20. jan 2008 Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.468
At lufte sin hund??? {{forumTopicSubject}}
Grrrr... så forsvandt den tråd jeg var ved at skrive i.
(forbistrede, forbandede slette-knap!!!)
Nå, men tråden omhandlede én som havde kendskab til et par hunde som personen mente ikke blev gået tur med. Maks 1 gang om dagen.
Der var så flere brugere i tråden der skrev, at det var ganske normalt og mange hunde bliver slet ikke gået med.
Dette fik mig til at skrive dette i tråden (som så åbenbart blev slettet)
ej undskyld for et mindre sidespring for det egentlige emne, men i forlængelse med det der bliver skrevet:
Kan det virkelig være sandt?? At der er en stor flok som slet ikke går med deres hunde?
Jeg snakker ikke undtagelserne her, men at det bliver påstået at "1 tur er mere end hvad de fleste hunde får".
DET håber lille naive jeg altså ikke er rigtigt.
Jeg får da helt ondt i hjertet ved det.
Naturligvis findes der en lille gruppe af mennesker der bor på landet og har marker deres hund kan løbe på, og derfor bliver hundene stimuleret på anden vis ad den vej.
Men bortset lige fra dem... så er der jo alle andre.
Hvor hundene da skal dufte, høre, se, mærke, opleve osv andet end bare det der er i haven eller indenfor.
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.007
Håber da heller ikke at mange hunde kun får 1 tur... :s
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 735
maj 2005
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 82 Svar: 487
Men jo, der er jo nok mange hunde som ikke får særlig meget stimuli den vej fra.
maj 2008
Følger: 30 Følgere: 40 Hunde: 3 Emner: 67 Svar: 3.349
Cody får to lange lufteture og to korte lufteture om dagen. Viktor får mange små, korte lufteture i løbet af dagen og legetid med Cody. Viktor er jo ikke så gammel endnu, så han kan ikke gå de samme lange ture som den gamle kan
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.468
Det er bestemt ikke min opfattelse i hvert fald. Dem her i området som jeg ved har hund, der er der kun 1 ud af de 10 stykker, som jeg ved ikke går med hunden mere end 1 enkelt gang, ganske kort frem og tilbage på vejen. Men alle andre møder jeg tit nede på stranden, på græsarealer m.m. i området.
(Jeg lufter forresten også selv på alle mulige lige og ulige tidspunkter af døgnet.
aug 2012
Følger: 21 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 9
Bella i vores have
apr 2008
Følger: 51 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 228 Svar: 1.176
tror det er sandt i mange tilfælde... i hvert fald hvad jeg har oplevet
nov 2009
Følger: 30 Følgere: 30 Hunde: 7 Emner: 61 Svar: 4.036
Jeg bor i en lille by på landet.
Jeg ved (vi har byfest af og til og der snakkes) at folk herude syntes jeg er "mærkelig" fordi jeg går mere end en tur med vores hunde og vi går til træning. Langt de fleste går aldrig med deres hund, den kommer kun i haven. Nogle enkelte går en tur om dagen og lidt flere går en tur når vejret er godt (det er noget jeg har fået af vide af de andre hundefolk)
Da vi hentede Nanna, fik vi af vide hun aldrig havde været uden for haven.
Jeg kender også flere, venner og deres forældre, der aldrig lufter deres hunde eller stort set aldrig.
Desværre
Og har snakket med flere af dem om det, men det hjælper ikke
jul 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 285
Han bliver gået med min. 4 gange om dagen
Han får morgen tur på ca 35 minutter.
Når jeg kommer hjem fra skole en tur på ca 1 time ( lidt forskelligt )
Inden aften får en en tur på 15 minutter
Og sen aften inden vi skal i seng får han en tur på 20 minutter.
dog kan der jo ske nogle ændringer og evt. flere turer. Og han får en del flere om weekenden, fordi vi er aktive mennesker - eller så er en med på landet hos min far, som han ELSKER
Mit hjerte kan ikke bære andet når der er mig der har valgt en aktiv hund
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 59 Svar: 1.167
apr 2008
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1331 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.774
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 30.210
Jeg er en af dem der bor på landet, med marker til alle sider og kun en nabo. Jeg tager dem os tit med i bilen og så køre vi til strand, skov, osv.
Som regel får de kun en reel gåtur om dagen. Men de har så haven og markerne for resten. Det sker selvfølgelig os at vi går både 2 og 3 gåture om dagen, men intet er fast.
maj 2005
Som sagt går jeg normalt kun en tur om dagen med min - sker da at vi går oftere. Men normalt kun en.
- Og ikke fordi det skal lyde som en undskyld - men der er meget trafik ude ved os, og mørkt. Hverken min hund eller jeg nyder at gå ved vejen pga. folk kører for stærkt og for tæt på når man går
Må indrømme at jeg savner de der villa kvarterer at gå rundt i, det er lidt mere hyggeligt end at gå i mørke og føle man nærmest bliver kørt ned.
aug 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 25 Svar: 300
Til gengæld var han med min mand på arbejde i butikken hver dag og på jagt flere gange om ugen i jagtsæsonen, så han trivedes nu super godt.
En bekendt har altid haft omplaceringsbordercollier - gennem redningsfonden - og de fik også kun én gåtur om dagen. Til gengæld gik de rundt med ham hele dagen og passede ejendommen, og det har fungeret super; på trods af, at de som regel havde en masse problemer, når han overtog dem.
Ærligt talt, så er det altså ikke gåturene alene som afgør, om man er en god hundeejer. Tror sgu mange hunde ville foretrække aldrig at skulle være alene hjemme frem for en ekstra gåtur (hvilket jo også var tilfældet i den omtalte tråd).
Vores hunde vil da også 10 gange hellere ud at træne, end de vil vade en tur i en snor...
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.007
Jeg ved ikke hvor meget folk her i området går, men der er nogen man møder tit ude med hundene, og så er der nogen, hvor jeg aldrig har set deres hund udenfor deres have... Jeg går på meget vekslende tidspunkter af dagen, pga. mit studie.
apr 2008
apr 2008
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.819
Til gengæld kender jeg en som fik en lille lab hos sine forældre, og jeg spurgte om vi ikke skulle mødes og gå nogle ture sammen når den var gammel nok til gode trasketure - men nej, de havde ikke planer om at lufte den, så den har sjældent været ude for grunden. Stakkels hund.
En af mine gode veninder har tre shih tzu'er, en på 10 og to under et år. De kommer altid i haven, sjældent på tur. Til gengæld er de ofte med når de besøger folk mv.
Men de fleste hundeejere jeg kender lufter 3 gange om dagen
apr 2008
for det må det da være med alle de andre gode ting du laver med hundene
apr 2008
hvordan får folk tid til at gå/træne 3-4 timer med deres hund om dagen?
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
Og så skal jeg lige hilse og sige at JEG har oplevet "meget mere smør"s hunde. Mage til harmonisk og velstimuleret og rolig flok skal man lede længe efter. Jeg har stadig ikke forstået at den flok terriers bare havde det SÅ fedt sammen
aug 2012
Følger: 21 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 9
nov 2009
Og så går vi gerne og træner i haven eller et andet sted herhjemme og det kan være alt fra lydighed, tricks, rally, spor osv.
Da jeg havde 37 timer gik vi om morgenen og når jeg kom hjem. Når jeg så havde spist gik vi ud for at træne lidt. Når jeg så havde en fridag tog vi på ture og gik lidt længere ture
aug 2008
aug 2012
maj 2005
Hvis du hentyder til mit indlæg længere oppe ang. mine naboer, vil jeg bare sige at det ikke kun er en antagelse, men noget jeg faktisk ved da jeg har snakket med dem om det.
Da vi fik hund spurgte jeg dem om hvor de fik ture henne osv., og de sagde det som det var, at det ikke gik ture med deres hunde særlig tit.
Og jeg er heller ikke ude i at sige at deres hunde lider eller noget - folk må da selv bestemme over deres dyr, så længe jeg ikke ser direkte misrøgt/mishandling, så blander jeg mig ikke i noget som helst
sep 2012
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 100
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 8.186
Om sommeren ligger hun i haven så snart vejret tillader det og der bliver det også til flere gåture.
Alfa får løbe- og gåtur og Xingu kommer ud at gå 2-3 gange om dagen på kortere ture med tid til at grave efter mus.
Der ud over er der div. trænig og schweiss spor.
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.519
Vores have er ikke hegnet ind, så den bliver kun brugt til hurtige tisse ture eller en omgang forbold.
Jeg er ikke i tvivl om, at Emmi ville løbe på væggene hvis hun ikke kom på de daglige ture.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 136 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.909
TS: prøv lige at vende tanken. Der findes mange forskellige racer, med meget forskellige behov.
Mange slædehunde får en tur foran vognen eller slæden, måske 10-20 km. Derefter skal de bruge en hviledag eller to. De har altså ikke behov for en gåtur. De bruges på anden måde.
Vi lufter kun vores hunde, fordi vi ikke bor et sted, hvor vi bare kan køre afsted med vogn. Havde vi kunnet det, var der ingen grund til at gå tur også.
jan 2008
Jeg får lige lyst til at spørge på en anden måde, for jeg kan sagtens forstå, især med forklaringer her i tråden, at 0 eller 1 gå-tur ikke er det samme som under-stimuli, for der er mange eksempler her i tråden på hvordan aktivering så kan foregå i haven eller hvordan den ene gå-tur indeholder nok til at hunden er træt resten af dagen.
Så næste spørgsmål: hvordan er Jeres forestilling: er størstedelen af danske hunde understimuleret, eller får største delen af de danske hunde det de har brug for i form af stimuli og aktivering?
Baseret på Jeres forestilling!
jan 2008
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.331
Nu : Lejlighed på 1. sal - gåture 2-3 gange hver dag uden undtagelser..
Min hund har PRÆCIS den samme væremåde som før , Hun har ikke ændret sig på noget som helst punkt overhoved
Og indrømmet - Før var det mig der var doven, Men set i bakspejlet hverken skammer jeg mig eller noget som helst andet ,For min hund har det HELT perfekt
sep 2011
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 41 Svar: 413
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 146
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.519
Har aldrig set dem gå med den. Det eneste tidspunkt jeg har set den, er når de skal have den med ud at køre..
Om de aktiverer den på anden måde aner jeg ikke.
aug 2008
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 974 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 244 Svar: 9.460
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 974 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 244 Svar: 9.460
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 35 Svar: 397
Der skal tages højde for.
Hvilken type hund er det.
Går den 4 gange to ture,rundt om blokken om dagen i en snor, eller får den en lang tur i skoven uden snor.
Går den altid samme rute, eller sker der noget nyt.
Går den hvor der evt. kommer mange andre hunde eller vildt, der lugter lidt spændende.
Får den lidt opgaver undervejs, eller trasker den bare afsted i snoren.
Bor den i et hjem hvor der er en del udendørs aktiviteter, eller er den kun i huset/lejligheden, når den ikke går tur.
Er den meget alene om dagen, eller skal den følge med i aktiviteterne hos mennesker i huset.
Er den måske lidt tilsidesat, da de to små børn kræver meget opmærksomhed, eller er det lige modsat, at børnene er lidt større, og bruger oceaner af tid på at lege med den.
Bliver den på anden måde aktiveret i hjemmet.
Er den alenehund, eller er der flere.
Bliver den trænet et par gange om ugen, eller er den ren hyggehund.
Bliver den måske brugt hårdt engang imellem, som Malene skriver at hendes gør, og derfor har brug for at restituere lidt.
okt 2010
Mine to hjemmeboende er så store at de fint kan have ansvaret for aktiviteter med hundene, uden at jeg behøver at blande mig.
Det er en luksus og jeg nyder det
okt 2010
Ikke fordi jeg ikke gerne vil lave noget med hundene, men de dage, hvor der er ekstra travlt eller energien ikke lige er der, er det dejligt at andre tager over.
I løbet af nogle uger er du ovre den værste træthed i forbindelse med jobstart og snart bliver dagene længere, så bliver der garanteret også mere energi til at træne og aktivere rovdyret
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 1.212
vi har en chihuahua og går morgen meget tidligt,eftermiddag og lige før vi går i seng, og så er de i haven og søger efter kød 1 gang pr dag
nov 2009
Vi træner meget imens jeg fx laver mad (alt efter hvad det er) Det er det fede ved tricks syntes jeg
Er der nogen bøger om klikkertræning hvor der også er noget med hvordan man lærer hunden ikke at være bange for den
nov 2009
Han fik den hevet på gulvet og jokket på den og så blev han bange for klikket og det var i indlæring af klikker så vi kom aldrig så langt ham og mig
jan 2012
Følger: 23 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 4.167
aug 2012
apr 2006
Følger: 42 Følgere: 59 Hunde: 1 Emner: 923 Svar: 5.107
Den ene er schæfer/rottweiler blanding. Spørg om Mickey er træt, når vi er der/bagefter, da den arme hund har så meget indebrændt energi.
Og nåh ja, jeg får oftest en sviner over at jeg lufter min hund hver dag....
okt 2012
Følgere: 1 Hunde: 3 Svar: 224
Men ja, jeg kender da flere som næsten aldrig går ture med deres hunde. Men mærkeligt nok, synes jeg hundene alligevel virker velfungerende.
maj 2008
Følger: 130 Følgere: 128 Hunde: 1 Emner: 1.425 Svar: 17.865
Om formiddagen går vi et par timer i skoven.
Sidst på eftermiddagen går vi en lille tur på knap en time.
Om aftenen er hun ude og nattetisse i haven.
Derudover, kan hun hygge sig som hun har lyst i haven, som er 7000 kvm indhegnet grund. Vi bor på landet.
Jeg tror egentlig Dina er ret ligeglad med at gå lange ture, men der er jeg ret egoistisk, for jeg vil ud at gå ture hver dag. Jeg elsker at gå tur i al slags vejr.
Det kan bare være svært at få hende med, hvis det regner, for det gider hun ikke.
I dårligt vejr går vi derfor kortere tid. Min næste hund skal være en, som er ligeglad med dårligt vejr.
Nogle af mine naboer har hunde, som aldrig blivet gået tur med.
I stedet for bliver de lukket ud om morgenen, og får lov at gå rundt som de vil, mens ejerne er på arbejde. Hundene virker glade, men jeg synes ikke det er så rart, når de bliver kørt ned, eller kommer buldrende hen i hovedet på Dina, når hun er i snor eller når vi går spor.
De hopper tit over vores hegn, som er 90 cm og går rundt i vores have.
Der er tit hunde som bliver kørt ned her. To gange, har det været deres egne ejere, som har kørt dem over. Hundene løber dem nemlig i møde, når de kan høre bilen.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Og HOLD da op, en forskel man kan mærke på den hund. De der ture er bare slet slet ikke nok til at holde ham velstimuleret...
aug 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 45 Svar: 433
apr 2008
De GIDER ikke.
men så laver vi en masse leg og aktivering indenfor i stedet for og mødes til hundeleg med andre
Men det skal lige siges at fra slut februar til slut november udnytter vi enhver mulighed for at komme ud
At lufte sin hund???