{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.087 visninger | Oprettet:

DKK hund med underbid- pris? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har en veninde som kigger på en chihuahua med dkk stamtavle.
Det er en tævehvalp,- hvalpen har udviklet underbid - sælger siger det måske kan rette sig...

Hvad burde man gøre nu? Hunden skal IKKE avles på, og ikke til udstilling- kun familie hund...

Og hvad skal prise være ca. Nu?

Mvh.
Michelle og Helene

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DKK hund med underbid- pris?
  • #1   6. feb 2013 Prisen er jo 100% op til opdrætter uanset hvad sælger mener..

• #2   6. feb 2013 Ja, de kan jo ikke tvinge os til at betale smiley
    Men hvad vil i synes er en fair pris? - vi spørger jo fordi vi ikke har forstand på hvad der er en rimelig pris med stamtavle

• #3   6. feb 2013 Kontakt DKK og forhør jer. Mener man plejer at lave et lille afslag i prisen, sats ikke på at det retter sig!

• #4   6. feb 2013 Jeg tænker at et afslag på 1/3 af prisen vil være passende. Det er normalt den DKK vejleder til, når en hund har en fejl, som gør at den ikke kan udstilles/avlsgodkendes.
    Det skal skrives ind i kontrakten, at der er givet sfslag pga den defekt, så der senere ikke er noget at komme efter.

• #5   6. feb 2013 Tak for svarende smiley

Hvad kan konsekvenser i værste fald være af underbid?

• #6   6. feb 2013 Altså hvis den har en arvelig fejl burde efter min mening sælges til reduceret pris( min. halv, afhængig af hvilke konsekvenser det har for hunden)og med avlsforbud(som opdrætter skal ansøge DKK om).
    Jeg har selv fået en ups hvalp på en tæve med skæv kæbe, hvalpen fejler ikke noget men da denne fejl ikke skal vidregives ansøgte jeg om avlsforbud på hvalpen og solgte den til kostpris(2500).

• #7   6. feb 2013 1/3 plejer at være normen, det fik vi at vide på opdrætteruddannelsen.

• #8   6. feb 2013 Konsekvenserne kan være forkert bidfunktion, dvs. slitage i kæben og problemer med at spise, drikke mv. Hvis det er helt grelt, kan hundens signaler også fortolkes anderledes af andre hunde, hvilket kan give småproblemer i omgangen med andre hunde.

• #9   6. feb 2013 Hvis hunden sælges som udstillingshund, så ja det er 1/3 af købsprisen. Men jeg tror ikke opdrætter er så "dum", at den sælges som det. Med garanti sælges den som familiehund, og så er I ikke berettiget til nedslag i prisen.

For familiehunde gælder det:
    - at hvis det er et "kosmetisk" underbid, hvor hunden ingen mén får af det, så gives der ikke nedslag.
    - hvis den derimod får mén, så skal der gives nedslag. Det er helt op til opdrætter om denne vil give nedslag, men man vil nok skele til reglerne for udstillingshunde, som er 1/3 af prisen.

Så I har disse valg, hvis det er en familiehund I vil købe:
    1: Hvis det præcis er den hvalp I vil have:
    Så må I appellere til Sælger om at give nedslag i prisen
    Eller betale hvad den koster.

2: Find en anden hvalp uden underbid, og betal hvad den koster.

Beklager, men der er regler for salg af hvalpe med DKK tavle, og det tror jeg sælger vil følge.

• #10   6. feb 2013 Så længe der ikke er problemer, ville jeg måske give et symbolsk nedslag på 1000 kr, men når hunden sælges som familiehund og underbidet udelukkende er kosmetisk, vil jeg ikke mene, at man som køber kan køre krav på noget.

Langt de fleste underbid er små og udelukkende kosmetiske.

Kommentér på:
DKK hund med underbid- pris?

Annonce