lederskab {{forumTopicSubject}}
Hej hg
Jeg var til et foredrag om hunde.
Ikke mange sekunder inde i foredraget begynder hun at snake om lederskab og rangordne. Her er bla. Snak om vi skal gå ud af døren før hunde og spise før hunde ikke hilse på hunden når vi kommer hjem osv. Der snakkes meget om alfahanne og om hvordan det foregår i en ulveflok.
Det er efter hvad jeg har hørt ved at være gammel viden og der er ny forskning der viser det måske ikke helt er sådan det er.
Og at det at samling en ulveflok med en hund i en familie ikke er den helt rigtigt måde at se tinge and på.
Så nu vil jeg høre jer er lederskab og rangordne noget der høre fortide til og vi i dag hvad skal man kalde det mere samarbejde med hunde.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.779
Alfabegrebet eksisterer hjemme hos os. Det eksisterer i alle huskyflokke. Om min race er mere "oprindelig" end andre skal jeg ikke gøre mig klog på. Jeg ved bare at begrebet lederskab og begrebet alfahund, ikke kan fjernes hos os.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.981
Vi mennesker har en forpligtelse overfor vores hunde og vores omverden, de er afhængige af, at vi får skabt et samspil mellem de to, så ingen er til gene for den anden.
Det indebærer at vi har et ansvar hunden ikke har - nemlig det at guide det til en adfærd, der kan accepteres i et menneskesamfund.
Det er ikke lederskab - vi er ikke ledere i en hundefolk, men vi er mennesker der har påtaget os ansvaret for at vise hunden hvad der kan betale sig.
De der ting med at spise først, ikke sove i sengen, osv - er fri fantasi. Det har intet med lederskab at gøre. Men for nogle mennesker giver det nogle regler der gør, at det er lettere for dem at være tydelig overfor deres hund.
Og det har hunden brug for.
Det må bare ikke misfortolkes som værende hundes specifikke behov, for det er det så langt fra.
mar 2009
Vi har brugt dem for at forstå vores hunde.
Og der er jo god mening i det med døren, hvis man tænker over det. For hvem gider have en hund som bare suser ud på vejen.
Det skulle bare hellere laves om til at hunden først går ud når den får lov, i stedet at den altid skal gå sidst. For det tror jeg ikke på har en effekt alligevel.
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 938 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 516 Svar: 12.487
En ulv er IKKE en hund.
En ulveflok opfører sig IKKE som en hundeflok.
Faktisk er vores "hundeflokke" sjældent en korrekt flok i biologisk sammenhæng, for det ville kræve, at de var en familie, og ikke blot en samling individer sammenbragt af os.
Det meste forskning stammer fra ulveflokke i fangenskab - deres indbyrdes konflikter ville aldrig opstå, hvis de levede vildt.
Vilde hundeflokke opfører sig IKKE som vilde ulveflokke.
Jo - der er rangorden mellem hunde, der bor sammen. Men den har ikke noget som helst med os mennesker at gøre. Jeg kan aldrig blive flok-leder, for mine hunde, for vi er ikke samme art.
Men jeg kan blive en rigtig god og fornuftig samarbejdspartner, og hvis jeg forstår at belønne den adfærd jeg ønsker, så kan hundene også blive rigtige fornuftige individer at dele liv med
mar 2009
Alfamenneske har vi også - det er mig Jeg tjener pengene, så jeg bestemmer. Men manden er ikke helt enig, hehe. Det er så noget helt andet.
mar 2009
feb 2006
Følger: 21 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 106 Svar: 758
Jeg blev nok bare lidt over rasket over der var så meget snak om lederskab.
Det med døren bruger jeg da selv når vi bla. Er ude og hyrder med det er da kun for det er smart jeg kan komme ind og få et overblik over hvor fårene er før hinfe kommet de ind.
Vi var nolge stykker der satte spørgsmålstegn ved det hun sage og der fik vi at hvide det var ny forskning fra nogle af de førende forskere.
Men er da glad for det ikke kun er mig der tænker det nok er lidt forældet.
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.202
feb 2006
feb 2006
feb 2006
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.183
Og de der som holder foredrag, de har sikkert aldrig levet blandt en flok hunde i mange år..Så jeg deltager som regel ikke i den slags kurser...
mar 2009
Jeg griner tit af de helt bløde metoder, for "kom nu vuffer; mor siger du skal komme søde ven-snakken" hjælper sgu ingenting hjemme hos os. Der skal lidt pondus til ind i mellem.
Og sådan er det jo altid.
Jeg hører gerne alle teorier, og plukker så hvad der passer på os, og hvad der ikke gør.
aug 2006
mar 2009
feb 2006
Men hende her var efter min mening tabt bag en vong i 1980.
Hun sage bla. At vi ikke ville kunde nævne en race hund ikke hun hade
trænet med det var nu meget let.
Spurte om at så også var gået godt. Det var det men vi fik hende da til da sige der var da en som hade en husky så blev aflivet da ejerne ikke ville stoppe med at hilse på sin hun når hun kom hjem
mar 2009
feb 2006
mar 2009
Jeg var netop til en foredrag med lidt for bløde metoder for nyligt. Her fik jeg at vide, alle alle racer kunne gå løse med rette motivation. Ja goddag - det er jo ikke rigtigt.
Jo jo, jeg skal bare gå med en kanin i hånden og svinge den. Og det er jo helt realistisk..
feb 2006
Vi fik også at hvide at alle racer skal trænes på helt sammee måde der er ikke forskel på racer
mar 2009
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 143 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.530
mar 2009
Skind og pels har 0 værdi for vores hunde.
Instinkterne tager over - og go - de er afsted.
Uanset hvor godt hunden er trænet, og uanset hvordan samarbejdet er, så er der racer, man ikke kan stole på 100%. Og derfor: snor på.
Adfærdsfolk, der kun arbejder med "almindelige" familiehunde, aner ikke noget om skarpe racer og store spidshunde.
feb 2006
mar 2009
9,9 ud af 10 gange vender de måske rundt ved kalden, men den sidste gang går der jagt i den. Og det kan være lige den dag, hvor en bil passerer på præcis det forkerte tidspunkt. Eller lige den dag, hunden render ind i en stor egetkønsagressiv rottweiler fx.
mar 2009
Og der er helt sikkert også forskel på en velstimuleret hund og en hund, der trænger til at lave noget.
Flere huskyfolk kan nemlig bare tage linen af efter en gang træk og lade hundene gå i skoven og tisse af, en for en, fordi de så er trætte - og bare gerne vil tisse og så retur i bilen Slipper man dem i flok, går jagten/legen. Så der er også forskel.
mar 2009
Der er nuancer hele tiden. Derfor kan jeg heller ikke forholde mig til, at én teori skulle kunne dække alle racer og alle individer.
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.202
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.061
Og jeg har to hunde, der for racerne at være, faktisk er virkelig lydige. Trods at de bliver opdraget med de blødeste af de bløde metoder... :o)
feb 2012
Følger: 3 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 224
For det er da et foredrag jeg skal holde mig fra, kan jeg læse ud af det hele..
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.183
aug 2006
Dominansbegrebet kan man så absolut også sætte spørgsmålstegn ved som værende noget, der foregår hunde i mellem som andet end netop organisering ud fra kompetencer.
Hundeflokke har en familiestruktur, ikke en magtstruktur... Det er den mest klassiske menneskeliggørelse af hunde, man kan opleve.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.128
feb 2006
Nu var den sådan at det med at spise før hund ikke gæler når man spiser aftensmad og der efter gå ud og giver hund mad. man skal finde hundes man stå med det i en skål mens man spiser et eller andet og når man er færdig med at spise skal man give hund sin mad....
tak for alle jeres indlæg kan se det ikke kun var mig der mente hun er lidt gal på den
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 516 Svar: 12.487
Samtidig er det bare hende, der skal have det første ben fra fryseren om morgenen, når jeg går. Hvis jeg forsøger at give én af drengene før hende, så vender de bare hovedet væk.
Men det er altså ikke ligefrem noget, jeg har lyst til at blive blandet ind i
aug 2006
Det er faktisk ikke ret naturligt for en hund, men derimod ret naturligt for mennesker.
I en flok uden fødeknaphed spiser hvalpene i øvrigt først. Kun ved direkte sult spiser det ynglende par først...
Magtkampe i en flok svækker den, så det gør de ikke i.
aug 2006
Det er ganske almindelig høflighed blandt hunde, at man ikke tager hinandens mad, når det er delt ud.
Og der opdrager de på hinanden. Til gengæld er det fuldt lovligt at bruge beskidte tricks til at narre andre væk fra deres godter - og så er der frit lejde.
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 1.200
Jeg gad HELT vildt godt være der hvor jeg troede indædt på dominans...
Tænk lige over hvor nemt det ville være at ha hund
Min hund blæser rundt som et psykopat-forstyrret egern på speed= den er dominant..
I dag, Min hund blæser rundt som et psykopat-forstyrret egern på speed= jeg er en herredårlig hundetræner der ikke formår at træne min køter...
( det er sgu da herrenitten, at man ikke kan ansvars-fralægge og give køteren skylden )
maj 2007
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 194 Svar: 16.739
Denne er blevet tilbagevist igennem de sidste 10+ år.
99% af alt dominansadfærd er efter min mening stress (fx angst)-udløst og desværre misforstås det som dominans og håndteres derefter, hvilket kun forstærker den uønskede adfærd.
Flokadfærd. Hmm. Min hund fungerer i flok med alle hunde. Hun vil at der skal være ro i flokken. Derudover blander hun sig på ingen måde. Hverken fremmede hunde eller mennesker siger hende noget.
Skal hun i længere tid fungere sammen med andre dyr gør hun dette uden problemer (vi har kat og passer også en del hunde indimellem) men hun foretrækker klart at være alene sammen med mig hvis det er op til hende.
Alfa mig her og alfa mig der siger hende ikke noget.
Jeg ser flokke fungere. Men her er tale om flokadfærd hundene imellem. Menneskerne er ikke som sådan en del af flokken da mennesket ikke er hund.
Jeg ved ikke hvad hunden i virkeligheden tænker om det ressourcestærke menneske det lever sammen med. For om du tæskede din hund hver dag eller om du giver den kærlighed og omsorg så vil du stadig være det vigtigste i hundens liv fordi du har ressourcerne.
Min hund går først ud af døren og ind i bilen. Jeg går først ud af bilen mens hunden skal vente på tilladelse til at hoppe ud.
Hunden skal vente med at spise til hun får et værsgo og hun skal være forsigtig når hun får godbidder så hun ikke napper mig i fingrene. Hun må gerne tigge medmindre jeg beder hende lade være.
Hun spiser som regel før mig eller sammen med mig
Hun sover i sengen og sofaen som det passer hende
Verdensherredømmet tror jeg ikke hun gider sigte efter. Det er vidst for besværligt og uinteressant :o)
jun 2013
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 524
aug 2006
Det er netop ikke påstand mod påstand, det er videnskabeligt velfunderet at den ikke holder.
På flere niveauer - det holder ikke at vilde hundeflokke er bygget hierakisk op. Det holder heller ikke at mennesker og hunde danner flok. Og så holder det heller ikke at man overfører egenskaber fra vildhunde i flok til tamhunde blandt mennesker.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 143 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.530
aug 2006
En ting er helt sikkert og det er, at der ikke er noget videnskab, der underbygger Milans teori om hunde og deres flokdannelse. Ihvertfald ikke nyere videnskab.
maj 2007
Det sammen gælder i øvrigt også for de studier der er lavet på ulve i fangeskab/under andre kunstige forhold.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
Jeg er ganske sikker på at der er folk der kan se at manden kan både gode og dårlige ting.Nu hvor jeg er igang med at forsvare manden må min hund nok begynde at forstå at jeg nu går ind for vold,ikke forstår hendes signaler og at den bare har at udenkaste sig.
lederskab