{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.635 visninger | Oprettet:

blandinger, hvorfor er det så slemt? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Jeg synes vi skal have en god gammeldags diskution igang her med for og imod argumentationer smiley

Jeg selv har ikke den store viden indenfor avl osv.
men kunne godt bruge nogle input.

Jeg elsker blandinger, synes tit der kommer nogle rigtig smukke hunde ud af en parring med to forskellige racer.
Hvad er der forkert ved at parre en tjekket og sund tæve med en ligeså sund hanhund?
God aften derude ellers smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  blandinger, hvorfor er det så slemt?
  • #1   21. jun 2013 Så længe hundene er tjekket synes jeg ikke der er noget galt med det smiley
    - dog synes jeg man burde holde sig til blandinger hvor temperamentet af racerne passer sammen og ikke modarbejder hinanden.


  • #2   21. jun 2013 Anya - Der er jeg nok enig. tænker heller ikke GD og chihuahua, men realistiske blandinger smiley
    Har bare stødt på indlæg og tråde hvor folk bliver meget sure, meget hurtigt fordi der bliver nævnt blandinger smiley


  • #3   21. jun 2013 Hvis man blander racer der passer samme psykisk og fysisk. Og man tjekker for arvelige sygdomme både hos de aktuelle avlsdyr, men også deres familier (bag ud og til siderne). Så ikke noget. Men det er bare ikke det der er virkeligheden, som oftest så foregår blandingsavl med hovedet under armen.
    Og så er det bare ikke tophunde der bruges i blandingsavl.


  • #4   21. jun 2013 Hvis en tavlehund bruges til bevist blandingsavl, så er der som regel ugler i mosen. Fx. stødte jeg på en lækker brun labrador med DKK tavle, der blev udbudt til blandingsavl/tavleløst avl. Jeg tjekkede på DKK´s hundeweb, og sørme om det ikke viste sig at den lækre brune hanhund havde både HD og AD i ret svær grad, og derfor kunne den jo ikke avlsgodkendes i DKK.

  • #5   21. jun 2013 Tja -hvis rent faktisk der blev tjekket og testet så jeg heller ikke så store problemer i det... men 90% af de blandinger jeg har set (hvis ikke mere) var altså ikke resultatet af en parring mellem gennemtestede forældre, velplanlagt og researchet drægtighed og opfostring af hvalpe osv.

    Skal jeg have hvalp, ville jeg til hver en tid vælge en renracet hund med stamtavle, simpelthen fordi så kan jeg undersøge hvad det er jeg køber -sundhed, evt brugsegenskaber osv.
    Skulle jeg have blanding ville det være fordi jeg fandt den rette voksne hund -så kan man se hvad det er man anskaffer sig.

    Ulempen ved blandinger er jo at man aldrig ved hvad race de falder ud efter. Og ofte er der osse nogen usikkerhed omkring hvilke racer der reelt er blandet. Og det kan være fint nok, hvis man er villig til/magter at tage det der kommer... Generelt mener jeg ikke man skal købe en blanding der indeholder en eller flere racer man ikke ønsker at have som renracet.
    -altså eksempelvis skal man afholde sig fra at købe en beagle blandet med labbe, hvis det gøres i håb om at få en knapt så selvstændig "beagle" ud af det... er man derimod indstillet på at leve med hunden uanset hvordan de to racer er mixet sammen i hvalpen, så fair nok, go for it.

    Endnu et problem er, at efterhånden er der flere og flere der søger helt specifike blandinger som f.eks. "puggle", "frengle" og hvad de nu ellers kaldes disse "designerhunde".
    Og avlere som laver (til tider hjernedøde) blandinger på samlebånd, er altså sjældent gode opdrættere der er ørlige omkring hvad de sælger.
    F.eks. reklameres der ofte med at hvalpene vil få de og de egenskaber -naturligvis kun de mest ønskede (ala sundheden fra beaglen, men den franskes mindre krævnde aktivitetsniveau e.l.) og det er jo rent gætværk... for hunden kunne ligesåvel arve beaglens store selvtændighed og trang til at lave noget...

    Så hvis sælgerne var ærlige, hvis de fik testet deres hunde (og kunne dokumentere dette) og satte sig grundigt ind i avl før de lavede deres "hyggekuld", og designerhunde, så havde jeg heller ikke de store indvendinger imod at nogen vælger at avle blandinger


  • #6   21. jun 2013 Blandings hunde er som sådan okay, men som de andre skriver kun hvis ikke det lavet med "hovedet under armen" eller med grund som, min hund er da sød, og hey det naboens også vi laver da nogle hvalpe.. Og jo bevares det kan da falde heldigt ud, men det bare langt fra hver gang desværre..

    Jeg har selv en huld i hovedet hvalp, og hun har efterhånden kostet mig på den gode side af 8000 kr i dyrlæge, med mere på vej - det skal dog lige sige jeg ikke selv har købt hende men har overtaget hende fra en mindre heldig person (misbrug)..

    Og har efterhånden stødt på mange spøjse blandinger - og ja folk køber dem jo alligevel..

    Dog har jeg ikke et problem med tavleløse hunde som f.eks bliver parret med en af samme race med eller uden tavle selv så længe der er testet for div. sygdomme smiley


  • #7   21. jun 2013 Jeg vil egentlig gerne fremstå upartisk i denne sag. Men jeg får alligevel lyst til at snørkle en lille betragtning ind.
    - Er der ikke også noget lidt etisk underligt i, i det hele taget at "lave dyr"? Blandingsprodukter som de mere "rene" af slagsen.


  • #8   21. jun 2013 Med vores race er der stor forskel på hvad du kan bruge hunden til, hvis du vælger en blanding/hund uden tavle, i forhold til at vælge en hund med.
    Tavlen sikrer nemlig at man kan deltage i løb, mentalbeskrivelse, udstilling mv.

    Det sker meget ofte at nogen køber en tilfældig tavleløs husky, hvorefter de opdager at racen skal arbejde for at trives. De bliver måske fanget af den nye hobby og træner hunden op. Men pludseligkan de ikke komme længere, for hunden er tavleløs. De bliver nødt til at købe en ny hund. Hvad så med den gamle? Den er lidt tilovers pludselig.

    Så man skal vælge rigtigt fra start af.
    Og lade de professionelle opdrætte, så vi holder racen ren og sund, med oprindelige egenskaber og arbejdsdrifter.


  • #9   21. jun 2013 Vi i familien har tit haft alle former for blandinger, og tit kan jeg ikke forstå folks holdninger til det. Jo hvis det er fuldstændig uansvarlige racer at mixe. Den sidste blanding jeg selv havde blev 12 år. En labrador/springer spaniel blanding. Aldrig været syg og havde jordens dejligste sind. Hun gjorde mig i hvert fald ikke utryk over at købe en blanding igen. Selvfølgelig skal man lige tage sine forholdsregler hvad der er knaldet sammen. Men stadig det kan være fantastiske hunde!!!

  • #10   21. jun 2013 Jeg fatter ikke hvorfor;) vil man bruge tid, penge og energi så kan man lige så godt opdrætte tavlehunde, det er der ofte bedre økonomi i hvis altså avlsdyrene er så tjekkede som de skal være;) mon ikke det bare er lettere og billigere at bruge naboens hanhund uanset race;) hvornår har du sidst set et blandingskuld hvor opdrætter er kørt mere en fx 100 kilometer for at komme til den mest optimale hanhund? Nix blandinger er et spørgsmål om penge det billigste og letteste er det der bliver valgt;) der findes så mange racer i dag så det vil være muligt at finde en for enhver smag;) dvs blandingsavl er overflødigt og kun et spørgsmål om penge;)

  • #11   21. jun 2013 Kan jo være "dum" at sige at alle hunde jo er blandinger. De racerene er bare det fuldende resultat på den hund man ønskede smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #12   21. jun 2013 Bodil D.Nu er det jo ikke en formue man tjener på at lave et kuld eller to blandet hvalpe.For nogle vil det måske ende som en udgift så den køber jeg ikke.Snakker vi om at tjene penge er der godt nok også folk som avler med tavle som ikke holder sig tilbage.

    At man bruger tid på at finde den rigtige hund og kører flere 100km er jo ingen garanti for at det bliver et godt kuld.Hvis folk ellers sælger sunde hunde kan jeg ikke at der skal være noget i vejen for at de tjener penge.Tavle eller ej.


  • #13   21. jun 2013 nu kan i jo tage min Rase bare der er lidt rottweiler i den så så ses det laver den noget så har ,vi der har dem med tavler på dømt for de ting blandingerne laver ,det var en ting man skal ikke blande Rottweiler med andet så står man en dag med en Atom bombe i hænderne ,ved det også fra andre raser de har de samme problemer,

  • #14   21. jun 2013 Har intet problem med blandinger, der hvor min kæde hopper af, er der hvor folk bevidst avler for pengenes skyld, og div. Markeder bugner af mix- hvalpe. Og tit ser man de samme mix 7-12 måneder efter som folk skal af med PGA. Allergi.. Og derefter kan de samme ofte ses på internatet. Selvfølgelig maler jeg fanden på væggen, men det ses !.. Ofte søges der er efter en tilfældig hanhund "fordi tæven da skal prøve at have hvalpe.." jeg har selv haft flere dejlige blandinger, så det er bestemt ikke fordi jeg har noget problem med dem, slet ikke.

  • #15   21. jun 2013 Max H dem der tjener penge på deres hvalpe er ikke os der har tavler på huden det er alle dem der laver blandingerne de tager næsten samme pris som os ,for vi skal betale penge tilbage hvis der findes nogle fejl på de hunde vi Sælger ,så prøv at regne ud hvad vi har tilbage efter et kuld ,har aldrig prøvet at havde overskud på mine hvalpe,

  • #16   21. jun 2013 Max h når ikke det koster noget at bruge hanhunden, dvs ingen udgift til benzin m.m så tjener man mere på hvalpene;) der findes aldrig garanti for et godt kuld;) men der er noget stører chance for et godt kuld hvis de avlsdyr man bruger passer sammen;) derfor er udvælgelsen af partnere rigtig vigtigt, og chancen for at det lige er naboens Fido eller ens egen vaks der passer bedst til tæven er ikke stor;)
    Et godt forarbejde hvor man studerer tavler og linjer, er for mig alfa og omega, god hundeavl finder sted på hundeweb.
    Ingen tæve eller hanhund er perfekt der vil altid være noget der bør forbedres, derfor er udvælgelsen af den rette partner så vigtig;)
    Blandingsavl er der kun to mulige grunde til det er penge g "det kune da være sjovt" tavleavl kan sagtens være styret af samme grunde, men bør efter min mening være styret af ønsket om at forbedre det man tår med, et ønske om at lave en hund til køberen som er lige den tand bedre en det pragteksemplar man har;)


  • #17   21. jun 2013 Jeg synes at blandinger er skønne og vældige charmende. Og jeg synes også at det helt fint folk køber blandinger, bare de ved hvad de går ind til. OG dét er der mange der ikke ved!!

    Også får man smidt argumentet i arrigt i hovedet "blandinger er ligeså gode og dejlige hunde!!" - Jeg har ved gud mig aldrig sagt andet, altså.

    Folk ved ikke hvad en stamtavle egentlig er - de tror oftest det er noget fisefornemt noget, som kun bruges af snobber der vil udstille. Stamtavlen er heller ikke sikkerhed for at hunden ikke bliver syg, det er ikke nogen garanti.
    En stamtavle er jo et redskab, det at vide hvad din hund er lavet af. Du køber jo heller ikke en bil uden at tjekke motoren, eller en computer?! Det ville jo være hul i hovedet at købe en notepad, hvis man spiller meget - og det bruger man så vare deklarationen til at tjekke - kan den opfylde det jeg skal bruge den til?

    Og det er det en stamtavle er i min verden - en vare deklaration for hunden. For man må ikke glemme, en hund handles som en vare på niveau med mobil, computer, bukser osv...

    Derfor er JEG tilhænger af stamtavle. Jeg vil gerne vide hvilken sind og sundhed min bedste ven gennem de næste 10 år har. Men er man klar over alt dette, synes jeg det fint man køber blandinger, for så har man gjort sig sine overvejelser.


  • #18   21. jun 2013 There is nothing wrong with mixed breed breeding! I'll just say that. I don't think many breed puppies to make money and I didn't make puppies TO make money and didn't make any; maybe a few hundred Kr not including work! I bred my dog to get a puppy and then kept two (one picked me, most clearly). I was looking for certain traits, and got them, as did the others who bought and love their dogs more than I could ever have wished for.

    I like what Max wrote.

    I even paid the price of a puppy for the male to breed with my dog and had no problem with it at all, considering the dog! All of it was worth the work, the money, the joy, and now 5 beautiful, and really healthy dogs.

    In a country like the US, there are SO many unwanted dogs and they are disposable and that's criminal. Denmark as a society takes the responsibility of owning a pet far more seriously, and it says a lot about Denmark!



  • #19   21. jun 2013 En blandingshund bør ikke koster over 3000 kr, fordi der ikke er de samme omkostninger forbundet med opdrættet.
    Forskellen mellem en raceren hund og en blanding er netop karakteren.Ved en blandingshund, vil man aldrig kunne regne med karakteren, som man kan i en raceren hund.
    Istedet for at lave blandingshvalpe, burde der meget hellere lægges vægt på de racerene hunde, hvor der i de fleste klubber er krav om sundhedsundersøgelser og udstillingskrav, så man er sikret en racetypisk og sund hund.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #20   21. jun 2013 Laika.At man gang på gang skal hører at der ikke er folk der tjener penge på tavle avl er ganske ikke rigtig.Hvorfor skal det være så hemmeligt at det for nogle giver et pænt overskud på et kuld? såfremt man laver et godt produkt er der vil ikke noget galt i det.



  • #21   21. jun 2013 Jeg er ikke for eller imod hverken blanding eller tavlehund. Vores hund er en blandingshund han er halv basset og halv labrador og i øvrigt verdens dejligste hund, men det synes vi jo heldigvis allesammen at netop vores egne hunde er smiley
    Da vi bestemte os for at skulle have hund havde jeg tænkt lidt i golden retriever eller labrador da vi synes det var de racer der ville passe bedst til os. Men så sad jeg og så i gul og gratis og faldte over en annonce med en hund på 1 1/2 år som familien ikke ville have mere pga de havde fået en bette efternøler (baby) og de synes ikke det med hundehår og baby på gulvet passede sammen. Der tænkte vi bare vi må da prøve at se hvad det er for en, og så tog vi ud og så Bertil, han vare bare så sød og klistrede nærmest til os så han valgte os og vi valgte ham smiley
    Han har desværre allergi, men dette får rigtig mange racerene tavle hunde jo også, så det mener jeg ikke skyldes han er blanding. Men derudover er han aldrig syg, og har ikke andre skavanker end allergien. Han er 9,5 år nu og det kan man bestemt ikke mærke på ham han springer rundt og er ligeså adræt som da han var 2 år smiley

    Vi fik ham i øvrigt gratis og han var både chippet, holdt sine vaccinationer og var kastereret smiley

    Jeg tror lidt at min holdning nok er at blandinger i mellem racer er noget der kun bør ske fordi der lige er 2 hunde der vælger at besøge hinanden igennem hækken. At folk så avler på 2 racerene hunde som bare ikke har stamtavler synes jeg er fint bare hundende ikke fejler noget.


  • #23   21. jun 2013 Elsker blandinger - de er mere specielle og vores egen helt unik.. nogle vil nok mene hans racer strider mod hinanden - men vi var forberedt på alle de egenskaber der kunne komme fra begge sider.. han er noget af det dejligste..

  • #24   21. jun 2013 Der vil altid være uenighed i dette. Folk der elsker blandinger, kan altid finde en eller anden bizar grund til at man bør vælge en sådan.
    Folk med racehunde har altid deres argumenter mere i orden, for at vælge disse.

    Jeg mener det er totalt unødvendigt at blande racerne - især at lave såkaldte "designerhunde"! Det er bare en smart måde at sælge "bastarder" på og det er altså "bastarder" uanset hvordan man ser på det.

    Der findes over 500 hunderacer derude i dag, det burde være muligt folk kan finde en af disse der passer til dem i stedet for at lege "Ole opfinder" og blande det ene l... sammen med det andet - og der er sjældent en logisk forklaring på hvorfor de gør det!


  • #25   21. jun 2013 Jeg kan personligt ikke se at en blandingshund skulle være mere speciel end end racehund, alle hunde har jo helt unikke personligheder.

    Dog vil jeg sige at jeg har mødt en del meget bizarre blandinger, med meget meget bizar adfærd. Men jeg er ikke sikker på at det er det "blandingsfolket" mener med speciel. smiley


  • #28   21. jun 2013 Allergisk: Alt visse racehunde er avlet ekstremt, gør det da ikke bedre/mere legalt at købe en ditto blanding. Ingen af delene burde finde sted, hvis du spørger mig. I det hele taget er dårlig avl noget l**t.

  • #30   21. jun 2013 Enig Anne Julie F

  • #31   21. jun 2013 Jeg synes blandinger af forskellig race men ens type, efter tjekkede forældre er ok.

    Ærger mig gul og grøn over ægte uden tavle! Især for min race, hvor der nu ( desværre) ikke er nogen krav for at få stambog mere...
    Hvalpekøberen tror fejlagtigt at de kan de samme ting m deres hund som dem m tavle. Og ofte er de ik så meget billigere end tavle.

    Desværre er både totalblandinger og ægte uden tavle tjekket for ret meget sundhedsrelevant, og jeg må tage afstand fra dem.


  • #32   21. jun 2013 Alfisten selvom DKK har slækket på deres sundhedskrav er det jo ikke ensbetydende med alle opdrættere dropper disse!!
    Der er altså seriøse opdrættere der jo har tjekket deres hunde for racerelaterede problemer FØR det også blev et krav ved DKK og de fortsætter vel!

    Det er så op til folk at bruge deres sunde fornuft og finde disse! Hvilket jeg mener er noget nemmere end ved dem der sidder og laver blandinger med fikse forklaringer!


  • #33   21. jun 2013 Og bare fordi man får en tavlehund er det altså ikke sikkert man VED hvad man får.

    Jeg har en sheltie med tavle, og han lever squ ikke specielt op til standarden. For han er hverken totalt afhængig af mig, eller vildt samarbejdsvillig :b


  • #34   21. jun 2013 Jeg er ret enig med allergisk i forhold til visse renracede hunde der bare ikke burde avles... eller i hvert fald ikke er et hak bedre at avle end tilfældige blandinger.Lige på DET punkt kan man måske endda sige at blandingsavlerne trods alt ikke BEVIDST avler på noget der er sygt og/eller deformt.

    Men generelt set er det jo ikke ofte der testes for ret meget ved blandinger og det synes jeg er ærgerligt.Hvis vi antager at der blev lagt samme arbejde i et kuld blandingshvalpe, kan jeg ikke se det frygtelige i at lave sådan et kuld, selvom jeg ikke selv ville være køber af dem


  • #35   21. jun 2013 Anya -men man kan jo bruge tavlen til at granske anerne og på den måde få en hund der lever mest muligt op til ens forventninger. Self er der hunde der falder udenfor standarden. Det er jo ikke maskiner men levende væsner, og selvom gener absolut har en del af skulle have sagt, så har miljø jo altså osse nogen indflydelse på det færdige resultat.



  • #36   21. jun 2013 Det er meget muligt de tjekker sundheden Alfisten, men hvordan kan du stadig se anerne tilbage og sundheden??

  • #37   21. jun 2013 Max H inden for min rase skal man både havde HD AD foto og mentalt Tested
    inden de må bruges i Avel består de ikke ja så er mit arbejde spil ,mine hvalpe bliver også hvalpeteste inden de forlader kennel ,.de Sidstev 3 kuld har jeg været i Tyskland og parre det koster da også at køre ,også alle de undersøgelser vi får lavet inden vi parre ,bare det at skulle havde dyrelægen efter en fødsels kan koste op til 3000- 4000 kroner .så er der også udstilinger og foder og stambøger og igen inden de rejser besøg hos dyrelægen ,man skal også regne med det slider på hjemmet og at man har et 24 timers arbejde ,og kan man så ikke komme af med dem ja så går de og koster opdrætteren flere penge .


  • #42   21. jun 2013 Gimli -det er jo tildels stadig køberens fejl. Personligt kunne det slet ikek falde mig ind at købe en race med SÅ mange skavanker som f.esk. EB'en (den er jo desværre ikke helt alene om det). Og hvis flere tænkte sådan, måtte avlerne jo enten rette ind eller lade racen uddø. Mon ikke NOGEN ville vælge at rette ind.

    Ang lige din race, er den jo en af dem jeg tænker slet ikke burde avles. Og jeg undskylder det måske lyder grimt, for jeg synes absolut det er dejlige hunde -dem jeg har mødt i hvert fald.
    Men i dens nuværende form, er det for mig at se fuldstændigt ligegyldigt hvor meget man tester, så længe den skal se ud som den gør nu, kan den ikke blive sund... så må man moderere standarden (eller tolkningen af den), eller helt droppe racen...
    Men selv med en mere moderat tolkning af standarden, vl de jo tage lang lang tid, før man når dertil at hundens udseende gør det muligt at lave mestendels sunde hunde, hvis man tester avlsdyrene.


  • #44   21. jun 2013 Det er osse racer eg mener man burde stoppe avlen på, i hvert fald i dens nuværende form.

    Det er jo racer hvor udseendet ( i mine øjne) blokerer for at man kan få en generelt set sund race uanset hvor meget der testes.
    Man kan self prøve at lave de sundest muligt hunde udfra de rammer man har at gøre med, men det er i mine øjne ikke godt nok.

    Nu er det ikke fordi jeg mener bulldogs skal avles til myndelignende hund e.l. Men jeg tror på at den eneste måde at forbedre sundheden ikke bare sådan for enkelte buller (eller mops), men for racen/racerne generelt er ved at indse at ekstrem-avl ikke er vejen frem, og derfor moderere standarderne (eller tolkningen af dem, er det jo ok i virkeligheden).
    Dette self i kombination med at man tester for relevante sygdomme.

    Jeg tror simpelthen ikke på at man kan lave en sund race udaf hunde der nærmest har et deforms udseende. Så længe man avler hunde med et SÅ ekstremt eksteriør, vil der osse være et alt for stort antal der får problemer relateret til det udseende.

    Der er sygdomme der er uafhængige af eksteriør, og der er jo ikke så meget andet at gøre end at teste for dem.
    Men en del af bullernes problemer er jo direkte relateret til deres udseende... altså er man nødt til at ændre det udseende hvis man vil slippe af med problemerne...


  • #46   22. jun 2013 Gimli -men det er jo ikke kun snuden. Det er jo mere reglen end undtagelsen at en EB ikke kan parre og føde uden dyrlægens hjælp. Det er da et tegn på at racen ikke ligefrem er heldigt skruet sammen.

    Men som jeg osse skrev ER der jo sygdomme som ikke har så meget med eksteriør at gøre -det er jeg ikke uenig i.

    Men vejrtrækning er jo langt fra det eneste problem ved de nævnte racer. Der er jo f.eks. osse rygproblemer forbundet med FB'ens hale (jeg går næsten udfra det samme gælder EB'en, men jeg ved det ikke med sikkerhed).
    Man ser osse FB'er der skal tørres bagi efter afføring -det er altså heller ikke noget man ser ved racer med sudere eksteriør.

    Der er så mange ting galt med den måde de hunde er skruet sammen på, at jeg ikke kan se anden løsning at moderere udseendet eller helt stoppe med at avle dem. Det er self ikke gjort over nat, men som det er nu, er det jo ikke engang noget man er villig til at overveje.
    Ja mange ofrnægter endda at udseendet har ret meget med sundhedsproblemerne at gøre (eller hvis de indser det, så er det i hvert fald kun hos de dårlige avlere at sundheden er skidt)

    Og self skal du da ikke købe hund efter hvad JEG ville vælge smiley

    Men enten støtter man de gode opdrættere af racen der er (og al ære og respekt for de der tester, men "god opdrætter" mener jeg altså osse kræver nogen etiske overvejelser omkring de hunde man avler på... en HD-status er ligesom ikke rigtigt nok) og dermed kan der så gå 10 år før der endeligt er en hvalp ledig, eller osse kan man vælge en anden race...
    der er ingen der tvinger en til at købe ved en dårlig opdrætter (og endda betale spidsen af en jetjager for det -det er jo helt forrykt)

    Jeg kan sagtens forstå du synes de er skønne -det synes jeg osse de er. Dem jeg har mødt har alle haft et fantastisk sind.
    Men det retfærdiggør i min verden ikke at man avler på hunde der er så deforme at de ikke engang kan formere sig uden hjælp, og at det er mere reglen end undtagelsen at de har skavanker.

    det er levende væsner, de fortjener de bedst mulige chancer for et godt liv... og det mener jeg altså osse indebærer sandsynligheden for et godt helbred.


  • #47   22. jun 2013 Sundhed er et krav også synes jeg at det mindste man kan gøre er at blande indenfor samme grupper. F.eks lab/golden og ikke krydse grupperne som f.eks gravhund/rottweiler.

  • #48   22. jun 2013 Michelle--beautifully put--agree.


  • #49   22. jun 2013 Fantastisk debat! smiley

Kommentér på:
blandinger, hvorfor er det så slemt?

Annonce