det du har gang i stopper du. Denne bruges F.eks. Når mad falder på jorden. Så siger man nej (forudsat hunden har indlært kommandoen), og stopper hundens adfærd, og kan tage madstykket.

Og en kommando der hedder slip/bytte eller noget i den dur. Her lærer hunden at nogen den har i munden ska den give til dig, og får så en godbid eller andet igen.

Med de to kommandoer er man godt klædt på i forhold til en resourcevogtende hund. Google for hvordan i lærer det, ellers er det helt alm. træningsøvelser på hvalpehold. Det er i øvrigt helt normalt en hund vil forsvarer sin mad. Når føden er knap så deler man ikke.

I kan prøve at træne bytte, ved f.eks. At tage x antal kødben. Give hunden en. Give hunden en mere. Nu holder i et nyt ben hen til hunden, som i holder fast i mens hunden spiser af den. Og mens hunden får denne tar i det første ben. I bytter altså ben med hunden. Dette kan man blive ved med. Knurre hunden er man gået for hurtigt frem. Og man søger lidt afstand inden man genoptager byttelegen.

Hver gang hunden kommer til jer og tilbyder noget den har munden roses den til skyerne!

I øvrigt lader man hunden spise i ro og mag. Forstyrre man en spisende hund er det kun for at give noget som er endnu bedre.

• Dennis O
    Dennis O Tilmeldt:
    dec 2013

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 4
    #30   27. dec 2013 Min hvalp på 14 uger har/havde samme problem dog uden at have bidt nogen.
    Du bør ikke tolerer at din hvalp knurrer eller bider folk grundet mad, synes jeg.
    Det gik væk ved at jeg , hver gang han fik mad satte mig ved ham og klappede og snakkede med ham og gradvis flyttede min hånd frem mod hans hovede for hver dag der gik til jeg til sidst kunne have en hånd fyldt med godbidder nede i hans skål sammen med hans mad og når han var færdig med at spise og slikkede på min hånd, tabte jeg et par godbidder i skålen indtil hånden var tømt, ud over dette så hver gang vi tog noget fra ham( grene, papir, legetøj, alt) så fik han en godbid med det samme. Jeg siger ikke dette er skoleløsningen med det virkede altså perfekt for os og inde for 2 uger, dog må tiden ikke spille nogen rolle da det er tillid der er nøgleordet her for at fjerne en uønsket adfærd.
    Endelig ikke råbe af hvalpen eller fjerne dens mad og give det igen (i min model af verden) da dette forstærker dens adfærd som er uønsket.

• #31   27. dec 2013 Hvis man fra starten sørger for ALDRIG at tage noget fra hunden uden at den får noget endnu bedre, så forsvinder ressourceforsvar af sig selv, det sker ret hurtigt;)
    Hvis du der i mod fortsætter og optrapper ved fx at sige nej, skælde ud eller tage mad fra hunden så får du muligvis en hund der ikke knurrer, men du risikerer at få en hund der bider uden varsel;(

Kommentér på:
Hvalpen knurrer og bider

Annonce