{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.923 visninger | Oprettet:

C&C
C&C
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 24 Svar: 206

Opkast. Hvad kan det skyldes? {{forumTopicSubject}}

Vi har en tid ved dyrlægen om en time, men indtil da, er der nogen der har et bud på hvad det kan skyldes?

Jeg har en mops på snart 9 måneder som i perioder kaster op. Det startede for cirka 3 uger siden og han kaster op et par gange i ugen. Han virker ellers frisk og leger og løber rundt som han plejer.

Til at starte med troede vi at det kunne skyldes noget af det vådfoder han får blandet i sin mad. Det var en variant vi ikke havde prøvet før, men fra Ziwipeak som vi har brugt i lang tid. Det lugtede ikke som de andre varianter vi havde prøvet og derfor troede vi at det måske var dårligt, selvom det ifølge dåsen kunne holde sig til
2014. Vi stoppede så med at fodre med det.

Opkasten blev ved - han kastede stadig op et par gange i ugen.

Vi snakkede så med dyrlægen og aftalte telefonisk at se tiden an, da dyrlægen vurderede at det kunne være fordi der går for lang til i mellem måltiderne, og at maven derfor nåede at blive tom. På det tidspunkt fik han mad morgen og aften.

Vi begyndte så at fodre 3 gange om dagen, morgen, middag og aften, med første måltid kl. 7.30 og sidste måltid kl. 20.
Jeg troede det virkede, indtil han for et par dage siden kastede op igen, og igen 2 gange i dag.

Jeg vil jo ikke mene at der er normalt at en hund kaster op så ofte, så nu er der bestilt tid til et tjek og til at få taget blodprøver.

Er der nogen det har oplevet lignende, eller har et bud på hvad det kan være?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opkast. Hvad kan det skyldes?
  • #1   6. mar 2013 Jeg hopper med på en lytter.

• #2   6. mar 2013 Bine kaster op når hendes mave er tom for længe... Hun danner for meget mavesyre.
    Men da i fodre 3 gange om dagen, burde det ikke være det der er galt.
    Krydser fingre for at det ikke er noget alvorligt med ham smiley

• #3   6. mar 2013 Tanja&Bine
    Lille info, hvis du ikke ved det i forvejen..
    Der er noget med, at for meget mavesyre på sigt kan være med til at forårsage mavekræft..noget med at "ekstra" mavesyre er med til at gøre maven mere modtagelig for helicobacter (så vidt jeg husker) som enten ER eller også muligvis er med til at danne grundlag for kræft..
    Kan ikke lige huske om det er sikkert eller noget "forskere" mistænker.

Giver forklaringen mening...?

Så hvis nu man kan gøre noget forebyggende ift mavesyren eller måske tjecke op på en evt. helicobactorbakterie...anyways ..ville lige dele det smiley Da jeg selv ville være glad for at vide det, hvis min hund også havde for meget mavesyre.

Christina
    Undskyld jeg lige informerer om mavesyre i din tråd smiley
    Spørgsmålet er HVIS nu det vådfoder måske har været dårligt, om maven så ikke kan lide under det noget tid frem..?
    Håber dyrlægen har kunne hjælpe jer smiley

• #4   6. mar 2013 hjerte lungeorm kan få dem til at kaste op.

• #5   6. mar 2013 Det som bliver kastet op er det fodert, eller er det gult eller brunligt vandlignende i konsistensen...
    Hvis din hund spiser græs, så kaster den op...Jeg synes hunde kaster op on end off ...For mig betyder det kun noiget hvis det er ufordøjet foder som kommer retur flere gange i træk...Ellers er jeg ikke bekymret...Tørre bare op.

• #6   6. mar 2013 vil sige at når mine kaster op, så stopper jeg med det normale foder og langtidskoger ris og kylling, det får de så et par dage så stopper det som regel...

hvad årsagen er til de gør det af og til ved jeg ikke...

• #7   7. mar 2013 Pernille: Ved du hvad man kan gøre for at forebygge?

Fik af vide af dyrlægen at vi bare skulle sørge for at maven ikke var tom - Altså at hun jævnligt fik noget at spise, og det har fungeret fint i ca. 3 år nu.
    Men hvis der er andre muligheder, vil jeg meget gerne høre mere smiley

• #8   7. mar 2013 Tanja
    Måske er det også nok. Det kan jo godt være smiley
    Jeg ved, at mine forældre fik tabletter/piller mod for meget mavesyre til deres hund..vist nok de samme slags som man også giver mennesker. Men hvilken slags en hund skal have, må dyrlægen have tjeck på smiley

Men derudover mener jeg vist, at man kan undersøge, om der allerede skulle være kommet en bakterie. Så man har mulighed for at behandle, før den skaber større problemer.

• #9   7. mar 2013 Ok.
    Tak for info smiley

• #10   7. mar 2013 TS hvordan gik det hos lægen?

• #11   7. mar 2013 Ej altså, jeg har slet ikke fået besked om at der var kommet svar! Øv altså.

Nå, men tusind tak for jeres svar alle sammen.
    Dyrlægen mente ikke der var grund til at være urolig. Charlie virker glad og frisk og giver ikke udtryk for at være hverken dårlig eller have ondt. Men selvfølgelig må der være noget galt et eller andet sted, siden han kaster op så tit? Det er gulligt slim og skum og han har ret svært ved at få det op, så det ser ud som om at maven er tom.

Vi blev spurgt ind til om han spiser græs, om han hoster, om hans adfærd havde ændret sig. Vi kunne svare nej til det hele. Dyrlægen vurderede at det kunne være lidt mavekatar og vi har fået en 12-dags kur med hjem, og skal så melde tilbage om kuren har hjulpet. Hvis det ikke er bedre vil han tage nogle blodprøver.

Dyrlægen synes også det var lidt underligt at det kun er slim der kommer op, når vi fodre 3 gange om dagen. Vi skal blive ved med at fodre 3 gange om dagen og så skal han have sin pille ved sengetid. Så bør der blive dannet et beskyttende lag i mavesækken som skal berolige maven og forhindre at han kaster op.
    Jeg krydser fingre for at det virker, ellers snakkede dyrlægen om at næste skridt kunne være blodprøver og special foder, og især det med diætfoderet vil jeg gerne undgå. Så jeg håber... smiley

• #12   7. mar 2013 Christina
    Talte dyrlægen slet ikke om for meget mavesyre..?
    For det var faktisk også lige præcis det der gule slim af en slags mine forældres hund begyndte at kaste op i en tidlig alder..
    Og det kan netop være for meget mavesyre, der forårsager, at de kaster op på den måde.

Tanja
    Det var så lidt smiley

• #13   7. mar 2013 Nej det var ikke noget han nævnte ordret, men mavekatar fremprovokeres vel egentlig ved mavesyre, gør det ikke?
    De piller vi fik med hjem hedder antepsin og er mod mavesår. Det virker ved at lægge en beskyttende hinde i mavesækken så mavesyren ikke kan genere mavesækken. Der står yderligere at syreneutraliserende medicin kan hæmme effekten af antepsin.
    Men det var måske en ide at nævne det for dyrlægen når vi skal give feedback på om kuren har virket. Måske give nogle syreneutraliserende tabletter som efterbehandling? .. Ja nu er jeg jo ikke ligefrem ekspert, men jeg vil helt sikkert høre dyrlægen ad om det kunne være en god ide smiley

• #14   7. mar 2013 Ja den plan, der er lagt nu, gør jo i hvert fald, at man kan se, om det antepsin virker smiley
    For virker det, så er det jo nok mavekatar ..virker det ikke helt som planen, så kan du da prøve at nævne det med mavesyren for ham og se hvad han siger smiley

God bedring med vovsen smiley

Kommentér på:
Opkast. Hvad kan det skyldes?

Annonce