{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
880 visninger | Oprettet:

Lederskab ... {{forumTopicSubject}}

Læste lige dette på en hjemmeside vedrørende lederskab, hvad siger I andre til det ?? :

Lidt om lederskab:

Manglende lederskab er en hyppig årsag til, at hunde bliver aflivet.
Er der problener med lederskabet, foreslås følgende øvelser:

o Landmine, ja/nej øvelse.

o Først spise, efter familien er færdig / Først spise, når det bliver givet lov.

o Acceptere, at maden bliver fjernet.

o Hunden altid den sidste ud og ind af døren, i bilen m. m.

o Ruskelege, hvor hunden altid slutter med at slippe så føreren altid vinder.

o Fører bestemmer, hvornår der må tisses, evt. selv tisser, der hvor hunden har tisset.
(Det sidste er jo unægtelig næmmest for mandlige fører!)

o Bortvisning fra sofa, seng etc.


Jeg synes det er meget gammeldags synspunkt vedr. lederskab.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lederskab ...
  • #1   26. aug 2009 Jeg synes også det er meget gammeldags..

    Altså, min hund spiser først når hun får lov. Sådan er det. Alt mad (uanset hvor det står) tilhører mig, til hun får værsgo. Men i mine øjne er det ikke lederskab, det er for at tingene skal fungere. Jeg har en mellemstørrelse hund, og gider ikke at hun f.eks stjæler ting fra sofabordet eller andet..

    Jeg bestemmer også hvor/hvornår der må tisses (altså, alt foregår udenfor) men det ser jeg heller ikke som lederskab, men et spørgsmål om renlighed.

    Der er ingen tvivl om at hunde fungerer bedst når de ved hvor de hører til, og hvad der er dem og deres. Men jeg mener at de skal vide den slag som følge af et form for samarbejde hund og fører imellem, fremfor at de skal domineres og vises på plads..


  • #2   26. aug 2009 Det er meget gammeldags! Den sidste lyder direkte ond! Tænk hvis der var nogen der skulle bestemme hvornår vi måtte tisse? Det er da farligt for blæren!

  • #3   26. aug 2009 Anja: Enig med dig, men renlighed er også noget andet! Og jeg vil da heller ikke have at Laila stjæler mad fra bordet. Men at bruge det som lederskab syntes jeg ikke lyder særlig 2009.

  • #4   26. aug 2009 Det der er vist skrevet i 80érne... Det er gammeldages og tåbeligt.

  • #5   26. aug 2009 Taiko får ikke lov og tisse alle steder. Jeg vil ikke at han tisser på folks planter i haven men må vente til der kommer rabatter og lygtepæle.
    Han har også lært ja-nej øvelsen
    Kan tage ting fra ham, dog ør jeg det ikke med hans mad som jeg selv har givet ham.
    Det øvrige går jeg ikke så meget op i.


  • #6   26. aug 2009 Det er da ikke bare gammeldags men fuldstændig forkert og til grin!
    Pinligt at den slags stadig florer her i 2009. Jeg hører stadig rigtig mange hundetrænere komme med de der åndssvage regler og jeg græmmer hver gang....


  • #7   26. aug 2009 altså, jeg vil da ikke bruge noget af det som ''lederskabsøvelser''
    men det er da ting jeg syns hunden bør vide/lære?

    Ja/nej er da guld værd i de fleste situationer.
    Det er heller ikke dumt at kunne tage ting fra hunden hvis den finder noget den sætter tænderne i udenfor.
    Og jeg syns da også kun det er praktisk at hunden kender forskel på ''din'' og ''min'' mad...

    Som sagt vil jeg ikke bruge det som lederskabsøvelser, men de fleste er da om ikke nødvendige, så i det mindste gode at lære hunden, for at gøre hverdagen lettere.


  • #9   26. aug 2009 Coda kan 'nej' og 'versågod' (at gå, at spise eller andet) og ellers er jeg totalt imod de der øvelser som bare underkuer hunden!

  • #10   26. aug 2009 Jeg tror det kommer meget an på hvordan man vil være leder..
    Jeg går meget ind for positiv indlæring, det føler jeg at man kommer længst med smiley

    Som andre nævner, så lyder det du nævner meeeget gammeldags..


  • #11   26. aug 2009 Kia prøver konstant at overtage verdensherredømmet så hun skal da konstant holdes nede for det er den eneste form for lederskab der virker !! Så kan hun lære det kan hun !!

    NOT. Ovenstående metoder er gammeldags og jeg giver ikke en flyvende fis for dem :o)

    Kia kan ja og nej fordi det er praktisk. Hun kan ligeledes værsågod fordi det er praktisk og fordi hun er allergihund så hun ikke kommer til at spise noget hun ikke kan tåle

    Hun spiser når det er praktisk og når det passer hende. Hun får tilbudt mad 1-2 gange dgl. og kan spise hvis/når det passer hende.

    Hun stoler på mig så selvf. ka jeg fjerne hendes mad, men hvorfor skulle jeg :o)

    Hun er som regel den 1. inde og ude af døren. Hun har 4 ben så hun er en del hurtigere end de 2 benede :o)

    Hun vinder ryske/trækkelege hvis hun er stærkere end mig eller snedigere. Og det er hun ret ofte :o)

    Hun siger selv til hvis hun skal tisse og så skal hun selvf. have lov til dette :o)

    Hun sover i sengen. Den der kommer først får den bedste plads ...
    Hun må dog ikke være i sofaen da hun så spiser katten og det er ret upraktisk :o)


  • #12   26. aug 2009 Jeg sad på en hundetrænings-hjemmeside, og blev noget 'overrasket' over disse gammeldags lederskabsmodeller var fremlagt.

    Men det er så nok bare mig, der er lidt naiv smiley

    Jeg fik da også nogle 'tips' til træning, da Garlic var hvalp og naiv, som jeg var, troede jeg på det, men jeg er da (heldigvis) blevet klogere ... smiley


  • #13   26. aug 2009 Jeg giver ikke meget for lederskabsøvelser. De kan måske hjælpe en til at lære at være konsekvent og sætte grænser, hvilket så igen kan ændre på hund-menneske forholdet, men har man et sundt forhold til sin hund, så er det fløjtende ligegyldigt hvem der spiser først osv.

    Når det så er sagt, så har vi herhjemme faktisk de fleste af de regler, der er fremstillet som lederskabsøvelser - af rent praktiske grunde:

    o Landmine, ja/nej øvelse.
    - Den bruger vi herhjemme, ikke for at vise Lia at jeg bestemmer, men fordi jeg synes det er vigtigt at hunden forstår betydningen af et nej og så lærer det den også selvkontrol.

    o Først spise, efter familien er færdig / Først spise, når det bliver givet lov.
    - Vi bruger nogle gange værsgod, igen fordi det er en god øvelse i selvkontrol, men også fordi Lia havde voldsom foderaggression da vi fik hende og det var vigtigt for os at kunne stoppe hende inden hun tog noget "forbudt" i munden. Det er lidt hip som hap om hun spiser før eller efter os - ikke noget vi går op i.

    o Acceptere, at maden bliver fjernet.
    - Nu tager jeg aldrig maden fra min hund bare fordi jeg kan, men ja, hun har lært at acceptere det - igen noget vi bevidst har arbejdet med pga. foderaggressionen.

    o Hunden altid den sidste ud og ind af døren, i bilen m. m.
    - Her kommer det helt an på hvad der er mest praktisk. Lia kommer f.eks. altid først ind i bilen, men er altid den sidste til at stige ud (her skal hun også vente på at få lov - af sikkerhedshensyn).

    o Ruskelege, hvor hunden altid slutter med at slippe så føreren altid vinder.
    - Niks. Lia får stort set altid lov til at vinde, men hun skal slippe på kommando hvis hun bliver bedt om det.

    o Fører bestemmer, hvornår der må tisses, evt. selv tisser, der hvor hunden har tisset.
    (Det sidste er jo unægtelig næmmest for mandlige fører!)
    - Hun får aldrig skæld ud for at tisse udenfor, men jeg ser helst at hun tisser i gårdspladsen og med mindre det er en hastesag, så bestemmer jeg hvornår vi tager på tissetur - ganske simpelt fordi jeg ikke gider et evigt rend ud og ind. Er tit på besøg hos venner eller familie hvor de konstant er henne og åbne og lukke havedøren fordi hunden vil ud og så ind og så ud og så ind. Det er til at få fniller af.

    o Bortvisning fra sofa, seng etc.
    - Jeg har det næsten altid for varmt når jeg sover og sover desuden meget dårligt med dyr i sengen, så sengen er forbudt område for både hund og katte. De må gerne være i sofaerne, men igen så skal de hoppe ned hvis de bliver bedt om det.


  • #14   26. aug 2009 Jeg er slet ikke enig. ederskab bestemmes ikke af hvem der går først ud af døren, eller af om man bestemmer hvor/hvornår hunden må tisse (stakkels vaps dog).

    Regler som at forvise hunden fra sofaen og gør først ind af døren, kan godt afhjælpe problemer. Men ikke pga handlingen i sig selv, men fordi det giver ejeren nogen klare regler/grænser at sætte op for hunden. Og godt lederskab består jo bl.a. af at man er tydelig/har klare grænser. Det med klare grænser kan være svært for nogen, så ved at indføre den slags regler, kan man som ejer have lettere ved at sætte en grænse og holde fast i den

    -man skal så bare vide at man altså ikke har løst problemet fordi hunden nu ikke længere er i sofaen, men fordi man endelig har formået at være tydelig og konsekvent overfor hunden



  • #15   26. aug 2009 I øvrigt -hvis mennesket skal vinde trække-ruskeleje hele tide, så tror jeg da brugshunde bliver lidt kede af det. Der arbejder man jo netop med drifter osv, og hvis de aldrig får lov at vinde, så tror jeg da hurtigt modet tages fra dem.



  • #16   26. aug 2009 jeg undrer mig over hvordan man kan få hunden sidst ind i bilen? smiley - sidst ind og ud af døren, i bilen mm.. arj, det er ikke lederskab i mine øjne..

  • #17   26. aug 2009 Misja,
    haha! man lærer da bare hunden at åbne og lukke døren??


  • #18   27. aug 2009 Misja og Kiwi!: *fnis* Man kan vel i teorien først sætte bagklappen på klem, derefter gå ind i bilen og kravle mellem forsæderne og over bagsæderne og derefter åbne klappen og kalde på hunden?

Kommentér på:
Lederskab ...

Annonce