{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.447 visninger | Oprettet:

dominerende hanhund (Langt) {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley

Vi er i gang med at finde en dygtig adfærd specialst, men det er ik lige så nemt som vi troede.

Men det kan være at nogen af jer har erfaring med dette, og måske har nogle råd til os, indtil vi får prof. hjælp indover.

Det drejer sig om vores hund Kejser. Han er begyndt at vise en ret dominerende adfærd når det kommer til hans "nasseri" han har tildens til at nasse utrolig meget når vi spiser, og når man så "jagter" ham væk, så kan han en sjælden gang imellem finde på at knurre af os! Han har aldrig nogensinde vist tegn på at han er klar til at bide, han siger bare at han ik gider at vi bestemmer over ham.. Men er bange for at hvis vi ik viser ham at VI bestemmer, at det så vil tage til, og han bliver aggressiv??
Og ja, vi er begyndt at lukke ham ud når vi skal spise så vi ik kommer i den situation, men vil gerne vide hvad vi skal gøre hvis vi kommer i den situation igen...

Og så er han også TOSSET når vores tæve er i løbetid, da bliver han også sur hvis han ik får sin vilje, men det har vi så lært nu, og han vil blive passet frem over....

Men hvad gør vi lige hvis han knurrer?? Husk lige at vi har ca. et halvt sekund at reagere i, så det kunne være rart at vide om jeg skal skælde ham ud? Skamme ham? eller bare gå? de andre gange er jeg bare gået, men vil ik mere, da ham skal vide at det er forkert.. eller hvad synes i? Er helt forvirret...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dominerende hanhund (Langt)
  • #1   31. okt 2012 Hvordan "jagter" i ham væk? Han kan ju godt føle sig truet i en sådan situation, hvis den er ubehaglig for ham. Jag vil vise hvad jeg vil at han skal lave, i stedet for at jagte ham væk. Dvs, husk godbider, og når han er tæt på jer når i spiser, gå op, kalde på ham, og gå med ham til hans kurv eller tæppe eller hvad han nu sover på (træk ham ikke, han skal følge frivilligt når du viser godbiderne).
    Ros når han går ind i kurven, og sig dæk. Ros og belønne når han ligger ned. Kan han blive? Hvis han ikke kan det, skal det trænes ind.
    Hver eneste gang i spiser så skal han ligge i sin kurv og så skal i huske at give godbider, i starten meget tit, og når han begynder at bli god til det så kan det gives mer sjælden. Giv godbider oregelbundet, sådan at han aldrig hved hvornår den kommer.
    Jeg træner dette med min egen hund, hun kan godt lide at være inde i køkkenet når jag laver mad, men nu går hun ind i kurven med detsamme og er helt rolig. Nån gange falder hun i søvn smiley

    På denne måde får i ikke problemer med at han knurrer, og han hved exakt hvad han skal lave når i spiser. Det er viktigt at finde ud hvorfor han knurrer, og fjerne de situtationerne, f ex hvis han bliver bange for jer når i jagter ham væk (men nu hved jeg ikke hvordan i gør når i jakter ham væk ;D )


  • #2   31. okt 2012 I skal simpelthen lukke ham væk når i spiser, det er det nemmeste. Vores er altid i deres bure når der spises her, så er man fri for en hund der står og suger næringen ud af ens mad smiley

    Ellers så lær ham at ligge i en kurv når i spiser, men der skal man have tålmodighed. Bed ham gå i kurven, og giv ham noget (tyggepind eller lign) der i. Hvis han rejser sig skal han straks bedes om at gå tilbage, hvis han ikke gør det så rejser en af jer, jer op og viser ham derhen.

    Sådan bliver man ved, indtil han lære det. Man skal ikke tage fat i hunden, bare guide ham derhen. Han må først gå derfra når i giver lov til det, vi bruger ordet FRI smiley

    Men jeg ville bare lukke ham væk, det er klart det nemmeste smiley


  • #3   31. okt 2012 ja, jagte var nok forkert formuleret, det er faktisk sådan lidt i en sjov stemmning, lige netop så han ik føler sig truet.. vi går og siger "tjop tjop Kejser" sådan lidt fjollet (flovt at skrive det her :-P), men det tager han selvfølgelig ik seriøst, og så går han bare rundt om bordet og stiller sig så igen.. min kæreste er mere skrap hvor ham med en sur stemme beder ham om at gå.. Men han går IKKE frivilligt uanset hvordan det bliver sagt.. så nu er vi begyndt at lukke døren, så han er i et andet rum imens, men det er også træls at det skal være sådan.. han knurrede af min kæreste i går (jeg var der ik), og han gik sin vej og er stadig sur over det, og vil faktisk af med ham, men det vil jeg ik.. men det er noget jeg bliver nødt til at arbejde på, men igen, jeg ved simpelthen ik hvordan... den med kurven har jeg prøvet, men det nytter ik noget.. føler mig helt afmagtet smiley

  • #4   31. okt 2012 Har I vist ham, hvad I ønsker af ham og ikke kun hvad i IKKE ønsker?



  • #5   31. okt 2012 Vil han ikke blive i kurven eller?

  • #6   31. okt 2012 Knurren handler i øvrigt ikke om dominans. Det er en del af hundens sprog, det er kommunikation.
    Knurren er et afstandssøgende signal og vidner om, at hundens grænser er overskredet på den ene eller anden måde.



  • #7   31. okt 2012 Jeg tænker oss at han er en husky, de er jo kendt for at snakke meget. Så mon ikke han knurre snakker?

  • #8   31. okt 2012 Hvorfor nytter ikke kurven noget? Bliver han ikke? Fordi hvis i træner det riktigt så bliver han jo i kurven og så vil han aldrig sidde hved bordet og så behøver i ikke jagte ham væk..

  • #9   31. okt 2012 CH: ja han får altid ros når han gør det rigtige...

    nej, vi kan ik engang få ham over i kurven.. kan med tiden få ham i et andet rum, men det er heller ik altid så nemt... Det er ik så ligetil som det måske virker.. han er helt bims når det kommer til det punkt smiley


  • #10   31. okt 2012 Ud med ham når I spiser, som I også er begyndt på, gerne med en "vente-guf". Der er ingen grund til at gøre det til en konflikt.

    Og så ville jeg ellers begynde med NILIF (nothing in life is free) i jeres omgang med ham. Det er en stille og rolig måde at vise hunden hvad der forventes af den, uden at man behøver at tage de helt store diskussioner.

    Angående knurreriet. Det kommer an på hvorfor han knurrer. Jeg har det sådan at Lia gerne må knurre som et afstandssøgende og konfliktløsende signal, f.eks. hvis kattene kommer for tæt på hendes kødben eller hvis der er børn som bliver for voldsomme - så tager I fat i hunden og den så knurrer, så må I finde en anden måde at tage fat i den på som ikke virker så voldsom (evt. lang line på når I er sammen med han inde i huset).

    Til gengæld har jeg det sådan at knurren/hvæsen for at mobbe og få sin vilje, eller overdreven hysteri - den går ikke. Her bliver der sagt "øv!". Det gider jeg ikke.


  • #11   31. okt 2012 Når vi spiser skal vores hund være i kurven, da hun er interesseret i maden. Det taget lidt tid, tålmodighed og kold mad smiley Men hun er så dygtig, og ved vi mener hun skal lægge sig i kurven når vi spiser, og hun falder ofte i søvn smiley Vi har dog aldrig oplever aggressiv adfærd, men vil hellere forebygge end at komme i en ubehagelig oplevelse for os eller vores hund.

  • #12   31. okt 2012 natasha: Ja han snakker meget, men dette er ik snak, desværre smiley han fortæller mig at jeg skal skride, for at sige det mildt smiley tror aldrig at ham ville tage skridtet og bide, men jeg vil bare have at det stopper, så man ik længere behøver at have den tanke..han er verdens bedste hund når det kommer til alt andet, både med os og vores børn.. han er så kærlig og nem at have at gøre med.. Kun det ene skide problem vi har med ham smiley

  • #13   31. okt 2012 Kære Anja en hver hund kan trænes til at være i kurven, i må bare blive ved. Den metode jeg forslår har jeg altid brugt, og den har virket smiley

  • #14   31. okt 2012 så må vi bare blive ved med at prøve smiley og ellers, bare lokke ham i stuen INDEN vi sætter mad på bordet..

  • #15   31. okt 2012 Sig mig, er han slet ikke opdraget til at høre efter hvad i siger? Nu siger du lokke, kan du ikke bare bede ham gå derind? smiley

  • #16   31. okt 2012 Anja, hvad med at træne op i kurven når i ikke spiser? Når han har lært at blive, kan i begynde at sætte mad på bordet? Så har han ikke det fokus på maden, og får masser af belønning for at være i kurven.

  • #18   31. okt 2012 Nå men så siger jeg det bare igen her smiley

    Velkommen tilbage Madam Mim du har været savnet smiley


  • #20   31. okt 2012 jo han er opdraget, og kan en masse komandoer, og går også når vi siger det bortset fra når der er mad.. så er der en kontakt der slukkes, og har kun en selektiv hørelse smiley

  • #22   31. okt 2012 nej han får aldrig mad fra bordet, så jeg forstår det ik rigtig


  • #24   31. okt 2012 Vores husky har også knurret af min kæreste, når vi har sat og spist, hvis han ville have ham væk fra bordet. Han sagde '' Så det nok kammerat '' tog ham i halsbåndet, og lukkede ham i køkkenet når vi spiser.
    Han har også knurret af mig, hvis jeg ville have ham ned af sengen. Den går bare ikke her ven, fat i halsbåndet, og ud med kræet.


  • #25   31. okt 2012 Linda L: vi går.. vi har ca. et halvt sekund at reagere på, og har indtil videre gået fra ham.. ved godt at han "vinder" på det, men frygter bare hvad der ville ske hvis jeg tog ham i halsbåndet...

  • #26   31. okt 2012 Er du bange for din hund?

  • #27   31. okt 2012 Det der vil ske hvis du ikke siger til ham at det ikke er ok, er at han bliver ved, fordi han jo åbenbart slipper af med det.


  • #29   31. okt 2012 nej jeg er ik bange for ham.. han er verdens dejligste hund når det ik gælder mad! Han skal selvfølgelig også ha lov til at have sine grænser.. jeg er selvfølgelig nervøs for at blive bidt (selv om jeg ik tror han ville gøre det), jeg ved ik hvad jeg skal gøre.. længere er den ik.. men formålet var atfå nogle råd indtil vi har fået professionel hjælp ind over ham..

  • #30   31. okt 2012 Du lyder bange for ham?

    Som skrevet i din anden tråd her for nylig, jeg havde fortalt hunden at det her vil jeg ikke have, fået hunden til det jeg ville have og så slut.

    Mine hunde må gerne bruge det sprog de har, altså at knurre, men ikke fordi jeg ber dem gå væk, gå ned af sengen, eller andet. Så havde jeg jeg taget fast i halsbåndet og fået hunden ned af sengen og så var det det.


  • #31   31. okt 2012 Mit råd til dig er, at være tydelig overfor din hund og også i forhold til de krav, du stiller til ham.
    Ønsker du noget, så gennemfør, ellers er du ikke en, han kan stole på. Gennemfør på en fair måde, vis ham hvad du ønsker af ham, lad være med at straffe ham eller kyse ham på baggrund af noget, han endnu ikke har lært.

    Han må ikke være det mindste usikker på dig - og er du usikker på ham, så mærker han det.

    Så for at bruge et lidt fortærsket ord - du må "mande" dig op og være tydelig, fair, konsekvent (i den betydning at du mener det du siger, ikke at være hård ved hunden).


  • #32   31. okt 2012 Jeg ville hurtigst muligt få fat i noget professionel hjælp, da det lyder uholdbart for dig. Specielt når du kan være nervøs for hvad der kan ske.
    Indtil videre ville jeg lukke hunden væk før I stiller maden frem, og så ikke gøre mere ved situationen før I har fået professionel hjælp.


  • #33   31. okt 2012 Helt enig med Ch. Vis ham hvad du vil have og få ham til det, hurtigt og uden tøven.

  • #34   1. nov 2012 det er bare underligt.. han er 4 år gammel og har aldrig vist sådan en adfærd før.. det startede for lidt over en måned siden, da vores tæve kom i løbetid.. han har været rundt om hende før i tidligere løbetider (i samme hus uden at se hende), men denne gang blev han helt bims, og jeg troede kun at det var pga hende, så jeg fik tæven passet indtil løbetiden var overstået, men hans adfærd er stadig mærkelig når det kommer til mad.. som om at han gik fra at køre på drifter, til at det nu er gået over til mad...

  • #35   1. nov 2012 men jo, jeg må bare mande mig op så, og prøve og være mere bestemt, men jeg tror ik at jeg kan undgå at være nervøs første gang.. så må vi se hvad der sker..

  • #37   1. nov 2012 jo, men det er så et heeeelt andet emne.. kan det være derfor??? Havde jeg ik lige tænkt på.. men der kommer en professionel ind ove i næste uge, så må vi tage den derfra smiley

Kommentér på:
dominerende hanhund (Langt)

Annonce