De ulve der {{forumTopicSubject}}
Er der mon nogen af dem der følger med i ulvene her i landet, som har en ide om om det er generelt at man er stoppet med at offentliggøre/indberette det når der ses ulve?
Vi har åbenbart haft hele 2 stk her hvor jeg bor. Den ene har så haft et lille møde med toget, så u er der en tilbage. Men ingen af de lokale herude anede noget om den, selvom vildtkonsulenten var helt klar over den er her.
Nå, men for nyligt blev så fundet et dødt og halvspist rådyr på nabomarken. Denne er blevet sendt ind til noget analyse og poteaftryk mm er blevet lavet, og vildkonsulenten er ikke i tvivl, det er en ulv der er "synderen". Det var osse her han fortalte om den der er kørt ned af toget.
En af de lokale jægere har for et par dage siden siddet i sit skjul og kigget på rådyr og set den passere lige forbi.
Så tænker jeg lidt: hvorfor er det "hemmeligt" -altså det bliver jo fortalt når man spørger, men det er ikke noget der er indberettet og da slet ikke oplyst til presse eller andet som de første mange ulvehistorier.
Vi har heste gående lige op af marken hvor ulven nu har været både set og har nedlagt rådyr -vi har for ganske kort tid siden oplevet at de i flere dage var helt paniske på folden, ikke var til at få ind og ud osv, og mener jo nu at have fundet forklaringen (og hold da op der skal hegnes nu )
Er det den generelle tendens og er det bare fordi det ikke længere har nyhedens intersse? Er de mon bange for at folk "panikker" og nogen finder på at skyde ulvene eller...?
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
Men det er bare en teori.
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.102
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Jeg synes bare ikke det er særligt fedt at man ikke oplyses om det. Vi har jo både hunde og heste der render rundt derude, og ville dælme være ked af at miste nogen af dem til en ulv. Nu er vores heste temmeligt meget for store til at jegtror en enlig ulv ligefrem kunne nedlægge dem, men de kan o stadig komme galt afsted, ved "bare" at blive jaget med.
nov 2013
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 108
nov 2013
jan 2007
Vi harheste i 900kg's klassen, så det er næppe dem en ulv dræber. Men de ER kommet ind med uforklarlige huller i mulen (2 af dem), som vildtkonsulenten mente kunne ligne de skader man ser når patteyr går sammen om et rovdyr -altså stiller sig sammen og slår med forbenene.
Jeg ved ike om det faktisk ER det det er sket, og hvis det er, er det vel næppe fordi ulven var så dum at prøve at nedlægge et dyr i den størrelsesorden, men nok mere et uheldigt møde hvor den er krydset over deres fold...
Men her er planen i hvert fald at få et vildtkamera op, smide et par hegnstråde mere op og så kommer hundene altså ikke ud på egen hånd om aftenen længere
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
Syntes det med de ulve er lidt skræmmende, men samtidig fascinerende!
jan 2007
Her er der tale om en ulv der er kommet op på måske 40-50 meters afstand af gården (og 10 meter af hestenfolden, hvis den da ikke ligefrem har været derinde... men det døde rådyr er fundet umiddelbart ved siden af hestene)
Jeg er egentligt ikke hysterisk, og hvis ellers de gad blive ude i de vidstrakte øde områder vi har herude vestpå hvor jeg bor, så fint med mig... me når de render rundt LIGE udenfor døren af hvor man bor, går lige op tol folden hvor hestene bor osv, så synes jeg nu nok man har lov at blive lidt utryg ved det.
Der er jo altså intet unaturligt eller sjældent i at en ulv angriber en hund der render rundt i dens område -problemet er jo så hvis ulvens område overlapper med ens egen ejendom hvor hunden normalt render frit omkring.
nov 2013
Her kan du/i høre hvalpene hyle
Vi har selv set ulvespor forneden af vores fold. Men heldigvis så er vores heste meget opmærksomme overfor bare hunde. Vi har hørt om flere som har oplevet hestene opføre sig underlige ude i skoven, og det er nok fordi de har kunne lugte eller høre noget som vi ikke har kunnet høre..
mar 2008
nov 2013
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 3.714
Jeg har kun hørt om spor fra han ulve endnu
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/12/05/1205125830.htm
okt 2011
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 15
mar 2008
Jeg ved ikke helt hvad jeg selv syntes...
okt 2011
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 15
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.243
jeg er dog sikker på at de har været her længere end vi tror, de er blot kommet længere op i landet. Jeg tror de har holdt til i de sønderjyske skove i mange år.
Jeg har intet imod at de kommer, for jeg tror de som mange andre dyr, selv afpasser så de ikke er flere end der er plads til. De er en naturlig del af den danske natur, og de er så sky at jeg tvivler på at der sker noget ved det.
Selvfølgelig kan jeg godt forstå folk med får, heste osv der går ude kan være lidt bekymrede, men så er det godt man kan hegne endnu bedre ind.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
Nu er de her vel bare på lige fod med de andre rovdyr?
nov 2013
jan 2007
-det er jeg altså ikke sikker på jeg helt vil sammenligne med vores bestand af ræve og andet i den dur.
My only -at de var så sky osv har jeg osse tænkt.. men SÅ sky er de jo altså åbenbart ikke, når de på kort tid har været foran toget inde vores lille landsby, passeret lige forbi en jæger som var ganske forundret ovr at den kom så tæt forbi imod vindretning så den burde kunne lugte ham, og yderligere går helt tæt på gårdene når den jager.
Som sagt vile jeg ikke synes det var det store problem, hvis de blev ude i skove, heder o.l. arealer men det gør de jo ikke.
Men uanset hvad man synes om dem, er der jo ikke så meget at gøre, for skyde dem må vi jo ikke. Jeg synes osse de er ganske fascinerende, men jeg har altså ikke lyst til at have dem rendende i nærheden -har du set hvordan det ser ud hvis de går på en hund?
nov 2013
maj 2005
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 82 Svar: 489
Jeg har boet i Australien i 1 år, og der gik de meget op i indFØRTE dyr og indFØDTE dyr. Generelt går mange australieres mentalitet ud på at alle INDFØRTE dyr bare skal dø - så kører man bil og der står en kanin, ræv, hest, kamel osv. ude på vejen, så ved man sq ikke at der er en bremse og fortsætter i håb om at ramme dyret og slå det ihjel - lidt voldsomt, men det er et faktum. (Skal lige siges at MANGE biler i AUS har det de kalder guldbare på fronten, som gør at de kan holde til at ramme fx kænguruer uden at bilen bliver skadet.)
Men de kan ligesom "tillade" sig at have den tankegang fordi de netop er et ø samfund - hvilket vi ikke er. Og derfor synes jeg at den form for mentalitet er lidt svær at dyrke i Danmark.
Så jeg har det lidt sådan, hvis ulvene mener de kan bo og trives her i Danmark - Be My Guest.
nov 2013
Jeg har intet imod ulven og syntes det er et fantastisk dyr, men syntes bare vi bor for tæt i det lille Danmark til at vi kan have ynglende ulve. Danmark er jo ikke andet et knappenålshoved i forhold til nogle af de lande som har ulveflokke.
Men jeg syntes det er lidt ude på et skråplan at det er først nu man er begyndt at reagere på med hensyn til erstatning af dyr osv.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
nov 2012
men jeg synes så også at der burde laves en lov, hvis de begynder at formere sig osv, der gør at man må skyde dem i tilfælde af at de netop bliver farlige overfor mennesker.
Men folk må jo bare tage deres forholdsregler, hegne grunden godt ind, og holde hundene i snor udenfor grunden.
dec 2008
Har flere tilfælde alene i år om rovfugle der er blevet skudt. Når man så tænker på at ulven af nogle vil blive set som en større trussel,kan man godt blive bekymret på dens vegne.
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.599
Om det er hensigtsmæssigt at de er her har jeg ikke forstand på, men jeg synes helt sikkert de skal have lov til at blive. Samtidig kan jeg sagtens forstå, at visse landmænd ikke er så vilde med deres indtog.
jan 2007
Jeg er slet ikke ude på at vi skal til at lege skydegale ulvejægere, men jeg synes det er et problem når man "holder det hemmeligt" så vi ikke kan tage vores forholdsregler FØR skaden er sket.
Var det ikke for rådyret som blev fundet mens min mor var hjemme, og at hun derfor kunne følge med osv, så havde vi jo stadig ikke vidst at der rendte en ulv rundt op af vores hestefold, og det synes jeg altså ikke er ok.
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.340
Jeg synes det er lidt ironisk: de fleste byboere vil åååh så gerne have at der skal være vild natur, men når så den vender tilbage, så skal den skydes eller bures inde for den kunne jo være farlig at møde på søndagsturen....
Ulve er pokkers sky, så det er meget lidt sansynligt at i nogensinde vil møde en.
I Tyskland har man også ulve uden at det skaber de helt store problemer.
feb 2013
Så ja, deler din bekymring mht ulven og jægerne
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
nov 2013
feb 2013
jan 2007
Jeg vil bare gerne have at der faktisk oplyses om det, når der er ulve i et område, sådan at man kan tage sine forholdsregler.
Vi har her i området på intet tidspunkt hørt noget om ulve i området, men det viser sig jo så at der indtil for nylig har været 2. Nu er der så (så vidt vides) kun en, men den holder jo åbenbart til lige der hvor mine forældre bor, og strejfer altså rundt på markerne op af. Der går så ikke andre husdyr på denne årstid, end vores heste (og hunde).
Og jeg er sådan set ligeglad med at man kan få ertstattet de husdyr man evt måtte miste -jeg vil jo slet ikke miste nogen i første omgang. Og jeg tvivler i øvrigt på at man får erstattet den egentlige værdi af dyret, når der er tale om husdyr der jo ikke bare er slagteprisen værd.
Der mangler oplysning, og det synes jeg er et problem.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 7 Emner: 60 Svar: 681
Jeg er overhovedet ikke bange for at de skulle gå på mig, hvad skulle de gøre det for? Jeg forstår at folk er bange for, om deres dyr bliver taget, som er naturlige fødeelementer for ulven, men den der hysteri med at de æder skovbørnehaver.. No Way José
feb 2013
jan 2007
nov 2013
Vi har et par heste som her oppe over 150.000 klassen. Hvad vis de bliver skadet af en ulv? Jeg syntes ikke ulven skal jagtes, men der skal til at findes en løsning inden det går galt. det er da ikke rimeligt at avlere i dk skal have sølle 1200 i erstatning når de bruger 25.000kr på en bedækning til sin hoppe...
nov 2012
Og jeg kan som sagt sagtens forstå de der bor som dig, og har dyr gående ude, ikke er vilde med at have en ulv rendende lige op af sin grund (eller på sin grund) jeg ville da heller ikke være vild med det, lucky er jo kun en mundfuld for sådan en.
Men vi må jo kunne tage vores forholdsregler ligesom i andre lande med ulve, og så må man lave nogle regler til hvis de bliver en trussel for de der bor i deres områder. For selvfølgelig skal man ikke sætte hverken dine heste eller hunde på spil, fordi ulven har valgt at være der. Men synes heller ikke man bare skal forbyde ulve i danmark, for de høre jo sådan set til her.
jeg ville også give meget for at se en vild ulv, synes det er vildt spændende.
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
men mon ikke det er et spørgsmål om at hegne tilstrækkeligt ind, kan ikke forestille mig, at en ulv vil brase igennem en fx 3 trådet el hegn?
aug 2011
Følger: 20 Følgere: 22 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 79
Jeg læste en artikel med en ulveforsker fra USA, som sagde at det ikke ville gå at ha ulve i Danmark, netop fordi vi bor så tætte, og der ikke decideret er nogle store øde reservater hvor de kan være for sig selv. Så hvis de er her, så vænner de sig hurtigt til mennesker omkring sig, og dermed mister de deres naturlige frygt for os, og det kan på sigt føre til angreb på især børn som er et let bytte for dem.
Der er vist kun ganske få steder i Jylland hvor vi har plads til en mindre flok ulve, bla i en skov tæt på hvor jeg selv bor. Mener også jeg har læst der er spottet ulvehvalpe i Østjylland på en måde vildt nice
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 927
øh,
kun nysgerrig.
Men hvor mange ulve er der realistisk set,og observeret i her i d.k. ???
m.v.h.
vibeke
nov 2013
dec 2008
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 927
ja,det lyder af mange.
Nu er d.k.jo ikke så stort et land,at de kan "gemme" sig,og 100 styks ulve,er jo en pæn del.
Jeg mener ikke jeg i div.medier,har læst/hørt/set,at der virkelig skulle være så mange ulve.Så,må de vel opdages af div. vildtpleje folk,eller div.jægere,og zoologer,der har forstand på en population af så sjældent et dyr på vores "kanter".
og hvor de evt gemmer sig ;;.
m.v.h.
vibeke
dec 2008
nov 2012
Jeg er positiv omkring ulvene er tilbage, MEN synes også der skal være nogle regler, og at man skal tænke på dem der skal bo op af dem, for jeg kan sagtens sige det er fedt, for jeg kommer nok ikke til at mærke det store til dem.
dec 2008
At hegne naturen inde er for mig en falliterklæring. Mennesket må indse at vi ikke er de eneste de har ret til at være på jorden. Jeg syntes det er fantastisk ulven er tilbage og jeg bor på landet.
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.983
Eneste grund til jeg ik vil ha dem i byerne er med fare for påkørsel og angreb fordi je blir bange eller pressede... På landet og i skove ser jeg intet problem..nu er ulve så smarte at de tilpasser sig til hvor der er plads og bytte, så det skal de nok selv styre, om dk er stor nok eller ej...
Og jeg bor i en bette by på landet lige ved skov og marker.....her må den gerne hygge sig...eller måske tage ud på heden ikke langt herfra.
jan 2007
Jægerne der har jagten lige rundt om de gamles gård hvor hestene er, byder dem i øvrigt velkommen og har ingen planer om at plaffe øs på dem.
Jeg vil bare gerne vide hvor de er -som Mette Marie foreslog, feks. via en hjemmeside hvor der holdes øje med hvor de befinder sig. I det hele taget mangler der let tilgængelig oplysning, osse om ting som f.eks. "ulvesikker" indhegning o.l.
Vi er ikke vandt til at have store rovdyr her i landet, det kommer altså til at tage lidt tilvænning og information at få det til at fungere uden de store gnidninger... og uden at folk panikker over til der ikke er værd at panikke over
nov 2012
Synes altsa det er vildt spændende, men om jeg ville syntea det var ligeså spændende hvis den gik ude omkring min have ved jeg ikke helt
jan 2007
Men det er jo meget rart at vide hvis der er større rovdyr i området, så man ved man skal tage sine forholdsregler
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 98 Svar: 602
https://www.facebook.com/groups/199796310163600/
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.823
jan 2007
jul 2011
jan 2007
jul 2011
jan 2007
dec 2008
jul 2011
jul 2011
nov 2009
Følger: 30 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 45 Svar: 378
(link fjernet)
jan 2007
Og så er der den der har været på markerne omkring mine forældre -der har været vildtkonsulent ude mm. Selv hvis vi antager at der var tvivl om hvorvidt det er en ulv (på trods af undersøgelser og jægers udsagn mm), så skulle den vel have en rød prik
nov 2009
Følger: 30 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 45 Svar: 378
okt 2013
Følger: 1 Emner: 16 Svar: 192
Der udover så er det hunde der bliver set 9 ud af 10 gange.
jan 2007
Og ja, jeg er enig i at det jlvnligt er hunde der forveksles. Men hos os var der jo tale om at "eksperter" analyserede kadaver + poteaftryk efter et dødt rådyr blev fundet, og de mente jo så der var tale om en ulv -en jæger har så siden fortalt at han har set den
De ulve der