{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.503 visninger | Oprettet:

Købeloven {{forumTopicSubject}}

Hej HG..

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde de steder i købeloven der siger at hvis hunden bliver syg (eller ting går i stykker) så er der 2 års reklamationsret..

Jeg står med et super hjem til Kalle på hånden, men de vil kun give 3000 og lige nu kan han ikke presses til mere end 4000 kr.

Og så tror de ikke rigtig på at sælger skal kunne tage hunden tilbage for fuld pris hvis han bliver syg med arvelig sygsom om ny ejer ønsker det.. Eller give nedslag i prisen, hvis ejer ønsker at beholde..

Har lovet at finde noget dokumentation, men det er ikke helt nemt synes jeg smiley

Tak for hjælpen og god aften derude smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Købeloven
  • #1   23. jan 2013 DKK har noget
    http://www.dkk.dk/Kobeloven-2-2

• #2   23. jan 2013 Tak.. Fandt det også lige.. Har været vildt dårlig til at søge, men nu fandt jeg lige det rigtige... Tak smiley

• #3   23. jan 2013 Når nu DKK hele tiden gør opdrætter til ansvarlig, gælder det så ikke det samme for den som sælger hvalpen videre? Altså en der IKKE er opdrætter, men "bare" sælger hvalpen videre fordi de ikke kan have den?

• #4   23. jan 2013 Der er forskel på forbrugerkøb og pivathandel. Som udgangspunkt gælder reklamationsretten begge steder, men til forskel så kan man som privat handlende aftale (og skrive det ned med underskrifter) at der ikke gives reklamationsret "købt som beset2. Dette kan ikke aftales i forbrugerkøb - og der hører alle DKK-opdrættere under.

• #5   23. jan 2013 Ja det er jo et godt spørgsmål, fordi opdrætter kan vel betegnes som "virksomhed", men den der nu sælger den videre er nærmere privat så tror ikke helt de samme regler gælder.

• #6   23. jan 2013 Men som Ginne siger så har jeg foreslået at vi i kontrakten skriver at hunden koster 4000 kr, men der gives et afslag på 1000 kr og derved fraskrives retten til reklamation.. Det kan man vel godt?

Jeg tænker bare at det er en 20-årig pige der sælger.. Hun ligger da ikke inde med de penge de næste 2 år..

• #7   23. jan 2013 Ja hvis hun ikke som sådan driver salg af hunde på en reglmæssig basis, så vil et enkelt salg af en enkelt hund høre under privat salg - og så kan i aftale hvad i vil. Men få det på skrift - for ellers har man ingen beviser på hvad man aftalte..

• #8   23. jan 2013 Ikke for noget vel, men har du ikke snart haft den hund længe nok til at der i lovens øjne er tale om en overdragelse ?

Eller bor den stadig hos sin ejer?

• #9   23. jan 2013 Det er en enkelt hund der skal sælges..

(nu skal det ikke diskuteres, men det er en hund der er givet i julegave som nu skal sælges videre)

Hun VIL have 4000 kr for ham og det er vel egentlig også fair nok for en Fransk Bulldog på 13 uger..

Men men men.. Han har ingen tavle, han er oppe på 5-6 hjem (allerede smiley ) og han er fra østeuropa..

Hvis jeg kan finde det perfekte hjem for 3000 kr forstår jeg bare ikke at man ikke går det ned i pris og så er af med ham..

• #10   23. jan 2013 Overdragelse? Det har jeg aldrig hørt om? Hvad er det?

Vi har jo kontrakt på at han bor hos mig indtil vi har fundet et ordenligt nyt hjem til ham.. Han har på fredag været her i 3 uger.. Han måtte meget gerne blive her, men jeg har hverken 3 eller 4000 kr til ham..

Har råd til ham på daglig basis, men i "indkøb" har jeg ikke penge til ham smiley

• #11   23. jan 2013 Jeg mener faktisk at hvis man har passet en hund længere end x-stykke tid så kan det blive svært for den oprindelige ejer at få den tilbage.

Jeg må ærlig talt indrømme at jeg ikke kan huske hvor jeg har læst det henne, men jeg mener der var en sag hvor trunte x havde fået passet hund hos gut z, og da hun så ville have hund tilbage ville gut z ikke aflevere den og lovgivningsmæssigt var der ikke noget at komme efter. Han kunne ikke tvinges til at udlevere den, fordi der var gået tilpas langt tid.

• #12   23. jan 2013 Jeg tænker at det måske kunne være værd at undersøge.

• #13   23. jan 2013 Ej, det ville jeg da gerne vide mere om smiley

Hende der har fået ham og hende der har givet vil gerne komme her engang i næste uge.. Lige se til ham og høre om hans liv hos mine forældre, hvis han blev hos mig eller den familie på fyn jeg har i baghånden.. Men min mor og far tror begge at de gerne vil komme her, for at få ham med tilbage og det skal de IKKE.. De kan IKKE tage vare på ham.. Der er ingen af dem der ved ret meget om hunde..

De troede på ingen måde på at en hvalp selv kunne være skyld i at have fået et bid (kamp provokere en anden hund)..

• #14   23. jan 2013 En kontrakt kan aldrig stille køber dårligere end købelovens bestemmelser om reklamationsret, men kan f.eks indeholde en garanti udover reklamationsretten

• #15   23. jan 2013 Jeg mener der var en tråd herinde for et stykke tid siden, om at man skulle passe på med at få passet sin hund. Prøver lige at se om jeg kan finde tråden.

• #16   23. jan 2013 Jo tak..

Housebuster - Det har jeg læst, men hvis vi som privat handel skriver det i kontrakten ville mine forældre ALDRIG komme bagefter og sige "jamen det står der i loven"..

• #17   23. jan 2013 OK men hvorfor spørger du til loven, når ikke du mener køber vil kræve den overholdt?

• #18   23. jan 2013 Altså hvis det er civilkøb, så gælder der vel ikke 2 års reklamationsret. Nu kender jeg ikke den konkrete sag, men forestiller mig at man anfører i kontrakten, at handlen er gjort i henhold til forbrugslovens paragraf ** om civilkøb. Ved ikke om man skal udpensle mere omkring reklamationsretten, da jeg mener at det -så vidt jeg er bekendt - giver sig selv, når der er tale om civilkøb..

• #19   23. jan 2013 Jeg ville finde noget på nettet om den, da sælger ikke tror på at den findes smiley

Køber kan ALTID kræve den overholdt, det er jeg ikke i tvivl om, men hvis man bruger denne del som forhandling og skriver det ind i kontrakten, så tror jeg ikke på at de vil komme løbende bagefter..

Jeg siger kun at jeg ved MINE forældre ikke ville gøre det og det er der vi forhandler om han kan komme hen nu smiley

• #20   23. jan 2013 Mette S: Hvis man køber en "defekt" hvalp, er man dækket af købeloven og kan få penge tilbage i op til to år. Men om det også gælder ved køb af ældre hund ved jeg ikke....

Anyway, nu har jeg lavet en tråd ang. det der halløj med overdragelse, så får vi se om jeg husker forkert oder was...

• #21   23. jan 2013 Nu er hunden vi taler om her 13 uger gammel og det er et privat salg.. Det er to unge piger der sælger ham og derfor vil jeg gerne have dette på plads inden.. For hvis denne lov gælder, så vil jeg (hvis muligt) gerne forhandle med den del.. Det er jo en privat handel, så alt er vel tilladt, bare det er skrevet ned..

• #22   23. jan 2013 Købeloven gælder også brugte genstande

• #23   23. jan 2013 Jeg mente det nok, men det var nu også mere for at få det på skrift først og fremmest, for det troede de simpelthen ikke på..

Når nu de kan læse at de kan risikere at skulle give penge tilbage eller også tage hunden tilbage, så kan det være de er til at forhandle lidt med smiley

Jeg ved godt at 4000 kr ikke er mange penge for sådan en hund, men jeg tænker også bare på hans baggrund og at der ligger mange sygdomme i racen..

• #24   23. jan 2013 http://www.dkk.dk/Gode-rad-ved-kob-2

Når man læser under afsnittet "når du handler med en DKK opdrætter", der står at under civilkøb er købelovens bestemmelser om forbrugerkøb ikke gældende.. Det forstår jeg som at så er der ikke to års garanti??

• #25   23. jan 2013 (link fjernet)

Her står også at man ved civilkøb kan fravige købelovens bestemmelser til f.eks. Et års reklamationsret, eller slet ingen..

• #26   23. jan 2013 "Hvis intet særligt er aftalt, følger man blot de almindelige regler i købeloven. Købeloven har en almindelig reklamationsfrist på 2 år ("garantiperiode")."

http://www.dkk.dk/Gode-rad-ved-kob-2

• #27   23. jan 2013 Købeloven gælder altid!
    I og med man indgår en handel - også hvis den kun er indgået mundtligt - træder købeloven i kraft. Opdrætter og køber kan herudover lave specielle aftaler for netop deres hvalpehandel.

Også når der ikke laves specielle aftaler - mundtligt eller skriftlig - har både opdrætter og køber rettigheder og pligter. Hvis intet særligt er aftalt, følger man blot de almindelige regler i købeloven. Købeloven har en almindelig reklamationsfrist på 2 år ("garantiperiode").

Hvad så med dette afsnit? Jeg læser det som at kæbeloven gælder, men at man som privat handel kan lave de aftaler man vel, blot de er nedskrevet i kontrakten..

• #28   23. jan 2013 sådan læser jeg det også, men man kan aldrig stilles ringere end købeloven.

• #29   23. jan 2013 Privatkøb eller handelskøb
    Når du som privatperson handler med en anden privatperson, kaldes det privatkøb eller civilkøb. Det er fx et privatkøb, når du køber en brugt bil af din nabo.

Når du som erhvervsdrivende handler med en anden erhvervsdrivende, kaldes det handelskøb. Det er fx et handelskøb, når du køber varer hjem til din virksomhed.

I begge tilfælde gælder købeloven, men ikke de særlige forbrugerbeskyttende regler.

Den del af købeloven, der gælder for disse typer køb, kan fraviges efter aftale. Det betyder, at du godt kan aftale noget andet end det, der står i købeloven. Det kan fx være, at der kun er et års reklamationsret eller måske slet ikke nogen reklamationsret. Fx er det almindeligt, når du køber en brugt bil af en privatperson, at I aftaler, at den er købt som beset og uden reklamationsret.

Her står faktisk at købeloven altid gælder, men at man som privat handel kan aftale at reklamationen bortfalder..

Det er det jeg gerne vil handle med, da de unge piger så ikke risikere at skal have penge op af lommen inden for 2 år..

• #30   23. jan 2013 Krøll: netop det du skriver her til sidst var det jeg henviste til. Ved ikke om jeg ikke har formuleret mig tydeligt nok.. Anyways, lyder til du har forstået det på samme måde som jeg?

• #31   23. jan 2013 Ja.. At man som privat handel kan aftale hvad som helst, men hvis intet er skrevet gælder købeloven?

• #32   23. jan 2013 Jep. Så skriv i kontrakten at det er et civilkøb, og at hunden er købt som beset.

• #33   23. jan 2013 Ja, men hvis hunden skal købes som beset, så vil mine forældre kun give 3000 kr for ham.. Det var derfor jeg gerne ville have noget om loven på skrift smiley Så er det lidt lettere at få handlen i hus..

• #34   23. jan 2013 Nåå smiley som sagt havde jeg ikke helt styr på den konkrete situation. Så du vil gerne have noget på skrift om at der ikke er to års reklamationsret, og derfor kan de godt gå ned til 3000kr fordi det er en fordel for dem at de ikke skal gemme pengene?? smiley

Hvis det er sådan det er kan du jo evt. Sende det link fra forbruger.dk som jeg lagde ind. Det anser jeg som en troværdig kilde. Ellers kan du finde alle lovtekster inde på www.retsinfo.dk - en officiel hjemmeside og derfor en troværdig kilde. Du skal dog lige have styr på at det er den senest opdaterede version du får klikket dig ind på. Pt. Er jeg på nettet på min mobil, ellers ville jeg gerne have hjulpet dig med et link.

Eller er det måske en anden artikel om emnet du gerne vil have??

• #35   23. jan 2013 De troede ikke at købeloven gjaldt når de skulle videre sælge lille Kalle, men det gær den og det ved jeg smiley Derfor ville jeg gerne finde på skrift at den gjaldt.. Så kan vi nemlig forhandle med den del, da de så ikke risikerer at skulle have penge op at lommen..

Så det jeg har nu er rigtig godt smiley

Jeg synes at 4000 er en rimelig pris, men for deres egen skyld, så vil jeg kæmpe for de 3000 mine forældre gerne vil give smiley Og hvis vi så skriver "købt som beset", så har de fået 3000 i kassen, som de IKKE risikere at skulle betale noget tilbage af smiley

• #36   23. jan 2013 Det synes jeg lyder meget fair og velovervejet, så gå du bare videre med det smiley og absolut også en fordel for dem at kunne fraskrive sig to års reklamationsret. I min bog kan det godt have en værdi af 1000kr smiley

• #37   24. jan 2013 Tak Alfisten.. Den slags oplysninger er jo også meget vigtige i denne sag smiley

• #38   24. jan 2013 der skal bare stå i købsaftalen at hunden er købt som beset uden 2 års reklamationsret, og husk begge at skrive under på kontrakten.

• #39   24. jan 2013 Selvfølgelig.. Sælger bliver bekendt med hvordan handlen skal foregå ifølge loven smiley

Har tænkt mig at ringe lidt rundt i morgen for at være 200% på den sikre side..

Han er ikke sat til salg på nogen sider, da jeg i forvejen har nogle hjem til ham.. Jeg skal i samarbejde med sælger vælge det rigtige hjem for ham.. Ved dog ikke om sælger selv har sat ham til salg også..

• #40   24. jan 2013 Jo, jeg har også taget ham ind for at sælge ham videre.. Men da jeg tog ham ind havde jeg nogle hjem i forvejen inden han kom til mig..

Lige nu er planen at han skal til mine forældre.. Ellers bliver han højst sandsynligt hos mig.. Hvis alt kikser har jeg en familie på fyn til ham..

Ja - forhåbentligt sidste hjem.. Har lovet at gøre alt hvad jeg kan for at finde hans SIDSTE hjem og det kan man altså ikke på et par timer.. Ikke hvis man skal være sikker på at det er det helt rigtige..

• #41   24. jan 2013 Vil så også sige at jeg har haft dyrlægen med ind over, så han ikke er blevet her unødigt.. Men da han kom her kunne han ikke gå tur, han har mange problemer med sin sele (det ved jeg godt mange hvalpe har) og samtidig med var han blevet kastet rundt.. Dyrlægen mente det var sundt at han lige fik lidt ro i hovedet inden at han kom videre.. Hvis han ikke skal blive her, så er det på tide at han kommer ud af døren NU, inden han knytter sig alt for meget til os..

Kommentér på:
Købeloven

Annonce