{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
965 visninger | Oprettet:

Gisela H
Gisela H
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Hvalp gør 'det' indenfor :-/ {{forumTopicSubject}}

Hej..
Vi er blevet ejer til en dejlig rottweiler hvalp på nu 10 uger for 13 dage siden.
Vi er ude og gå tur oftest 2gange om dagen og ellers er det haven der gælder (vil lige tilføje at vores have er STOR og på 5000kvm) Alligevel både tisser og skider han indenfor - nogen gange kan han komme direkte udenfor og kun have været inde et par minutter før han tisser på gulvet (det er rigtigt ofte han tisser og skider 1-2 gange om dagen, indenfor i huset altså)

Hvad gør i for at lære hunden anderledes? Opdrage den til at kun gøre det udenfor??

Giver ham god bider når han tisser og skider .... og lystrer fx kom, men virker ikke til at han forstår det med at tisse og skide foregår uden dørs. Øv smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalp gør 'det' indenfor :-/
  • #1   5. jul 2013 I holder øje med ham når han er indenfor og hvis han går søgende rundt i hjemmet, eller hvis han lige har spist, drukket eller sovet, så er det ud i en fart og masser ros når det bliver gjort udenfor smiley

• #3   5. jul 2013 Altså vi havde samme problem med min Anton, vi fandt så ud af at han ikke ligesom vores anden hund smutt tisser og skider på forhånd, som vi kalder det.

Det vil sige at vi skulle være ekstra opmærksomme på hvornår han sagde til for han kunne sagtens selvom vi lige havde været 1 1/2 time ude komme ind og skide på gulvet. Så det vi teknisk set gjorde var at lave fatse mad rutiner og så ellers holde øje med hvad hans signaler var og så væbnede vi os med tålmodighed smiley

• #4   5. jul 2013 Hunden skal ud hver gang den har sovet, spist og leget.

Og bliv endelig ude indtil den får gjort det ene eller anden, ros til skyerne når den besørger det rette sted, og ignorer når den gør det inden for.

Og så kan du ikke forlange en hvalp på 10 uger forstår den kun må tisse uden for smiley
    Den er kun en lille baby.

• Kenneth K
    Kenneth K Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 2
    #5   5. jul 2013 Det kan være en laaaaaaaang proces !
    Tålmodighed, tålmodighed tålmodighed ..
    Der KAN gå op til 5-7 måneder før en hund er 100 % renlig....

Så køb et par ekstra pakker køkkenrulle, og træn træn træn, der er ikke andet at gøre smiley

Husk det kun er en baby, og man ikke hverken kan eller skal forlange det helt store, både med indkald ovs. de første måneder !!

• #6   5. jul 2013 ud med ham hver gang han har spist, leget, sovet, eller viser tegn. Lav faste fodertidspunkter, det kan være det er nemmere at finde ud af hvornår han skal ud så. Når du er ude med ham ville jeg ikke stå og snakke til ham eller forstyrre ham, da det kan gøre han glemmer hvad det er han skal og koncentrerer sig om dig i stedet for. Så bare ud ofte, lad ham gøre hvad han skal og ros bagefter. Måske tager det 2 minutter, måske 30, men bliv der til han er færdig smiley

• #7   5. jul 2013 Ikke mange hvalpe er renlige et fremmed sted på 13 dage...

• #8   5. jul 2013 Rolig den er kun 10 uger

Ud hver gang den har spist, leget og sovet. bliv ude til den har lavet det den skal og når den gør det udenfor så ros smiley

• #9   5. jul 2013 5-10 min efter mad og vand der går man ud med den, og lige så snart hunden sætter sig og tisser siger man tis-tis, nogen lærer det hurtigt andre lidt langsommere, og ros hunden når den er færdig, gerne en godbid.
    Vil sige at en uges intensiv bør kunne gøre det for alle hunde.

• #11   5. jul 2013 Ulla:
    Ja, du kan ikke sidde med Iphonen og råbe efter hunden, du må selv deltage:)
    Og gå gerne et sted hen hvor i gerne vil den skal tisse, inde mellem nogle træer eller i en rabat, ikke midt på gaden eller fortovet.

• Gisela H
    Gisela H Tilmeldt:
    apr 2013

#13   5. jul 2013 Tak for alle jeres svar smiley
    Vi skælder ikke ud på ham når han har gjort noget indenfor for og er godt klar over at han stadig kun er en lille baby og også at han nok skal lære det smiley
    Mere, hvor lang tid man ofte kan forvente det endnu?

Giver ham god bider når han har gjort det ude- HVER gang hvad enten det er det ene eller andet.
    Når han har gjort noget indenfor bærer vi ham udenfor på græsset.

Når han er i haven er vi der med ham og går rundt for sætter vi også bare på en havestol lægger ham sig bare under og gør ikke noget af det han skal... Eller hvis vi bare går ind (hoveddøren er selvfølgelig hele tiden åben så længe det er dag og frem til først på aften) og tænker at han nok bare bliver ude og tisser eller what ever så nej - han er jo så lille og ny endnu at han følger efter os, hvor vi er smiley

Men, hvornår begynder de at forstå fx tis tis, nej, dygtig osv? Er det alder eller kun tonefald... Eller måske gentagelsen.. Det hele?

• Gisela H
    Gisela H Tilmeldt:
    apr 2013

#15   5. jul 2013 Yes.. Og det er det ikke. Vi har også steder med flisebelagt og der har han også gjort det. Virker til at det er meget tilfældigt hvor det er, hvilket altså heller ikke gør noget for vi samler op i pose ... Og roser ham selvfølgelig smiley Da han var med sin hundemor og hans søskende boede de i en stald og gjorde det lidt hvor som helst.
    Men da hvalpene blev ældre lagde de halm og det virkede lidt som om at hvalpene forstod at toilettet var der... Her hjemme har vi talt om vi skulle gøre det samme 1-2 steder udenfor men samtidigt har vi også snakket om at det måske var en dårlig idé og lære ham græsset i stedet for da vi også går tur med ham i snor og der er jo så ikke noget halm. Men vi snakker stadig om det engang i mellem - om vi måske bare skulle prøve og se om det virkede med halm her til at starte med smiley

• #17   5. jul 2013 Jeg har ikke læst hele tråden men jeg er sikker på I allerede har fået mange gode råd. Mine er:

Hvis ikke vovsen spiser sin egen bæ så lad lidt af det ligge ude i haven da "duften" kan stimulere ham til at besørge ude.

Det er allertryggest for en lille hvalp at besørge inde da der udenfor kan være mange fremmede lugte = fare fra rovdyr.

Så vovsen skal finde ud af at det er trygt og rigtigt (ros ros ros :o)) at besørge ude :o)

Det skal nok lykkedes. Vær meget obs. på ham. I bør hurtigt kunne se hvis han begynder at snuse eller blive urolig og så smides ALT hvad I har mellem hænderne og hunden kommer ud.

Ellers så sæt tiden. Nogen hunde lærer bedre når de ikke får success med at gøre det inde = ud hver time ... Hvis dette virker og der ikke er uheld, så ud hver 1½ time etc.

Og ALTID ud efter at vovse har sovet, spist og især leget :o)

Held og lykke :o)

• #18   6. jul 2013 Jeg har p.t. en hvalp på 14 uger. I lang tid har jeg sat kryds i kalenderen når det lykkedes os at komme igennem en dag uden et uheld. Min havedør har stået åben det meste af tiden, men alligevel er der lavet stort i køkken og kakkelovnskrog og småt på div. måtter.
    Måtterne er blevet fjernet og kakkelovnskrogen blevet afskærmet.
    I denne uge er krydserne begyndt at komme på række og i går lagde jeg en af måtterne tilbage på plads. ½ time efter var der en våd plet på den, så den røg igen ud til vask.
    For mig er det vigtigt at hvalpen får gode vaner med at gøre sig ren de rigtige steder så det er fortsat en masse venten og ros når der leveres udendørs og nu oplever jeg endelig at hvalpen også søger den vej.
    Det er min første sommerhvalp. Mine tidligere vinterhvalpe har ikke haft så mange uheld, men været meget senere til at søge mod haven. Her har jeg nok været bedre til at observere hvornår de skulle bæres ud.

Fortsæt med tålmodighed og ros. Hvalpen skal nok lære det. Når der sker uheld, så vær klar med klud og Rodalon og prøv at hindre adgangen til de områder som hvalpen foretrækker at gøre sig ren i indendørs.

• #19   6. jul 2013 Vask ting af i rodalon, hvis hunden kan lugte sin duft på ting vil den gerne tro det er i orden at besørge der igen.

Kommentér på:
Hvalp gør 'det' indenfor :-/

Annonce