{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.025 visninger | Oprettet:

Prednisolon - erfaringer {{forumTopicSubject}}

Hvordan har det påvirket Jeres hund efter længere tids prednisolon behandling/varig behandling?
Jeg har altid haft et lidt anstrengt forhold til præparatet og havde aldrig troet, at jeg godvilligt ville give det til mine hunde, men..
Min boxer fik to mindre blodpropper/hjerneblødning for en lille måned siden, men er kommet over den uden lammelser.
Dog var det ligesom at han kortsluttede ind i mellem, fik nogle trækninger primært i hovedet og kunne kortvarigt miste ballancen, han er en smule svækket i højre side, som viser sig ved lidt skæv benstilling på forbenet, en smule savl fra højre side og højre øje løber lidt i vand ind i mellem. men ellers er han faktisk en glad dreng som altid, leger, løber og går hjertens gerne en offroad tur i skoven, dog ikke så lange ture som tidligere, da han bliver hurtigere træt.
Han fik af dyrlægen en 15 dages prednisolon kur, høj dosis 5 dage, mellem 5 dage og lille i 5 dage.
han var ude af kuret i 3 dage, og så kom "kortslutningerne" igen.
Jeg synes ikke han er kandidat til regnbuebroen endnu, da han har masser af livskvalitet på trods af sine 9 år, han har aldrig fejlet noget som helst og altid været i super fin form, så synes da han skal have lidt hjælp.
ved godt at det måske kun er en kort frist, men så ser vi til den tid.
Jeg ved godt hvor grænsen går, og vil ikke holde liv i et usselt hundeliv, det er jeg fuldt afklaret med.

Jeg har nu fået prednisolon igen, for det har angiveligt en positiv effekt på hjernen, og har nu i 4 dage fået det igen, og nu er han stabil, ingen trækninger og fungerer godt igen.

Men hvad med bivirkningerne?
Er der nogen af Jer der kan bidrage med noget?
vil gerne være lidt på forkant...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Prednisolon - erfaringer
  • #1   6. aug 2013 Jeg kender en der har fået det ordineret til sin franske for mavesår.
    Hun havde voldsom kvalme og kastede så meget op at hun tabte sig alarmerende meget. Hun fik så samtidig kvalmestillede, hvilket fik hende til at holde maden nede, men det slog vidst også hendes tarmsystem ret meget ud.

Det var en 30 dages kur, men i dag har hun det fint smiley

• #2   6. aug 2013 Stort set alle mine gamle hunde har levet på prednisolon de sidste år af deres liv. De har haft det fint på pillerne, så jeg har ikke haft betænkeligheder. De er dog alle, formentlig (vi har ikke obduceret, så jeg kan ikke sige det 100%), blevet aflivet p.gr.a. bivirkningerne fra prednisolonen, men de har haft den dejligt liv så længe. De er blevet mellem 11 ½ og 14 år.

• #3   6. aug 2013 Tori har fået prednisolon i rimeligt høje doser gennem et halvt år. Hun har bronkitis. Vi prøvede at trappe ned efter nogle måneder, men så kom hendes hoste, nyse og hakkeanfald tilbage igen.
    Nu har vi så været stoppet helt i tre uger, og hun har kun haft eet nyseanfald, så det går meget bedre. Jeg håber det varer ved.
    Bivirkningerne har været lidt utydelige her. Hendes løbetid er udeblevet og hun har ikke sat ny pels efter fældningen i marts ca. Jeg tror det stammer fra medicinen. Kan ikke se hvad det ellers skulle være.

• #4   6. aug 2013 Mette; hvilke bivirkninger mener du har været årsagerne til aflivningen?
    Lige pt ser hans næse dybt mystisk ud, nærmest som fiskeskæl der rejser sig. det er kommet i de sidste 14 dage. ser ikke ud til at påvirke ham, men kønt er det nu ikke.

profilbillede
  • #5   6. aug 2013 Det er jo hårde sager sådan en gang prednisolon, så man må forvente at der på sigt vil komme (alvorlige) bivirkninger på hundens organer.

Og fra eget brug ved jeg at der osse kan være nogen "her og nu bivirkninger" -det må man så se på hunden, om den virker til at være utilpas, nedtrykt eller på anden vis negativt påvirket af medicinen.

Men hvis hunden trives og virker tilpas, så må man jo overveje om det er værd at give hunden et par gode år ekstra på medicin, eller om man vil aflive nu

• #6   6. aug 2013 Ved gentagende kure eller langtidsbehandling, bør man give kalk som tilskud. Prednisolon afkalker.

• #7   6. aug 2013 Min kat er på prednisolon dagligt og har været det i næsten et år nu. Vi har ingen bivirkninger oplevet (endnu).
    Min store hund tisser som jeg ved ikke hvad og kan slet ikke holde sig når han får det, selv i korte perioder.
    Min gamle tæve fik det de sidste 5 måneder af sit liv - ingen bivirkninger.

Jeg ved dog, at det bliver prednisolonen der ender med at betyde aflivning for min kat, men det er bedre end hans sygdom.

• #8   6. aug 2013 MLA:

Den ene af dem fik pludselig høj feber og var indlagt. De kunne ikke få hans temperatur ned og sendte en masse prøver til forskellige lande. Men der var ventetid på svar og til sidst ville jeg ikke byde ham mere, så han fik fred. MIN teori er at hans krop sagde stop p.gr.a. prednisolonen. Iøvrigt viste prøverne NADA, så min beslutning var rigtig nok.

En anden "faldt om" en tidlig morgen. Dvs. at han kunne ikke rejse sig. Jeg lå med ham på stuegulvet og var godt klar over hvad klokken havde slået da han lå på gulvet og tissede og sked uden at gøre tegn til at ville ud. MIN teori er, igen, at systemet sagde stop.

En tredje fik en levertumor. DET ved jeg så ikke om det kan skyldes prednisolonen?

Fælles for alle 3 var at de havde det godt til det sidste. De var IKKE mærkede af prednisolonen. Og grunden til at de fik den var, i alle 3 tilfælde, slitage og gigt.

• #9   6. aug 2013 Hmm.. lyder ikke fedt.
    Ja, det er vel et valg af pest eller kolera.. skal siges at jeg har haft to hunde før ham der endte livet efter hjernelidelse, den ene fik formentlig en svulst der over en uge nærmest som en pære der langsomt brænder ud, gik fra at være en frisk gammel dreng, til en grøntsag, ganske gyseligt.
    den anden fik også en blodprop under et powerraid med min nu ældste hund, og blev lam fra halsen og ned, han kom dog med babu til dyrlæge og fik blodfortyndende i bilen på parkeringspladsen, og kom faktisk på benene igen, dog kom han aldrig til at gå rigtigt på poterne, de ligesom kludrede rundt og han mistede balancen deraf. han fik fred efter 1 måneds genoptræning, det var ikke værdigt.
    Men ham her har masser af liv endnu, han har lige tonset rundt med ulvehunden, jo batterierne går hurtigt døde, men han har stadig gnisten - vil og kan stadig, god appetit og fin mave, sover dog meget og tungt (og snorker mere end nogensinde)

• #11   6. aug 2013 Min første hund klarede 8 måneder på daglig prednison, så fik han for mange bivirkninger plus hans smerter kom til har selv på høj dosis. Så fik han fred.

Min anden hund, havde fået atopica over nogle måneder, men så røg han istedet på prednison og så tror jeg hans krop sagde stop, netop som Mette også siger længere oppe. Han blødte ud af begge ender, havde voldsomme mavesmerter og uanset hvilken mavesårs medicin han fik så brækkede han det bare op igen. Han kunne intet holde i sig hverken piller eller mad og dyrlægerne kunne intet gøre. Han fik også fred.

• #12   6. aug 2013 Min Fluffy har multiallergi og har nu været på prednisolon siden hun var 6 mdr gammel og hun er i dag 8½ år, jeg valgte dog for en del år tilbage at skifte til Medol som er samme type, men hun havde meget færre bivirkninger på det end på selv prednisolonen, jeg fik faktisk min gamle glade hun tilbage igen da vi gik over til medrol.

Men jo i længden smadre det deres krop inden fra og der er da bivirkninger.

Fluffy blev meget tyndpelset, drak voldsomt meget fik væske i kroppen, halsese konstant og havde ingen energi overhoved, efter vi skiftede over, gik der 2 uger så begyndte væsken at forsvinde, hun drak normal, hun stoppede med at halse og fik sin energi igen.

I dag har hun desværre tårnhøje levertal, og en del kræftknuder, som vi jo desværre ikke kan fjerne pga levertallene.

Men heldigvis ved hun ikke selv hun er syg, hun er stadig glad, frisk og leger på fuld skrue dagligt. Men vi kan ikke gøre mere, så når hun begynder at blive mærket så er det farvel smiley

• #13   6. aug 2013 Hvis hunden trives og ikke virker plaget af bivirkninger, og alternativet i øvrigt er de problemer du beskriver, så ville jeg da give prednisolonen. Så må man jo bare holde øje med de bivirkninger der kan komme, og leve med den viden at medicinen på et eller andet tidspunkt nok vil medføre problemer der kan betyde aflivning... men omvendt -uden medicinen lyder det jo til at aflivning vil være lige om hjørnet, og så er et par på ekstra (eller hvor længe du nu kan få) da at foretrække smiley

Det på næsen synes jeg ligner det der forekommer ved labber (eller, det er i hvert fald ved dem jeg har hørt sygdommen beskrevet, men mon ikke andre racer osse kan få det). Måske mette ved hvad det er jeg tænker på, jeg kan simpelthen ikke huske hvad de hedder eller hvad det kommer af (og derfor heller ikke om prednisolon evt kan forårsage den slags eller noget der ligner)

Men dyrlægen kan vel sige om det er noget der kan eller skal gøres noget ved

• #15   7. aug 2013 Anja; det er ikke snavs eller madrester (o:
    det er kommet CA 14 dage efter prednisolon start.
    det er medrol han får, det lyder til at være et bedre valg end andet i den boldgade.
    jeg tager lige forbi min dyrlæge senere, når de store drenge og jeg har været i skoven. Rart når man bor et godt stenkast derfra ..

Michelle; du har ret, han vil ikke kunne leve uden predn. Og jeg vil ikke kunne leve med frygten for at han skal dratte om hvert øjeblik, falde eller gå i krampe.
    er bare slet ikke klar til farvel endnu, og han er heller ikke hvis jeg kender min dreng ret.
    dammit det er noget skidt..

• #16   7. aug 2013 "Tør næse" hos labberne hedder: "Nasal Parakeratose". Prøv at høre dyrlægen om det KAN være det. Det kan ikke helbredes men holdes nede ved at smøre med noget bestemt (som jeg ikke ved hvad er).

• #17   7. aug 2013 Har lige været i skoven med boxeren og ulven, og smuttede forbi dyrlægen på hjemvejen. Han synes også det så lidt spøjst ud og foreslog at smøre det en tid for at se om det skulle blive bedre. Han sagde at "noget virus" også kunne lave det nummer, og nævnte også parakeratose. Så vi smører med noget krokodilleolie, det er genialt til så meget andet.
    utroligt så hurtig træt boxeren bliver, 3 kvarter, det er hvad han kan, men det er også med højt boxerhumør i den tid han har batterier til. Ulven er så sød, og virker så omsorgs fuld overfor ham, venter tålmodigt, vender sig tit og skal lige stikke hovedet hen og berøre boxeren, give ham et slik, ret rørende at se.

Kommentér på:
Prednisolon - erfaringer

Annonce