1.649 visninger
|
Oprettet:
**Grisen's mor** Familien buller
25. jan 2012 Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 80 Svar: 411
25. jan 2012 Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 80 Svar: 411
blandinger, hvorfor er det så slemt? {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen.
Jeg synes vi skal have en god gammeldags diskution igang her med for og imod argumentationer
Jeg selv har ikke den store viden indenfor avl osv.
men kunne godt bruge nogle input.
Jeg elsker blandinger, synes tit der kommer nogle rigtig smukke hunde ud af en parring med to forskellige racer.
Hvad er der forkert ved at parre en tjekket og sund tæve med en ligeså sund hanhund?
God aften derude ellers
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.526
- dog synes jeg man burde holde sig til blandinger hvor temperamentet af racerne passer sammen og ikke modarbejder hinanden.
jan 2012
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 80 Svar: 411
Har bare stødt på indlæg og tråde hvor folk bliver meget sure, meget hurtigt fordi der bliver nævnt blandinger
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
Og så er det bare ikke tophunde der bruges i blandingsavl.
maj 2007
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.056
Skal jeg have hvalp, ville jeg til hver en tid vælge en renracet hund med stamtavle, simpelthen fordi så kan jeg undersøge hvad det er jeg køber -sundhed, evt brugsegenskaber osv.
Skulle jeg have blanding ville det være fordi jeg fandt den rette voksne hund -så kan man se hvad det er man anskaffer sig.
Ulempen ved blandinger er jo at man aldrig ved hvad race de falder ud efter. Og ofte er der osse nogen usikkerhed omkring hvilke racer der reelt er blandet. Og det kan være fint nok, hvis man er villig til/magter at tage det der kommer... Generelt mener jeg ikke man skal købe en blanding der indeholder en eller flere racer man ikke ønsker at have som renracet.
-altså eksempelvis skal man afholde sig fra at købe en beagle blandet med labbe, hvis det gøres i håb om at få en knapt så selvstændig "beagle" ud af det... er man derimod indstillet på at leve med hunden uanset hvordan de to racer er mixet sammen i hvalpen, så fair nok, go for it.
Endnu et problem er, at efterhånden er der flere og flere der søger helt specifike blandinger som f.eks. "puggle", "frengle" og hvad de nu ellers kaldes disse "designerhunde".
Og avlere som laver (til tider hjernedøde) blandinger på samlebånd, er altså sjældent gode opdrættere der er ørlige omkring hvad de sælger.
F.eks. reklameres der ofte med at hvalpene vil få de og de egenskaber -naturligvis kun de mest ønskede (ala sundheden fra beaglen, men den franskes mindre krævnde aktivitetsniveau e.l.) og det er jo rent gætværk... for hunden kunne ligesåvel arve beaglens store selvtændighed og trang til at lave noget...
Så hvis sælgerne var ærlige, hvis de fik testet deres hunde (og kunne dokumentere dette) og satte sig grundigt ind i avl før de lavede deres "hyggekuld", og designerhunde, så havde jeg heller ikke de store indvendinger imod at nogen vælger at avle blandinger
feb 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 14 Svar: 246
Jeg har selv en huld i hovedet hvalp, og hun har efterhånden kostet mig på den gode side af 8000 kr i dyrlæge, med mere på vej - det skal dog lige sige jeg ikke selv har købt hende men har overtaget hende fra en mindre heldig person (misbrug)..
Og har efterhånden stødt på mange spøjse blandinger - og ja folk køber dem jo alligevel..
Dog har jeg ikke et problem med tavleløse hunde som f.eks bliver parret med en af samme race med eller uden tavle selv så længe der er testet for div. sygdomme
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 26 Svar: 83
- Er der ikke også noget lidt etisk underligt i, i det hele taget at "lave dyr"? Blandingsprodukter som de mere "rene" af slagsen.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.844
Tavlen sikrer nemlig at man kan deltage i løb, mentalbeskrivelse, udstilling mv.
Det sker meget ofte at nogen køber en tilfældig tavleløs husky, hvorefter de opdager at racen skal arbejde for at trives. De bliver måske fanget af den nye hobby og træner hunden op. Men pludseligkan de ikke komme længere, for hunden er tavleløs. De bliver nødt til at købe en ny hund. Hvad så med den gamle? Den er lidt tilovers pludselig.
Så man skal vælge rigtigt fra start af.
Og lade de professionelle opdrætte, så vi holder racen ren og sund, med oprindelige egenskaber og arbejdsdrifter.
feb 2010
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 65 Svar: 312
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
feb 2010
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 65 Svar: 312
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
At man bruger tid på at finde den rigtige hund og kører flere 100km er jo ingen garanti for at det bliver et godt kuld.Hvis folk ellers sælger sunde hunde kan jeg ikke at der skal være noget i vejen for at de tjener penge.Tavle eller ej.
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.205
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
mar 2008
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
Et godt forarbejde hvor man studerer tavler og linjer, er for mig alfa og omega, god hundeavl finder sted på hundeweb.
Ingen tæve eller hanhund er perfekt der vil altid være noget der bør forbedres, derfor er udvælgelsen af den rette partner så vigtig;)
Blandingsavl er der kun to mulige grunde til det er penge g "det kune da være sjovt" tavleavl kan sagtens være styret af samme grunde, men bør efter min mening være styret af ønsket om at forbedre det man tår med, et ønske om at lave en hund til køberen som er lige den tand bedre en det pragteksemplar man har;)
dec 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 486
Også får man smidt argumentet i arrigt i hovedet "blandinger er ligeså gode og dejlige hunde!!" - Jeg har ved gud mig aldrig sagt andet, altså.
Folk ved ikke hvad en stamtavle egentlig er - de tror oftest det er noget fisefornemt noget, som kun bruges af snobber der vil udstille. Stamtavlen er heller ikke sikkerhed for at hunden ikke bliver syg, det er ikke nogen garanti.
En stamtavle er jo et redskab, det at vide hvad din hund er lavet af. Du køber jo heller ikke en bil uden at tjekke motoren, eller en computer?! Det ville jo være hul i hovedet at købe en notepad, hvis man spiller meget - og det bruger man så vare deklarationen til at tjekke - kan den opfylde det jeg skal bruge den til?
Og det er det en stamtavle er i min verden - en vare deklaration for hunden. For man må ikke glemme, en hund handles som en vare på niveau med mobil, computer, bukser osv...
Derfor er JEG tilhænger af stamtavle. Jeg vil gerne vide hvilken sind og sundhed min bedste ven gennem de næste 10 år har. Men er man klar over alt dette, synes jeg det fint man køber blandinger, for så har man gjort sig sine overvejelser.
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 1 Svar: 108
I like what Max wrote.
I even paid the price of a puppy for the male to breed with my dog and had no problem with it at all, considering the dog! All of it was worth the work, the money, the joy, and now 5 beautiful, and really healthy dogs.
In a country like the US, there are SO many unwanted dogs and they are disposable and that's criminal. Denmark as a society takes the responsibility of owning a pet far more seriously, and it says a lot about Denmark!
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.182
Forskellen mellem en raceren hund og en blanding er netop karakteren.Ved en blandingshund, vil man aldrig kunne regne med karakteren, som man kan i en raceren hund.
Istedet for at lave blandingshvalpe, burde der meget hellere lægges vægt på de racerene hunde, hvor der i de fleste klubber er krav om sundhedsundersøgelser og udstillingskrav, så man er sikret en racetypisk og sund hund.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
jan 2010
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 349
Da vi bestemte os for at skulle have hund havde jeg tænkt lidt i golden retriever eller labrador da vi synes det var de racer der ville passe bedst til os. Men så sad jeg og så i gul og gratis og faldte over en annonce med en hund på 1 1/2 år som familien ikke ville have mere pga de havde fået en bette efternøler (baby) og de synes ikke det med hundehår og baby på gulvet passede sammen. Der tænkte vi bare vi må da prøve at se hvad det er for en, og så tog vi ud og så Bertil, han vare bare så sød og klistrede nærmest til os så han valgte os og vi valgte ham
Han har desværre allergi, men dette får rigtig mange racerene tavle hunde jo også, så det mener jeg ikke skyldes han er blanding. Men derudover er han aldrig syg, og har ikke andre skavanker end allergien. Han er 9,5 år nu og det kan man bestemt ikke mærke på ham han springer rundt og er ligeså adræt som da han var 2 år
Vi fik ham i øvrigt gratis og han var både chippet, holdt sine vaccinationer og var kastereret
Jeg tror lidt at min holdning nok er at blandinger i mellem racer er noget der kun bør ske fordi der lige er 2 hunde der vælger at besøge hinanden igennem hækken. At folk så avler på 2 racerene hunde som bare ikke har stamtavler synes jeg er fint bare hundende ikke fejler noget.
aug 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 211
apr 2013
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 14 Svar: 464
Folk med racehunde har altid deres argumenter mere i orden, for at vælge disse.
Jeg mener det er totalt unødvendigt at blande racerne - især at lave såkaldte "designerhunde"! Det er bare en smart måde at sælge "bastarder" på og det er altså "bastarder" uanset hvordan man ser på det.
Der findes over 500 hunderacer derude i dag, det burde være muligt folk kan finde en af disse der passer til dem i stedet for at lege "Ole opfinder" og blande det ene l... sammen med det andet - og der er sjældent en logisk forklaring på hvorfor de gør det!
maj 2007
Dog vil jeg sige at jeg har mødt en del meget bizarre blandinger, med meget meget bizar adfærd. Men jeg er ikke sikker på at det er det "blandingsfolket" mener med speciel.
maj 2007
apr 2013
sep 2005
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 7 Emner: 344 Svar: 2.087
Ærger mig gul og grøn over ægte uden tavle! Især for min race, hvor der nu ( desværre) ikke er nogen krav for at få stambog mere...
Hvalpekøberen tror fejlagtigt at de kan de samme ting m deres hund som dem m tavle. Og ofte er de ik så meget billigere end tavle.
Desværre er både totalblandinger og ægte uden tavle tjekket for ret meget sundhedsrelevant, og jeg må tage afstand fra dem.
apr 2013
Der er altså seriøse opdrættere der jo har tjekket deres hunde for racerelaterede problemer FØR det også blev et krav ved DKK og de fortsætter vel!
Det er så op til folk at bruge deres sunde fornuft og finde disse! Hvilket jeg mener er noget nemmere end ved dem der sidder og laver blandinger med fikse forklaringer!
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.526
Jeg har en sheltie med tavle, og han lever squ ikke specielt op til standarden. For han er hverken totalt afhængig af mig, eller vildt samarbejdsvillig :b
jan 2007
Men generelt set er det jo ikke ofte der testes for ret meget ved blandinger og det synes jeg er ærgerligt.Hvis vi antager at der blev lagt samme arbejde i et kuld blandingshvalpe, kan jeg ikke se det frygtelige i at lave sådan et kuld, selvom jeg ikke selv ville være køber af dem
jan 2007
apr 2013
mar 2008
inden de må bruges i Avel består de ikke ja så er mit arbejde spil ,mine hvalpe bliver også hvalpeteste inden de forlader kennel ,.de Sidstev 3 kuld har jeg været i Tyskland og parre det koster da også at køre ,også alle de undersøgelser vi får lavet inden vi parre ,bare det at skulle havde dyrelægen efter en fødsels kan koste op til 3000- 4000 kroner .så er der også udstilinger og foder og stambøger og igen inden de rejser besøg hos dyrelægen ,man skal også regne med det slider på hjemmet og at man har et 24 timers arbejde ,og kan man så ikke komme af med dem ja så går de og koster opdrætteren flere penge .
jan 2007
Ang lige din race, er den jo en af dem jeg tænker slet ikke burde avles. Og jeg undskylder det måske lyder grimt, for jeg synes absolut det er dejlige hunde -dem jeg har mødt i hvert fald.
Men i dens nuværende form, er det for mig at se fuldstændigt ligegyldigt hvor meget man tester, så længe den skal se ud som den gør nu, kan den ikke blive sund... så må man moderere standarden (eller tolkningen af den), eller helt droppe racen...
Men selv med en mere moderat tolkning af standarden, vl de jo tage lang lang tid, før man når dertil at hundens udseende gør det muligt at lave mestendels sunde hunde, hvis man tester avlsdyrene.
jan 2007
Det er jo racer hvor udseendet ( i mine øjne) blokerer for at man kan få en generelt set sund race uanset hvor meget der testes.
Man kan self prøve at lave de sundest muligt hunde udfra de rammer man har at gøre med, men det er i mine øjne ikke godt nok.
Nu er det ikke fordi jeg mener bulldogs skal avles til myndelignende hund e.l. Men jeg tror på at den eneste måde at forbedre sundheden ikke bare sådan for enkelte buller (eller mops), men for racen/racerne generelt er ved at indse at ekstrem-avl ikke er vejen frem, og derfor moderere standarderne (eller tolkningen af dem, er det jo ok i virkeligheden).
Dette self i kombination med at man tester for relevante sygdomme.
Jeg tror simpelthen ikke på at man kan lave en sund race udaf hunde der nærmest har et deforms udseende. Så længe man avler hunde med et SÅ ekstremt eksteriør, vil der osse være et alt for stort antal der får problemer relateret til det udseende.
Der er sygdomme der er uafhængige af eksteriør, og der er jo ikke så meget andet at gøre end at teste for dem.
Men en del af bullernes problemer er jo direkte relateret til deres udseende... altså er man nødt til at ændre det udseende hvis man vil slippe af med problemerne...
jan 2007
Men som jeg osse skrev ER der jo sygdomme som ikke har så meget med eksteriør at gøre -det er jeg ikke uenig i.
Men vejrtrækning er jo langt fra det eneste problem ved de nævnte racer. Der er jo f.eks. osse rygproblemer forbundet med FB'ens hale (jeg går næsten udfra det samme gælder EB'en, men jeg ved det ikke med sikkerhed).
Man ser osse FB'er der skal tørres bagi efter afføring -det er altså heller ikke noget man ser ved racer med sudere eksteriør.
Der er så mange ting galt med den måde de hunde er skruet sammen på, at jeg ikke kan se anden løsning at moderere udseendet eller helt stoppe med at avle dem. Det er self ikke gjort over nat, men som det er nu, er det jo ikke engang noget man er villig til at overveje.
Ja mange ofrnægter endda at udseendet har ret meget med sundhedsproblemerne at gøre (eller hvis de indser det, så er det i hvert fald kun hos de dårlige avlere at sundheden er skidt)
Og self skal du da ikke købe hund efter hvad JEG ville vælge
Men enten støtter man de gode opdrættere af racen der er (og al ære og respekt for de der tester, men "god opdrætter" mener jeg altså osse kræver nogen etiske overvejelser omkring de hunde man avler på... en HD-status er ligesom ikke rigtigt nok) og dermed kan der så gå 10 år før der endeligt er en hvalp ledig, eller osse kan man vælge en anden race...
der er ingen der tvinger en til at købe ved en dårlig opdrætter (og endda betale spidsen af en jetjager for det -det er jo helt forrykt)
Jeg kan sagtens forstå du synes de er skønne -det synes jeg osse de er. Dem jeg har mødt har alle haft et fantastisk sind.
Men det retfærdiggør i min verden ikke at man avler på hunde der er så deforme at de ikke engang kan formere sig uden hjælp, og at det er mere reglen end undtagelsen at de har skavanker.
det er levende væsner, de fortjener de bedst mulige chancer for et godt liv... og det mener jeg altså osse indebærer sandsynligheden for et godt helbred.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 1 Svar: 108
jan 2012
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 80 Svar: 411
blandinger, hvorfor er det så slemt?