Hund tåler ALT pånær kornfrit foder?? but why..?... {{forumTopicSubject}}
Godformiddag i stuerne.
Jeg har fra Sally´s 10. måned prøvet at give hende det "gode" tørfoder, dvs. tørfoder uden tilsætningsstoffer og korn, jeg har prøvet et par forskellige mærker men hun kan simpelhen ikke tåle det rent - har selvfølgelig brugt den nødvendige tid til at omstille hende fra hendes daværende foder til det nye, og som regel brugt så lang tid som 1,5 måned til overgangen så det er ikke der "fejlen ligger".
Kørte i starten kun med fisk varianten da hun godt kunne bruge det ekstra fedt og olie til pels men gik derefter over til de normale varianter, andre mærker osv. uden held...
Lige pt. får hun 1/2 billig foder fra købmanden og 1/2 kornfrit foder med fisk og det går fint, det går i det hele talt ALTID fint når vi blander 1/1 eller 2/1 af det kornfrie men så snart vi kører over i rent så brækker hun sig og har tynd mave dagligt og jeg forstår det simpelthen ikke.
Udover Sally har jeg en bulldog og han har sart mave og så snart hans godbider, ben osv. afviger for meget fra hans normale mængde så får det følger men han spiser glædeligt tørfoderet uden problemer - også uden så stor overgangsperiode..
Sally derimod som kan spise alle de ben, godbider, kød/ben fra jagtens bytte, rester fra aftensmaden osv. og ALDRIG får dårlig mave af varieret kost, brækker sig og får tynd mave af 100% ren korn og tilsætningsfrit foder.... Er der nogen der kan forklare mig hvorfor eller hvor "fejlen" er?
Forstår ikke hvordan jeg kan have en hund som tåler ALT og æder ALT men bare ikke kan køre på 100% kornfrit foder..?
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 11 Svar: 64
Nogle hunde har bare mere sart mave end andre, min hund fx. hvis han får korn får han allergi og kør sig helt vildt, mens min anden hund kan æde alt det kort og rygbrød han har lyst til uden der sker noget ved det :)?
Men sådan er det jo også men mennesker og slik, nogle kan spise 100kg om ugen uden de tager på, andre skal bare se på det i supermarkedet, og så tager de på af det.
Men 100% kornfrit burde ikke være et problem, da hunde jo i realiteten er avlede ulve, og ulve spiser ikke korn.
- Har du overvejet barf? Du siger han godt kan spise ben osv? Barf er rigtig godt, det giver vi vores ene hund
okt 2012
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 494
Hvorfor ikke bare erkende at vuffen ikke fungerer på det, og så bruge et alm udemærket foder (f.eks. RC, Eukanuba, Arion, Hills osv)...
Ikke alle hunde rider med på den der mode bølge med kornfrit foder...
ligesom ikke alle heste fungerer uden et bid i munden ...
Synes der er uhyggelig mange mode bølger som egentlig vil det godt, men udstiller alle andre som forfærdelige dyre ejere, fordi de ikke gør tingene på den nye måde
Blev vist lidt noget rod, men pointen er altså at kornfrit ikke er sagen for alle
okt 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 129
maj 2005
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 235 Svar: 2.568
Er helt enig med dig Enya, men når nu hun kan tåle ALT, så undrer det mig at hun ikke kan køre på 100% kornfrit - lige nu kører hun på 50% og før har hun kørt på 75% uden problemer..
Det er jo ikke noget problem for os, hun er fin i pels og størrelse - men ville jo helst gerne køre 100% korn og tilsætningsfrit på hende og (igen) det undrer mig hvorfor det ikke lader sig gøre..?..
Har overvejet Barf, men (nu kommer alle undskyldningerne) skal jeg endelig Barfe så skal det være fra bunden hvor de får de friske råvarer og ikke tørfoderet eller de andre variationer som kan købes - Otto (min anden hund - bulldogen) fungerer jo nemlig bare SUPER på det kornfrie fisketørfoder, og pt. står deres madskåle klods op af hinanden, de levner, spiser når de har lyst og har ingen kamp omkring skålene (egoistisk grund, for kan bare indføre bestemte spisetider i seperate rum) føler heller ikke jeg har den nødvendige viden til at Barfe hende/dem, men har dog overvejet det før og vil tage det op til overvejning igen - skal lige læse op på Barf og se om en mulig fodringsløsning så kan findes..
Som sagt så fungerer hun fint på den blanding hun får nu, så det er intet problem for os, og Otto stortrives, forstår bare ikke hvorfor hun ikke kan gå fra 75% til 100% ren kornfrit tørkost... har aldrig hørt eller oplevet et lignende tilfælde før..
maj 2005
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 235 Svar: 2.568
Kamilla forstod skam godt pointen (sidder selv og skriver noveller i tråden for at forklare)
Har dog bare altid fået atvide at kornfri produkter var de bedste og oplevede mærkbar forskel på hendes stressniveau da vi skiftede fra hendes billige foder til størstedel kornfrit - hun har let til stress og er følsom på ændringer i hverdagen - en meget følsom lille bandit
Kan forstå at selvom jeg har læst en del om det, hørt på råd fra kenneler, websider og vores hundetræner ang. fodervalg, så har jeg misforstået den gode virkning i tilsætnings- og kornfrit produkter - og kan se pointen i det i skriver - tak
Så forstår jeg bedre og kan godt fortsætte med 50/50 uden at føle skyld og forundring..
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
Sagt af en, hvis ene hund får WB og den anden får RC...... Det fungerer de nu engang bedst på, så det får de.
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.295
men alle hunder er forskjellige , så man må prøve og finde ud hva som er bedst for dem
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Jeg har selv måtte gøre det ved en af mine katte. Det fine, gode og dyre foder var bare slet ikke noget han kunne bruge. Han tabte sig, fik en træls pels, kastede ofte op og havde tit dårlig mave - og så virkede han ikke så frisk og legesyg som han plejede. Jeg havde også kørt ham stille og roligt over på det gode foder og givet det nogle måneder for at se tiden an, men det gik bare ikke. Nu får han Iams med fisk, han har taget på, hans pels er fin, han får sine legeflip igen og maven er i balance.
jul 2011
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 26 Svar: 201
Hund tåler ALT pånær kornfrit foder?? but why..?...