1.163 visninger
|
Oprettet:
Uden snor {{forumTopicSubject}}
Jeg ønsker inderligt min hund kan gå uden snor, jeg har aldrig prøvet... Vi bor ud til en stor vej og ved ik hvordan jeg skal træne det. Hun er 1 1/2 år
jun 2009
Følger: 230 Følgere: 95 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 138 Svar: 3.005
jul 2013
Følger: 1 Hunde: 3 Emner: 9 Svar: 68
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.483
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
maj 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 384
Men som de andre siger, begynd til hundetræning, der ville du sikkert få mange gode råd og meget hjælp + du lærer en masse andet også (:
jun 2011
Følger: 131 Følgere: 120 Hunde: 6 Emner: 140 Svar: 2.343
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 55
for mig tog det godt nok lang tid.. for hver gang han fik snoren af begyndte han bare at løbe rundt og ville ik ha snor på igen.. fik mange råd af hundetrænere om hvordan jeg skulle træne det, men intet hjalp.. jeg fandt så min egen metode, og nu er han bare super uden snor faktisk høre han bedre efter uden snor end med ..
alt det der med en lang line på hunden.. joo det virker måske på nogen hunde, men hvis den lige som min er rimelig klog, så ved den altså godt hvornår den har en lang line på, og hvornår den er fri! så det man skal ha trænet hunden til at være opmærksom på dig så snart den får snoren af.
for vi brugte også lang line i starten og øvede indkald og hvis han ville løbe videre trådte man på snoren så hunden blev stoppet, så han vidste godt han skulle høre efter når han havde lang line på, men det var jo så noget helt andet når den først kom af..
men hundetræning kan klart anbefales alligevel
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
"Først og fremmest skal du have et eller andet at belønne hende med. Hvis hun ikke er madglad kan hun måske lide at lege med legetøj/bold eller lignende? Eller der er måske noget mad som hun er særligt vild med og som du kan bruge til indkaldstræning?
Start med træningen et sted helt uden forstyrrelser, kald på hende (og vælg gerne et nyt indkaldsord, hvis hun har lært at ‘ignorere’ det gamle) og beløn hende med det bedste hun ved (mad/leg/ros/kæl, hvadend HUN synes er dejligt, gerne det hele på en gang, der skal være FEST), gør det så mange gange om dagen som muligt.
Du kan også tænke over alle situationer hun synes er dejlige (komme ud at gå tur, få mad, komme ud i haven, få noget at tygge på, lege etc.) og så kalde på hende inden. Du vil gerne ‘hjernevaske’ hende til at forbinde det at blive kaldt på med det fedeste i hele verden, sådan at hun slet ikke overvejer om hun skal komme eller ej, men bare styrter hen til dig for at se hvilke fede ting du nu har fundet på, når du kalder.
Når hun øjeblikkeligt kommer styrtende når du kalder indenfor kan du flytte træningen udenfor (lad være med at bruge dit nye magiske indkaldsord ude i ‘virkeligheden’ endnu), måske bare i haven eller et roligt sted uden forstyrrelser, gør det samme som indenfor. Lær hende at det at blive kaldt på er det bedste der kan ske og at det ikke stopper det sjove (mange kalder kun på deres hund, når turen er slut og den skal i snor), du skal give hende en idé om at det at du kalder på hende (og at hun kommer) er det der får det sjove til at fortsætte.
Når det kører rigtig godt så alliér dig med en ven eller planlæg det sådan at du kan kalde på hende et sted hvor hun kan se andre mennesker/hunde, men hvor de er så langt væk at det ikke er et problem. Når hun kommer så beløn hende og lad hende derefter komme hen at hilse (hvis det er muligt). Det gode ved at alliere dig med en ven (og siden gerne en ven med hund) er at du kan bede vedkommende om at vende sig om og ignorere hende hvis hun bare styrter derhen i stedet for at komme til dig først. Det du gerne vil lære hende er i princippet at den eneste mulighed for at hilse på andre er ved at komme til dig først. Og det lærer hun hurtigst hvis hun ikke får succes med at belønne sig selv ved at løbe hen og hilse (og ignorere dig).
Det kan sagtens tage mange uger at ‘omprogrammere’ hende, men hvis du er ihærdig og planlægger din træning, så bliver du belønnet med en hund der kommer hver gang du kalder.
Er ‘uheldet ude’ og hun løber afsted for at hilse og du ved hun ikke kommer, så lad være med at kalde (du lærer hende bare at ignorere dig når du kalder), gå hen og tag hende i stedet. Men kald på hende masser af gange NÅR du er sikker på at hun kommer (altså i lette situationer til at begynde med).
Et par ekstra tricks er:
Udnyt gerne hver eneste gang hvor hun kommer hen til dig af sig selv til at rose og belønne hende.
Tag fat i hendes halsbånd og giv hende derefter noget lækkert/leg med hende. Ikke noget med at vise hende en kiks og så tage fat i hende. FØRST tage i halsbåndet og SÅ kommer det lækre/sjove/fantastiske. Hun skal lære at forbinde det at blive taget i halsbåndet med det bedste i verden."
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 253
En hund som har lært at blive på fortorvet og ikke tage kontakt til andre hunde og mennesker møder jeg ofte.
Som sagt. Start med en lang snor og masser af belønninger.
Det sværeste bliver nok at lære andre hundeejere ikke at tage kontakt til din hund.
jul 2012
Følger: 1 Emner: 56 Svar: 71
Uden snor