{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.796 visninger | Oprettet:

Dominerende hund {{forumTopicSubject}}

Har i eftermiddags oplevet noget ret kedeligt med min hund og en anden hund. Min hund og den anden hilser på hinanden og inden jeg ved af det ligger min hund ned, mens den anden hund holder ham nede. Både med kroppen, men også ved at 'bide' ham i nakkeskindet. Jeg kan høre at situationen bliver mere og mere tilspidset og hunden knurrer dybere og dybere, mens den snapper.
Ejeren får slæbt sit møgkræ væk fra min og går videre. Er det bare mig eller er denne adfærd ikke ultra voldsom? I mine øjne har den sprunget en del signaler over.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dominerende hund
  • #1   21. okt 2012 Dominans er det næppe (eller er det med "b"?).
    En dominerende hund, vil sjældent ty til den slags, men vil nærmere "se det hele lidt fra oven"
    Lyder mere til en temmelig usikker hund- der måske har være "taget i" at knurre før, og derfor springer den del over.
    Angreb er måske det bedste forsvar i dens verden..............?

• #2   21. okt 2012 Rikke- Nej der var ikke noget leg over det her.

Lea- Jeg synes bare jeg har læst, at det med at holde den anden hund nede er dominans. Har aldrig oplevet eller hørt om en usikker hund der reagerer sådan. I situationen var jeg sikker på, at min egen hund virkelig var ved at blive skambidt.
    Ifølge ejeren har hunden aldrig haft denne opførsel før.

• #3   21. okt 2012 En dominant hund er ikke aggrassiv. Jeg gætter på at den situation har handlet om at "det bedste forsvar er et angreb".

• #4   21. okt 2012 Anne Julie- Men jeg stod lige ved siden af hundene og kan virkelig ikke se hvad der har forårsaget at den reagerer så voldsomt. Min hund er i forvejen meget underdanig i hans kropssprog når han møder andre hunde.

• #5   21. okt 2012 Reiki kunne, hvis han hilste på din hund mens han var i snor, reagere ligesådan. Han har ikek altid været sådan, men han blev overfaldet for et par år siden, og siden da, kan han finde på den slags når han mærker soren stramme (hvorfor han self ikke hilser på andre når han er i snor)

Så jeg stemmer i med "det bedste forsvar er et godt angreb" -din hund behøver ikke at VÆRE truende for af en ande hund at blive opfattet som en potentiel trussel.

-uden snor er Reiki i øvrigt god til andre hunde

• #6   21. okt 2012 Michelle- Hunden havde ikke snor på, så der var rig mulighed for at trække sig.
    Sådan havde jeg ikke lige tænkt kommentaren omkring "det bedste forsvar er et angreb". Det giver jo straks lidt mere mening, når man ser det på den måde

• #7   21. okt 2012 Camilla -det er jo bare Reiki der har det sådan med snoren. Andre kan jo godt være usikre osse uden snoren. Min gamle tæve angreb alt med en puls, både når hun var med og uden snor.
    Hun fik lært at mine forældres hanhund ikke behøvede at få klø, men kunne ikke med andre hunde overhovedet.
    Hun var bange for stort set alt hvad man kan støde på i verden, og var af den opfattelse at hvis hun angreb først, så slap hun måske godt fra det.

Det er self den ekstreme grad, men uden at jeg self har en chance for at sige om det er det der skete, så KAN det jo være lidt af det samme der galdt for den hund i mødte (så forstår jeg dog ikke hvis ejer ikke vidste det, for så er det næppe første gang det er sket)

Omvendt kan det jo osse have været netop din hund, hunden havde et problem med af den ene eller anden grund.Selvom vi mennesker kan lære en ret god forståelse af hundesprog, kan vi ikke alti opfatte ALLE detaljerne sådan som hunden ser det
    Og forskellige typer hunde kan osse udstråle noget forskelligt -f.eks. har min fars lille hanhund det ret svært med spidshunde-typer (det har været en fest med ham og Reiki ;)) Jeg tror han opfatter den høje haleføring, de rejse ører osv som et tegn på problemer.

• #8   21. okt 2012 Michelle- Havde slet ikke overvejet at hunden måske var usikker. Synes bare reaktionen er så ekstrem, og overvejede faktisk ikke at en usikker hund ville "turde" at opføre sig sådan. Hvis den gør det ved den forkerte hund, så kan det jo virkelig gå galt. Ikke alle hunde vil jo finde sig i den behandling.
    Ja konkluderede egentlig også, at den af den ene eller anden årsag ikke brød sig om min hund. For som du siger kan jeg jo ikke nå, at opfatte alle de signaler hundene har sendt.
    Ved man at ens hund reagerer sådan overfor nogle hunde, så lader man den forhåbentlig ikke rende rundt uden snor, mens man selv går langt bagved.

• #9   21. okt 2012 Camilla -udfald, overdreven gøen af andre hunde o.l. er faktisk ofte et udtryk for at hunden der gør det, er utryg ved situationen. Ved at puste sig op og virke farlig, håber den at skræmme andre fra at angribe først.

Og nej, hvis man ved at ens hund kan finde på at lave udfald eller måske ligefrem angribe andre hunde, så håber jeg da heller ikke at man lader den rende frit omkring.

Min pointe var bare, at hvis det virkeligt skyldtes usikkerhed (og kun det), så kunen man vel godt formode at det ikke er første gang det er sket.
    -og derfor tænker jeg at der godt kunne være andet end bare usikkerhed involveret men jeg ved det jo ikke... kan jo osse være at det bare er en tumpe af en ejer

• #10   21. okt 2012 Michelle- Ja ved godt at gøen og at puste sig op er et tegn på usikkerhed (min gamle hund var meget usikker), men havde ingen anelse om at nogle hunde tyede til "angreb". Det giver jo meget god mening når man tænker over det:)
    Ved ik om jeg tror på at det er første gang at det er sket, for ejeren virkede ikke super chokeret mens jeg stod og skreg af ham.
    At en hund siger pis af til en anden et helt i orden med mig, men kan slet ik følge denne hunds voldsomme reaktion.

• #11   21. okt 2012 Nu kender jeg hverken dig eller hunden, men er det muligt at du har opfattet det voldsommere end det reelt var?

Reiki har et par gange gjort det samme ved en irriterende unghund -han bed ikke, men har ganske enkelt lagt den ned og fastholdt den, til den var rolig, og har så sluppet igen. Dette med en dyb knurren, men som sagt INGEN bid, rusken eller andet der tydede på at han havde tænkt sig at æde den anden hund. Der har simpelthen været en "så er det nok kammerat"
    -og det har jeg hverken stoppet eller irettesat for, for det finder jeg helt ok

• #12   21. okt 2012 Michelle- ja det er meget muligt. Jeg reagerer jo også fordi min hund hylede så meget som han gjorde.
    Jeg kan godt acceptere den adfærd hvis der er en grund til det. Det der chokerer mig er at den anden hund bider sig fast og faktisk også hakker ud efter min mens han lagde under ham.
    Har så lige fundet et "fint" tandmærke i hovedet på ham smiley

• #13   21. okt 2012 som sagt -jeg kender hverken dig eller din hund. Og så heller ikke episoden, så jeg aner jo ikke hvad der evt er foregået mellem hundene. Det var bare et bud smiley

Kommentér på:
Dominerende hund

Annonce