{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.582 visninger | Oprettet:

lederskab {{forumTopicSubject}}

Hej hg

Jeg var til et foredrag om hunde.
Ikke mange sekunder inde i foredraget begynder hun at snake om lederskab og rangordne. Her er bla. Snak om vi skal gå ud af døren før hunde og spise før hunde ikke hilse på hunden når vi kommer hjem osv. Der snakkes meget om alfahanne og om hvordan det foregår i en ulveflok.

Det er efter hvad jeg har hørt ved at være gammel viden og der er ny forskning der viser det måske ikke helt er sådan det er.
Og at det at samling en ulveflok med en hund i en familie ikke er den helt rigtigt måde at se tinge and på.

Så nu vil jeg høre jer er lederskab og rangordne noget der høre fortide til og vi i dag hvad skal man kalde det mere samarbejde med hunde.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  lederskab
  • #1   12. sep 2013 Om man benævner sig selv som ansvarlig hundejer, en god leder eller lign. er jeg fuldstændigt ligeglad med, hvis bare man forstår at opfylde sin hunds behov, læse dens signaler korrekt og stimulere den passende.

    Alfabegrebet eksisterer hjemme hos os. Det eksisterer i alle huskyflokke. Om min race er mere "oprindelig" end andre skal jeg ikke gøre mig klog på. Jeg ved bare at begrebet lederskab og begrebet alfahund, ikke kan fjernes hos os.


  • #4   12. sep 2013 Jeg tror vi mennesker er rigtig gode til at skabe sammenhænge og vil vi se en rangorden hos en hundeflok, så er det det, vi ser.

    Vi mennesker har en forpligtelse overfor vores hunde og vores omverden, de er afhængige af, at vi får skabt et samspil mellem de to, så ingen er til gene for den anden.
    Det indebærer at vi har et ansvar hunden ikke har - nemlig det at guide det til en adfærd, der kan accepteres i et menneskesamfund.

    Det er ikke lederskab - vi er ikke ledere i en hundefolk, men vi er mennesker der har påtaget os ansvaret for at vise hunden hvad der kan betale sig.

    De der ting med at spise først, ikke sove i sengen, osv - er fri fantasi. Det har intet med lederskab at gøre. Men for nogle mennesker giver det nogle regler der gør, at det er lettere for dem at være tydelig overfor deres hund.
    Og det har hunden brug for.

    Det må bare ikke misfortolkes som værende hundes specifikke behov, for det er det så langt fra.


  • #6   12. sep 2013 Hvis man lige skærer det fra med at gå først ud af døren + spise først, så er der faktisk rigtigt mange gode tanker i Jan Fennels teorier og bøger.
    Vi har brugt dem for at forstå vores hunde.

    Og der er jo god mening i det med døren, hvis man tænker over det. For hvem gider have en hund som bare suser ud på vejen.
    Det skulle bare hellere laves om til at hunden først går ud når den får lov, i stedet at den altid skal gå sidst. For det tror jeg ikke på har en effekt alligevel.


  • #7   12. sep 2013 her samarbejder vi... ingen er leder, ingen rangstie, og ingen magt kampe... blot en teenage tosset kæmpe, og hans menneskemor.. smiley

  • #8   12. sep 2013 Åh ja - der er stadig mange Fennell fans derude... Prøv at finde et foredrag med fx. Irene Jarnved næste gang, som rent faktisk er fulgt med tiden og forskningen omkring lederskab, ulveflokke osv.

    En ulv er IKKE en hund.
    En ulveflok opfører sig IKKE som en hundeflok.
    Faktisk er vores "hundeflokke" sjældent en korrekt flok i biologisk sammenhæng, for det ville kræve, at de var en familie, og ikke blot en samling individer sammenbragt af os.
    Det meste forskning stammer fra ulveflokke i fangenskab - deres indbyrdes konflikter ville aldrig opstå, hvis de levede vildt.
    Vilde hundeflokke opfører sig IKKE som vilde ulveflokke.

    Jo - der er rangorden mellem hunde, der bor sammen. Men den har ikke noget som helst med os mennesker at gøre. Jeg kan aldrig blive flok-leder, for mine hunde, for vi er ikke samme art.

    Men jeg kan blive en rigtig god og fornuftig samarbejdspartner, og hvis jeg forstår at belønne den adfærd jeg ønsker, så kan hundene også blive rigtige fornuftige individer at dele liv med smiley


  • #9   12. sep 2013 Ja Isabelle, alfaHUND smiley

    Alfamenneske har vi også - det er mig smiley Jeg tjener pengene, så jeg bestemmer. Men manden er ikke helt enig, hehe. Det er så noget helt andet.


  • #11   12. sep 2013 Og så skal man huske, at der er stor forskel på at have én hund, og så have ti hunde gående i flok. Her ses en helt anden adfærd, og der er helt andet samspil/relation til mennesket.

  • #14   12. sep 2013 I har helt ret med det var en der er uddannet hos Jan Fennel.
    Jeg blev nok bare lidt over rasket over der var så meget snak om lederskab.
    Det med døren bruger jeg da selv når vi bla. Er ude og hyrder med det er da kun for det er smart jeg kan komme ind og få et overblik over hvor fårene er før hinfe kommet de ind.

    Vi var nolge stykker der satte spørgsmålstegn ved det hun sage og der fik vi at hvide det var ny forskning fra nogle af de førende forskere.

    Men er da glad for det ikke kun er mig der tænker det nok er lidt forældet.


  • #15   12. sep 2013 vi havde Irene Jarnved på opdrætter kursus det eneste hun kunne snakke om var sine jagt hunde og nedgøre en opdrætter hun har haft hund fra her i danmark jeg kender flere hunde fra det kuld da der på det tidspung hun fik den kun var en opdrætter af dem i Danmark ,ved hun har udtalt sig om lige netop om den hund til en avis, kort tid efter siger hun noget andet om den hund til det blad vi med Hund ,tror bestem at mange af vi gamle hunde ejer både kan mere og ved mere ind hinde

  • #16   12. sep 2013 I min lille flok på 2 kan jeg da også se der er noget mellem unghunde og den gammel med ser også at den der på det ene tidspunkt er "alfahanne" er i en anden situation ikke længer " alfahanne" og overlader opgaven til den lille.

  • #19   12. sep 2013 En af de ting der blev sagt som jeg ikke helt kunne lade være med at grine af var at det med at smide guffer i græsset ellet aktivitet spil var forbudt. Og ved fx feltsøg var det forbudt at smide guffer i græsset de skulle ligge på noget elles var man ikke en god leder. Jaa og hvad er så lige forskellen.

  • #20   12. sep 2013 Nej det ville hun ikke ud med vi har ellers også sendt en mail til hende om hun ikke kunne linke til noget eller komme med noget som vi kunne læse. Men hun vil ikke svare på det

  • #21   12. sep 2013 Jeg er lige glad med hvad det hedder...Bare det er mig som bestemmer det vigtigste, og det er det som regel da..Hvalpen fra helvede er bare ikke altid klar over det...De 3 andre har heldigvis fattet det meste...
    Og de der som holder foredrag, de har sikkert aldrig levet blandt en flok hunde i mange år..Så jeg deltager som regel ikke i den slags kurser...


  • #22   12. sep 2013 I alle teorier, er der ting man kan bruge og ikke bruge.
    Jeg griner tit af de helt bløde metoder, for "kom nu vuffer; mor siger du skal komme søde ven-snakken" hjælper sgu ingenting hjemme hos os. Der skal lidt pondus til ind i mellem.
    Og sådan er det jo altid.
    Jeg hører gerne alle teorier, og plukker så hvad der passer på os, og hvad der ikke gør.


  • #23   12. sep 2013 Skægt nok - bløde metoder forveksles af rigtig mange med sødsuppepædagogik og inkonsekvens.


  • #25   12. sep 2013 Fordi hunden ikke selv skal finde sin mad. Det er lederen, der skal bringe maden - siger teorien. Det er ikke mine ord.

  • #26   12. sep 2013 Malene jeg er enig med dig.

    Men hende her var efter min mening tabt bag en vong i 1980.
    Hun sage bla. At vi ikke ville kunde nævne en race hund ikke hun hade
    trænet med det var nu meget let.
    Spurte om at så også var gået godt. Det var det men vi fik hende da til da sige der var da en som hade en husky så blev aflivet da ejerne ikke ville stoppe med at hilse på sin hun når hun kom hjem


  • #27   12. sep 2013 Hunden må ikke skubbe en foderbold fx og hele tiden tænke "nej, jeg fandt mad" og to sek senere: "nej jeg fandt mad" - "Så jeg er god og bestemmer".

  • #28   12. sep 2013 Man må ikke smide guffer i græsse for så spiser hunde jo først og den findet også selv sin mad. Også over tager den verden

  • #31   12. sep 2013 Hvis bare de alle ville finde en god mellemvej mellem teorierne.

    Jeg var netop til en foredrag med lidt for bløde metoder for nyligt. Her fik jeg at vide, alle alle racer kunne gå løse med rette motivation. Ja goddag - det er jo ikke rigtigt.
    Jo jo, jeg skal bare gå med en kanin i hånden og svinge den. Og det er jo helt realistisk..


  • #32   12. sep 2013 He he kan lige se alle mennesker løber rundt med en kanin sikke et syn.

    Vi fik også at hvide at alle racer skal trænes på helt sammee måde der er ikke forskel på racer


  • #34   12. sep 2013 Da jeg var afsted til Jan Fennel foredrag/kursus for tre år siden, var der en gruppe dyrlæger med. Åh det var sjovt at høre alle deres spørgsmål og se underviserens ansigt under forklaringen. Som om man helst ikke skulle stille spørgsmål til teorien.

  • #36   12. sep 2013 Jeg så et klip forleden hvor CM fortalte at hunden måtte ikke spise maden på jorden/græsset og den måtte ikke spise maden i en skål på gulvet. For på den måde kunne den få et ben på hver side af skålen/maden og dermed være dominerende.....

    smiley


  • #37   12. sep 2013 Jeg synes bare du skal komme og prøve Maj-Britt smiley
    Skind og pels har 0 værdi for vores hunde.
    Instinkterne tager over - og go - de er afsted.

    Uanset hvor godt hunden er trænet, og uanset hvordan samarbejdet er, så er der racer, man ikke kan stole på 100%. Og derfor: snor på.
    Adfærdsfolk, der kun arbejder med "almindelige" familiehunde, aner ikke noget om skarpe racer og store spidshunde.


  • #39   12. sep 2013 Min gammel finske hyrdehund var oppe fra Samerne og det var en hund man ikke bare lige kunne træne til andet en det han var avlet til.

  • #40   12. sep 2013 Ja bestemt. Men det er stadig ikke 100%.
    9,9 ud af 10 gange vender de måske rundt ved kalden, men den sidste gang går der jagt i den. Og det kan være lige den dag, hvor en bil passerer på præcis det forkerte tidspunkt. Eller lige den dag, hunden render ind i en stor egetkønsagressiv rottweiler fx.


  • #42   12. sep 2013 Ja der er altid nogen, der vil stikke ud fra standarden.
    Og der er helt sikkert også forskel på en velstimuleret hund og en hund, der trænger til at lave noget.
    Flere huskyfolk kan nemlig bare tage linen af efter en gang træk og lade hundene gå i skoven og tisse af, en for en, fordi de så er trætte - og bare gerne vil tisse og så retur i bilen smiley Slipper man dem i flok, går jagten/legen. Så der er også forskel.


  • #44   12. sep 2013 Nemlig smiley
    Der er nuancer hele tiden. Derfor kan jeg heller ikke forholde mig til, at én teori skulle kunne dække alle racer og alle individer.


  • #45   12. sep 2013 huskye kommer når det passer dem det har jeg lært da vi havde så ,siger altid til folk at det ikke er hunde for ny hunde ejer for de ved ikke hvad de går ind til .lær rase at kende inden de køber


  • #46   12. sep 2013 Der er ingen alfa hjemme hos os. Hverken i forhold til mig eller blandt de to hunde.
    Og jeg har to hunde, der for racerne at være, faktisk er virkelig lydige. Trods at de bliver opdraget med de blødeste af de bløde metoder... :o)


  • #47   12. sep 2013 TS - hvad hedder denne foredragsholder?
    For det er da et foredrag jeg skal holde mig fra, kan jeg læse ud af det hele..


  • #49   12. sep 2013 Der der med døren, den kender mine bjæffer åbenbart, for de er vilde i varmen hvis de ved de skal om i deres legehave, om hvem der kommer først...Det går bestemt ikke stille af...Og det er udelukkende hundene. Jeg skal slet ikke med.

  • #51   12. sep 2013 Dominans er da ved gud ikke lig med magt. Men det kan være lig med øget kompetence...

    Dominansbegrebet kan man så absolut også sætte spørgsmålstegn ved som værende noget, der foregår hunde i mellem som andet end netop organisering ud fra kompetencer.

    Hundeflokke har en familiestruktur, ikke en magtstruktur... Det er den mest klassiske menneskeliggørelse af hunde, man kan opleve.


  • #52   12. sep 2013 De eneste dyr der har behov for magt er os mennesker.

  • #53   12. sep 2013 tro også bare jeg holde til mig selv hvem det var jeg var ude og høre på.

    Nu var den sådan at det med at spise før hund ikke gæler når man spiser aftensmad og der efter gå ud og giver hund mad. man skal finde hundes man stå med det i en skål mens man spiser et eller andet og når man er færdig med at spise skal man give hund sin mad....

    tak for alle jeres indlæg kan se det ikke kun var mig der mente hun er lidt gal på den


  • #54   12. sep 2013 Mine hunde har helt klart deres indbyrdes hieraki - bla. går INGEN af de kæmpestore drenge ud af døren før Lanka, for så får hun et hysterisk anfald.

    Samtidig er det bare hende, der skal have det første ben fra fryseren om morgenen, når jeg går. Hvis jeg forsøger at give én af drengene før hende, så vender de bare hovedet væk.

    Men det er altså ikke ligefrem noget, jeg har lyst til at blive blandet ind i smiley


  • #57   13. sep 2013 Jonas - du skriver at hunden naturligvis vil kæmpe for at være over andre hunde - hvorfor vil de naturligvis det?

    Det er faktisk ikke ret naturligt for en hund, men derimod ret naturligt for mennesker.

    I en flok uden fødeknaphed spiser hvalpene i øvrigt først. Kun ved direkte sult spiser det ynglende par først...

    Magtkampe i en flok svækker den, så det gør de ikke i.


  • #59   13. sep 2013 Ressourceforsvar handler ikke om magt og hakkeorden.

    Det er ganske almindelig høflighed blandt hunde, at man ikke tager hinandens mad, når det er delt ud.

    Og der opdrager de på hinanden. Til gengæld er det fuldt lovligt at bruge beskidte tricks til at narre andre væk fra deres godter - og så er der frit lejde.


  • #60   13. sep 2013
    Jeg gad HELT vildt godt være der hvor jeg troede indædt på dominans...
    Tænk lige over hvor nemt det ville være at ha hund smiley

    Min hund blæser rundt som et psykopat-forstyrret egern på speed= den er dominant..

    I dag, Min hund blæser rundt som et psykopat-forstyrret egern på speed= jeg er en herredårlig hundetræner der ikke formår at træne min køter...
    ( det er sgu da herrenitten, at man ikke kan ansvars-fralægge og give køteren skylden smiley )


  • #62   13. sep 2013 Turbo: Hahahaha! Du har helt ret, omvendt må man blive rimelig paranoid med tiden. smiley

  • #64   14. sep 2013 Dominanstænkning var det helt store for 30 år siden, og ja også tilbage i 1989 da vi fik vores første hund.

    Denne er blevet tilbagevist igennem de sidste 10+ år.

    99% af alt dominansadfærd er efter min mening stress (fx angst)-udløst og desværre misforstås det som dominans og håndteres derefter, hvilket kun forstærker den uønskede adfærd.

    Flokadfærd. Hmm. Min hund fungerer i flok med alle hunde. Hun vil at der skal være ro i flokken. Derudover blander hun sig på ingen måde. Hverken fremmede hunde eller mennesker siger hende noget.

    Skal hun i længere tid fungere sammen med andre dyr gør hun dette uden problemer (vi har kat og passer også en del hunde indimellem) men hun foretrækker klart at være alene sammen med mig hvis det er op til hende.

    Alfa mig her og alfa mig der siger hende ikke noget.

    Jeg ser flokke fungere. Men her er tale om flokadfærd hundene imellem. Menneskerne er ikke som sådan en del af flokken da mennesket ikke er hund.
    Jeg ved ikke hvad hunden i virkeligheden tænker om det ressourcestærke menneske det lever sammen med. For om du tæskede din hund hver dag eller om du giver den kærlighed og omsorg så vil du stadig være det vigtigste i hundens liv fordi du har ressourcerne.

    Min hund går først ud af døren og ind i bilen. Jeg går først ud af bilen mens hunden skal vente på tilladelse til at hoppe ud.
    Hunden skal vente med at spise til hun får et værsgo og hun skal være forsigtig når hun får godbidder så hun ikke napper mig i fingrene. Hun må gerne tigge medmindre jeg beder hende lade være.
    Hun spiser som regel før mig eller sammen med mig
    Hun sover i sengen og sofaen som det passer hende

    Verdensherredømmet tror jeg ikke hun gider sigte efter. Det er vidst for besværligt og uinteressant :o)


  • #65   14. sep 2013 Isabelle - Den liste tyder på at min kæreste er meget dominant. Godt jeg husker at rose ham når han underkaster sig. smiley

  • #66   14. sep 2013 Jonas, alfa-begrebet er blevet undsagt af selveste den, der opfandt det smiley

    Det er netop ikke påstand mod påstand, det er videnskabeligt velfunderet at den ikke holder.

    På flere niveauer - det holder ikke at vilde hundeflokke er bygget hierakisk op. Det holder heller ikke at mennesker og hunde danner flok. Og så holder det heller ikke at man overfører egenskaber fra vildhunde i flok til tamhunde blandt mennesker.


  • #69   14. sep 2013 Det klip det gør SÅ ondt. For hun beder ham gang på gang om at bakke væk fra hende. Og han fatter det ikke smiley

  • #70   14. sep 2013 Der er jo mange måder at definere om noget fungerer.

    En ting er helt sikkert og det er, at der ikke er noget videnskab, der underbygger Milans teori om hunde og deres flokdannelse. Ihvertfald ikke nyere videnskab.


  • #73   15. sep 2013 En del af de gamle lederskabsteorier er blevet til på baggrund af forsøg med høns i 1920'erne. Tænk at man ikke har overvejet om hunde og høns ikke er for forskellige til at kunne sammenligne på den måde.
    Det sammen gælder i øvrigt også for de studier der er lavet på ulve i fangeskab/under andre kunstige forhold.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #74   16. sep 2013 Enhver der forsvarer Milan,forsvarer underkastelse og at vold mod hunden er ok.Sikken en gang vrøvl.

    Jeg er ganske sikker på at der er folk der kan se at manden kan både gode og dårlige ting.Nu hvor jeg er igang med at forsvare manden må min hund nok begynde at forstå at jeg nu går ind for vold,ikke forstår hendes signaler og at den bare har at udenkaste sig.



Kommentér på:
lederskab

Annonce