Han vs tæve {{forumTopicSubject}}
Vi har herhjemme længe snakket hund og så har vi haft kønnet oppe flere gange.
Nu vi er blevet rigtig meget i tvivl om (hvis vi er så heldige at have valget) hvilket køn det skal være, til den tid.
Der er jo fordele og ulemper ved begge køn og det er for mig rigtig svært, da man jo kan være uheldig ved begge. Fx at hanhunden løber efter løbske tæver på træningspladsen/til konkurrencer og fx at tæven ikke er til at have med at gøre når den er i løb og måske endda bliver falsk drægtig efterfølgende..
Det er som sagt, når jeg tænker det værste ved begge køn, men det er jo slet ikke sikkert det bliver aktuelt nogle af delene...
Når alt det er sagt, skal jeg måske lige nævne at vi grundet udstilling ikke vil sterilisere/kasterere, ellers havde det ikke været så svært.
Hvad ville du vælge/har valgt og hvorfor??
Go!
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
tæverne kan være mærkelige op til en måned inden løbetid, under løbetiden og som du selv skriver blive falsk drægtig efterfølgende.
mine tæver vil ikke arbejde væk fra mig, når de er i løbetid, så felt og rundering kan vi godt glemme alt om.
jeg har ikke hanhund, men har ladet mig fortælle man kan komme langt med at træne ham til at ignorere tævedufte.
i klubben hvor vi træner må der gerne komme løbske tæver, netop for at få mulighed for at træne hanhundene i ikke at interessere sig.
når alt det er sagt, så har jeg jo selv valgt tæver men lydighedstræning på konkurrenceplan er heller ikke mig, så den problematik behøver jeg ikke tænkte ind
aug 2011
Følger: 20 Følgere: 22 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 79
Min nuværende basset har jeg valgt sku være en han, fordi jeg ikke magter at gennemgå det der underlivs helvede igen.
Jeg er meget glad for min nye dreng, men har ikke haft ham så længe, så det der med at jagte løbske tæver har vi ikke været ude for (endnu hehe
I det store hele ville jeg nok vælge en han, også i fremtiden
okt 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 491
Nu er vi nået til at, når han først har undersøgt "sagerne" er han ret nem at distrahere fra tæven. Godt nok med meget lækre guffer og rigeligt af dem, men bestemt ikke umuligt. og selvfølgelig så skal mor her være noget mere spændende end tæven er. kan være lidt pinligt at løbe rundt og sige lyde, vifte med arme og ben eller andet mærkeligt for at holde ham koncentreret om mig og vores øvelse.
vi bor på vesterbro i kbh og føler ikke løbske tæver er det helt store problem for os. længere. han kan faktisk på gode dage gå med slap line forbi en løbsk tæve, bare jeg er spændende nok.
Jeg vil sige en han, med gode gener for lydighed, loyalitet til sin ejer og en godt appetit på guffer. Så er træningen hjulpet godt på vej. og ellers så er det bare at gribe tyren ved hornene og træne det ud af hunden med tålmodighed.
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
hvis jeg ikke er meget omhyggelig med at tjekke mine tæver, så kunne de sagtens være i løbetid uden at jeg opdagede det - altså mht blod , ikke opførsel
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.500
Jeg har selv kun haft tæver og får aldrig andet..
Jeg hader hanhunde der humper, der snuser folk i skridtet og som hvis de er opstemte har den der lyserøde tingest hængende ud under maven, jeg synes det er så klamt.... jeg elsker at nusse mine tævers bløde mave, og kysse på den osv, så der ville den også være i vejen....
Jeg har så bare hygge hunde, og behøver ikke gå op i hvordan de er til træning osv....
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
Tæver kan dælme være mærkelige op til løbetid og efter løbetid - ja faktisk kan de være underlige det meste af tiden. Det var Lilly til sidst før hun blev steriliseret. Hanhunde strinter, humper og går ned med stress pga tæver i løb.
Jeg hælder nok stadig mest til tæver eller kastrerede hanhunde.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
Tæver har jeg nu og har da stillet til prøver med tæver i løb og kan ikke kende det du skriver med at de skulle være umulige?
Falsk drægtighed er for nogen (Nova f.eks) et stort problem. Dette blev dog løst ved sterilisering.
Hanhunde er i min optik mægtig søde men en smule "tunge" i hovedet og oftest meget samarbejdsvillige hvilket gør dem nemme at arbejde med men også lidt kedelige. Tæver stiller gerne spørgsmålstegn og kan godt give lidt modstand hvilket gør det sjovt og udfordrende. Jeg sværger til Tæver. Skulle en hanhund mere dumpe ned fra oven er den velkommen, men ikke en jeg aktivt vil vælge. Om Kenneth ville have hanhund igen engang ved jeg ikke. Det er hans valg da det er hans hund.
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.099
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 919
Det der gør det rigtig svært for mig er at ulemperne er jo kun "måske". Jeg aner ikke om en evt fremtidig tæve vil være mærket af løbetid og falsk drægtig - ligeledes evt fremtidig hanhund, jeg ved ikke om den ville strejfe, eget kønsagressiv, miste koncentration osv.
Det er jo alt sammen kun måske - er jeg heldig bliver ingen af overstående ting aktuelle, uanset køn. Ligeledes omvendt, er jeg rigtig uheldig kan det være alle overstående ting der kommer til at drille..
Jeg synes selv hvert køn har deres charme og når muligheden for kastration/sterilisering ikke er en mulighed, så synes jeg sgu det er svært.
Han vs tæve