{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.653 visninger | Oprettet:

Dumt spørgsmål om løbetid/duft/hormoner {{forumTopicSubject}}

Bertha er jo en tæve på 2½ år, der dufter af løbetid hele året.

Nu har hun to-tre gange haft relativt overfladiske stafylokok (eller streptokok?)-infektioner i ørerne. Vi har altid formodet, at det har skyldtes hendes hyppige bad i sø, hav og svømmehal..

I øjeblikket har hun endnu engang fået en overfladisk infektion med kokker af en art, denne gang på maven/inderlårene. Hun fik det umiddelbart efter en løbetid, hvor hun havde haft løbetidsbukser på, så vi troede, at det måske var det (på grund af alt varmen og fugten), at det var brudt ud.
Da det kun var overfladisk fik vi kun en medicinshampoo med hjem med klorhexidin i.
Den har vi været i gang med i en måned, og den har taget det meste, men lige når jeg tror, vi er færdige, ser jeg en ny lille plamage.

Jeg kontakter selvfølgelig dyrlægen og spørger til råds, men jeg ville høre, om i selv har oplevet noget lignende med jeres hunde.
Jeg er begyndt at overveje, om det kan have noget at gøre med at hun altid dufter af løbetid og derfor muligvis har en forhøjet hormonproduktion af østrogen og progesteron? Har læst mig frem til at en sådan forhøjet hormonproduktion kan forårsage sådanne infektioner.

Er jeg helt skør, eller kan hendes øget duft, skyldes øget hormonproduktion og dermed forklare hendes infektioner?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dumt spørgsmål om løbetid/duft/hormoner
  • #1   13. dec 2013 øreproblemer mindes jeg ikke Molly havde, men min mors tæve Molly lugtede osse meget af løbetid altid og hele tiden, til stor gene for hende selv, hver gang hun mødte andre hunde.
    Hun døjede så osse med voldsomme falske drægtigheder.

    Hun har bøvlet en del med kløe o.l. men vi har aldrig draget sammenhæng mellem løbetids-lugten og hudproblemerne -men jeg synes da egentligt ikke det lyder som en helt tosset ide at hormoner kunne have noget med det at gøre.

    For Molly var problemet løst da hun blev sterilliseret -og kløen har hun ikke døjet med i flere år, så måske der er noget om det.


  • #2   13. dec 2013 Er hendes cyklus normal?

  • #3   13. dec 2013 de tæver med forhøjet hormonproduktion så de dufter dejligt hele tiden, kan have meget kløe især omkring løbetid, så meget ved jeg

    hvis din hund så får kløet sig så der går lidt hul på huden og bakterier derved får lettere tilgang, så er det jo ikke helt utænkeligt at problemet lettere opstår i forbindelse med løbetid

    men om infektionen og den øgede hormonproduktion har noget med hinanden at gøre som sådan det ved jeg ikke


  • #4   13. dec 2013 Jeg tænker mere i at styrke hendes imunforsvar end at symptombehandle, har i prøvet noget til det?

    Det lyder til at hendes system overreagerer på et eller andet, og har imunforsvaret den styrke den skal have, kunne det måske afhjælpe noget at det.

    Har i undersøgt for allergi ? vores gamle tæve som havde allergi reagerede altid først i ørerne


  • #5   13. dec 2013 Hmm.. Ja, må nok tage den med dyrlægen, men måske der er noget om det.

    CH: Ja stort set. Der er 5 måneder imellem hendes løbetider (fra start til start), og så alligevel ikke helt. Vi har oplevet to uregelmæssigheder. Den første gang var sidste efterår, hvor hun blødte i 1½ uge, stoppede i 2 uger og så blødte hun derefter 3 uger.
    I foråret kom hun i løbetid kun to måneder efter sin sidste, men det hang sammen med Tulles, hvis cyklus også havde ændret sig. De følger nu hinanden.

    Connie: Hun kan ikke få kløet hul nede ved lysken, inderlårene. Det er lidt svært for hende at nå smiley

    Betina: Indtil mine tanker er begyndt at vandre om der er en større sammenhæng end som så, så har hun kun fået taget en prøve af de små plamager hun havde, som viste kokker. Da det er ret overfladiske infektioner, ville dyrlægen kun give hende medicinshampoo med noget klorhexidin i... Hendes poter og ører ser ellers fine ud, så de tog det ikke så alvorligt.
    Næste skridt, går jeg ud fra, er nok blodprøver..


  • #6   13. dec 2013 Er I sikre på I har udryddet stafylokokbakterien hver gang? Det lyder vildt hun får det så ofte, mon ikke det er fordi hun smittes af den samme igen og igen?
    Den kan jo sidde i miljøet så selvom hun er rask, så fx lægger hun sig i sin kurv som ikke er vasket (jeg ville skifte den helt ud) siden og derfor får hun det igen, fordi der sidder rest-bakterier i kurven. Det kan være alt btw. dørhåndtag, kanten af madskålen etc

    I skal passe på med ikke at behandle ordentligt (syntes det er lidt lidt med en simpel shampoo og I har jo heller ikke oplevet nogen stærk virkning; en måned og det er ikke væk, igen lang tid) I kan ende med RSA eller endnu være MRSA når I kun behandler så let..

    Det var lidt off topic, jeg ved ikke om der er sammenhæng, jeg syntes bare I virkelig skal se og få has på det der, hvis hun udvikler MRSA kan hun jo ikke behandles smiley


  • #7   13. dec 2013 Hvad er RSA/MRSA?

    Hun har faktisk lige fået skiftet sine senge helt ud, og vi har fået rengjort og renoveret det meste af lejligheden, så der burde ikke være de helst store bakteriekilder, men det er selvfølgelig et godt sted også at være opmærksom.

    Hun havde sin sidste øreinfektion for et års tid siden.

    Vi er begyndt at supplere med klorhexidinpulver, da det både udtørrer området, så der er ikke er fugtigt, hvor bakterierne trives, og desinficerer (efter samråd med dyrlægen).. men ja. Det skal væk nu.


  • #8   13. dec 2013 RSA: Restistente stafylokokbakterier
    MRSA: Multirestistente stafylokokbakterier
    Det sidste er hovedårsag til at hospitalspatienter dør i mange lande, bl.a. Visse steder i USA(!!!) Det er ikke at spøge med og jeg ville gøre alt for at komme af med stafylokokker hvis først de er der! Ved I om I kan blive smittet af hende? Det er ret relevant hvis I fx får et sår som bliver smittet..

    Kan godt høre jeg maler fanden på væggen her, men at få lidt shampoo imod det, syntes jeg bare slet ikke er iorden, når I har haft det så mange gange..


  • #9   13. dec 2013 Det er første gang på kroppen, men hun har tidligere haft kokker i ørerne. Dyrlægen sagde, at det ikke smittede.

    De to sorte ringe, som jeg har markeret er det hun har tilbage, udover en enkelt mere ved en af hendes brystvorter længere oppe. Da vi startede med behandlingen havde hun 12-15 stykker..


    profilbillede
  • #10   13. dec 2013 Jeg håber virkelig ikke, at det er allergi, da det kan være noget rigtig træls at bøvle med.
    Men hvis hendes Imunforsvar bliver hjulpet, kunne det jo være, at hun slet ikke ville få disse udbrud, da kroppen så sikkert selv kan håndtere det.


  • #11   13. dec 2013 Lyder meget mystisk at det ikke skulle smitte.. Hvis I møder en hund med er sår (usandsynligt self) som jeres rører ved, kan I smitte, særligt hvis den anden hunds immunforsvar er svækket i forvejen. Mon ikke han mener det sådan;-)


    Jeg kom til at tænke på noget, når hun nu dufter så godt, slikker andre hunde så tit på hende? 1) Det kan være kommet fra en rask bærer af stafylokok hvis det er tilfældet at andre tit slikker på hende 2) Hvis en anden hund, med sår/rift på næsen/snuden stikker næsen i det, kan I smitte..

    Hvorom alting er har hun et nedsat immunforsvar når hun får stafylokokker gentage de gange. Jeg ved ikke om I måske kunne begynde at fodre med noget som kunne styrke det, eller evt tilskud smiley


  • #12   13. dec 2013 Jeg kan kun vende det med dyrlægen igen og fortælle om mine bekymringer. Vi har jo ikke tænkt nærmere over det, før nu, men jeg spurgte specifikt om det smittede, da vi har andre dyr.. Først da jeg tog til dyrlægen med de plamager på kroppen troede jeg, at det var ringorm nemlig, og det smitter som bare fanden..

    Ja, andre hunde vil rigtig gerne slikke, men holder hende stort set fra andre hunde (netop fordi hanhunde især ikke kan lade hende være)... Men derfor kan det selvfølgelig sagtens være, at hun engang er blevet smittet fra en anden. Det er ikke til at vide.


Kommentér på:
Dumt spørgsmål om løbetid/duft/hormoner

Annonce