{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.455 visninger | Oprettet:

Racevalg :) {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg synes at jeg vil opdatere min kærestes og jeg, løbende research i racer her smiley

Da det er mig der skal træne hunden og have mest med den at gøre var det mig der fik første sorterings opgave og jeg fandt 17 racer der var interessant for mig smiley

De 17 racer er; (Stillet op efter kg og cm højde)
Engelsk Toy Terrier - Max. 4 kg & ca. 30 cm
Dværg Pinscher - Max. 5 kg & ca. 30 cm.
Kleinspitz - Max. 8 kg & ca. 29 cm.
Norsk Lundehund - Max. 8 kg & ca. 38 cm.
Shetland Sheepdog - Max. 10 kg & ca. 39 cm.
Shiba Inu - Max. 10 kg & ca. 41 cm.
Kooikerhondje - Max. 11 kg & ca. 40 cm.
Basenji - Max. 11 kg & ca. 43 cm.
Dansk/svensk gårdhund - Max. 12 kg & ca. 39 cm.
Mittelspitz - Max. 12 kg & ca. 39 cm.
Cocker Spaniel - Max. 14 kg & ca. 41 cm.
Islansk Fårehund - Max. 14 kg & ca. 46 cm.
Finsk Lapphund - Max. 21 kg & ca. 52 cm.
Border Collie - Max. 22 kg & ca. 53 cm.
Engelsk Springer Spaniel - Max. 24 kg & ca. 51 cm.
Australian Shepherd - Max. 31 kg & ca. 55 cm.
Hollansk Hyrdehund - Max. 31 kg & ca. 60 cm.

Der er helt klart racer jeg foretrækker mere end andre af disse, baseret på temperament og samarbejdsvilje, samt indlæring og udseende.

Herefter kommer min kæreste på banen og skal se REALISTISK på hvilke af disse 17 racer han kan "leve" med til daglig, det nytter jo ikke noget han synes hunden er det grimmeste på jorden kinda, dog er vi enige om at han må skære MAX. 12 racer fra, så der er 5 tilbage at vælge fra. hvor resten skal gå udfra temperament og sind af racen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Racevalg :)
  • #1   24. feb 2013 det er da godt nok et vidt og bredt valg, de da langt fra hinanden mange af racerne, men held og lykke med at finde den rette til jer begge smiley

  • #2   24. feb 2013 Hvis du gerne vil have en hund, som er nem at træne og få kontakt med er der flere af racerne på listen, der skal stryges.
    Jeg ville starte med Basenji og Shiba , det er meget selvstændige racer, mine whipper og gravhund er ultra førerfikserede ved siden af dem smiley


  • #3   24. feb 2013 Haha ja, jeg ved godt at nogle af dem ikke er så optimale for det, men de er nok også mest endt der fordi jeg simpelthen ELSKER racerne i sig selv xD
    - Men korrekt, at løbe agility med de racer sker nok ikke :b

    Min kæreste har fået kigget kort på dem til aften og har udelukket følgende;
    Engelsk Toy Terrier
    Dværg Pinscher
    Hollansk Hyrdehund

    Derudover er de mindst ønskede racer for ham;
    Cocker Spaniel
    Kleinspitz
    Mittelspitz
    Basenji
    Islansk Fårehund


    - Jeg må nok sige jeg er over'mega glad for han ikke udelukkede Finsk Lapphund, jeg synes simpelthen det er en fantastisk hund xD


  • #4   24. feb 2013 Måske er der hjælp at hente her?

    http://www.hundegalleri.dk/grupper/racebeskrivelse


  • #5   24. feb 2013 Man skal nok være glad for bjerggeder og katte hvis man skal have en besenji, min veninde har to og dem har jeg døbt bjerggederne, da de er over det hele og elsker at stå høje steder *GG*


  • #6   24. feb 2013 Ja Basenji er nogle meget specielle hunde der kræver noget helt særligt. Det er ikke en hund jeg vil rekomendere til den "almindelige" hundeejeren. Men de har fantastiske personligheder. Men ja..meget specielle..

  • #8   24. feb 2013 Australian Shepherd og Border Collie er racer der har brug for meeeeget aktivering. Mental og fysisk. Det er nog racer der egner sig mere til en der vil have en god arbejds og træningskamrat, og ikke en hund til hyggetræning og gåturer smiley Du kan jo sagten komme langt i hundetræning med racer der kræver lidt mindre smiley

  • #9   24. feb 2013 Jeg synes du skal tænke lidt mere over, hvad du vil træne hunden til og på hvilket plan, for ikke alle racer er lige godt til eks agility, de forskellige racer har forskellige styrker og evner, jeg tror det er her du skal starte din søgning.

  • #10   24. feb 2013 Ja det er godt nok meget bredt, det du ønsker. Der er både den del spidshunde og en del hyrdehunde, og der er nok ikke nogle hunde, der er længere fra hinanden end spidserne og hyrdehundene smiley

    Jeg giver de andre ret i, at det vil være en fordel for dig, hvis du finder ud af, hvad du vil med hunde. Hvis det er agility - er det så på hyggeplan eller på konkurrenceplan?

    Og selvom borderen fx. er helt fantastisk til agility, så kræver den en rutineret fører - en fører, der ikke har tidligere erfaring med agility er som regel en rigtigt dårlig kombination med borderen.


  • #12   24. feb 2013 Fætter Karin - Tak for link smiley

    Sandra S & Bettan - Ja jeg ved godt at Basenji er en meget speciel race, det bliver nok heller ikke den vi ender med, men har bare altid været så fasineret af den.

    Finkaninus - Jeg ved ikke hvad du basere det fra. Jeg har haft med 3 sheltier at gøre i mit liv, så jeg synes den passer udemærket da jeg ved hvad jeg får mellem hænderne der smiley

    Bettan - Jeps det ved jeg, derudover er de også nogle af de største hunde vi har på listen, så ved ikke rigtig smiley

    Kennelmor - Som sagt vil jeg gerne have en relativt samarbejdsvillig hund, da jeg gerne vil lave lydighed med den selvfølgelig, dog må jeg sige jeg er lidt splittet mellem Rally og agility, da jeg synes rally lyder fedt også, men alt det jeg laver med den, bliver højest på hygge konkurrence plan, det skal være sjovt.

    Karina - Ja jeg ved godt de er en del fra hinanden, men de racer der står er primært valgt udfra hvad jeg kunne læse mig til om deres temperament og sind.
    - Som skreven lige ovenover så bliver sporten max på hygge konkurrence plan smiley

    Annette - Øhm, det er jo ikke imorgen vi skal ud at anskaffe ny hund. Vi skal også først spare pengene helt op, så vi taler allertidligst til sommer, og det er velogmærket hvis ALT passer sammen og ellers så er først næste år.
    - Jeg vil aldeles ikke skaffe mig en voksen hund, da jeg vil have en hund med stamtavle og de hænger ikke på træerne når de er voksne, derudover har jeg ikke lyst til at give 5-6000 kr for en voksen hund når man kan give lidt mere og få en hvalp som man selv kan præge.
    Derudover så var det altså ikke kun os der gjorde noget galt mht. til Tinka/Coco, jeg har aldrig haft sådan en hund før, gav det en chance men det havde jeg ikke viden nok til, jeg synes overhovedet ikke man kan sammenligne det med at få en hvalp, som man ved hvilke kår kommer fra osv.

    Nu skal jeg jo IKKE have en førstegangshund, jeg ved ikke hvorfor du mener det, men har haft hund og trænet hunde det meste af mit liv.
    - Selskabshunde; Nej tak, de er tit alt for små ellers egner de sig ikke til min kæreste og jeg.

    Jeg kiggede bogen "Hundeleksikon" igennem 3 gange, og det er som det er nu, resten af racerne følte jeg ikke det store for.

    Det her er de krav jeg stillede da jeg læste:
    - Skal have temperament der tiltaler(Livlig, glad for at lave noget og være i stand til at være hyggehund indendøre)
    - Må IKKE ligne en muskelhund/være en muskelhund(min kæreste kan ikke lide disse hund, også derfor han valgte engelsk toy og dværg pinscher fra)
    - Må IKKE være helt hvid(Jeg brøds mig ikke om hvide hunde, jeg synes ikke de er kønne at se på)
    - Skal egne sig til enten agility eller rally, og selvfølgelig lydighed.
    - Må IKKE være større end 60 cm og 32 kg.(Det bare fordi meget store hunde ikke er så tiltalende for mig, da jeg selv kun er 160 høj)
    - Må kun være lettere optil lettere reserveret(Har intet imod lettere reserverede hunde, synes faktisk det er et ok træk for en hund, da de ikke har den der evige lyst til at hilse på alt og alle)

    Det tror jeg sådan lige var det smiley


  • #13   24. feb 2013 Den engelske toy terrier ligger realistisk nærmere 5 kg og 32 - 35 cm og ligner på ingen måder en muskelhund. Det er en elegant, ler og særdeles adræt hund. Jeg udstiller på de fleste DKK og DTK udstillinger i år og i er begge velkomne til at kigge forbi til en snak ;-).
    i forhold til dine krav.
    ETT har et vidunderligt temperament, den er lettere reserveret, knytter sig til de personer den omgåes i hjemmet,hvilket hjælper til at den er god til at fokusere på ejeren i trænings og konkurrence situationer, hvor der er en del andet som nemt kan distrahere hunden.
    Den er livlig og sjov ude, men elsker at putte i tæpper og huler og især sofaen inde.
    I norge bruges den meget itl både agility,rally og lydighed og klarer sig rigtig godt også på konkurrenceplan.
    som du kan læse brænder jeg efterhånden for racen. jeg startede med en og har tre stk. idag og nyder dem i fulde drag.


  • #14   24. feb 2013 Dorthe - Jeg forstår heller ikke hans grundlag, jeg synes jo heller ikke den ligner en muskelhund overhovedet, men har heller ikke afskrevet den helt, og sådan som du beskriver den lyder den altså som en hund der godt kunne passe ind her smiley

  • #15   24. feb 2013 Jeg har løbet agility med en shiba og hun var faktisk rigtig god, men nej det er ikke så normalt. Har dog set andre løbe med dem også

  • #17   24. feb 2013 Jeg købte min tervueren med DKK tavle 2½ år gammel.. For under 1.000 kr

    Man kan sagtens få voksne tavlehunde til fornuftig pris, men kan da godt forstå du gerne vil have en hvalp.

    Er enig med de andre i at du har spredt dig over vidt forskellige racer og egenskaber, så der er lidt svært at vejlede.
    Jeg er mest til lidt større hunde, men kunne godt falde for en pappillon.. Dens sjove personlighed og samarbejdsvilje gør den til en mulig race hos mig...
    Den mindste hund jeg nogensinde har haft er en collie.


  • #19   24. feb 2013 Du vil altid .. - Nå okay, jamen det er jo heller ikke alle hunde der følger den beskrivelse der står af dem :b

    Annette - Nu er der sådan set væsentlig forskel på at opdrage en almindelig hundehvalp fra 8 uger af og til en hvalp på 4 mdr, som er blevet behandlet skidt i de første 2 mdr af dens liv og svigtet et par gange. Det er der i hvert fald for mig.
    - Jeg synes faktisk du lyder ret nedladende overfor mig, og gav ikke Tinka væk fordi jeg havde lyst eller noget, men fordi den bed min kæreste!

    Ib - Nå okay, jamen jeg vil da overhovedet ikke have noget imod at få en voksen hund, det er der jo også fordele i smiley Dog ved jeg ikke lige hvor man skulle kigge efter dem henne, bliver de annonceret specielle steder?

    Finkaninus - Jeg synes det er lettere provokerende at du bliver ved med at sige jeg ikke kan finde ud af at holde en hunderace som faktisk er den jeg har bedst kenskab til og opdraget 3 af, og de blev alle 3 skønne hunde.
    - Derudover er der tænkt over det med barn og jeg har ingen steder sagt at der bliver anskaffet/købt hund før jeg er ovenpå og føler jeg kan klarer det.
    Jeg VED godt hvordan shelties er, det behøver du ikke belærer mig om, og jeg kan ikke se forskellen? Den første sheltie vi fik var fordi JEG ville have hund, jeg var 12 og det var mig der foretog mig alt med den, lige udover at gå aftentur med den enkelte aftner.


  • #21   24. feb 2013 Annette - Hvordan vejleder du mig når du skriver "Jeg forstår virkelig ikke hvordan du kunne have så store problemer med en hvalp på 4 mdr, hvis du er så erfaren med hunde?"

    Og hvor er vejledningen i at sige jeg ikke kan overskue en sheltie, grundet nogle private problemer?

    Jeg har aldrig sagt jeg ikke ville have andres mening, men hvordan kan man komme med en mening om jeg kan overskue at have en hund, når man ikke kender mig privat? smiley

    Derudover er det skrevet at det allertidligst er til sommer men nok nærmere næste år at det bliver aktuelt? Så derfor synes jeg det en mærkelig kommentar?

    Og jeg ved ikke hvad din sidste linje har med noget at gøre.


  • #25   24. feb 2013 Lille Solstråle - Hmm Jeg har mødt sheltien, da jeg & min familie har haft 3(de 2 lever skønt endnu xD), så har jeg mødt mange DSG'er, men det lidt blandet hvordan de har været, grundtrækket er nok at de er ret livlige og lettere snakkende, tangerende til en del.
    Cockers har jeg også mødt en del af, og de er bare nuttede :). Jeg har mødt en enkelt Shiba, men det var i en hundeskov og ejer fortalte mig nogle ting - men ellers var det jo lidt begrænset.

    Jeg har mødt ekstremt mange Boder collies, da de er en favorit hund i den by jeg kommer fra "oprindeligt" og her variere det meget hvad der bliver gjort med dem, også har jeg mødt dem til agility træning tit, da træneren havde 2 selv, de var dog noget snakkende. Ligeledes har jeg mødt 2-3 islandske fårehunde, SKØN hund, i hvert fald de 3 jeg mødte, der bor en på samme vej som mine forældre der har ejet de 2 af dem, og de er virkelig søde, lettere snakkende, og men ret lydige. Den ene elskede at snakke med andre mennesker og hunde, hvorimod den anden er pænt ligeglad med alle andre, for det meste.
    Australian shepherd - mødte jeg på DKK udstilling sidste år, men som du os skriver bliver den nok streget, både fordi den er enormt aktiv og fordi den tit er stumphalet, og må nok indrømme jeg har det lidt svært med hunde uden haler xD

    Tror de racer jeg aldrig har mødt er Klein & Mittelspitz, Norsk lundehund, Kooikerhondje

    Jeg kan godt se hvad du mener, men er først nået til de "strenge sorterings krav" nu, da jeg helst ikke ville starte med kun at have 3 racer at sortere imellem xD Hellere have lidt flere også det tager lidt længere tid at finde den endelige så man er sikker på man ender med det rigtige smiley - Derudover tager det jo også tid at finde den rigtige kennel og sådan smiley


  • #27   24. feb 2013 Jeg forstår simpelthen ikke hvilke kriterier det er du vælger race ud fra! Hvordan pokker kan du ende ud med så forskellige racer?, sæt dig ned og find ud af hvad det er du vil med en hund og hvor meget tid og energi du og ikke mindst din partner vil bruge på projektet, lige nu smager da af at man har kikket i en hunde bog og har valgt alle de racer ud man syntes var pæne!
    Når man har opgivet en 4 måneders hvalp fordi den var for stor en mundfuld så er racer som aussier, border med flere absolut ikke dem man skal kikke efter!


  • #28   24. feb 2013 Lille Solstråle - Årh hvor er han fin smiley - Men jeg synes bare jeg havde læst mig til at man kunne få den i en mindre udgave, som var god til at starte med?

    Bodil - At jeg "opgav" den hund var ALDELES ikke fordi det var en for stor mundfuld. Nu er jeg snart træt af at i allesammen malker videre på at jeg har givet en hund videre som jeg IKKE selv havde valgt!! Derudover BED den min kæreste, og havde nogle særlige ting jeg ikke var bekendt med!

    Jeg synes det er dybt sårene at dengang jeg gav hende til Anika, sagde folk at det var rigtigt gjort osv. og at nogle gange er kemien der bare ikke. Derudover var det ikke en hvalp jeg havde valgt selv, ej heller en jeg nogensinde nok ville have valgt selv. Men at i bruger det som argument hvorfor jeg nærmest ikke burde få en hund for nogle nogle af jer, synes jeg er sårene.


  • #29   24. feb 2013 Herudover ville jeg faktisk rigtig gerne til kurset DKK nogle gange holder som vist hedder "Før du køber hund" - dog er det ikke en mulig lige pt smiley

  • #33   24. feb 2013 Finkaninus - Tak, tænkte også det kunne hjælpe en del, for der er sikkert nogle ting som er ret relevante som man nogle gange kommer fra eller ikke selv tænker over.

    Lille Solstråle - Altså jeg er heller ikke overhovedet sikker på jeg har ret, men jeg nævner det fordi jeg faldt over disse sider en dag; http://en.wikipedia.org/wiki/Miniature_Australian_Shepherd og http://www.dogster.com/dog-breeds/Miniature_Australian_Shepherd

    - Jeg er overhovedet ikke sikker på om der er hold i dem dog xD

    Finkaninus - Ah ok ja det er dét de hedder, troede faktisk det var en race efter de sider smiley


  • #36   24. feb 2013 Jamen er da glad for at få afkræftet at det faktisk er en race for sig selv.
    - Synes nok det lidt ærgeligt at de er SÅ optagede i USA at avle alle hunderacer ned i "pocketsize" nærmest, måske de skulle avle dem selv ned i den størrelse xD


  • #37   25. feb 2013 Så fik jeg lavet den liste folk efterspurgte smiley

    Vi kan tilbyde:
    - Hus m. have
    - Min. halvanden times gåtur dagligt, fordelt over 3 ture.
    - Massere af aktivering hjemme; Tricks, søge og andre finurligheder
    - Hvalpehold > lydighedshold > Rally og/eller Agility¨
    - Massere af frie omgivelser(Vi bor på landet)
    - Formodentlig udstilling
    - Agility og/eller Rally på "hygge'konkurrence" plan.

    Krav til hunden:
    - DKK(evt DDH) tavle
    - Livlig hund
    - Skal kunne slappe af
    - Skal kunne fungere med andre hunde
    - Lettere selvstændig
    - Relativt samarbejdsvillig
    - Relativt modig/nysgerrig

    Ekstra pluser: (Dog ikke absolutte krav)
    - Arbejdsvilje
    - Elske at sofa/senge hygge
    - Langt hår

    Jeg tror selv jeg har fået det hele med smiley


  • #38   26. feb 2013 En langhåret collie passer perfekt til det hele.
    Men køb kun fra steder der prioriterer temperament og mentalitet, der er desværre stadig nogle der opdrætter på alt for nervøse hunde. Heldigvis er mange opnærksomme på dette og går meget op i at mentaliteten skal være iorden.


  • #39   26. feb 2013 Hehe Tak Kennelmor, men tror bare vi synes at en collie bliver lidt for stor

  • #40   26. feb 2013 Tæverne vejer 20-25 kg hannerne op til 30 kg, så den er ikke så stor som man tror.

  • #41   26. feb 2013 Hej Anya
    Ud fra det du skriver at i kan tilbyde hunden og de krav i har til den vil jeg sige Islandsk Fårehund eller Finsk Lapphund. Jeg kender begge racer ret godt (begge racer er ret populære blandt min familie og venner smiley ) og tror det er racer, der vil passe rigtig godt ind hos jer. Dog med lidt opmærksomhed på at hanner af begge racer kan være nogle børster overfor andre hanner.
    Eller som kennelmor foreslår: Tag og kig lidt på collie, så stor er den altså ikke;-)


  • #42   26. feb 2013 Tak, dog er jeg ret sikker på mit valg falder på en tæve uanset race smiley

  • #43   26. feb 2013 Jeg har mødt flere islandske fårehunde, bl.a går der en på mit agilityhold, en på et lydighedshold jeg har gået på og to på et ringtræningshold, og alle fire hunde gøer så vi er ved at blive sindsyge. Den der løber agility virker meget stresset og hører ikek det halve af hvad der blvier sagt, den suser rundt bland os andre og ejer kan ike kkalde den til sig. De to islandske på ringtræningsholdet måtte med jævne mellemrundt trække hundene væk fra træningen fordi de stressede og gøede.
    Jeg ved ikek om det er noget karakteristisk for de racer - jeg har bare kun mødt fire islandske fårehunde og de var a pain in the ass alel fire rent ud sagt - og det var dem der var sværest at styre på alle holdene, de var overhovedet ikek fører fikserede, som jeg oplever at collien meget er.


  • #44   26. feb 2013 Kennelmor, jeg tror faktisk aldrig jeg har set en rigtig collie dyrke agility? Kommer den ikke i klasse med borderne ?

  • #45   26. feb 2013 Jeg har fået stillet 10 racer op nu i grupper efter hvad der egentlig intressere mig mest, men derudover ingen rækkefølge smiley

    De 10 racer er;
    Shetland Sheepdog - Max. 10 kg & ca. 39 cm.
    Finsk Lapphund - Max. 21 kg & ca. 52 cm.
    Collie - Max. 28 kg & ca. 58 cm

    Dansk/svensk gårdhund - Max. 12 kg & ca. 39 cm.
    Cocker Spaniel - Max. 14 kg & ca. 41 cm.

    Norsk Lundehund - Max. 8 kg & ca. 38 cm.
    Kooikerhondje - Max. 11 kg & ca. 40 cm.

    Islansk Fårehund - Max. 14 kg & ca. 46 cm.

    Kleinspitz - Max. 8 kg & ca. 29 cm.
    Mittelspitz - Max. 12 kg & ca. 39 cm.


  • #46   27. feb 2013 Okay tak. Det var slet ikke den opfattelse jeg havde fået af kooikeren smiley
    - og okay med den islandske, den har ellers en god størrelse xD


Kommentér på:
Racevalg :)

Annonce